2013-01-04 09:04
2013-01-04 09:06
ehhhh ...
2013-01-04 09:47
- Nie było 3 króli, ale magów, w nowszych wydaniach biblii jest to zaznaczone, błąd wynikł ze złego tłumaczenia (w angielskich zawsze było 3 wise man)
- Co lepsze, nie było ich trzech, bo o tym w biblii nie ma ani
- Nie było 3 króli, ale magów, w nowszych wydaniach biblii jest to zaznaczone, błąd wynikł ze złego tłumaczenia (w angielskich zawsze było 3 wise man)
- Co lepsze, nie było ich trzech, bo o tym w biblii nie ma ani słowa, ich liczba jest nieokreślona w ogóle
- Nie jest w biblii nigdzie napisane że reprezentują 3 kontynenty (bo nie było ich 3 w końcu :), ale wyraźnie napisane że przybyli ze wschodu. Co leży na wschodzie? Persja.
To piękny przykład jak legenda przez 2000 lat ewoluuje i zmienia swoją formę, również poprzez tłumaczenia. Zastanowić się można jakie jeszcze legendy, czy rzeczy uważane dziś za fakty historyczne, również tak się zmieniły?
2013-01-04 10:01
- Nigdzie nie jest napisane że nazywali się Kacper, Melchior i Baltazar, to również wymysł późniejszych historyków...
2013-01-04 10:05
Znowu błąd, nie historyków tylko ... sam nie wiem kogo ;) No dość monologu.
2013-01-04 11:21
rozmawiajacy sam ze soba ateista - to swiatly intelektualista prowadzacy tak bogate zycie wewnetrzne, ze az wydostaje sie ta tresc na zewnatrz.
2013-01-04 11:30
Jak łatwo ludzi oceniasz :)
Ale wiem że biblia to w większości zbiór mitów i legend, co nie pozwala mi wierzyć w jedynego boga, czy zwiesz go Bogiem, Jehową, Allahem czy co tam wolisz.
2013-01-04 11:33
2013-01-04 11:30
Niewątpliwie kiedy wydaje Ci się, że jesteś Napoleonem to jesteś bardzo samotny. Ale znacznie lepsze samopoczucie masz kiedy wydaje Ci się, że są gdzieś tam jacyś bogowie, bo to samo złudzenie maja miliony. Różnych
Niewątpliwie kiedy wydaje Ci się, że jesteś Napoleonem to jesteś bardzo samotny. Ale znacznie lepsze samopoczucie masz kiedy wydaje Ci się, że są gdzieś tam jacyś bogowie, bo to samo złudzenie maja miliony. Różnych religii na świecie jest ponad 4 tysiące, i każda oczywiście uważa się za jedyną prawdziwą.
Imprezy dla mieszkańców to fajna sprawa, ale niechże będą oddzielone grubą kreską od religii. Jak ktoś chce po spacerku skoczyć do kościoła, to niech skacze. Ale oficjalny punkt programu? Kto za to płaci?
2013-01-04 11:35
2+2=x, a tylko jedno jest prawdziwe.
2013-01-04 11:51
Nie da się tu zastosować tej analogii, nie wiesz który z bogów istnieje ponieważ brak jakichkolwiek dowodów. Nawet jeżeli uważasz, że to to Jahwe to powiedz mi z których czasów - kiedy był jeszcze Elem, może kiedy
Nie da się tu zastosować tej analogii, nie wiesz który z bogów istnieje ponieważ brak jakichkolwiek dowodów. Nawet jeżeli uważasz, że to to Jahwe to powiedz mi z których czasów - kiedy był jeszcze Elem, może kiedy jeszcze miał żonę Aszerę? Czy późniejszy, samotny i okrutny sadysta? A może współczesny, swojski, dzielący królestwo z całą rzeszą mniejszych bożków, Marią, Jezuskiem, aniołkami, świętymi?
2013-01-04 11:58
Udowadniam, ze prawda jest jedna:) A stawianie sie ponad kulture i cywilizacje z ktorej sie wyrasta jest, jakby to powiedzial bohater Szulkina: trche k*rwa nieskromne :)
2013-01-04 18:23
2/0=x, a wszystkie mogą być prawdziwe, ale to wymaga znajomości matematyki na poziomie wyższym, a o tym wieśniaków po podstawówce nie uczą
2013-01-04 13:41
Wklej treść tych fragmentów z biblii i będzie wszystko jasne. No czekam bo sam bym przeczytał. Chyba się nie boisz, że się okaże że miś ma rację?
2013-01-04 11:31
A sam nie przeczytał biblii nigdy w życiu, jak większość katolików przecież
2013-01-04 09:16
do Jezusa przybyło według oryginału (zob. Biblia Tysiąclecia) trzech magów - wyznawców religii zoroastryzmu i astrologów (za gwiazdą).
Jedna z bajeczek dla dorosłych i nie tylko
2013-01-04 09:26
2013-01-04 09:36
Mag to kapłan zoroastryzmu który wówczas panował w Persji, która leży kawałek od ówczesnego Betlejem.
