W sierpniu rozpoczyna się w Gdańsku festiwal
Solidarity of Arts. Już po raz drugi z inicjatywy Samorządu Województwa Pomorskiego instytucje kultury podległe Urzędowi Marszałkowskiemu, a także Urząd Miasta Gdańska i Polski Instytut Sztuki Filmowej zapraszają wybitnych światowych i polskich artystów do wspólnej pracy i do dzielenia się jej efektami w miejscu szczególnym dla Polski i Europy. Gdańsk ideę wolności zdaje się mieć zakodowaną w swoim DNA, co już niejednokrotnie w najnowszej historii naszego kraju udowadniał. W ubiegłym stuleciu przez podrywanie całego kontynentu do buntu przeciwko zniewoleniu, a dzisiaj przez zdolność przyciągania artystów, których wizytówką jest poszukiwanie i szacunek dla wolności oraz otwartość na wspólne działanie.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
W tym roku w programie Solidarity of Arts znajdą się elementy nawiązujące do dwóch wydarzeń. Pierwszym jest 30-lecie powstania Solidarności, a drugim 200-lecie urodzin Fryderyka Chopina. Dodatkowo dobór wykonawców i lokalizacji gwarantuje spełnienie dwóch ważnych założeń naszej imprezy: promocję wybitnych artystów i instytucji kultury związanych z Trójmiastem i Pomorzem oraz wyjście z prezentowanymi produkcjami w przestrzeń miejską.
W programie są symfonie napisane specjalnie na nasz festiwal z okazji wspomnianej rocznicy Solidarności oraz klasyczne (dosłownie i w przenośni) przedstawienia teatralne nawiązujące do wydarzeń z najnowszej historii Polski.
Jakość artystyczna przedsięwzięcia jest - podobnie jak przed rokiem - onieśmielająca. W samym tylko projekcie Możdżer+ obok Leszka będzie można obejrzeć i usłyszeć największych muzyków jazzowych świata, przy czym niektórzy z nich dodatkowo poprowadzą autorskie warsztaty gry na swoich instrumentach. To właśnie idea festiwalu połączona z jakością artystyczną sprawiają, że Solidarity of Arts jest - i jeszcze przez najbliższych kilka lat będzie - znakomitą promocją Gdańska w drodze do przyznania mu tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
Idea solidarnej kreacji artystycznej po raz drugi zdołała przyciągnąć do nas naprawdę wielkich twórców. Dla nich wszystkich te same wartości, w obronie których Gdańsk stawał już tyle razy w historii naszego kraju, są wspólne i niezwykle ważne. Choćby dlatego warto zobaczyć Solidarity of Arts 2010 na własne oczy. Zapraszamy do Gdańska.
Kalendarium
18-19 sierpnia
Akademia Muzyczna i Nadbałtyckie Centrum Kultury
w Gdańsku, klub Ucho w Gdyni, klub Stary Rower w Sopocie
Warsztaty muzyczne gwiazd Solidarity of Arts 2010
Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem festiwalu jego gwiazdy zapraszają na warsztaty muzyczne dla studentów i profesjonalnych muzyków. Charles Fox udzieli masterclass kompozycji oraz kompozycji do filmu w gdańskiej Akademii Muzycznej, Naná Vasconcelos poprowadzi swoje autorskie "warsztaty organiczne" dla instrumentów perkusyjnych w Nadbałtyckim Centrum Kultury, a Eddie Daniels warsztaty klarnetu jazzowego i klasycznego oraz saksofonu w sopockim klubie Stary Rower. Warsztaty wokalne poprowadzi Mirabai Daniels w gdyńskim klubie Ucho.
Szczegółowe informacje pojawią się w najbliższym czasie na naszej stronie.
