• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • art bez sensu

    jw

    • 14 1

  • Arciszewskiej i Horale dziękujemy za OPAT.

    Za dwa lata kampanię polecam w Pcimiu lub Wąchocku. Tu już nikt nie uwierzy w dopisaniu projektu do inwestycji centralnych a nie cedowania na barki samorządu zaraz po wygranych wyborach. Horała taki jaki był z niego informatyk taki jest poseł. Co do Pani to niech zacznie spłacać długi.

    • 41 13

  • (1)

    Warunkiem przyjęcia planów drogowych do realizacji jest jedynie oddanie władzy w mieście dla niejakiej towarzyszki Horały czy jak tam jej na nazwisko.

    • 19 8

    • To jest chyba towarzysz Horała...

      • 3 0

  • halo, ale przecież (4)

    Arciszewska z Horałą i Śniadkiem już zaczynali budowę tej drogi kila lat temu !?
    Takie ładne łopaty wbijali na końcu obwodnicy w świetle fleszy!
    Czy po raz kolejny wyjdą z łopatami przed BCT?

    • 41 8

    • przypominając tę scenkę dowiodłeś tylko, że jesteś gorszy sort, lewak, liberał i w ogóle nie wiadomo co; to jest niegodne w tak brutalny sposób atakować dojną zmianę!

      • 8 8

    • Pis z Po nigdy nic nie zrobią dla pomorza (1)

      • 4 2

      • tylko donoszą i knują

        • 1 1

    • Śniadek z Horałą co 4 lata w OBI na Chyloni kupuje szpadle i rozpoczyna budowę OPAT

      Od tego kłamstwa głową telepie jak betoniarka.

      • 10 1

  • Panie Szczurek, Panie Stępa (4)

    Dzisiaj na przejeździe Chylońska- Hutnicza - Pólnocna stałem od godziny 7.50 do 8.30.
    Postanowiłem pojechac naookoło przez estakadę - po drodze mijałem - korek na Chylońskiej zaczynał się przy skrzyżowaniu z Kartuską. Skręt w Pucką - przy Lidlu.
    Nie wiem o której otworzono przejazdy. Nie wiem czy wszyscy stojący przejechali. Wiem, że zapewne wyzywali was od najgorszych.
    Mówię KONIEC dla was. Mam nadzieję że reszta też was pogoni.
    KAŻDY inny będzie szansą (gorzej juz być nie może)

    • 48 11

    • nie wiem jak u was ale u nas na północy Gdyni wszyscy mówią szczurowi NIE!!! (2)

      • 16 5

      • Ty jeden, to nie wszyscy.

        Ty mów za siebie, a adwokata tylko Ty możesz potrzebować za wyzwiska.

        • 4 5

      • ja jestem z północnej - podpowiedz, komu powiesz tak? Horała od dwóch lat siedzi i pierdzi w stołek w Warszawie

        jedyne co zrobił, to wnioskował o włączenie do Warszawy okolicznych gmin - mieszkańcy pogonili go z tymi pomysłami. Horała to leń i nieudacznik, ale za to z mega ambicjami

        • 9 3

    • Ciekawe kiedy tam w końcu zrobią tunel. Bez tego to i SKM-ki/PKM-ki tamtędy nie pojadą.

      • 7 2

  • Wybory ido

    • 20 1

  • (1)

    Droga Czerwona i Obwodnica Metropolitalna są potrzebne " na wczoraj ", inaczej leźymy ( stoimy w korkach non- stop) . Z tego powodu miliony zł. idą się pie....ć

    • 21 5

    • Powiedz to PiSiorowi Jaworskiemu , moze Ci wytłumaczy dlaczego wstrzymał finansowanie obwodnicy

      i innych inwestycji drogowych w Trojmiescie ,,, Czyzby zemsta za przegrane wybory w Gdańsku??

      • 3 1

  • Czerwona

    Czerwona to będzie, na Google Maps

    • 15 5

  • dlaczego nie ma wjazdu na serpentyne???? wtf

    tylko kurs na estakade. co za debile .

    plus to jest LOL - nigdy nie powstanie

    • 14 4

  • (4)

    Kiedy chociaż remont skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Kwiatkowskiego?? To skrzyżowanie nie wytrzymuje tak wielkiego natężenia ruchu!!

    • 25 6

    • oficjalna wersja brzmi: nie da się! (1)

      • 7 4

      • a prawdziwa odpowiedz: NIGDY!

        • 7 3

    • kolejna jemioła (1)

      Myslisz ze tu sie dowiesz ? Nie przyszło do cymbalka isc z tym do UM ? Zorganizować sie w jakis sposob ?

      • 3 5

      • no właśnie, zorganizować się

        najlepiej rozbudować to skrzyżowanie w czynie społecznym jak kawałek chodniczka nieopodal

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane