stat
Impreza już się odbyła

W poniedziałek 13 maja br. o godz.18.30 w Teatrze przy Stole zaprezentujemy sztukę z kanonu najnowszej dramaturgii ukraińskiej. Będzie to przewrotna komedia Anny Jabłońskiej, w której autorka, przygląda się swoim postaciom z pewną uszczypliwością, przekorą, ale przede wszystkim - z czułością. Tekst sztuki "Gdzieś i około" w przekładzie Anny Korzeniowskiej-Bihun przeczytają aktorzy związani z Teatrem Wybrzeże: Katarzyna Dałek, Michał Jaros, Piotr Łukawski i Krzysztof Gordon.

Opiekę reżyserską nad spektaklem sprawuje Krzysztof Gordon. Prelekcję na temat kulisów powstania sztuki, życia i twórczości A. Jabłońskiej oraz antologii "Współczesna dramaturgia ukraińska", skąd pochodzi prezentowany dramat przedstawi profesor UG Małgorzata Jarmułowicz.

Wstęp wolny
Zapraszamy

Źródłem tekstu prezentowanego w majowym Teatrze przy Stole jest opublikowany w 2018 roku przez ADiT Agencja Dramatu i Teatru antologia "Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do Ja". Książka ta jest zbiorem ośmiu sztuk w wyborze i przekładzie Anny Korzeniowskiej-Bihun. Każda z nich wyróżnia się odmiennym stylem - znajdziemy w niej dramaty eksperymentujące z formą i językiem oraz te bardziej tradycyjne; groteskowe komedie ukazujące instytucjonalne wypaczenia oraz poetyckie obrazy samotności i desperacji. Wszystkie utwory łączy jednak empatia dla człowieka znajdującego się w sytuacji skrajnej, próbującego wypracować strategie przetrwania w burzliwej rzeczywistości.

Wśród autorów antologii oprócz tragicznie zmarłej Anny Jabłońskiej znaleźli się doceniani w kraju i za granicą dramatopisarze: Pawło Arje, Natalia Błok, M. Masza Wakuła, Ołeksandra Hromowa, Tetiana Kycenko, Dima Łewycki, Olga Maciupa.

Wydawnictwo dofinansowano ze środków Ambasady Ukraińskiej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Fundacji Ukraińskie Centrum Informacyjne FUCI.

Więcej o książce:
adit.art.pl/wydawnictwo/wspolczesna-dramaturgia-ukrainska-od-do-ja

Zapraszamy do zapoznania się z "Kilkoma słowami o współczesnym dramacie ukraińskim" Anny Korzeniowskiej-Bihun, tłumaczki i autorki przedmowy oraz wyboru dramatów zawartych w antologii.

Anna Jabłońska (1981-2011) - dramatopisarka ukraińska pochodząca z Odessy. Studiowała prawo międzynarodowe, ale nigdy nie podjęła pracy w wyuczonym zawodzie. Współpracowała z grupą teatralną Tour de force - początkowo jako aktorka. Z tą grupą wystąpiła w Polsce i w 2004 r. zdobyła w Olecku główną nagrodę za spektakl "Krzyk albo czekając na anioła miłości". Scenariusze i teksty dramatyczne zaczęła pisać dopiero w 2005 r. i od razu odniosła artystyczny sukces: tekst "Monodialogi" zajął drugie miejsce w konkursie Premiera w kategorii "dramat autorski", "Kosmos" - drugie miejsce w prestiżowym konkursie Eurasia 2006 w Jekaterynburgu. "Kamera wideo" i "Wyjście do morza" zostały nagrodzone trzecią lokatą w konkursie Eurasia 2008. Ten ostatni dramat, napisany w całości białym wierszem, został także wyróżniony w konkursie Swobodnyj Teatr (2008, Białoruś). Jabłońska jest również autorką dramatów: "Zastrzyk", "Drzwi", "List do zoo", "Żelazka", "Pustkowie", "Żeglarz", "Czwarte prawo Newtona albo monologi nieprzytomnego". W polskim tłumaczeniu ukazało się kilka sztuk A. Jabłońskiej: "Sceny z życia rodzinnego" (tłum. Bożena Majorczyk), "Poganie" oraz prezentowana w majowym Teatrze przy Stole "Gdzieś i około" (tłum. Anna Korzeniowska Bihun).

Anna Jabłonska zginęła w 2011 r. w zamachu na moskiewskim lotnisku Domodiedowo. Przyleciała do stolicy Rosji, by odebrać nagrodę czasopisma "Iskusstwo Kino" za dramat "Poganie". W chwili śmierci miała zaledwie 30 lat.

"Gdzieś i około"

Dzieciństwo w Perwomajsku. Gryzące rajstopy. Promień słoneczny. Księgowość. Samotność. Nadija - tak brzmi jedno z ogłoszeń matrymonialnych, które pojawia się w lokalnej gazecie z anonsami...

Bohaterowie przewrotnej komedii Jabłońskiej to ludzie przeciętni, niezbyt zamożni. Błądzą w życiu po omacku, popełniają błędy, poszukują sensu, szczęścia i miłości, są wiecznie "gdzieś i około", w niejasnym momencie życia, poza orbitą dziejowych wydarzeń. Muszą kilka razy się sparzyć, by w końcu przekonać się, że nie ma co liczyć na ślepy los - należy zagrać z nim w karty (najlepiej znaczonymi). Niespełniony pisarz Misza, cicha krojczyni Nadia i pozornie grubiański, choć w istocie wrażliwy Tolik postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce. Dla każdego z nich życiowa "rewolta" skończy się inaczej.