W jaki sposób w naszej kulturze i tradycji wizualnej pojawiły się formy i znaki, którymi posługujemy się do dziś? W najnowszym projekcie, Arché, nagradzany fotograf Kacper Kowalski, eksploruje uniwersalne związki człowieka i natury.
Kacper Kowalski fotografuje krajobraz z lotu ptaka od dwudziestu pięciu lat. Wykorzystując niezwykłą perspektywę, w trakcie samotnych lotów na wysokości około stu pięćdziesięciu metrów nad terenem gruntu, pokazuje niedostępne nam na co dzień pejzaże i krajobrazy miejskie.
W najnowszym projekcie, Arché, artysta pogłębia poszukiwania, które rozpoczął tworząc nagradzane serie zdjęć: Efekty uboczne i Over. W Efektach ubocznych artysta koncentrował się na działalności współczesnego człowieka i jego relacji z naturą. Over jest cichą eksploracją stanów emocjonalnych samego twórcy i jego wizją przyszłości jako postapokaliptycznej epoki, która wyłania się z abstrakcyjnych pejzaży fotografowanych zimą. Arché (gr. początek rzeczy) przenosi dotychczasowe rozważania na poziom uniwersalny. To opowieść o połączeniu ludzi i natury, refleksja na temat związku między przeszłością a teraźniejszością, którą można dostrzec w ludzkiej potrzebie duchowości, a w naturze w symbolach wyłaniających się w krajobrazie.
Fotografowałem znaki, które wyłaniają się z lodu zimą. Niektóre zdjęcia przedstawiają formy, które powstają na zamarzniętym jeziorze, gdy bąbel metanu uwolnionego z dna przebija cienką taflę lodu. Przez dziurkę przesącza się woda, wokół topi się śnieg. Gdy wieje wiatr, lód pracuje pod jego naporem. Czasami na jeziorze powstają smugi. Dzieje się tak, gdy mróz tężeje, lód pęcznieje i pęka pod własnym naporem. Przez szczeliny przesiąka woda. Podobnie jak inne lodowe formy, koło jest ulotne, w ciągu kilku sekund deformuje się, znika pod śniegiem lub przeistacza się w coś innego, tak Kacper Kowalski opisuje powstawanie fotografii.
W najnowszych pracach Kacper poszukuje odpowiedzi na wiele pytań. Sięga do coraz głębszych pokładów, w których natura, śnieg, woda i dzika przyroda tworzą formy, jakie niewielu z nas oglądało. Początkowo jego fotografie wydają się dziwnie znajome. Doszukujemy się więc podobieństw do japońskich obrazów malowanych tuszem, minimalistycznych, modernistycznych form na papierze, starożytnych symboli okultystycznych, malowideł naskalnych. Kiedy przyjrzymy się bliżej, dociera do nas, że to natura i nagle doznajemy połączenia z jakimiś obszarami naszego umysłu, ze wspomnieniami odziedziczonymi z czasów, w których interpretowanie takich przyrodzonych śladów i form było konieczne, aby przeżyć. Z czasów, w których początek bierze mitologia, sprzed nastania pisma, a może nawet zanim powstał język, pisze Andri Snaer Magnason, autor bestsellera O czasie i wodzie, który jest autorem tekstu do książki.
Arché jest opowieścią o czasach prehistorycznych, kiedy tradycja, kultura i znaczenia były częścią zbiorowej wyobraźni. Kiedy mity i rzeczywistość przenikały się, a symbole i motywy były przekazywane z pokolenia na pokolenie w formie ustnych opowieści. To jest fundament naszej cywilizacji, czy zdajemy sobie sprawę czy nie, mówi Wiktoria Michałkiewicz, kuratorka projektu.
Światowa premiera książki Arché odbędzie się na targach Paris Photo w listopadzie 2021.
Kacper Kowalski (ur. 1977) zajmuje się obserwowaniem i fotografowaniem krajobrazu z lotu ptaka od dwudziestu pięciu lat. Jest pilotem i architektem, ale zdecydował się poświęcić życie największej pasji fotografii. Wykorzystując niezwykłą perspektywę i kontrolę nad obrazem, pokazuje niedostępne na co dzień naturalne pejzaże i krajobrazy miejskie, a także odkrywa język symboli, którym komunikuje się natura. Loty są dla niego nie tyle sposobem na udokumentowanie świata, co podróżą duchową, w trakcie której odczytuje związki między człowiekiem i naturą, przeszłością i teraźniejszością, a także swoją własną prawdę i drogę w jej kierunku. Kacper mieszka w Gdyni.
Kacper Kowalski otrzymał nagrody i wyróżnienia w najważniejszych polskich i międzynarodowych konkursach fotograficznych: World Press Photo (trzykrotnie), Picture of the Year International POYi (pięciokrotnie) i wiele innych. Jego pierwsza książka, Efekty uboczne, ukazała się w 2014 roku, druga Over została wydana w 2017 roku. Jego zdjęcia były wystawiane kilkaset razy na wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie.
Reprezentuje go agencja Panos Pictures i galeria Atlas w Londynie.
Termin: 3 XII 2021 godz. 17:00;
Bilety: wstęp bezpłatny; obowiązują zapisy; liczba miejsc ograniczona;
Zapisy: www.muzeumgdynia.pl/wydarzenie/
Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1A