• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sześć dzielnic Gdyni bez ciepłej wody
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Nie chodziłem na wybory.

    Ale teraz pójdę aby zapobiec dalszej degradacji rodzinnego miasta. I takich jak je będzie wielu.
    Dosyć tego!

    • 45 5

  • Sprzedam dzialkę na IIMPS

    Miasto rozwiazalo umowy dawno temu, kupilam juz nowa.

    • 29 0

  • wszystko sie da trzeba tylko wylazyc pieniadze

    ale jak sie wiecej bierze do kieszeni jak ta wladza w Gdyni ktora teraz tylko juz trwa a jak inwestuje to w bzdury typu infobox ktory bedzie rozebrany albo w niepotrzebne nikomu lotnisko to tak sie ma.

    • 33 6

  • Z innej beczki. Można by linię 288 z dworca w Chyloni do dworca w Rumii o obie strony aby miały przystanek na petli w Wiczlinie Niemotowie. Przesiadka na 140 lub 172 lub na 288. Zdecydowanie szybciej mozna sie dostać do centrum i na obrzeża.Natomiadt jazda z Rumi do Gdyni na Dobrowe czy Wiczlino to byłoby około godziny a nie prawie trzy.

    • 23 5

  • Szczurek to klepacz po ramieniu i ściskacz dłoni.

    Ależ się cieszył na meczu a jakie honory mu oddawali - to jest świat!
    Moim zdaniem chłop się marnuje bo scena stand up potrzebuje śmieszków. Opowiedziałby o lotnisku w Gdyni o fatalnym stanie dróg w swoim mieście i o samolocikach na bulwarze, imprezie sylwestrowej na skwerze o ciągłych obietnicach o tym jak głuchy jest na głos mieszkańców i głupich lokalsów, którzy ciągle go popierają w wyborach - masochizm!

    • 31 9

  • Rondo przy Witawie (2)

    Czasami jadę z Redłowa w stronę obwodnicy i uważam, że dobrym rozwiązaniem byłoby duże rondo przy Witawie. Czy to by nie rozładowało korków ??

    • 28 10

    • Oczywiscie... (1)

      ... a Chwarznienska zrobić jednokierunkowa do Chwarzna oraz Hodowlaną w druga stronę! I po problemie:)

      • 18 2

      • a Wiczlino wydzielic z granic Gdyni i przydzielić do Nowego Dworu Wejherowskiego.

        Koleczkowo i Bojano wcielic do Gdyni.

        • 14 7

  • Przyłączyć Chwarzno i Wiczlino do Gdańska to wtedy okaże się, że wszystko się da zbudować

    • 24 11

  • Ja dużo rozumiem, ale dlaczego wszyscy uparli się że

    obwodnica Witomina musi być dostosowana do ciężarówek. Korki tworzą samochody osobowe, ciężarówek tam na lekarstwo. Gdyby obwodnica była przystosowana do pojazdów o masie całkowitej do 5 ton kosztowałaby grubo mniej a nie 175 milionów jak "pełnowymiarowa" zupełnie tam niepotrzebna.

    • 24 9

  • A tak się zastanawiałem czemu ta inwestycja się spóźnia:) (1)

    Panie Szczurek, co Pan będzie robił na jesieni jak Pana w końcu odwołamy?

    • 33 6

    • zobaczycie srodkowy palec

      pozdrawiam

      • 7 3

  • Jest mi przykro kiedy to czytam

    Gdynia powstała naprawdę z morza i marzeń. Po roku 1923 w ciągu 10 lat zbudowano wszystko od zera. Port, magistrale weglową, nowoczesne gmachy, domy i ulice. Ciężką pracą rąk, bez maszyn i technologii. Jak to możliwe 100 lat później tworzenie papierowej makulatury zajmuje tyle samo czasu? Ludzie, do czego myśmy doprowadzili?

    • 33 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane