Autorzy i autorki prac:
Paweł Althamer, Agata Bogacka, Ryszard Bobek, Leszek Brogowski, Teresa Gierzyńska, Marcin Giżycki, Rafał Kucharczuk, Jerzy Lewczyński, Rafał Milach, Minilabiści (Joanna Miklaszewska, Marek Mielnicki, Radek Spassówka), Wacław Nowak, Karol Radziszewski, Maciek Stępiński, Teresa Tyszkiewicz, Andrzej Wajda, Bartek Wieczorek i inniWystawa
Archiwa błyskawiczne to nie tylko największy dotychczas pokaz fotografii natychmiastowych (polaroid, fuji) w Polsce, ale i zarazem jeden z największych przeglądów polskich fotografii ostatnich 50 lat, na którym zaprezentowanych zostanie niemal dwa tysiące kolorowych zdjęć.
Prace zebrane na ekspozycji pozwalają prześledzić przeróżne sposoby wykorzystywania materiałów błyskawicznych, które znakomicie wpisywały się w konwencje fotografii rodzinnej (archiwum Teresy Gierzyńskiej)
, dokumentalnej (Wacław Nowak), artystycznej (między innymi Ryszard Bobek, Marcin Giżycki)
czy intymnej (Agata Bogacka, Karol Radziszewski, Teresa Tyszkiewicz). Imprezowy charakter zdjęć natychmiastowych podkreśla z kolei ogromny zbiór snapshotów poznańskiej grupy Minilabistów
, podczas gdy prace Leszka Brogowskiego, Rafała Kucharczuka uzmysławiają ich eksperymentalny, czy wręcz abstrakcyjny potencjał. Polaroidy i instaksy często służyły też jako notatki, czy to na planie filmów (scenopisy Andrzeja Wajdy), czy też w trakcie podróży (Paweł Althamer, Rafał Milach).
Wystawa
Archiwa błyskawiczne konfrontuje różne możliwości zastosowania natychmiastowych procesów w (nie tylko artystycznej) praktyce polskich fotografów. Zaprezentowane na niej prace, pominięte w głównej narracji na temat dziejów polskiej fotografii, są efektem poszukiwań w prywatnych i instytucjonalnych archiwach. Albumy, atlasy, kabinety szufladowe, gabloty, konstelacje, typologie prezentują i porządkują w większości nieznany odbiorcom materiał fotograficzny.
Archiwa błyskawiczne kładą silny nacisk na lokalny i polityczny wydźwięk procesów natychmiastowych, które zwłaszcza w okresie Polski Ludowej kojarzyły się z nieosiągalną zachodnią technologią. Zachodni (amerykański, kapitalistyczny, korporacyjny, automatyczny, pop-kulturowy) materiał i proces pozwoliły na udokumentowanie (momentami socmodernistycznej i potransformacyjnej) ikonosfery Wschodu.
Kurator:
Witold KanickiWspółpraca kuratorska i koordynacja:
Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Maja Bieńkowska
Credits:Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Samorząd Województwa Pomorskiego, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.Patronat honorowy:
Mieczysław Struk, Marszałek Województwa PomorskiegoSponsor programu edukacyjnego: instax poland Patronat medialny
: https://magazynszum.pl
WWW.gdansk.pl, WWW.trojmiasto.pl, WWW.pomorskie.euWystawa zostanie otwarta 18 czerwca 2021 roku i tego dnia będzie czynna od godziny 16.00 do godziny 20.00. Ze względu na obowiązujący Muzeum limit 9 osób przebywających w jednym czasie na wystawie prosimy o cierpliwość w przypadku konieczności oczekiwania na wejście.Wstęp w dniu 18 czerwca 2021 będzie bezpłatny.wystawa jest czynna od 19.06.2021 w godzinach 10.00-17.00
od wtorku do niedzieli
kontakt telefoniczny: 58 307 59 12