2013-01-04 11:41
Gdybyście przeczytali 90% z was by zrezygnowało z tej religii.
2013-01-04 11:44
2013-01-04 11:22
2013-01-04 11:40
Tak samo ich traktowali - ogniem i mieczem. W imię wiary i Jezusa. Mam to popierać i się cieszyć?
2013-01-04 11:46
a chrzescijanstwo, jako "postepowe" rozwijalo sie w miastach. Niech to Tobie da do myslenia ;)
A co do tego kto kogo bardziej przypiekał ogniem za niewłasciwe poglądy nie bedę się spierał, bo to jałowe:)
2013-01-04 13:39
Miasta coraz bardziej ateistyczne. Przypomina Ci to coś?
2013-01-04 14:04
to dlatego najwięcej katolickich gorliwców spotyka się teraz po zaściankach?
2013-01-06 16:18
teraz to szopka czarnoksieskich praktyk, kultów cudownych obrazów, nekromancji z ampułkami i innych niedorzeczności - na wsiach bardzo modne.
2013-01-06 16:12
Festiwal głupoty katolickiej nie zna granic.
2013-01-04 09:29
Ciekaw jestem ile musiał liczyć setek (tysięcy) dworzan, wojska itd itp, bo przecież nie jak w tej bajce - idą we troje i to najczęściej na piechtę? I całe to towarzystwo weszło do mieściny Betlejem i żaden historyk
Ciekaw jestem ile musiał liczyć setek (tysięcy) dworzan, wojska itd itp, bo przecież nie jak w tej bajce - idą we troje i to najczęściej na piechtę? I całe to towarzystwo weszło do mieściny Betlejem i żaden historyk (poza Ewangeliami) tego nie odnotował?
Kacper, Melchior i Baltazar - proszę mi wskazać podręcznik historii, gdzie mowa o takich królach.
2013-01-04 09:46
2013-01-04 11:05
a wszyscy musimy przez tego idiotę obecnie cierpieć, ponieważ żyjemy w państwie zdominowanym przez kler a niedługo w kraju wyznaniowym.
Ja się dziwię dlaczego RIO, nie zleca kontroli tych imprez? Bo wg mnie
a wszyscy musimy przez tego idiotę obecnie cierpieć, ponieważ żyjemy w państwie zdominowanym przez kler a niedługo w kraju wyznaniowym.
Ja się dziwię dlaczego RIO, nie zleca kontroli tych imprez? Bo wg mnie wykazuje to jasno, że miasta do tych orszaków dokładają tys. zł. Bez względu na to czy to dużo, czy mało, tym samym naruszają dyscyplinę finansów. Bo orszak jest może i po części... także świecki.
Tu jednak kłania się nasza dwoistość moralna i niby niezależności państwa i Kościoła, ale czy jednak jest faktycznie samodzielna w swojej realizacji przez oba te podmioty i prawa do swoich zadań? Śmiem wątpić. Aż się wzdrygam z myślą, że kiedyś nasze ziemie wypełnią muzułmanie i wtedy będzie jeszcze bardzie radykalnie, a my w swej poprawności nic nie będziemy mogli im zakazać. Owszem organizowanie kultu publicznego należy do władzy kościelnej i państwo nie powinno w obszar ten jakoś specjalnie ingerować, chyba że sprawowanie kultu stanowiłoby naruszenie przepisów prawa polskiego, czy zagrażało bezpieczeństwu i innym. Tylko czy powinno być ono raczej odczytywane w kategoriach historyczno-kulturalnych, chyba zdecydowanie nie, ponieważ sam papież, ostatnio odciął się jakoby w stajence były zwierzęta;)). Barak jest jakichkolwiek opisów faktograficznych czyli naukowych na ten temat. A jeśli sa to mocno naciągane i zakłamane. Do tego Ustawa o samorządzie gminnym wprost nie nakłada na gminy obowiązku finansowania kultu religijnego, ale jeśli gmina chce Kościołowi pomagać, to może to zrobić widzimy, że Władze Gdańska a i całego Trójmiastaa chętnie to robią za nasze pieniądze. Niby zypełniając zadanie służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty. Moim skromnym zdaniem taką pomoc widziałbym przy wychowaniu dzieci, tworzenie miejsc pracy dla ludzi młodych no i wykluczonych i zabezpieczanie ich przed wstąpieniem w sferę patologizacji. Bo jednak byt kształtuje świadomość.
2013-01-04 09:30
Naprawdę chciałbym wierzyć, że swoje czary-mary również finansuje Głódź.
Orszak jest nawiązaniem do tradycji? Jakiej tradycji? Bo raczej nie tej, gdzie modły wznoszono do Łada, Jaszy, Kuja itp.
2013-01-04 11:13
piosenkę śpiewana przez wiejskie baby w stylu "ło jeje" zapisano, jakby wymieniane tam były imiona bogów słowiańskich. Współcześni badacze sa do tego zgodni
2013-01-04 09:52
Czyli królowie to Głódź, Adamowicz i ten trzeci, czyli kto?
2013-01-04 11:03
2013-01-04 09:56
No tak karnawal czas zaczac....
