- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (150 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami (85 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (110 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (125 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?
Przebudowa ul. Chwarznieńskiej połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.
Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej
Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.
Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.
Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej
Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.
- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.
Będzie kontrapas dla autobusów
- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.
By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.
- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.
Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.
Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.
Miejsca
Opinie (308) ponad 20 zablokowanych
-
2018-05-23 19:10
Odszczurzanie
Czas odszczurzyć to biedne miasto. Tego Stępy bezczelnego też się pozbyć . Na śmietnik historii z nimi
- 21 0
-
2018-05-23 19:13
Zakaz
Tylko natychmiastowy zakaz sprzedaży działek zmusił by to tałatajstwo do budowy Chwarznieńskiej
- 19 0
-
2018-08-23 09:25
jaja jak berety
Gdynia to miasto zapomniane.Drogi to jak przed wojna większość z nich ma asfalt kładziony za Gierka.Gdynia to porażka grogowa
- 13 8
-
2018-08-23 09:32
co tu gadać
droga przez Witomino to klasyka polskiego myślenia zwłaszcza włodarzy tego obskurnego obecnie miasta które zostało przez ostatnie 20 lat sprowadzone do poziomu dziury zabitej dechami
- 11 10
-
2018-10-06 20:18
Projekt robiony "na siłę". Jedyne rozsądne rozwiązanie to "obwodnica" Witomina - jest miejsce!!!
- 11 7
-
2018-10-07 21:20
Należy nad Chwarznieńską wybudować estakadę.
Dwa pasy na dole w jedną stronę i dwa na górze w drugą stronę. Tylko takie może rozwiązać problem korków. Nie żadne budowanie wysepek, zwężeń i domalowywanie dróg rowerowych kosztem pasa ruchu.
- 11 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.