stat
Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

Tydzień Flamandzki odbędzie się w Gdańsku w dniach 14 - 21 marca br. Jest on kontynuacją rozpoczętego w zeszłym roku cyklu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego pt. Teatry Europy, którego celem jest prezentacja kultury i sztuki poszczególnych krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej.

6 lipca - 31 grudnia 2024

bilety 35 zł
ulgowy 30 zł
Kup bilet

w każdy wtorek (do 24.06.2025), g. 17:00

Gdańsk,
bilety 220 zł
Relacje pomiędzy Polską i Flandrią mają długą historię, sięgającą czasów późnego średniowiecza. Bezpośrednie kontakty pomiędzy znaczącymi miastami europejskimi - hanzeatyckim miastem Gdańsk oraz Gandawą i Mechelen we Flandrii - przyczyniły się do rozwoju kultury i handlu. Do dnia dzisiejszego odnajdujemy ślady tego okresu na starówkach tych miast. U początków XVII wieku Gdańsk wybudował swój własny teatr - Szkołę Fechtunku, zaprojektowany przez wnuka rodziny architektów z Mechelen, Jacoba van den Blocke'a, który dał początek obecnemu Gdańskiemu Teatrowi Szekspirowskiemu. W XXI wieku rola tych miast znów wzrasta. Miasta i regiony mogą wiele zyskać dzięki współpracy, odkrywaniu się nawzajem i wymianie doświadczeń. Flandria, w ścisłej współpracy z Gandawą oraz Mechelen, pragnie kontynuować tę historyczną tradycję poprzez zacieśnienie kontaktów z Gdańskiem.

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


Jednym z najciekawszych wydarzeń Tygodnia będzie spektakl "FRONT" w reżyserii jednego z najwybitniejszych twórców teatru Luca Percevala. Teatr Niderlandzki w Gandawie (NTGent) oraz aktorzy z hamburskiego Teatru Thalia nadadzą przedstawieniu o I wojnie światowej charakter paradokumentalny. Scenariusz przedstawienia został napisany na podstawie powieści pt. "Na Zachodzie bez zmian" Ericha Marii Remarque'a z 1929 roku. W 2015 roku Niderlandzki Teatr w Gandawie obchodzi swoje 50 urodziny.

W trakcie Tygodnia Flamandzkiego nie zabraknie też muzyki. OsArt czyli Osama Abdulrasol, to artysta, który urodził się w Babilonie w Iraku, studiował muzykę Zachodu w Anglii oraz muzykę Wschodu w Iraku. Swój koncert, z towarzyszeniem zespołu, zagra na instrumencie zwanym "kanun", który jest potomkiem starej egipskiej i babilońskiej harfy.

Podróżą w czasie będzie też koncert, czy raczej muzyczny spektakl, w wykonaniu Amorroma, Zefiro Torna i Philippe Laloy - Les Tisserands. Zapowiada się więc unikatowe spotkanie z folkiem, jazzem i muzyką dawną.

Tydzień Flamandzki w GTS dopełnią pokazy filmów ("W kręgu miłości" oraz "Boso ale na rowerze" w reż. Felixa Van Groeningena) oraz konferencja pt.: "Sztuka południowych Niderlandów, Gdańsk i Rzeczpospolita", która odbędzie się w Ratuszu Staromiejskim, siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury.

Pełny program Tygodnia Flamandzkiego:

Wystawa fotografii "Zieleń w mieście"
14 marca: 10:00 - 21 marca: 18:00
Akademia Sztuk Pięknych,
Targ Węglowy 6, Gdańsk.

Czy miasto przyszłości będzie bardziej zielone niż większość dzisiejszych aglomeracji? Jak zieleń może wpłynąć na jakość życia w mieście? Co możesz zrobić, by miasto było bardziej zielone? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo podczas wystawy fotografii "Zieleń w mieście".

Troubelyn/Jan Fabre Theatre "Drugs kept me alive", reż. Jan Fabre
15 marca: 18:00 - 19:00
Gdański Teatr Szekspirowski,
Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk

Koncepcja, reżyseria, tekst: Jan Fabre

Performer: Antony Rizzi

Dramaturgia: Miet Martens
Muzyka: Dimitri Brusselmans

Kostiumy: Andrea Kränzlin 

Produkcja: Troubleyn/Jan Fabre 

Koprodukcja: Maribor 2012 (Europejska Stolica Kultury)
Czas trwania: 60 min.

Jan Fabre, znany z wizjonerskich, plastycznych przedstawień realizowanych z dużym rozmachem, tym razem operuje bardziej intymną formą. Antony Rizzi w przejmującym monodramie autorstwa Fabre'a otwarcie mówi o uzależnieniu od narkotyków. Reżyser aranżuje sytuację spotkania aktora z widzem, przyjacielskiego zwierzenia, w którym tragedia miesza się z komizmem. Przyjmuje poetycką konwencję, unika dosłowności i brutalności, dzięki czemu performer może nabrać dystansu do opowieści, utrzymując przy tym intensywny kontakt z widzem. Opowiada o swoim doświadczeniu z narkotykami, życiu z wirusem HIV, seksie, który dawał mu poczucie władzy i kontroli. Nie jest to jednak opowieść o upadku i krzywdzie, ale eksperymencie, który miał na celu przekroczenie granicy rzeczywistości.

BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 zł


Seminarium "Statki i ładunek"
16 marca: 10:30 - 17 marca: 16:00
Ośrodek Kultury Morskiej,
Tokarska 21-25, Gdańsk.

Dziedzictwo morskie jest bardzo międzynarodowe w swym charakterze . Począwszy od średniowiecza między dzisiejszą Flandrią a miastem Gdańska istniało wiele różnorodnych połączeń w tym handlowych. Seminarium "Statki i ładunek" koncentruje się na tym międzynarodowym charakterze dziedzictwa morskiego, a zwłaszcza na połączeniach między Flandrią i regionem gdańskim w ciągu ostatnich 800 lat.

Africa, NTGent
16 marca: 19:00 - 20:40
Gdański Teatr Szekspirowski,
Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk.

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Reżyseria, tekst: Peter Verhelst,
Występuje: Oscar van Rompay
Muzyka: Kreng

Africa, to monolog napisany przez Petera Verhelsta dla Oscara Van Rompay. Nie jest to opowieść o prawdziwej Afryce, lecz o miejscu wyśnionym, do którego się dąży. To niezrozumiała przestrzeń pełna egzotyki, muzyki, seksu i przemocy, a także naturalnego piękna, kolorów i zapachów. Spektakl o pragnieniu białego człowieka, aby stopić się z Afryką.

Oscar Van Rompay, aktor teatru NTGent jedno życie wiedzie w Belgii, a drugie w Kenii. Pół roku mieszka w Europie, a drugą połowę spędza w Afryce, gdzie prowadzi komercyjną uprawę drzew. Jako aktor był odtwórcą roli muzułmańskiego terrorysty, analityka finansowego, dziecka, rolnika oraz mordercy. W autobiograficznym monologu Africa wciela się jednak w najtrudniejszą jak do tej pory rolę: siebie samego.

BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 zł


Koncert jazzowy "Frank Vaganée Trio"
16 marca : 20:00 - 22:00
Klub Żak,
Aleja Grunwaldzka 195/197, Gdańsk.

Daj się porwać swingującym dźwiękom jazzowym Franka Vaganée i jego tria o międzynarodowej sławie. "Frank Vaganée trio" wystąpi 16 marca w Gdańsku.

Seminarium o tematyce portowej i współpraca handlowa z Polską
17 marca: 09:00 - 19 marca: 17:00
TBD, Gdansk.

W ramach Tygodnia Flamandzkiego, Port w Gandawie organizuje branżowe seminarium, podczas którego odbędą się wizyty w portach w Gdańsku i Gdyni. W seminarium wezmą udział przedstawiciele gandawskich firm z sektora portowego oraz delegacja Miasta Gandawy.

