stat
PATRONAT

Czym jest prywatność i gdzie przebiegają jej granice? Jak pokazać intymność i tajemnicę? W jaki sposób w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat wideo wpłynęło na codzienne życie i międzyludzkie relacje oraz jakim zmianom uległo samo to medium? 

PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA THROUGH THE KEYHOLE
Wystawa audiowizualna
6 grudnia 2024 - 16 marca 2025
Miejsce: CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port
Wstęp wolny
Artyści/Artystki: Witosław Czerwonka, Małgosia Goliszewska, Ada Karczmarczyk, Honorata Martin, Józef Robakowski, Daniel Rumiancew, Anna Witkowska, Zorka Wollny, Piotr Wyrzykowski, Wojciech Zamiara
Kuratorka: Jolanta Woszczenko
Koordynatorka: Oriana Radziuk
Promocja: Iryna Stekh-Sankevich, Wiktoria Łukaszewicz, Izabela Rakowska, Oriana Radziuk
Koordynacja działań technicznych: Agnieszka Kraskowska, Daniel Burdalski, Marek Tomkowicz, Władysław Banach
Księgowość: Jowita Buraczewska, Hanna Pieniążek

Na wystawie Przez dziurkę od klucza zostaną zaprezentowane prace wideo, fotografie i realizacje dokumentalne dziesięciu artystek i artystów powstałe w latach 1999 2024. Dotykają one kwestii prywatności, rodziny, bliskości, bezpieczeństwa czy trudnych tematów ukrytych za drzwiami domów. Skłaniają do refleksji na temat samego medium wideo. Prace zostały dobrane tak, aby ukazać zmianę w myśleniu o technice nagrań audiowizualnych i ich możliwościach technicznych. To właśnie wideo obok fotografii, najbardziej zmieniło w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat sposób myślenia o tym, czym jest prywatność równocześnie przesuwając granicę pomiędzy strefą prywatną a publiczną.

Tytuł wystawy z jednej strony nawiązuje do sytuacji prywatnych, które możemy obserwować przez dziurkę od klucza, a z drugiej do początków wideo i pierwszych kamer wykorzystywanych do kręcenia prac audiowizualnych, umieszczających osobę nagrywającą w pozycji podglądacza. 

Określenie Przez dziurkę od klucza było używane przez prof. Witosława Czerwonkę i prof. Wojciecha Zamiarę oraz ich studentów w pracowni intermedialnej na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Nie przypadkowo zatem na wystawie zobaczymy prace artystów związanych z tą pracownią. Realizacje osób takich jak m.in. Witosław Czerwonka Wojciech Zamiara, Honorata Martin, Anna Witkowska i Piotr Wyrzykowski dotykają tematu samego medium oraz poruszają wątki osobistych relacji czy prywatności.

O życiu codziennym i wyobrażeniach na jego temat opowiadają także prace Zorki Wollny Mieszkam w ikea oraz Daniela Rumiancewa Brudne naczynia na moim balkonie i Love song. Na wystawie zostanie poruszony wątek matki, opiekunki ogniska domowego, a także jej relacji z dorosłymi dziećmi.

Praca Józefa Robakowskiego  Rozmowa z matką, która jest zapisem poruszającej i bardzo intymnej konserwacji z rodzicem, zostanie zestawiona z nagraniem prezentującym rozmowę Małgosi Goliszewskiej z jej rodzicielką w trakcie podróży do Rotterdamu. Drugą pracą Goliszewskiej, która zostanie pokazana na wystawie będzie jej najnowsza realizacja z 2024 roku Perfect date, w której artystka dzieli się swoimi osobistymi przemyśleniami i doświadczeniami na temat relacji oraz poszukiwania miłości.

W prezentowanych pracach to artyści podglądają samych siebie, nie wykorzystują i nie manipulują wizerunkami innych nieświadomych tego osób. Mierzą się ze swoją strefą komfortu i ze sferą intymną, którą chcą przed nami odkryć. Ukrytymi obserwatorami staną się również sami odbiorcy. Podpatrując artystki i artystów w osobistych sytuacjach będą mogli czerpać intelektualną przyjemność z aktu patrzenia. Osiągnięty dzięki temu dystans umożliwi widzom przyjrzenie się na nowo codziennym i międzyludzkim relacjom oraz sposobom kreowania wspomnień. 

Oprócz prac na wystawie zostaną zaprezentowane kamery, użyte przez artystów i artystki do zapisu ich prac oraz odtwarzacze kaset wideo. 

Serdecznie zapraszamy! Wstęp wolny.

Informacja o biletach

Godziny otwarcia:
pon: nieczynne
wt-pt: 14.00-20.00
sob-nd: 12.00-20.00

29 listopada 2024 - 12 stycznia 2025

Gdańsk, LKW Gallery Ul. Szopy
Wstęp wolny

6 grudnia 2024 - 16 marca 2025

Gdańsk,
Wstęp wolny