Tymczasem w razie pytań dotyczących warsztatów muzycznych na tegorocznym festiwalu Solidarity of Arts prosimy o kontakt z Bartłomiejem Łuniewiczem, bartlomiej.luniewicz@nck.org.pl
20 sierpnia Dwór Artusa
godzina 20:00 Ceremonia wręczenia nagród Prezydenta Miasta Gdańska Neptuny 2010 oraz oficjalne otwarcie festiwalu Solidarity of Arts
Podobnie jak w roku ubiegłym, oficjalne otwarcie festiwalu Solidarity of Arts połączone będzie z ceremonią wręczenia Neptunów, czyli przyznawanych od 2006 roku nagród Prezydenta Miasta Gdańska. Laureatami nagrody
są twórcy polscy i zagraniczni o niekwestionowanym dorobku artystycznym.
W latach 2006-2008 Neptuny otrzymywali: Andrzej Wajda, Volker Schlöndorff, Jan A. P. Kaczmarek, Krystyna Janda, Ewa Pobłocka, Jerzy Radziwiłowicz,
Agnieszka Holland, Krzysztof Penderecki i Jacek Fedorowicz.
W zeszłym roku nagrodę przyznano Leszkowi Możdżerowi, Joannie Szczepkowskiej oraz Przemysławowi Gintrowskiemu.
20-30 sierpnia Dwór Artusa
Plenerowa prezentacja zrekonstruowanych cyfrowo materiałów filmowych z okresu powstania i początków Solidarności - materiały archiwalne Fundacji Archiwum Filmowe w Gdańsku
Pierwsze prawdziwe wyjście tegorocznego festiwalu Solidarity of Arts w przestrzeń miejską będzie miało miejsce tuż po jego oficjalnym otwarciu. Przez 10 dni na specjalnym telebimie ustawionym przy Dworze Artusa pokazujemy wybór cyfrowo zrekonstruowanych, archiwalnych materiałów filmowych z okresu powstania i początków działalności Solidarności. Unikalny charakter zdjęć, z których część po raz pierwszy ujrzy światło dzienne, ma sprawić, że telebim będzie przyciągał i hipnotyzował przechodniów - nie tylko mieszkańców Gdańska pamiętających lata osiemdziesiąte.
21 sierpnia Aleja Gwiazd, dziedziniec Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
godzina 18:00 Uroczyste odciśnięcie dłoni Marka Karewicza i artystów widowiska jazzowego Możdżer+; wystawa fotografii Marka Karewicza
W pasażu na wyspie Ołowiance w pobliżu Filharmonii Bałtyckiej znajduje się aleja gwiazd, na której znakomici polscy i zagraniczni artyści pozostawiają odciski swoich dłoni. Jednym z autorów pomysłu alei jest profesor warszawskiej ASP Adam Myjak. Oprócz gwiazd rodzimych są tu m.in. David Lynch, zdobywczynie Oscarów Faye Dunaway, Anna Paquin i Marcia Gay Harden, a także Sir Neville Marriner. W tym roku bezpośrednio przed widowiskiem Możdżer+ dołączy do nich grupa występujących w nim wybitnych jazzmanów oraz fotograf jazzowy Marek Karewicz. W trakcie oraz po ceremonii na dziedzińcu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie można obejrzeć jego najlepsze prace w dużym formacie. Tuż przed premierą swojej symfonii, 29-go sierpnia, swoją dłoń odciśnie tu również kompozytor Paweł Mykietyn.
