Wystawa zdjęć
Kornelii Głowackiej-Wolf stanowi dokumentacyjny reportaż ze Spotkań
performatywnych przy Długiej 35 w Gdańsku. Spotkania, z zasady ulotne, z założenia
niepowtarzalne i w praktyce niepowtórzone, przygotowywane szybko, najczęściej w kilka
dni, wymagały od fotografki dynamicznego podejścia do pracy ze stale ewoluującą sytuacją
sceniczną. Większość fotografii powstawała podczas jednej z ostatnich prób i finałowego już
czytania w obecności publiczności.
Zestaw dokumentacyjny z czytania performatywnego Niech zmarli nie czują urazy. Janion /
Żuławski w reżyserii Martyny Majewskiej zdobył pierwszą nagrodę w organizowanym przez
Instytut Teatralny
X Konkurs Fotografii Teatralnej.
Z uzasadnienia jury (w składzie Anna Róża Burzyńska, Piotr Nykowski, Małgorzata Piekut
oraz Karolina Puchała-Rojek):
Seria fotografii Głowackiej-Wolf swoją przerysowaną formą i wręcz awanturniczym
kadrowaniem wydaje się idealnie oddawać ducha performatywnego czytania
podejmującego temat wampiryzmu jako motywu i metody twórczej, będącego spotkaniem
ikony Marii Janion i legendy Andrzeja Żuławskiego mówiła podczas wręczania nagrody
Karolina Puchała-Rojek. To brawurowa i jednocześnie świadoma gra kolorem, który
stanowi kluczowy element kompozycji tych zdjęć. () Wyświetlane na ekranach i monitorach
widoki historycznych, renesansowych Madonn i współczesnych, fantastycznych tygrysów, czy
możliwość jednoczesnego uchwycenia dwóch współistniejących światów sceny i widowni
stają się dla niej okazją do tworzenia własnych, wielowarstwowych obrazów, zamykanych
w kadrach niejednokrotnie odwołujących się do języka filmowego ().
KORNELIA GŁOWACKA-WOLF
Ex-fotoreporterka Gazety Wyborczej, związana wcześniej z Krakowem i Wrocławiem.
Zainteresowana sztukami wizualnymi od wielu lat, fotografią zajmuje się od 2012 roku.
W centrum jej zainteresowań znajduje się człowiek w ujęciu reportażowym, fotografia
uliczna, sytuacja, żart, eksperyment.
Zdjęcia jej autorstwa były wielokrotnie nagradzane i prezentowane zarówno na wystawach
indywidualnych, jak i zbiorowych. Zalegały też latami na dyskach, bez nadziei i bez kopii
zapasowej.
SPOTKANIA PERFORMATYWNEO cyklu
Lektura prywatna pozostaje najbardziej oswojoną konwencją spotkania z zapisaną
opowieścią. Publiczna prezentacja tekstu tworzy jednak sytuację społeczną, która pozwala
doświadczyć go inaczej. Charakter tej odmienności trudno zdefiniować. Stąpamy po granicy
tego, co prywatne, i tego, co wspólne. Świat przedstawiony materializuje się na chwilę i nie
jesteśmy w nim sami. Gramy w społeczną grę z naszą własną wyobraźnią, w czasie
rzeczywistym prowadzą nas przez opowieść reżyser, dramaturg, zespół aktorski i inni
zaproszeni do współpracy artyści. Takie spotkania nigdy nie są zamkniętym spektaklem.
Pozostają wystawionym tekstem. Mają nadal pierwotny potencjał dopiero kształtującej się
rzeczywistości, sytuacji wielostronnie otwartej. Zawsze są zaproszeniem do rozmowy.
Spotkania performatywne przy Długiej 35 w Gdańsku to próba znalezienia nowego formatu
prezentacji literackiej i zbudowania osobnej konstelacji trójmiejskich zjawisk literackich. Ale
także testować gatunki i formy literackie od prozy, przez wiersze, teksty akademickie, eseje
czy literaturę non fiction. To również eksperyment, który ma przypomnieć rolę literatury jako
kluczowej inspiracji dla sztuki scenicznej.
Wystawę można oglądać do 06.04 w księgarni Tajne Komplety przy Długiej 35.