TRANSVIZUALIA 008:
MEDIASCREAM!
2. FESTIWAL FORM
AUDIOVIZUALNYCH I MULTIMEDIALNYCH Idea: Festiwal TRANSVIZUALIA stanowi interaktywny eksperyment wizualno-muzyczny odnoszący się do idei przenikania i współistnienia sztuk. Generuje przestrzeń kumulacji mediów w celu wydobycia ich energetycznego i emocjonalnego potencjału. TRANSVIZUALIA oparte są na prezentowaniu ścisłej korelacji pomiędzy wizualnością a dźwiękami, na uzyskiwaniu balansu pomiędzy wyrazistym trwaniem obrazu a stanowczym oddziaływaniem różnych form muzycznych. Festiwal wpisuje się w cykl wydarzeń o charakterze ogólnopolskim. Prezentuje progresywną dynamikę multimediów
w poszukiwaniu nowych perspektyw, kontekstów, interpretacji.
Miejsca realizacji: Gdynia: program główny Klub Ucho [koncerty]
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny [wystawa/video]
Klub Filmowy [film]
Sopot: wydarzenia towarzyszące Klub Sfinks [Vj+Dj]
Lalala [audiovizualia]
Główne moduły programowe:
1. Ekspozycja multimedialna "Syndrom Lęku": ekspozycja multimedialna, złożona z prac konkursowych, inspirowanych tematem wydarzenia oraz prac artystów zaproszonych na festiwal
2. Konkurs 008: międzynarodowy konkurs skierowany do artystów audiowizualnych
3. TV-Liveacts: bogaty program wieczornych i nocnych wydarzeń artystycznych, symbiotycznie łączących wizualność, muzykę i performance;
4. Videodrom: pokazy sztuki wideo
5. Kinorotacje: zróżnicowany program filmowy
6. Vizjokreacje: prezentacje VJ +DJ
Opis programu: Ekspozycja multimedialna "Syndrom Lęku"
02-09.10.2008
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny // Gdynia
Al. Zwycięstwa 96/98 // SKM Gdynia-Redłowo
www.ppnt.gdynia.pl
Syndrom Lęku to multimedialna ekspozycja obejmująca prace eksplorujące sytuację unieruchomienia i niemożności działania, ukazujące moment przejścia człowieka w fazę braku kontroli nad swoim ciałem, pozbawienia się mocy sprawczej przy zachowaniu pełnej świadomości.
Wystawa jest zapisem wyobrażeń artystów na temat stanu pomiędzy działaniem a niemożnością działania, pomiędzy życiem a świadomą śmiercią. Medycznie, stan paraliżu przysennego
towarzyszy głębokiemu zmęczeniu mózgu i znakomicie oddaje sedno współczesnego, egzystencjalnego niepokoju. Tempo współczesnego życia i nadmiar informacji gromadzonych przez różne obszary mózgu powodują, że wszystkie fazy naszego fizjologicznego funkcjonowania deformują się. Sen może być męczącym doświadczeniem. Parafrazując Goyę, gdy ciało śpi, budzi się rozum i uwalnia drzemiące podkorowo upiory. Takimi upiorami bywają widoki powracających twarzy (Sufferoza Dawida Marcinkowskiego), sceny budzące lęk, ale i pozornie niewinne wspomnienia, wobec których podświadomie czujemy dyskomfort (Bestiarium Podświadomości Aleksandry Polisiewicz). Ten znaczący dyskomfort i nie-farmakologiczne halucynacje znajdują sugestywne, formalne odzwierciedlenie w pracach konkretnych artystów. Sztuka mediów elektronicznych w pewien szczególny sposób wizualizuje napięcie i czasowość tego dziwnego, często trudnego do nazwania i zdefiniowania, efemerycznego poczucia. Ekspozycję budują zarówno prace skupione na subiektywnych odczuciach, niekontrolowanych impulsach i emocjach, ale i takie, w których występuje rodzaj uzewnętrznionej mikroobserwacji, sytuacji przemieszania przestrzeni prywatnej z publiczną. Zobaczymy też prace inspirowane kinematografią, głównie gatunkiem science fiction, który doskonale odzwierciedla poczucie wyobcowania i zaskoczenia (prace Huberta Czerepoka i Kuby Bąkowskiego).
Syndrom lęku to wystawą o zamrożonym lęku, o stanie, w którym człowiek nie stanowi sam o sobie, ale jest poddany niewidzialnej sile własnego mózgu, mocy jego procesualnego funkcjonowania i doświadczania odmiennych stanów świadomości.
Artyści m.in.:
Kuba Bąkowski (PL),
Dominik Lejman (PL),
Dawid Marcinkowski (PL),
Hubert Czerepok (PL),
Aleksandra Polisiewicz (PL).
Wernisaż: 2 października 2008 / Pomorski Park Naukowo-Technologiczny / godz. 18.00 / pokaz specjalny video
Franka Bretschneidera (DE) z udziałem artysty / ogłoszenie wyników
KONKURSU TV 008 / wstęp wolny Finisaż: 9 października 2008 / Pomorski Park Naukowo-Technologiczny / godz. 20.00 / koncert audiowizualny
Fennesz (AUS) //
Oval (DE) /
wstęp 20-15 PLNKuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Kuratorka części muzycznej: Lena Dula
Kinorotacje>>
Transvizualia 008: KinorotacjeTV-Liveacts // Vizjokreacje: 08-11.10.2008
Gdynia: Klub Ucho // Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
Sopot: Klub Sfinks // Lalala
Artyści:
Fennesz (AUT)
Dat Politics (FR)
Oval (DE)
Planningtorock (DE/USA)
Super Girls & Romantic Boys (PL)
Polpo Motel (PL)
Distorted Animals (PL)
Enso (PL)
Kiss Me Kick Me Kill Me (PL)
8.10 // Środa
Klub Sfinks // Sopot // Al. Mamuszki 1
Godz. 20.00
Super Girls & Romantic Boys (PL)
Kiss Me Kick Me Kill Me (PL)
Wstęp: 15/10 PLN [zniżka dla posiadaczy kart klubowych i studentów]
Transvizualia 008: Super Girl and Romantic Boys9.10 // Czwartek
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny // Gdynia
Al. Zwycięstwa 96/98 // SKM Gdynia-Redłowo
Godz. 20.00
Oval (DE)
Fennesz (AUS)
Wstęp: 20/15 PLN [zniżka dla studentów]
Transvizualia 008: Fennesz, Oval10.10 // Piątek
Klub Ucho // Gdynia
Ul. Św. Piotra 2 // SKM Gdynia Główna
Godz. 20.00
Polpo Motel (PL)
Planningtorock (DE/USA)
Dat Politics (FR)
Wstęp: 20/15 PLN [zniżka dla studentów]
Transvizualia 008: Dat Politics, Planningtorock, Polpo Motel11.10 // Sobota
Lalala // Sopot
Ul. Rzemieślnicza 42 // SKM Sopot-Wyścigi
Godz. 16.00
Pokazy video + Film
Godz. 20.00
Distorted Animals (PL)
Enso (PL)
Wstęp wolny
Transvizualia 008: Distorted Animals, EnsoInfo TV-Liveacts: Fennesz (AUS)
Rolling Stone nazwał go "najbardziej obrazowym kompozytorem-programistą w laptopowej muzyce elektronicznej".
"Jego występy pokazują, dlaczego pozostaje on jednym z najciekawszych muzyków wykorzystujących elektronikę. Sposób, w jaki sięga po laptopa i gitarę, pozwala każdemu z tych instrumentów zrezygnować ze swojej tożsamości na rzecz drugiego (..) Fennesz nieustannie lawiruje pomiędzy sprzecznościami i możliwościami obu". ["Wire"]
Christian Fennesz znany jest z kreowania szczególnego świata muzycznego, a także ze znakomitej twórczości, uwikłanej w piękne kompozycję na gitarę. Wykorzystuje gitarę i komputer do tworzenia migotliwego, wirującego brzmienia o ogromnym zasięgu i złożonej melodyce. Gdzieś pomiędzy muzyką konkretną, brzmieniami klasycznymi i ambientem, poszerza on zasoby i efekty muzyczne, by stworzyć atmosferę i melodie łączące koncepcje klasyczne i orkiestrowe z poszukiwaniami z zakresu muzyki konceptualnej i złożonych struktur cyfrowych. Nagrywał i koncertował m.in. z Ryuichi Sakamoto oraz występował na żywo z Keithem Rowe, Sparklehorse, Mike'iem Pattonem i wieloma innymi artystami.
Dat Politics (FR)
Dat Politics to jeden z najbardziej emocjonujących zespołów electro na naszej planecie, laptopowe, niezwykle utalentowane trio muzycznych maniaków rodem z Francji, uznanych przez brytyjski, opiniotwórczy magazyn "Wire" za totalną rewelację. Dat Politcs to absolutnie nowa jakość w nowoczesnej elektronice. Oto prawdziwy dynamit elektroniczny, który rozsadza postmodernistyczny umysł współczesnego homo sapiens. Muzyka jest pełna trzasków, zgrzytów, pisków i połamanych bitów. Jednocześnie jest przebojowa i nadaje się do tańca. Do jednego tygla wrzucają pop, elektro, rock, R&B czy eksperyment, mieszając wszystkie składniki z zawrotną prędkością i absurdalnym, przewrotnym poczuciem humoru. Nie jest to tylko laptopowy pop. Jest w tym i japoński noize, funk, niemiecki minimal, dziecięce melodyjki i zaśpiewy, dadaistyczne kolaże dźwiękowe, koślawy hip-hop, techno-bit i spora dawka ujmującej groteski. Istnieją od 1999 roku i współpracowali z wieloma rozpoznawalnymi labelami muzycznymi, jak Mille Plateaux, Chicks On Speed Records, Skipp i Tigerbeat 6. Łączą w jeden organizm fanów punk-rocka i elektroniki.
Oval (DE)
Oval - obok Mouse On Mars i Pole - jedno z najistotniejszych zjawisk w nowej elektronice lat 90-tych. Połączenie tradycji muzycznej awangardy i konceptu digital sound design, w przypadku projektu Markusa Poppa zaowocowało zupełnie nowym stylem muzycznej prezentacji. Płyty Oval nagrywane dla legendarnej wytwórni Mille Plateaux zdefiniowały język posttechno i click elektroniki. Brzmienia "uszkodzonych maszyn": zgrzytliwe sample, trzaski i kilki układające się w karkołomne rytmiczne wzory, w zestawieniu z niebanalna melodyką wniosły świeżą jakość na europejską elektroniczno-awangardową scenę. W Stanach Marcus Popp zyskał uznanie dzięki remiksom dla gigantów post-rocka, zespołu Tortoise. Marcus uznawany jest za wizjonera muzyki 2.0. Unikalny styl projektu Oval i niezwykła osobowość Markusa, sprawiły, że kultowy status w kręgach awangardy znalazł też swój popkulturowy rezonans. Artysta trafił na okładkę prestiżowego magazynu "The Wire", a fragment kompozycji Ovala "Aero Deck" na swym albumie "Vespertine" wykorzystała Bjork. Paradoksalnie - ovalowy noise-ambient świetnie sprawdził się też w reklamach Armaniego czy Prady.
Planningtorock (DE/USA)
Pod pseudonimem Planningtorock ukrywa się angielska artystka Janine Rostron, znana już także w Polsce dzięki występom w ramach projektu ElektroPopKlub w Bytomiu. Jest to w zasadzie jednoosobowy projekt. Janine zajmuje się nie tylko tworzeniem muzyki, ale także video i performance'ami, jej niesamowite występy sceniczne oraz pierwsza EPka "Local Foreigner" przysporzyły jej szybko wielu fanów na scenie undegroundowej. Rostron łączy w swej muzyce progresywną pop-operę z hip-hopem, przy tym jako wykształcona wiolonczelistka daje upust swemu zamiłowaniu do smyczków, ale używa również klasycznego pianina, brzmień honky-tonky i ksylofonu. Na scenie uderza wprost swym zachrypniętym od brandy głosem i dramatycznymi śpiewanymi pasażami.
Super Girls & Romantic Boys (PL)
Super Girl & Romantic Boys to kultowy zespół grający elektro-rock, jeden z zespołów nowej fali polskiej muzyki elektronicznej przełomu wieków. Został założony w Warszawie w 1998 roku. W 2003 roku nagrał materiał na płytę, która nigdy nie została wydana. Rozwiązany w 2006 roku z powodu konfliktu między wokalistami. Powracają z krótką trasą koncertową, aby jeszcze raz porwać fanów do tańca. Po raz ostatni.
Polpo Motel (PL)
tworzy dwójka muzyków wywodzących się ze skrajnie różnych światów. Olga Mysłowska jest klasycznie wykształconą śpiewaczka, uczyła się m.in. u Emmy Kirkby, Paula Esswooda, Jamesa Oxley'a i Olgi Pasiecznik. Ma na swoim koncie występy w prestiżowych salach koncertowych (Filharmonia, Studio Koncertowe S1 Polskiego Radia) i jako solistka współpracuje z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonywaniu muzyki baroku. Jednak na potrzeby Polpo Motelu używa zwykłego, nieoperowego głosu oraz jest autorką tekstów piosenek. Daniel Pigoński był klawiszowcem w zespole Pustki, jest współzałożycielem zespołu Elektrolot, w którym współpracował z Bartkiem Weberem oraz z Marią Peszek. Zajmuje się również tworzeniem muzyki do teatru, był zapraszany do kolaboracji przez takich reżyserów jak Piotr Cieplak, czy Piotr Lachmann. W Polpo Motelu gra na małych keyboardach Casio.
Ich piosenki są połączeniem absurdalnej elektroniki, estetyzującego wokalu i groteskowych tekstów. Muzycy, na określenie swojego stylu, ukuli wyrażenie "eklektronika". Poza tym deklarują, że są zespołem kieszonkowym, bo razem z całym sprzętem są w stanie się zmieścić w sportowym kabriolecie.
