Z jednej strony wielkie, znane marki i organizacje, jak Volvo Trucks, Amnesty International czy Diesel, z drugiej - różnorodność kulturowa, osoby niepełnosprawne, środowiska LGBT. W Szwecji powstają reklamy, które skutecznie łączą swój komercyjny cel z ambicjami społecznymi. Od 5 do 30 kwietnia, w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, w formie multimedialnej będzie można oglądać efekty prac szwedzkich specjalistów od reklamy.
Wystawa "Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi" zagości w Polsce po raz kolejny, a zwiedzający ją zobaczą zarówno reklamy podmiotów komercyjnych, jak i kampanie społeczne, w tym między innymi przekaz informujący o wprowadzeniu urlopów ojcowskich, czy kreacje przygotowane dla Amnesty International Sweden. Będzie można się im przyjrzeć bliżej od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00-18:00.
Na wernisażu, który odbędzie się 5 kwietnia o godzinie 18:00, obecni będą ambasador Szwecji w Polsce: Inga Eriksson Fogh, kurator wystawy: Sara Kristoffersson oraz polscy specjaliści, w tym Adam Przeździęk (mediafeed.pl) i moderator dyskusji Jacek Kotarbiński, którzy porozmawiają o reklamie w panelu pt. "Kierunek Szwecja: w morzu niebanalnych kreacji reklamowych". Goście wprowadzą obecnych w klimat niesztampowych szwedzkich reklam i rozwiązań wyprzedzających światowe trendy oraz odpowiadających na aktualne potrzeby społeczne. Postarają się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób komunikacja i działania marketingowe pokazują i oddają głos przedstawicielom mniejszości, osobom niepełnosprawnym czy przedstawicielom środowiska LGBT.
Wystawa została podzielona na cztery bloki tematyczne, pokazujące aktywność reklamową instytucji publicznych i organizacji społecznych, rolę humoru w reklamie, reklamę jako znak czasu oraz komunikację cyfrową. Zainteresowani odnajdą na niej wiele inspiracji pośród filmów, w tym kreacji zrealizowanych przez laureata Złotej Palmy - Roya Anderssona, interesujących tekstów i ciekawych kampanii.
- Reklama funkcjonuje trochę jak lustro, jak odbicie aktualnego czasu i kontekstu. W tym przypadku reklamy odzwierciedlają wartości w szwedzkim społeczeństwie. - mówi Sara Kristoffersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy.
Doskonałym przykładem nietypowych działań jest prezentowana na wystawie kampania sieci sklepów spożywczych ICA, w której w roli stażysty wystąpił Jerry, aktor z zespołem Downa. Popularność reklamy wywarła wpływ nie tylko na rozpoznawalność samej marki, ale także pozytywnie wpłynęła na środowisko osób niepełnosprawnych.
Nierzadko rynek szwedzkiej reklamy odwołuje się także do specyficznych elementów lokalnych i narodowych osobliwości.
Czy kampanie realizowane za morzem różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku? Do sprawdzenia zachęcamy zarówno osoby na co dzień pracujące w reklamie, jak i osoby niezwiązane z branżą kreatywną, w tym miłośników kultury skandynawskiej. Wstęp na wernisaż i wystawę jest wolny.
Organizatorem wydarzenia jest Ambasada Szwecji i Instytut Szwedzki. Partnerem jest Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.