Przedwiośnie
na podstawie powieści Stefana Żeromskiego
Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. "Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym". Dojrzewa, budzi się do życia - straszy. Czy historia musi się powtarzać - i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że "jakoś to będzie". Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że "winter is comming". Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to "Coś" ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, "Coś" przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie.
Natalia Korczakowska o spektaklu: "Szacuje się, że dziś osiemdziesiąt pięć osób jest w posiadaniu bogactw większych niż połowa ludzkiej populacji. Jest to sytuacja absolutnie chora. W ciągu ostatnich czterech lat w Hiszpanii, USA, Londynie, Grecji, Tajlandii etc. ludzie masowo wychodzili na ulice, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec tej sytuacji. Ale nie w Polsce. Dla nas kapitalizm i demokracja to nadal rzeczy święte, niepodlegające dyskusji. "Zabrakło nam Żeromskiego" który potrafił(by) patrzeć krytycznie na świeżo odzyskaną niepodległość. Wolność, mimo, że krucha zobowiązuje do odpowiedzialności obywatelskiej. Adaptacja PRZEDWIOŚNIA na scenę jest dziś apelem o taką odpowiedzialność, przede wszystkim o odzyskanie idei równości, którą poświęciliśmy. A tego, wg Żeromskiego, robić nie wolno. Idzie za tym widmo rewolucji. Hiszpański ruch "Oburzonych", nowojorski "Occupy Wall Street" etc. były zjawiskiem przełomowym, porównywalnym do rewolucji 68 roku. W związku z nim sztuka będzie przewartościowywać swoje cele i środki."
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska
Dramaturg: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia: Anna Met
Kostiumy: Marek Adamski
Muzyka: Marcin Lenarczyk
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
Obsada:
Karolina - Dorota Androsz
Wanda, urzędniczka kolejowa - Justyna Bartoszewicz
Jadwiga Barykowa - Małgorzata Brajner
Księżna, Laura - Katarzyna Kaźmierczak
Pani Wielosławska - Anna Kociarz
Cezary Baryka - Piotr Biedroń
Gajowiec - Grzegorz Gzyl
Barwicki, urzędnik, marynarz - Maciej Konopiński
ks. Anastazy, konduktor, marynarz - Jacek Labijak
Lulek, cień, marynarz - Jakub Mróz
Storzan, Hessel - Andrzej Nowiński
Seweryn Baryka - Cezary Rybiński
Hipolit, żołnierz turecki, marynarz - Piotr Witkowski
PRZEDWIOŚNIE bierze udział w II etapie Konkursu "Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
na podstawie powieści Stefana Żeromskiego
Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. "Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym". Dojrzewa, budzi się do życia - straszy. Czy historia musi się powtarzać - i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że "jakoś to będzie". Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że "winter is comming". Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to "Coś" ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, "Coś" przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie.
Natalia Korczakowska o spektaklu: "Szacuje się, że dziś osiemdziesiąt pięć osób jest w posiadaniu bogactw większych niż połowa ludzkiej populacji. Jest to sytuacja absolutnie chora. W ciągu ostatnich czterech lat w Hiszpanii, USA, Londynie, Grecji, Tajlandii etc. ludzie masowo wychodzili na ulice, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec tej sytuacji. Ale nie w Polsce. Dla nas kapitalizm i demokracja to nadal rzeczy święte, niepodlegające dyskusji. "Zabrakło nam Żeromskiego" który potrafił(by) patrzeć krytycznie na świeżo odzyskaną niepodległość. Wolność, mimo, że krucha zobowiązuje do odpowiedzialności obywatelskiej. Adaptacja PRZEDWIOŚNIA na scenę jest dziś apelem o taką odpowiedzialność, przede wszystkim o odzyskanie idei równości, którą poświęciliśmy. A tego, wg Żeromskiego, robić nie wolno. Idzie za tym widmo rewolucji. Hiszpański ruch "Oburzonych", nowojorski "Occupy Wall Street" etc. były zjawiskiem przełomowym, porównywalnym do rewolucji 68 roku. W związku z nim sztuka będzie przewartościowywać swoje cele i środki."
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska
Dramaturg: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia: Anna Met
Kostiumy: Marek Adamski
Muzyka: Marcin Lenarczyk
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
Obsada:
Karolina - Dorota Androsz
Wanda, urzędniczka kolejowa - Justyna Bartoszewicz
Jadwiga Barykowa - Małgorzata Brajner
Księżna, Laura - Katarzyna Kaźmierczak
Pani Wielosławska - Anna Kociarz
Cezary Baryka - Piotr Biedroń
Gajowiec - Grzegorz Gzyl
Barwicki, urzędnik, marynarz - Maciej Konopiński
ks. Anastazy, konduktor, marynarz - Jacek Labijak
Lulek, cień, marynarz - Jakub Mróz
Storzan, Hessel - Andrzej Nowiński
Seweryn Baryka - Cezary Rybiński
Hipolit, żołnierz turecki, marynarz - Piotr Witkowski
PRZEDWIOŚNIE bierze udział w II etapie Konkursu "Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.