40 lat ochrony dziedzictwa przemysłowego we Flandrii
17 marca: 17:00 - 25 marca: 22:00
Instytut Sztuki Wyspa, the Wyspa Institue of Art,
Doki 1/145 B, 80-958, Gdańsk

Pierwszym industrialnym budynkiem, objętym ochroną w 1975 roku, była stara destylarnia 'Stellingwerff-Theunissen' w mieście Hasselt, której groziło zburzenie i na miejscu której miały powstać nowoczesne mieszkania. Dzięki przeprowadzonej w latach 1973 - 75 kampanii mieszkańców, budynek został oszczędzony, a kilka lat później wykupiony przez radę miejską i odrestaurowany. Stara destylarnia dziś dumnie mieści w sobie Narodowe Muzeum Destylacji.

W 1976 roku, gdy nowe regionalne prawo dotyczące ochrony zabytków zostało przegłosowane we Flamandzkim parlamencie, odnośna ustawa, jako pierwszy tekst prawny w Europie, używała określenia "archeologia przemysłowa", dając uzasadnienie dla prawnej ochrony. Od tamtej pory setki budynków poddano ochronie, renowacji oraz oddano do ponownego użytku. Przygotowana wystawa prezentuje wybór budynków poddanych ochronie, opowiada ich historię - historię rozwoju ochrony przemysłowego dziedzictwa we Flandrii. Wystawa została przygotowana przez Flamandzkie Stowarzyszenie Archeologii Przemysłowej, ze wsparciem Flamandzkiej Agencji ds. Zabytków.

Wolontariusze ratują dziedzictwo przemysłowe we Flandrii
17 marca: 18:00 - 21:00
Instytut Sztuki Wyspa, the Wyspa Institue of Art,
Doki 1/145 B, 80-958, Gdańsk

Warsztaty posłużą prezentacji wkładu wolontariuszy i ochotniczych stowarzyszeń w konserwację, renowację i interpretację dziedzictwa przemysłowego we Flandrii: ukażą siłę obywatelskich inicjatyw. Wolontariusze oraz stowarzyszenia prowadzą kampanie na rzecz ochrony budynków, w niektórych przypadkach przejmują nawet industrialny obiekt, odnawiają go, otwierając następnie w takim miejscu muzeum lub po prostu udostępniając go
mieszkańcom.

Program:
- wprowadzenie:
Adriaan Linters, przewodniczący VVIA (Flamandzkie Stowarzyszenie Archeologii Przemysłowej) oraz sekretarz generalny E-FAITH (Federacji Stowarzyszeń Dziedzictwa Przemysłowego i Technicznego): Wolontariusze i wolontariat na rzecz dziedzictwa przemysłowego w Europie i Flandrii
- case studies:
- Philippe Winderickx: remont, zarządzanie i otwarcie dla mieszkańców fabryki papieru w latach 1975 - 2015. Rola wolontariuszy i prywatnych inicjatyw
- Luc Verbeeck: Wolontariusze ratujący ostatnie pozostałości krajobrazu ceglanego w dolinie rzeki Rupel. Ekomuzeum i archiwum Ceglanego Regionu, fundusz non profit w latach 1985-2015
- Frank Becuwe: słodownia i browar ‚De Snoek': ocalone przez wolontariuszy i prowadzone przez nich od 25 lat jako muzeum
- Jef Vrelust: Wolontariusze pomagający w odrestaurowaniu objętych ochroną dźwigów portowych w Antwerpii
- dyskusja z publicznością, wymiana idei i doświadczeń
Język: angielski.

Koncert muzyczny Osamy Abdulrasol
17 marca: 19:00 - 20:20
Gdański Teatr Szekspirowski,
Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk.

