• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż czekamy na uchwałę krajobrazową w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
20 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni. Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni.

Rok temu urzędnicy chwalili się, że Gdańsk jako pierwszy w Polsce rozpoczyna prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, czyli narzędziem regulującym rozmieszczenie reklam w mieście. Po 12 miesiącach wciąż nie ma gotowego projektu uchwały. Plusem jest to, że Gdynia, Gdańsk i Sopot współpracują przygotowując te regulacje, choć każde z nich tworzy własną wersję uchwały.



Czy Trójmiasto powinno mieć spójne zapisy uchwał krajobrazowych?

Gdańsk dotychczas był uznawany za lidera w walce z chaosem reklamowym - głównie za sprawą powołania Referatu Estetyzacji Miasta, "wchłoniętego" obecnie przez Zarząd Dróg i Zieleni - oraz opracowania Koncepcji Regulacji Estetyki Miasta.

Naturalnym, kolejnym krokiem wydawało się szybkie przygotowanie zapisów uchwały w oparciu o ustawę krajobrazową, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku. I to właśnie we wrześniu 2015 gdańscy urzędnicy, chwaląc się formalnym rozpoczęciem prac nad uchwałą, podali całkowicie nierealny harmonogram kolejnych działań.

Robocza wersja uchwały miała być gotowa już w listopadzie. W październiku, listopadzie i grudniu planowano konsultacje. Wyłożenie jej projektu miało nastąpić w styczniu 2016, zaś skierowanie pod obrady Rady Miasta Gdańska w marcu.

Ostatecznie dopiero w czerwcu udało się zaprezentować wstępne założenia, w tym podział miasta na sześć stref reklamowych. Sam projekt uchwały miał być przedstawiony i poddany konsultacjom w lipcu.

Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne. Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne.
- Po zebraniu uwag i ustosunkowaniu się do nich projekt trafi pod obrady Rady Miasta Gdańska we wrześniu - zapowiadał w czerwcu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Teraz wiadomo, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.

- Prace nad projektem uchwały krajobrazowej Gdańska są na finiszu. Dokument zostanie opublikowany pod koniec września - zapewnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej, a wcześniej kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.
Współpraca z Sopotem i Gdynią

Przedłużające się prace nad projektem uchwały urzędnicy tłumaczą nawiązaną w sierpniu współpracą ze swoim kolegami z Sopotu i Gdyni.

- Na początku sierpnia podjęta została decyzja o współpracy projektantów uchwały w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Pracujemy wspólnie, mimo że każda gmina będzie miała własną uchwałę. Dzięki współpracy chcemy maksymalnie zharmonizować i uspójnić zasady obowiązujące przedsiębiorców działających we wszystkich trzech miastach - dodaje Szymański.
Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r. Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r.
Sopot poprosił Gdańsk, Gdynia wymienia się doświadczeniami

Współpraca polega na organizacji wspólnych spotkań urzędników trójmiejskich magistratów. Ocena tej współpracy przez każde miasto traktowana jest jednak zupełnie inaczej. Sopot nie kryje, że sam wystąpił do Gdańska z propozycją wspólnych działań, Gdynia zaś traktuje spotkania jedynie jako wymianę doświadczeń.

- Zwróciłem się z takim pomysłem do Gdańska. Moim celem było, aby uchwały krajobrazowe w Trójmieście miały wspólne założenia - przede wszystkim w zakresie głównego ciągu komunikacyjnego, pasa nadmorskiego oraz obiektów i otoczenia na granicy miast np. Ergo Areny - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Spotkania osób z zespołów pracujących nad uchwałami krajobrazowymi można określić bardziej jako mające na celu wymianę doświadczeń niż przygotowanie wspólnego dokumentu - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni.
Gdynia na razie unika podawania daty skierowania uchwały na sesję. W sąsiednim Sopocie projekt uchwały ma być gotowy do końca września. Następnie będzie on poddany konsultacjom z mieszkańcami.