Enso (PL)
jest akustycznym projektem tworzonym przez trio - saksofonistę i klarnecistę zarazem - Mateusza Waleriana, pianistkę Joannę Dudę oraz basistę Dariusza Jughana. Główną inspiracją muzyczną projektu jest muzyka dalekiego i bliskiego Wschodu, ujęta w formie eksperymentalno - jazzowej z przeważającym czynnikiem wspólnej, otwartej improwizacji. Pomysł ENSO narodził się w kwietniu 2008; premiera nastąpiła 21.06.2008 na Festiwalu "Święto Muzyki" w Toruniu.
Członkowie zespołu: Mateusz Walerian - kompozytor, producent muzyczny i graficzny; udziela się w wielu projektach, współpracując z muzykami reprezentującymi klasykę nowoczesną, muzykę improwizowaną, world music oraz elektronikę; autor i współlider projektów Zen, Acid Ensemble, Enso. Joanna Duda - pianistka, kompozytorka i wizjonerka pochodząca z 3miasta; laureatka konkursów jazzowych ; współliderka projektów Ansambl, Enso, Ałała Squad; autorskie projekty: Super Extra 3jo; stała współpraca z Mazzollem w Arhythmic Perfection, Mazzolleum; Dariusz Ju-ghan - kontrabasista pochodzący z Tatarstanu, osiadły obecnie we Wrocławiu; współlider Matplanety i Enso; stale współpracuje z Jerzym Mazzollem i Andrzejem Przybielskim; Ju-Ghan nie stroni także od elektroniki, obraca się głównie w nurcie awangardowym.
Distorted Animals (PL)
Czyli po prostu D.A., zamaskowany superheros/supervillain. Wszystko zaczęło się od zrodzonego z eksperymentalnych chuci "Catalogue01", wydanego w 2002 roku przez kultową Mik Musik! Potem były dadanoisowe i improwizowane nagrania dla labeli w kraju i zagranicą, okrzykiwanie wunderkindem oraz polską odpowiedzią na różne zjawiska. Po wielu niechcianych rewolucjach D.A. zaczął śpiewać... piosenki. Obecna fuzja i dyfuzja dźwięków to elektro-but w lukrowanym pop-torcie. Absynt w butonierce. Lucha-Libre w kisielu. Muzyka do lochów i salonów. No i są jeszcze intensywne i konfrontacyjne koncerty, które zastają publiczność tańczącą właściwie wbrew własnej woli. Choć idei występu przyświeca idea "nikt nie wyjdzie stąd żywy", to starcza też miejsca na urok osobisty i kokietowanie nieśmiałością(!) Nowa mutacja D.A. wrzuca jeszcze DJa w ten mix, żeby było faster, harder, scooter...
Kiss Me Kick Me Kill Me (PL)
Kissmekickmekillme, czyli KIME to kolektyw dj/gitara/obraz atakujący parkiety nie tylko trójmiejskich klubów. W opozycji do przeważającej w nadmorskiej metropolii muzyki house, drum'n'bass czy trance, KIME eksploduje mieszanką współczesnych i dynamicznych kawałków, łącząc takie gatunki jak nu rave, dance punk, synthpop, electro, 8bit, 80's, indie czy glam. Z setem połączony jest liveact na gitarze elektrycznej, a efektu dopełniają wizualizacje zsynchronizowane z muzyką. KIME tworzą Piotr "Górzyc" Górzyński oraz Mateusz "Dyman" Szymański. Górzyk od dłuższego czasu działa jako dj, współtworząc wyjątkowy klimat tczewskiego klubu Tromba. Grający na gitarze elektrycznej Dyman to członek postrockowej formacji California Stories Uncovered. Za stronę graficzną odpowiedzialny jest Michał Górzyński.
Sounds like: David E.Sugar, Rex The Dog, Late Of The Pier, Kitsune, Digitalism, The Presets, Calvin Harris, Cut Copy, The Knife, Human League, Lo-Fi-Fnk, Visage, Bloc Party, Hot Chip, Joy Division.
Bilety:Supergirls / Kiss Me Kick Me Kill Me - 15/10* PLN Fennesz / Oval - 20/15* PLN
Polpo Motel / Dat Politics / Puyo Puyo - 20/15* PLN Enso / Distorted Animals - wolny karnet na całość - 40/30*PLN
Karnet MUZYKA + FILM:
50/40* PLN - uwaga! ilość ograniczona // możliwość rezerwacji * Bilety ulgowe przeznaczone są dla studentów z ważną legitymacją
Rezerwacje karnetów:
rezerwa@transvizualia.com
Bilety / karnety dostępne: - www.eventim.pl oraz w ogólnopolskiej sieci punktów Eventim // Infolinia: (22) 353 43 25
- Cafe Cyganeria w Gdyni // ul. 3 Maja 27 [od 20 września]
- przed wydarzeniami w poszczególnych przestrzeniach festiwalowych
- dzięki rezerwacji - rezerwa@transvizualia.com