Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem festiwalu jego gwiazdy zapraszają na warsztaty muzyczne dla studentów i profesjonalnych muzyków. Charles Fox udzieli masterclass kompozycji oraz kompozycji do filmu w gdańskiej Akademii Muzycznej, Naná Vasconcelos poprowadzi swoje autorskie "warsztaty organiczne" dla instrumentów perkusyjnych w Nadbałtyckim Centrum Kultury, a Eddie Daniels warsztaty klarnetu jazzowego i klasycznego oraz saksofonu w sopockim klubie Stary Rower. Warsztaty wokalne poprowadzi Mirabai Daniels w gdyńskim klubie Ucho.
PROGRAM
Naná Vasconcelos: autorskie Warsztaty Organiczne, instrumenty perkusyjne
18 i 19 sierpnia godzina 11:00
Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, ul. Korzenna 22/23
Naná Vasconcelos
Zrozumienie samego siebie, intuicyjna i jasna percepcja własnej sytuacji, spokój wewnętrzny oraz poczucie przynależności i skupienia to tylko niektóre z doznań jakich doświadczają uczestnicy warsztatów organicznych prowadzonych przez mistrza perkusji Nanę Vasconcelosa. "Ciało jako instrument jest niewyczerpanym źródłem nowych odkryć," twierdzi Naná.
Naná Vasconcelos jest nie tylko wybitnym światowym muzykiem, wyróżnionym osiem razy tytułem najlepszego perkusisty przez amerykański magazyn DownBeat, ale również autorem własnych warsztatów organicznych dla zróżnicowanych grup odbiorców. "Moje warsztaty są próbą zrozumienia rytmu przez ciało," mówi Naná. Oprócz tego zajęcia oferują nieskończone możliwości, od pobudzenia kreatywności przez samopoznanie, świadome oddychanie, poczucie przynależności do grupy a nawet relaksację. "To czego uczymy się ciałem pozostaje odciśnięte w tym co nazywamy pamięcią ciała. Dlatego nie zapomina się tych rzeczy tak łatwo jak zapomina się lekcje teoretyczne," kontynuuje mistrz.
Warsztaty zaczynają się ustawieniem uczestników tak by tworzyli koło, z prowadzącym w środku. Naná wprowadza grupę w ruch, zaczyna dzielić się swoją koncepcją rytmu, czasu, oddechu i możliwościami wydobywania dźwięku, które drzemią w naszym ciele. Uczestnicy dyktują tempo stopami, później są zachęcani do użycia rąk i wreszcie głosów. Naná dzieli wtedy swoich słuchaczy na grupy według rozmaitych wzorców rytmicznych. Po przerwie, w trakcie której Vasconcelos wymienia uwagi z poszczególnymi grupami, uczestnicy przechodzą do kolejnych, już wspólnych i bardziej relaksujących zadań i wreszcie do zamykających warsztaty ćwiczeń. "Ze wszystkich dziedzin sztuki muzyka jest najbardziej bezpośrednia, ponieważ porusza i miesza uczucia. Przechodzi z ciszy w krzyk. To właśnie w takich ćwiczeniach często odnajdujemy ciągle żyjące w nas dziecko," mówi Naná.
Warsztaty są skierowane do rozmaitych grup społecznych. Od zwykłych ludzi - bez względu na wiek - do artystów (również muzyków, ale niekoniecznie grających na instrumentach perkusyjnych), piosenkarzy, aktorów, tancerzy. Oprócz tego mogą być one oferowane firmom chcącym poprawić świadomość pewnych spraw wśród swoich pracowników. Zajęcia mogą też stanowić inspirację do ćwiczeń z własnym ciałem i rytmiki, jak również do codziennego budowania ducha zespołu.
Naná wielokrotnie z powodzeniem prowadził zajęcia dla bardzo zróżnicowanych ilościowo i tematycznie grup osób, zarówno w firmach jak i w trakcie zjazdów liczących nawet 500 uczestników. Prowadził też jednocześnie kilka grup maracatu w czasie tradycyjnego otwarcia karnawału w Pernambuco. W każdej z tych sytuacji prowadzone przez niego show okazywało się sukcesem.
W trakcie warsztatów Naná dzieli się z uczestnikami częścią swojej własnej historii i odkrywa elementy kultury afrykańskiej, które przeniesione do Brazylii zaowocowały rytmami samby i maracatu. Zawsze pamięta i wspomina fakt, że inspiracją dla jego warsztatów były badania przeprowadzone we Francji wśród dzieci z problemami koordynacji ruchowej. "Misją warsztatów jest wyzwolenie w danej osobie uczuć, ekspresji, ruchów i dźwięków, których ta osoba wcześniej nie znała. Często widzę, że uczestnicy wychodzą po tym organicznym doświadczeniu lżejsi i szczęśliwsi", podsumowuje Naná.
Charles Fox: Masterclass dla studentów kompozycji i kompozycji do filmu
18 sierpnia godzina 15:00
Akademia Muzyczna w Gdańsku, ul. Łąkowa 1/2
Charles Fox
Urodził się w Nowym Jorku w 1940 roku. Jest wybitnym amerykańskim kompozytorem, autorem muzyki filmowej i telewizyjnej, którą rozpoznaje i kocha nie tylko Ameryka. Karierę rozpoczął jako pianista, kompozytor i aranżer dla takich artystów jak Ray Baretto, Joe Quijano czy Tito Puente. Był wielokrotnie nominowany do Oskara, między innymi za Ready to Take a Chance Again z filmu Foul Play (1978) oraz za Richard's Window z filmu The Other Side of the Mountain (1975). Fox jest laureatem dwóch nagród Emmy i jednej Grammy za muzykę do legendarnej telewizyjnej serii Love American Style, a także zdobywcą najbardziej prestiżowego wyróżnienia BMI, nagrody Richarda Kirka. Oczywiście wielu niewtajemniczonym Europejczykom słynny motyw z czołówki Monday Night Football (naturalnie autorstwa Foxa) i inne klasyki amerykańskiej telewizji niewiele powiedzą. Ale i oni nie mogli nie słyszeć Killing me Softly with His Song, piosenki napisanej przez kompozytora wspólnie z Normanem Gimble w 1971 roku. To jeden z najczęściej wykonywanych utworów z repertuaru BMI, podwójnie nieśmiertelny dzięki wersjom Roberty Flack a później Lauryn Hill i The Fugees.