21 sierpnia Targ Węglowy
godzina 20:30 Przestrzeń Wolności: widowisko jazzowe Możdżer+
W rolach głównych: Leszek Możdżer, Naná Vasconcelos,
Lars Danielsson, Zohar Fresco, Marcus Miller, Motion Trio,
John Scofield, Orkiestra Kameralna Aukso, Gabriela Kulka,
Eddie Daniels, Charles Fox
Wykonawcy:
Leszek Możdżer solo
Leszek Możdżer+ Naná Vasconcelos (Brazylia)
Leszek Możdżer+ Lars Danielsson (Szwecja) i Zohar Fresco (Izrael)
Leszek Możdżer+ Marcus Miller (Stany Zjednoczone)
Leszek Możdżer+ Motion Trio (Polska)
Leszek Możdżer+ John Scofield, Steve Swallow i Bill Stewart (Stany Zjednoczone)
Leszek Możdżer+ Orkiestra Kameralna Aukso pod dyrekcją Marka Mosia (Polska)
Leszek Możdżer+ Gabriela Kulka (Polska)
Leszek Możdżer+ Eddie Daniels i Charles Fox (Stany Zjednoczone)
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Materna
Scenografia: Radosław Dębniak
Możdżer+ to główne wydarzenie Solidarity of Arts 2010. Jest przykładem wspólnego działania wybitnych polskich artystów oraz światowych gwiazd jazzu w ramach jedynego w swoim rodzaju projektu przygotowanego specjalnie na tegoroczny festiwal. Na Targu Węglowym w Gdańsku pojawi się konstrukcja trzech połączonych ze sobą scen, na których królował będzie znakomity polski aranżer, kompozytor i pianista Leszek Możdżer. Założenia inscenizacyjne sprawiają, że porzucamy schemat koncertu i powstaje widowisko plenerowe, które idealnie wpasowuje się w światowy trend uwolnienia sztuki wysokiej i wyjścia z nią w przestrzeń publiczną. Medialnym współorganizatorem widowiska jest Canal+, który planuje bezpośrednią transmisję z koncertu w paśmie niekodowanym.
Pojawienie się każdego z wymienionych wykonawców osobno na jakimkolwiek festiwalu jazzowym na świecie jest uznawane za wydarzenie. To, że w czasie tegorocznego Solidarity of Arts wymienieni muzycy zagrają wspólnie z Leszkiem Możdżerem w czasie jednego show skłania do refleksji. Zarówno nad galaktyczną wielkością Leszka, jak i nad wyjątkowością Solidarity of Arts 2010.
29 sierpnia Aleja Gwiazd, dziedziniec Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
godzina 18:00 Uroczyste odciśnięcie dłoni Pawła Mykietyna
29 sierpnia Polska Filharmonia Bałtycka
godzina 19:00 Premiera Symfonii Pawła Mykietyna napisanej z okazji 30-lecia powstania Solidarności
Symfonia Pawła Mykietyna powstaje z inicjatywy Europejskiego Centrum Solidarności oraz festiwalu Solidarity of Arts w związku z obchodami 30-tej rocznicy powstania Solidarności.
Ta trwająca 70 minut kompozycja przeznaczona jest na chór, wielką orkiestrę symfoniczną i dyskretnie użyte środki elektroniczne.
Symfonia jest utworem jednoczęściowym, ale można wyróżnić w nim 5 odcinków. Pierwszy to trwające dziesięć minut tutti chóru i orkiestry, będące ciągłą kulminacją i symbolizujące siłę wspólnoty charakteryzującą początki ruchu solidarnościowego. Pod koniec części dochodzi do kilku ingerencji, "zagłuszania" muzyki przez elektroniczny dźwięk "cenzury", który kończy pierwszy odcinek. Na zasadzie pointy następuje krótka pieśń ludowa z okolic Babiej Góry symbolizująca koniec "karnawału Solidarności".
Dalsze dziesięć minut to odcinek o zróżnicowanej strukturze, po którym przychodzi kolejna pieśń ludowa z okolic Skierbieszowa. Nawiązuje ona do wydarzeń stanu wojennego.
Odcinek trzeci to część główna. Bardzo dramatyczne, tym razem dwudziestominutowe tutti chóru i orkiestry. Po tej permanentnej kulminacji rozbrzmiewa tym razem kurpiowska pieśń ludowa. Pieśń śpiewana jest przy akompaniamencie odtwarzanego z głośników dźwięku przelatującego w oddali samolotu odrzutowego miała pierwotnie oddać jedynie atmosferę oczekiwania, jednak teraz po katastrofie smoleńskiej nabierze niestety dodatkowych, bolesnych znaczeń.