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MUZYCY: Osama Abdulrasol, Helena Schoeters, Philippe Thuriot, François Taillefer i Lode Vercampt

OsArt czyli Osama Abdulrasol, to artysta, który urodził się w Babilonie w Iraku, studiował muzykę Zachodu (gitara klasyczna) w Anglii oraz muzykę Wschodu (kanun) w Iraku. Do Gandawy trafił jako uchodźca. W 2013 roku był laureatem corocznej nagrody kulturalnej miasta Gandawa. Komponuje rozmaite utwory muzyczne, stworzył ścieżki dźwiękowe do wielu różnych projektów, filmów i sztuk teatralnych.

Kwartet Osamy składa się z niezwykłych muzyków. Osama Abdulrasol oczarowuje publiczność magicznymi dźwiękami swojego kanunu, instrumentu, będącego potomkiem starej egipskiej i babilońskiej harfy. Philippe Thuriot jest jednym z najbardziej uzdolnionych i wszechstronnych współczesnych akordeonistów, podziwianym zarówno w świecie współczesnego jazzu, jak i muzyki klasycznej. François Taillefer swoją unikalną kolekcją instrumentów perkusyjnych wyczarowuje wszystkie możliwe rytmy zaczerpnięte od Indii po Środkowy Wschód. Gra wiolonczelisty Lode Vercampt'a wyróżnia się niezwykłą muzykalnością i wszechstronnością.

Specjalnie na ten koncert do kwartetu dołączy belgijska sopranistka Helena Schoeters, której głos w niepowtarzalny sposób łączy elementy zaczerpnięte z muzyki klasycznej oraz tradycyjnej, dzięki czemu wokalistka jest doskonałą interpretatorką kompozycji Osamy Abdulrasola.

Piątka muzyków tworzy na scenie unikalną kombinację pasji i wirtuozerii, kreując nowe i fascynujące brzmienie na scenie muzyki świata i jazzowej.

BILETY:
50 zł


Seminarium 'Town development and heritage protection'
18 marca: 09:00 - 17:00
Aula Akademii Sztuk Pięknych,
Targ Węglowy 6, Gdańsk.

Poland and Flanders have entertained a long-standing relationship going back to the Middle Ages. During that period Flemings emigrated to North Poland for religious or economic reasons. The Shakespeare Theatre and 'Green Gate' in the city of Gdańsk took shape on the drawing boards of Flemish architects. The theatre has been rebuilt and the Green Gate restored. Together with numerous other buildings they make up today the scenery in which the city of Gdańsk is renewed and develops. That scenery of heritage is one thing Gdańsk, Mechelen and Ghent have in common.

Flandria - logistyczne okno na świat
18 marca: 15:00 - 18:30
Ośrodek Kultury Morskiej,
Tokarska 21/25, Gdańsk.

Możemy określić Flandrię jako logistyczny węzeł. Istnieje wiele różnych powodów, by wybrać Flandrię jako miejsce inwestycji: sektor logistyczny oraz sieć dystrybucji są doskonałe dzięki obecności portów, lotnisk, połączeń kolejowych, autostrad oraz dobrze wykwalifikowanych pracowników. Flandria jest bez wątpienia logistycznym topregionem w Europie.

Muzyczne doświadczenie z czasów katarskich
18 marca: 19:00 - 21:00
Gdański Teatr Szekspirowski,
Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk.

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Amorroma
Jowan Merckx flet, dudy; kompozytor

Zefiro Torna
Elly Aerden wokal
Liam Fennelly skrzypce, viola da gamba
Jurgen De Bruyn lutnia, arcylutnia; dyrektor artystyczny

Traces
Philippe Laloy saksofon sopranowy
Vincent Noiret kontrabas

Koncertem "Les Tisserands" tradycyjna grupa muzyczna Amorroma, historyczny ensemble Zefiro Torna i saksofonisty jazzowego i flecisty Philippe'a Laloy, prezentuje unikatowe spotkanie folku, jazzu i muzyki dawnej, która przeniesie nas w czasy katarskie.

W XII i XIII wieku ten duchowy ruch przeciwstawił się dogmatom i sile Kościoła rzymskokatolickiego. Oksytania, region w południowej Francji, znany powszechnie jako Langwedocja, był miejscem rozkwitu kataryzmu, a zarazem rozwoju repertuaru trubadurów.

Zespół wykonuje tradycyjne utwory tamtych czasów, używając oryginalnych instrumentów i łącząc je z nowoczesnymi formami ekspresji muzycznej.

BILETY:
50 zł


Rozdziały miasta w ramach Flanders Week w CSW Łaźnia
CSW Łaźnia 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - Nowy Port
19.03 - 12.04.2015
wernisaż: 19.03.2015, godz. 19:00
kuratorki: Aleksandra Księżopolska, Agnieszka Kulazińska

Na wystawie w CSW Łaźnia 2 w Gdańsku zaprezentowane zostaną prace dwójki belgijskich artystów Franka Depoortera i Lore Rabaut, które częściowo powstały w wyniku ich pobytu rezydencyjnego w Gdańsku. Artyści w swojej twórczości podejmują indywidualny dialog z przestrzenią miejską. Rysunki, rzeźby Franka Depoorter'a są wypadkową zmysłowego postrzegania otoczenia i pamięci. Powstają w pracowni w oparciu o czas spędzony w danej miejskiej przestrzeni. Prace są zapisem transgresji, błędu powstającego w czasie pomiędzy przebywania w danym otoczeniu a działaniami w pracowni, swoistego rodzaju "kolorowaniem" tego co zapamiętane.


Tymczasem.....miasto - Flamandzka sztuka i kino współczesne
19 marca: 18:00 - 21 marca: 00:00
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2, Nowy Port,
Strajku Dokerów 5, Gdańsk.

Projekt "Tymczasem....miasto" ma na celu przybliżenie twórczość współczesnych artystów z Flandrii. W ramach wystawy, pokazów, projekcje zaprezentowane zostaną rzeźby, grafiki, instalacje, video, jednominutówki, animacje, filmy, prace twórców z Gandawy. Przedsięwzięcie jest częścią Tygodnia Flamandzkiego 2015.


Ciné Privé w Gdańsku
19-21 marca
KinoPort,
Gdańsk, Strajku Dokerów 5

W dniach 19-21 marca w ramach Tygodnia Flamandzkiego w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2 zostanie zaprezentowany wybór filmów, które znalazły się w programie tegorocznej edycji festiwalu Ciné Privé. Podczas trzydniowego przeglądu będzie można zapoznać się z najlepszymi, belgijskimi filmami fabularnymi, dokumentalnymi, animowanymi oraz krótkometrażowymi. Festiwalowi Ciné Privé towarzyszyć będą projekcje najlepszych filmów krótkometrażowych ze Studia Munka oraz pokaz najlepszych filmów krótkometrażowych nominowanych do Grand Prix podczas 7. edycji Short Waves Festival. Oprócz projekcji filmowych odbywających się w różnych przestrzeniach budynku Łaźni, w bliskiej okolicy instytucji prezentowane będą instalacje artystyczne.


NTGent w Gandawie i Teatr Thalia w Hamburgu - spektakl "FRONT", reż. Luc Perceval
NTGent swoim przedstawieniem "FRONT" przeniesie Państwa do czasów I wojny światowej
20 marca: 19:00 - 21 marca: 19:00
Gdański Teatr Szekspirowski,
Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk.

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Reżyseria: Luk Perceval
Adaptacja tekstu i dramaturgia: Luk Perceval, Christina Bellingen & Steven Heene, w oparciu o Na Zachodzie bez zmian, Ogień oraz dokumenty z czasów wojny
Obsada: Steven Van Watermeulen, Oscar Van Rompay, Peter Seynaeve, Katelijne Verbeke, Gilles Welinski, Oana Solomon, Burghart Klaussner, Benjamin-Lew Klon, Bernd Grawert, Steffen Siegmund i Patrick Bartsch
Muzyka na żywo: Ferdinand Försch
Scenografia: Annette Kurz
Kostiumy: Ilse Vandenbussche
Video: Philip Bussmann
Światło: Mark Van Denesse
Produkcja: Thalia Theater, Hamburg i NTGent
Czas trwania: 120 min. (bez przerwy)