Fox napisał muzykę do ponad 100 filmów, o jego niezwykłym dorobku teatralno-baletowym nie wspominając. Współpracował z takimi artystami jak Goldie Hawn, Fred Astaire, Johnny Cash, Johnny Mathis, wspomniana Lauryn Hill i Ice T. Od 2004 roku jest członkiem Songwriters Hall of Fame. W lipcu 2009 roku dyrygował Chórem Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie miało premierę napisane przez niego oratorium Lament i Modlitwa do słów Jana Pawła II. Określenie człowiek-orkiestra pasuje do niego jak do mało kogo. Wiele osób nie może doczekać się 10-minutowej impresji Chopina, którą Fox przygotowuje specjalnie na tegoroczny festiwal Solidarity of Arts.
Eddie Daniels: Masterclass dla klarnecistów klasycznych oraz saksofonistów i klarnecistów jazzowych
Eddie Daniels: Masterclass dla klarnecistów klasycznych oraz saksofonistów i klarnecistów jazzowych
19 sierpnia godzina 15:00
klub Stary Rower w Sopocie, ul. Pułaskiego 15 (róg Bema)
Eddie Daniels
Eddie Daniels urodził się w Nowym Jorku w 1941 roku. Jazzem zainteresował się jako nastolatek: podziwiał muzyków grających wtedy z Frankiem Sinatrą. Swoją karierę zaczynał jako saksofonista tenorowy z orkiestrą Thada Jonesa i Mela Lewisa w 1966 roku. Niedługo potem jedna solówka zagrana na klarnecie z tym zespołem przyniosła mu nagrodę Nowej Gwiazdy Klarnetu międzynarodowych krytyków magazynu DownBeat. Od tego czasu był wielokrotnie nominowany i wygrywał Grammy (w 1989 roku jako wykonawca Memos from Paradise w aranżacji Rogera Kellawaya). Największą misją jego muzyki jest, jak sam twierdzi, docieranie do jak największej liczby ludzi, otwieranie dla nich zarówno jazzu jak i muzyki klasycznej oraz zacieranie granic między oboma gatunkami. W rękach Danielsa Mozart może być równie intrygujący jak Charlie Parker. Nie wystarczy zatem powiedzieć, że Eddie Daniels to wybitny klarnecista jazzowy. Eddie Daniels to jeden z najwybitniejszych muzyków grających na instrumentach dętych drewnianych w ogóle, w obu wymienionych wyżej gatunkach. To on zagra 10 minutową impresję Chopina autorstwa Charlesa Foxa podczas festiwalu Solidarity of Arts 2010, a parę dni przed występem poprowadzi klasyczno jazzowe warsztaty klarnetowo-saksofonowe.
eddiedanielsclarinet.com
Mirabai Daniels: Masterclass dla wokalistów nie tylko jazzowych
19 sierpnia godzina 15:00
klub Ucho w Gdyni, ul. Świętego Piotra 2
Mirabai Daniels
Mirabai jest piosenkarką, która śpiewając jednocześnie pięknie opowiada. Jest kompozytorką, której udało się połączyć wschodnie i zachodnie tradycje wokalne (w obu czuje się bardzo dobrze) z opowiadaniami i poezją z całego świata. Występuje w różnorodnych muzycznych konwencjach, kooperuje z artystami prezentującymi rozmaite style. Od jazzu, muzyki tanecznej/teatralnej, przez New Music, do muzyki świata i oryginalnych kompozycji. Na scenie występowali z nią tacy wykonawcy jak Coleman Barks, Souren Baronian, Eddie Daniels, David Darling, Steve Gorn, Baba Olatunji, Max Roach, Glen Velez oraz grupa Martity Goshen Earthworks. Mirabai należy do American Festival of Microtonal Music (zrzeszenia promującego muzykę mikrotonową), a do tej pory nagrywała już dla Newport Classics oraz Great American Audio. Ostatnio uczestniczyła w projekcie recytatorsko-muzycznym z członkami stanowej orkiestry symfonicznej Nowego Meksyku. Od 17 lat wykłada na wydziale Muzyki Współczesnej w College of Santa Fe. Prowadzi również własne studio i zajęcia wokalne. Ostatnio wydana przez nią płyta This Love jest kolekcją jej własnych kompozycji: oryginalnych interpretacji poezji mistycznej takich autorów jak Rumi, Lalla, Ghalib, a także jej imienniczki, XV-wiecznej poetki hinduskiej Mirabai. Płyta łączy zachodnią harmonię z melodyjnością i rytmicznym pięknem tradycji Bliskiego Wschodu. Podczas tegorocznego Solidarity of Arts Mirabai poprowadzi masterclass dla wokalistów nie tylko jazzowych.
mirabaisinging.com
Zgłoszenia
W sprawie zgłoszeń i pytań dotyczących warsztatów muzycznych na tegorocznym festiwalu Solidarity of Arts prosimy o kontakt z Bartłomiejem Łuniewiczem,
bartlomiej.luniewicz@nck.org.pl, tel. (0048) 519554364 (0048) 519554364.