- Zależy nam, by w sopockim projekcie uchwały zostało zapisanych minimum 13 miejsc indywidualnych promocji - m.in. Ergo Arena, Hipodrom, Opera Leśna, Plac Przyjaciół Sopotu, Skwer Kuracyjny i Molo, Muzeum Archeologiczne - oddział Grodzisko, Korty Miejskie, Sopocki Klub Żeglarski Ergo Hestia, Stadion Ogniwa i Sopocki Klub Lekkoatletyczny. W uchwale będą zawarte ogólne zasady, a szczegóły będą każdorazowo ustalane z plastykiem miejskim - dodaje Skwierawski.
W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku. W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku.
Ciechanów pierwszy miastem z uchwałą krajobrazową

Pierwszym miastem, które skorzystało z ustawy krajobrazowej jest Ciechanów. Tamtejsza Rada Miasta zasady lokalizacji reklam i ogrodzeń przyjęła na sesji 28 kwietnia (treść uchwały dostępna na stronie UM Ciechanowa).

Fragmenty uchwały zostały jednak zanegowane w czerwcu przez wojewodę mazowieckiego ze względu na brak ich zgodności z ustawą, przy czym uchwała z pominięciem kilku punktów zachowała ważność. Rezultat nowych regulacji będzie można ocenić już w przyszłym roku, ponieważ radni Ciechanowa dali właścicielom nieruchomości i reklam 12 miesięcy na dostosowanie się do zapisów uchwały.

Opinie (87) 4 zablokowane

  • To sobie czekajcie (2)

    dalej

    • 35 14

    • Budyń, bo się roztopisz

      • 5 1

    • Czekam kiedy reklamy zaslonia ecs.

      • 3 0

  • Przynajmniej reklamy zasłaniają współczesną brzydotę architektoniczną albo nieremontowane elewacje budynków. (2)

    • 10 104

    • zajęli by się w pierwszej kolejności brakiem utwardzonych dróg, chodników czy kanalizacji bo i takie rejony są bez niej ale nie po co...

      • 3 11

    • Szkoda ze reklama nie może przykryć twojej facjaty.

      • 1 0

  • Im bardziej nachalna reklama tym mniejsza szansa na to, że zakupię reklamowany produkt (24)

    Tak dla zasady...:)

    • 125 2

    • Przyklad media expert (3)

      • 10 0

      • Tak wam sie tylko wydaje.

        • 5 3

      • nigdy tam nic nie kupię - skoro stać ich na pierdylion reklam - znakiem tego musi być drogo

        wybieram internet

        • 13 1

      • Przykład: media markt - tylko dla idiotów.
        Niczego tam nie kupiłem i nie kupię.

        • 5 0

    • (19)

      I właśnie tacy, którzy nie rozumieją celu reklamy, najczęściej się na nią łapią.

      Reklama nie ma Cię zachęcić do kupna, ale sprawić, że będziesz kojarzył markę.

      • 0 13

      • wszyscy będą kojarzyć markę, nie kupi nikt (3)

        sztuka dla sztuki?

        • 15 2

        • (2)

          Mówisz tak teraz, ale poczekaj, aż będziesz natychmiast czegoś potrzebował, a to będzie jedyna marka, którą znasz...

          • 0 2

          • jeszcze nigdy w życiu nic natychmiast nie potrzebowałem

            no chyba, że siku :)
            ale media markt mi w tym niczym nie pomoże

            • 1 0

          • Nawet jeżeli to będzie jedyna marka jaka znam, to kasę wydam na coś, co nie jest reklamowane.

            • 0 0

      • reklamy tak mnie obrzydzają że przestałem kojarzyć nazwy z funkcjami (2)

        Wywrzaskiwane reklamy w radio - przestałem słuchać radia, wybieram CD, telewizor włączam raz dziennie na program informacyjny potem wyłączam. filmy oglądam w necie bo w telewizji stare śmioty 50x powtarzane, albo odmóżdżające seriale - tandetna papka dla mas nasączona lokowaniem produktu, w przeglądarce mam 2 adblocki, ulotki ze skrzynki wywalam bez czytania, na seans do kina wchodzę 20 minut później

        takie czasy - Goebbels byłby zachwycony

        • 23 2

        • Znalazłem jeden plus reklam: są tak długie, że można iść do klopa, wziąć prysznic a nawet zakurzyć faję.

          • 5 0

        • ja się ciągle zastanawiam kto w dzisiejszych czasach jeszcze ogląda TV? (nie licząc "wiekowych" osób)

          • 2 0

      • Co z tego że kojarzysz markę ale źle ci sie ona kojarzy?