Koniec symfonii to trwające dziesięć minut kolejne tutti nawiązujące do początku utworu.
Z wielką satysfakcją informujemy, że honorowy patronat nad wydarzeniem objął legendarny przywódca Solidarności Lech Wałęsa.
5 września Państwowa Opera Bałtycka
godzina 19:00 Makbet - opera Giuseppe Verdiego w reżyserii Marka Weissa
Jedną z misji festiwalu Solidarity of Arts jest promocja najwyższej klasy instytucji artystycznych i produkcji wywodzących się z Trójmiasta. Stąd we wrześniowej części festiwalu w Operze Bałtyckiej można będzie zobaczyć "Makbeta" w reżyserii Marka Weissa. Spektakl nawiązuje do wydarzeń z najnowszej historii Polski i będzie inscenizowany w realiach współczesnych. Na oficjalnej stronie Opery Bałtyckiej czytamy:
"Makbet Verdiego zostaje wierny koncepcji Szekspira, zachowana została w dziele wyrazistość dramaturgiczna Makbeta i Lady Makbet, którzy przechodzą etapy: od morderstwa dla zdobycia władzy, terroru i wreszcie do upadku i kończącej wszystko śmierci. Partia Lady Makbet uważana jest za jedną z najtrudniejszych, jakie zostały napisane na głos kobiecy. Śpiewaczka w okrutnych dla głosu ariach musi wyrazić silną osobowość, udawaną radość, okrucieństwo, od krzyku przechodzić do szeptu (zawsze jednak wyrażanych środkami wokalnymi), by w finałowej scenie obłędu (po dwóch godzinach śpiewania) ujarzmić głos i emocje, wyśpiewując lunatyczne Verdiowskie frazy wymagające ogromnej precyzji, wysiłku i koncentracji."
8 września Polska Filharmonia Bałtycka
godzina 19:00 Biała Bluzka Agnieszki Osieckiej w adaptacji Magdy Umer
W roli głównej: Krystyna Janda
Na przełomie 1986 i 1987 roku Magda Umer i Krystyna Janda osiągnęły pierwszy wspólny, spektakularny sukces. Adaptacja teatralna opowiadania Agnieszki Osieckiej o młodej kobiecie mieszkającej w Polsce na początku lat 80-tych była grana w całym kraju około 200 razy. Publiczność uwielbiała tę zwykłą historię kobiety zaplątanej w wielką historię - historię Polski stanu wojennego. Uwielbiała po pierwsze ze względu na tekst, w którym autorce "udało się zapisać stan umysłów, emocji i lęków wielu zwykłych ludzi w tamtym czasie," - naturalnie zapisać go mądrze i dowcipnie, jak to tylko Agnieszka potrafiła. A po drugie dzięki genialnej roli Krystyny Jandy. O przedstawieniu stosunkowo szybko zaczęto mówić "legendarne" i "kultowe". Wznawianie takich produkcji (i to po prawie ćwierćwieczu!) jest zawsze opatrzone wielkim ryzykiem. Tymczasem ten sam skład (reżyser i odtwórczyni głównej roli) pokazał, że pewna jakość po prostu się nie starzeje. Przedstawienie, a właściwie spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi, od swojej prapremiery 3. czerwca 2010 roku w warszawskim Och-Teatrze zebrało niemal wyłącznie entuzjastyczne recenzje. O płomiennym uczuciu, którym darzy go (stara i nowa) publiczność szkoda pisać.
Festiwal Solidarity of Arts 2010 przypada dokładnie w 30-stą rocznicę urodzin Solidarności. Nie jest więc niczym dziwnym, że Rada Programowa festiwalu zadecydowała o wspólnej produkcji spektaklu z warszawskim Och-Teatrem.