• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • zmienić rząd na Wiejskiej- Polska teraz jest w ruinie (3)

    • 31 30

    • najpierw trzeba spalić kościoły i powiesić agentów watykanu

      zamiast ogłupiania Polaków religią rzymskiego najeźdźcy
      nauczyć ludzi logiki i matematyki, żeby byli odporni na fake news
      i pisowsko-rusko-watykańską propagandę

      dopiero wtedy Polska wstanie z kolan

      • 11 7

    • Pisiorstwo miało takie hasło wyborcze

      • 10 5

    • Kto by na Wiejskiej nie rządził

      To Słońcu Bulwaru zawsze wiatr w oczy wieje.

      • 16 0

  • Szkoda kasy

    Na takie rozwiązanie bo to nic nie poprawi . Minimum powinna być obwodnica witomina przez las a docelowo dwie jezdnie na małokackiej i kieleckiej

    • 85 11

  • Tam tylko dwupasmówka (2)

    Załatwi sprawę. Ta droga powinna być juz 5lat temu. Lepiej niebędzie. Do roboty urzędasy.

    • 79 9

    • kolejny debil z dyplomem wikipedii dał głos (1)

      w pracy nie jesteś grubasie?

      • 9 13

      • Nie, szczudlaku, elita ma wolne, plebs jak ty musi robić niestety..

        • 18 3

  • Swój (2)

    Za 500 mln MTM ulubiona firma obecnego prezydenta chętnie się tym zajmie.Pasy będą malować :-) komuniści jak budowali Obłuże to mimo braku kasy i wizji zaczęli najpierw od estakady a teraz sprzedać całą ziemie developerom pobudować setki bloków na jednym pasie dojazd .

    • 76 7

    • komuniści i estakada (1)

      oj, takie rewelacje panie ...

      • 8 11

      • Od Morskiej do Obłuża była gotowa za Gierka.

        Aha, Gierek to nie komunista, a socjalista.

        • 11 1

  • (2)

    W Gdyni w ostatnim czasie wszystko się oddala.

    • 59 10

    • Tak od 10 lat ;)

      • 19 3

    • Szczurek i jego paź także się oddalą po wyborach - upewnijcie się, że tak i pójdźcie na wybory.

      • 17 8

  • (2)

    Potrzeba całkiem nowej drogi do zachodnich dzielnic. Droga powinna być wytyczona po prostu w lesie tak jak w lesie wytyczono łącznik estakady z obwodnicą. Musi powstać alternatywny nowy dojazd. Kielecka, Witomińska i Małokacka zbiegają się przy Vitawie dlatego potrzeba drogi z centrum do Chwarzna i Wiczlina, która ominie Witomino.

    • 95 8

    • za trudne dla obecnej władzy

      oni są na etapie puszki z farbą

      • 23 7

    • Autor wpisu

      Na prezydenta

      • 20 3

  • (3)

    Powinno się nie poszerzać ulic ale je zawężać a nawet zamykać.
    to nie jest paranoia
    To jest impuls do rozwinięcia zdolności do tzw. lateralnego myślenia.
    Jak jedziesz samochodem po przepełnionej samochodami ulicy, ogarnia cię często niechęć do innych ludzi ( to się nazywa "road rage")
    Jak jedziesz rowerem po szerokiej gładkiej jezdni z innymi ludźmi na rowerach, przeżywasz pozytywne odczucia łączności z innymi przedstawicielami gatunku ludzkiego. Bezcenne.

    • 30 60

    • Jaco83 czyli "jezdem aktywistom rowrowym"

      • 14 8

    • Co za bzdura

      Szeroka, gładka jezdnia, tylko dlaczego rowerzyści mający równoległą ścieżkę rowerową jeżdżą przez Chwarzno i Wiczlino jezdnią dla samochodów, i to tam, gdzie jest wąsko i wyboiście, to nagminne.

      • 19 3

    • wyprowadź się najlepiej gdzieś daleko od Trójmiasta

      • 18 0

  • mapa

    Tylko obwodnica.Od strony Chwarzna .przed lasem w lewo i przez dawną jednostkę na Rolniczą.Oczywiście ,przy równoczesnej przebudowie Rolniczej i Chwarznieńskiej.

    • 55 13

  • (2)

    dlaczego Rada Osiedla śpi,nic nie robią w tym kierunku

    • 45 9

    • szczur jest od tego, on ns budżet.

      • 12 6

    • ???

      bo popiera obecna władzę i siedzi pod ich butem

      • 16 3

  • Widziały gały co brały... (9)

    Nikt nie każe kupować mieszkań w konkretnym miejscu. A że cena atrakcyjna, to widocznie z czegoś wynika ;-)

    • 35 31

    • Jaka cena? (4)

      Mieszkam na Chwarznie od 28 lat. Korków nie było, ale prezydent z urzędnikami sprzedał ziemie deweloperowi i pobudowano tysiące mieszkań a budowa kolejnych kilkudziesięciu domków na polance już zatwierdzona.
      Opieszałość urzędników jest karygodna.

      • 26 6

      • Z tego co wiem to ziemie sprzedawali też okoliczni rolnicy (2)

        Do sąsiadów można mieć pretensje...

        • 13 10

        • a ty skad spadlas na Demptowo?

          trzeba mieszkac w centrum.

          • 15 1

        • Tu się mylisz. Kupno kawałka ziemi nie równa się zezwoleniu na budowę domu.

          Nie mam pretensji, jestem zawiedziony tym jak stacza się Gdynia i jak bierni są jej mieszkańcy.
          Drugą sprawą jest to, że gdyby wszyscy chcieli kupić mieszkania w centrum to cena za m2 wynosiłaby od 35 tysięcy złotych wzwyż.

          • 14 3

      • W 1990 roku był 1 samochód na 10 mieszkańców, a teraz w PL 1 mieszkaniec 1samochód. Na dużo bogatszym zachodzie 1 samochód na 2 mieszkańców, a w miastach nawet na 3.

        • 8 5

    • Aleś Ty głupi

      • 11 8

    • (1)

      Pewnie wiekszosc chcialaby mieszkac w niedaleko centrum i blisko srodkow komunikacji, ale tam mieszkania sa po prostu za drogie. I paradoksalnie stac na nie tylko ludzi, ktorzy komunikacji miejskiej i tak nie potrzebuja bo z niej nie korzystaja.

      • 14 6

      • przecież wszyscy tak czy inaczej nie mogli by ta m mieszkac

        • 14 5

    • No tak

      Z Demptowa do centrum to się przecież 10 minut jedzie, he he.

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane