stat
Impreza już się odbyła

26 września - 26 listopada 2024, g. 08:00 - 20:00

Wstęp wolny
W Domu Uphagena otwarta zostanie wystawa "Wileńska architektura sakralna doby baroku. Dewastacja i restauracja." Kęstutis Stoškus - Fotografie

Wileńska architektura sakralna doby baroku jest jedynym w swoim rodzaju fenomenem w historii sztuki i architek­tury Europy Środkowo-Wschodniej. W niepowtarzalny sposób odzwiercied­la wieloetniczny i wielowyznaniowy cha­rakter miasta. Poprzez wczesne, w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, przejęcie zachodnioeuro­pejskiego (przeważnie włoskiego) baro­ku jak i ukształtowanie własnej wileńs­kiej szkoły architektonicznej tworzy ona jeden z bardziej obrazowych przy­kładów nowożytnego transferu kultury.

Wileński fotograf Kęstutis Stoškus ukazuje w swoich fotografiach dwa aspekty: dewa­stację i odnowę budowli sakralnych. Zain­teresowany jest ich głębszym znaczeniem, poetycznymi aspektami tych procesów. Jednocześnie dokumentuje on swoimi pra­cami postępowanie z kulturowym dzie­dzictwem w kraju, który przeżył pełną zmian historię - od unii z Polską, poprzez wcielenie do carskiej Rosji, pierwszą Republikę Litewską, Litewską SSR aż po niepodległość od 1990/1991. Centralne zna­czenie dla uzmysłowienia dzisiejszej Re­publice Litewskiej wspólnego europejskiego dziedzictwa mają nauki humanistyczne i kultura. Dokumentowanie oraz ochrona zabytków architektury są tego zewnętrz­nym wyrazem.

Wystawie towarzyszy publikacja z fotografiami i dokumentacjami koś­ciołów oraz rozprawami litewskich, polskich i niemieckich specjali­stów: Wileńska architektura sakralna doby baroku. Dewastacja i restauracja. Kęstutis Stoškus - Fotografie. Wydane przez Andrea Langer i Dietmar Popp. Pod red. Jakuba Sito i Małgorzaty Omilanowskicj Marburg/Warszawa 2005. Fotograf Kęstutis Ipolitas Stoškus (ur. 13 marca 1951 roku w Wilnie) ukończył w 1973 roku studia na wydziale ekonomii Uniwersytetu Wileńskiego. W zawodzie ekono­misty pracował do 1985 roku, kiedy zaczął zajmować się fotogra­fią artystyczną. W krótkim czasie zdobył międzynarodowy rozgłos. Jego prace nie tylko znalazły się na stronach licznych albumów foto­graficznych, przewodników tury­stycznych i katalogów, ale były również wystawiane - między innymi w 1996 i 1998 roku w Gdańsku oraz w 2002 i 2003 roku w Marburgu, Lipsku i Kilonii. Jego prace znalazły się na wysta­wach fotografii litewskiej: 1997 i 1998 we Francji, 1999 na Słowacji, 2000 w Chinach, 2002 w Meksyku. Jest członkiem Stowarzyszenia Fotografów Litewskich i zalicza się do jego najbardziej znaczących przedstawicieli. Od 1994 roku pra­cuje w Litewskim Muzeum Naro­dowym w Wilnie.