Spektakl jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru, Luka Percevala. Po ponad 100 latach od wybuchu wojny w 1914 roku, reżyser przenosi nas w miejsce Żelaznego Frontu dokładnie w momencie, gdy wszystko się zaczęło. Rzeka Ypres w czasie I wojny światowej wyznaczała granicę dwóch frontów: niemieckiego oraz alianckiego. W siłach alianckich służyło wielu flamandzkich, francuskich oraz brytyjskich żołnierzy. FRONT przedstawia nieocenzurowaną prawdę o życiu żołnierzy w okopach oraz to, jakim piętnem te wstrząsające wydarzenia odbiły się na ich życiu.

Scenariusz przedstawienia oparty jest na słynnej powieści Ericha Maria Remarque'a "Na Zachodzie bez zmian" z 1929 roku. Źródłem powieści były osobiste doświadczenia pisarza na wojennym froncie. Scenariusz został oparty także o pamiętniki wojenne francuskiego żołnierza Henriego Barbusse, opublikowane w 1916 roku jako powieść pt. "Le Feu" ("Ogień").

Perceval nazywa swą sztukę polifonią - jej polifoniczna natura z jednej strony wiąże się z faktem, że aktorzy mówią w czterech językach: holenderskim, angielskim, francuskim i niemieckim. Z drugiej strony, jego inscenizacja jest rodzajem werbalnego koncertu, lamentu wojennego, który podnosi się, to znów opada. ... Perceval dołożył wszelkich starań, aby dopasować dźwięki i obrazy do scenariusza. Jednak spektakl oddziałuje najsilniej, gdy w pełni koncentruje się na słowach. (Der Spiegel)

"Front" wstrząsa widzem głęboko i bezlitośnie. (De Groene Amsterdammer)

BILETY:
Strefa A: 120/90 zł
Strefa B: 80/60 zł
Strefa C: 50/35 zł
Strefa D: 30 zł


Dwie światowe premiery w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
20 marca: 19:00 - 21:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina
Ołowianka 1, Gdańsk.

Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina pod batutą flamandzkiego dyrygenta Hermana Engelsa wykona program muzyczny polskich oraz flamandzkich kompozytorów. Wieczór rozpocznie uwertura "Scaldis of de Schelde" flamandzkiego kompozytora Jana Van der Roost. Następnie, zabrzmi "Polonez" Wojciecha Kilara. Punktami kulminacyjnymi wieczoru będą bez wątpienia światowe premiery: "Concerto for Harp and Orchestra" flamandzkiego kompozytora Woutera Lenaertsa oraz "Miniatury taneczne" autorstwa polskiego kompozytora Janusza Bieleckiego.
Koncert odbędzie się z udziałem światowej sławy artystów: harfistki Anneleen Lenaerts i polskiego pianisty Ireneusza Boczka. Koncert odbędzie się w Sali koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, mieszcząca się w budynku po dawnej elektrociepłowni.

Sztuka południowych Niderlandów, Gdańsk i Rzeczpospolita
21 marca: 08:30 - 18:00
Nadbałtyckie Centrum Kultury,
Korzenna 33/35, Gdańsk.

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Organizatorzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Uniwersytet Gdański
Współpraca: Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Theatrum Gedanense
Opieka merytoryczna: prof. Jacek Tylicki

W spotkaniu uczestniczyć będzie szereg znanych badaczy z uniwersytetów i muzeów belgijskich oraz polskich. Poruszane zagadnienia obejmują, między innymi: promieniowanie kultury artystycznej Brugii w XV i na początku XVI wieku, kulturę wizualną szesnastowiecznej Antwerpii, oraz różne aspekty sztuki flamandzkiej XVII stulecia, w tym rzeźbę barokową. Przedmiotem rozważań będą także opinie występujące w polskiej historiografii sztuki na temat silnych wpływów niderlandzkich w kulturze nowożytnego Gdańska.