2013-01-04 09:59
Nad morze jedzcie- dotlencie sie, a nie pajacow z siebie robic. Kto w bajki jeszcze wierzy...
2013-01-04 11:15
co to szkiełkiem, okiem i fejsbukiem...
2013-01-04 12:07
wiekszosc na szczescie poznaje sie na koscielnej monarchii...
2013-01-04 10:36
Uważam, że najbardziej kontrowersyjną imprezą byłby Pierwszy Pochód w Gdyni tzw.trzech króli? Gdańsk niech sobie organizuje ma bogatych mecenasów i sponsorów w tym i z specjalnego POlecenia.
Wiem, że się
Uważam, że najbardziej kontrowersyjną imprezą byłby Pierwszy Pochód w Gdyni tzw.trzech króli? Gdańsk niech sobie organizuje ma bogatych mecenasów i sponsorów w tym i z specjalnego POlecenia.
Wiem, że się narażam, ale moim zdaniem miasta nie powinny dokładać do takich imprez złamanego szekla. Bo niby dlaczego w mieście mamy mieszać dwie skrajnie różne sprawy - kulturę i światopogląd? Ciągle marzy mi się platońskie Miasto - Państwo, prawdziwie demokratyczne wolne od wszelkiego oszołomstwa dla gawiedzi lub utrwalanie nic nie wnoszących w intelekt prymitywnych legend. Imprezy i eventy dające w przyszłości bezpośrednio i pośrednio coś dobrego jak wysokie morale kształtowane przez teatr, sport, miejsca pracy a do tego edukacje, zdrowie,... OK jestem ZA!!!
Natomiast w żadnym wypadku nie powinno wspierać jakieś imprezy w religijne czy budowę obiektów sakralnych - niezależnie od wyznania.
Niech sobie budują i imprezują tylko naprawdę z własnych pieniędzy!
Tym bardziej Święto 3-ch króli jak i cała ta szopka nie nawiązuje do żadnych polskich korzeni kulturowych czy historycznych.
Nie zorientowanym tylko przypominam, że chrześcijańskie korzenie pochodzą od "braci starszych w wierze" i ma je na skonfliktowanym Bliskim Wschodzie. Do tego dla naszej kultury jest - po przeniesieniu do Rzymu bardziej pasożytem niż tzw." korzeniami". Wystarczy poczytać kroniki z tamtych czasów;))
My Słowianie mamy własne korzenie, kulturę i podania. Szkoda, że nic się nie robi, aby choć w części odkryć ją dla odkłamania, choćby w zakresie podstawowym a co wymaga także odwagi no i inwestycji. W jakimś sensie mikro robi to Faktoria, ale co np. z gdyńskim Oksywiem????
2013-01-04 11:18
Czy specjalna Rada Bezstronnych Stronnikow? Jesli lubisz Slowianskie korzenie, to wiedz ze nigdzie nie przetrwaly one tak dobrze, jak w tradycji polskiego Kosciola Katolickiego:)
2013-01-04 11:37
Ciekawy komentarz, zgadzam się że miasto nie powinno mieszać takich spraw i wspierać danej religii.
Ale nie wiem skąd to uwielbienie Demokracji. Jak to ktoś powiedział to taki ustrój rządowy, w których
Ciekawy komentarz, zgadzam się że miasto nie powinno mieszać takich spraw i wspierać danej religii.
Ale nie wiem skąd to uwielbienie Demokracji. Jak to ktoś powiedział to taki ustrój rządowy, w których wykształcony specjalista w danej dziedzinie (co nie jest równoznaczne z ukończeniem studiów) ma mniejszy wpływ na państwo niż dwóch bezrobotnych żuli spod budki z piwem.
2013-01-04 13:01
Może kiedyś wymyśla lepszy ustrój polityczny( a powoli zaczynamy mieć narzędzia w informatyce, neurologii, naukach społecznych o czym pisze Zygmunt Bauman), tylko te narzędzia będą głęboko ingerowały w nasze jestestwo -
Może kiedyś wymyśla lepszy ustrój polityczny( a powoli zaczynamy mieć narzędzia w informatyce, neurologii, naukach społecznych o czym pisze Zygmunt Bauman), tylko te narzędzia będą głęboko ingerowały w nasze jestestwo - czy to dobrze, chyba nie??Na dzisiaj nic lepszego nie wymyślono tyllko ten oparty na trójpodziale władzy, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli(choć tu z odpowiedzialnością za wiele nie ma), więc jest jak jest, po prostu raj do wszelakich mącicieli i robienia wody z mózgu. I jak piszesz niedługo - idąc tym tropem pewnie wykształceni specjaliści, "a do tego mądrzy" - bo to b.ważne będą mieli gwarancie jako prawo mniejszości.
Pozdrawiam
2013-01-04 10:55
A gdzie królowie obu Ameryk, Australii i Antarktydy?
Żądam wyjaśnień!
2013-01-04 11:32
jest zwolniona z poklonów.
2013-01-04 13:30
dominuje tam przecież kolor biały, nie czarny - symbol negatywnych postaw
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.