Gdańsk był kluczowym ogniwem w procesie wymiany intelektualnej i artystycznej (w tym transmisji wzorców formalnych i ikonograficznych) pomiędzy Rzeczpospolitą a Niderlandami; odgrywał także rolę wiodącego centrum transakcji finansowych pomiędzy obydwoma krajami. Celem konferencji jest rzucenie nowego światła na rozpowszechnianie zjawisk artystycznych zrodzonych w południowych Niderlandach w tej części Europy, zarówno poprzez migrację mistrzów, jak i przemieszczanie się dzieł.
Oficjalnymi językami konferencji są polski i angielski.

Wstęp wolny.


Filmy w reżyserii Felixa Van Groeningena
Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51) - 15.03 i 19.03, godz. 18:00 i 20:00
Organizator: Gdański Teatr Szekspirowski

Wydarzenie w ramach cyklu TEATRY EUROPY pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

15.03 18:00 i 20:00
W kręgu miłości (tyt. oryg. The Broken Circle Breakdown, 2012)


Reżyseria: Felix van Groeningen
Scenariusz: Carl Joos, Felix Van Groeningen na podstawie sztuki The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama Johana Heldenbergha i Mieke Dobbels
Zdjęcia: Ruben Impens
Muzyka: Bjorn Eriksson
W rolach głównych: Veerle Baetens, Johan Heldenbergh, Nell Cattrysse,
Czas trwania: 111 min

Elise i Didier od siedmiu lat żyją w szczęśliwym, choć niekonwencjonalnym związku. Różni ich prawie wszystko, a łączy jedno - gorąca miłość od pierwszego wejrzenia i życiowa niezależność. On jest wolnym duchem i zagorzałym ateistą. Ona pracuje w salonie tatuaży, które sama robi i wierzy, że światem rządzi nie rozum, lecz dusza. Połączyła ich namiętność, a scaliła pasja do porywającej muzyki bluegrass, wspólne muzykowanie i narodziny córki Maybelle.
Nagle i niespodziewanie koło fortuny się odwraca. Kilkuletnia Maybelle zapada na poważną chorobę, a żarliwe uczucie Elise i Didiera poddane zostaje poważnej próbie. Oboje oddalają się od siebie i zaczynają żyć własnym życiem. Nadal walczą o córkę, wierząc, że miłość nie pozwoli im się poddać i nie zabierze tego, co kiedyś stało się jej owocem. Czy uda im się pokonać przeznaczenie?

BILETY: 10 zł


19.03 18:00 i 20:00
Boso, ale na rowerze (nid.: De Helaasheid der dingen, (2009)


Czas trwania 108 minut
Reżyseria Felix Van Groeningen
Scenariusz Christophe Dirickx, Felix Van Groeningen
Główne role Kenneth Vanbaeden, Valentijn Dhaenens
Muzyka Jef Neve
Zdjęcia Ruben Impens

Lata 80. XX wieku, małe miasteczko w Belgii. Trzynastoletni Gunter Strobbe mieszka wraz z ojcem i trzema wujkami w domu swych dziadków. Spokój i cisza nie są tu częstym gościem. Strobbowie to głównie hazardziści, pijacy i kobieciarze, żyjący w atmosferze błogiego lenistwa, nieróbstwa, kłótni, a przede wszystkim zakrapianej alkoholem szalonej zabawy. Absurdalne pomysły są tu na porządku dziennym, a im bardziej szalone, tym lepiej, bo wszyscy realizują je z większym zapałem.

"Boso, ale na rowerze" to zaskakująca i oryginalna kombinacja tragikomicznego romansu i czarnego humoru, połączonego z klimatem muzyki Roya Orbisona. Wiele scen ma charakter komiczny, a nawet absurdalny, ale wszystko podszyte jest tu głębszym znaczeniem. To nie tyle czysty sarkazm, co raczej tragikomiczna radość przez łzy.

BILETY: 10 zł



Planowanych jest też wiele wydarzeń w przestrzeni miasta oraz innych instytucjach, szczegółowe informacje znajdują się na stronie: https://flandersweekgdansk.eu

Przeczytaj także