        • 14 1

      • Szpital psychiatryczny jest na Srebrzysku. Już wiesz, gdzie się leczyć.
        Reklama to największe g...

        • 3 0

      • Głupoty gadasz. To, że kojarzę markę nie sprawi, że kupię dany produkt.
        Przykłady:
        w sklepie dla debili (czerwona reklama) nigdy nie byłem,
        "zawsze coca-coli" nie piję,
        zup w proszku (smaczny kubek) nie kupuję (wolę sam w domu ugotować).

        I co z tego, że te produkty kojarzę? Nic. Kupię inne - sprawdzone przez siebie.

        A ty możesz sobie wierzyć w reklamę i kupować tandetę i buble, ale nie przekonasz innych, myślących w przeciwieństwie do ciebie ludzi.

        • 6 0

      • (1)

        Od kojarzenia marki do kupna rzeczy długa droga.
        Jak zareklamują krowie łajno do jedzenia albo odchody jako maseczkę na twarz, to pójdziesz i to kupisz? Trzeba trochę myśleć.

        • 4 0

        • Zgadzam się. Reklama w dzisiejszych czasach to synonim kłamstwa.

          • 5 0

      • motłochowi nie wytłumaczysz, a marketingowcy liczą zyski :) (3)

        tak działa psychologia :)

        • 0 1

        • Zyski to sobie liczą we śnie:)

          • 0 0

        • o naiwności

          Wy, marketingowcy jesteście najbardziej podatni na sugestie. To wam się pierze mózgi, wmawiając, że po obejrzeniu spotu reklamowego człowiek pójdzie i coś kupi. Ale inni ludzie - przedstawiciele innych zawodów - nie są tak naiwni.
          Gdybyście nie wierzyli ślepo w takie głupoty, nie pracowalibyście w tym zawodzie.

          • 0 0

        • zagadka

          Pytanie: Czy jest ktoś głupszy od wytapirowanej blondynki w różowym ubranku?
          Odpowiedź: marketingowiec (oceniając poziom i skuteczność reklam).

          • 2 0

      • Kasa na reklamę ?. (1)

        A pieniądze wydane na reklamę to z której kieszeni pochodzą ? - z firmowego konta na które kasę wpłacają klienci płacąc drożej za towar !!

        • 2 0

        • kasa na reklamę to pieniądze wywalone w błoto

          Racja. Gdyby produkty nie były reklamowane, ich ceny byłyby niższe o jakieś 30% - 50%. To sprawiłoby, że więcej ludzi zakupiłoby produkt i sprzedawca miałby lepszy utarg. Wszystkim by się opłaciło.

          • 2 0

      • Dlaczego otrzymałeś aż tyle minusów?
        Bo pleciesz bzdury.

        • 1 0

  • Szczurek jak długo będziemy czekać na porządek z reklamami??? (3)

    podczas kampani wyborczej wiedziałeś jak to zrobić!!!

    • 42 7

    • oddychaj, spokojnie. Gdynia nie dla idiotów.

      • 4 10

    • maść! maść! daj mu maść!
      i zaaplikuj mu ją wyjątkowo doustnie!

      • 0 3

    • Zgadzam się, mimo ogromnej sympatii do rządzących, uważam, ze czas na zmiany. Niestety widać rutynę i zasiedzenie w rządzeniu. Najgorsze jednak, ze alternatywy brak :(

      • 0 0

  • (3)

    Ja nie czekam. Wara wam od mojej własności.

    • 13 63

    • Niestety - nie jesteś samotną wyspą, inni mają prawo do widoku bez chaosu. I będziesz przestrzegał tych przepisów jak każdych innych

      • 31 5

    • Ale dlaczego on ma pruski mundur na sobie?! (1)

      Pisze: wchodzi dziedzic pruski.

      • 3 0

      • Pruski

        • 0 1

  • Przepisy a ich egzekwowanie. (3)

    Na razie nie ma uchwały. Ale jak już będzie to zobaczymy jak będzie egzekwowana. Bo nie surowość prawa lub same istnienie przepisów jest ważne ale umiejętność ich egzekwowania. A tu już nie byłbym takim optymistą, niestety.

    • 37 1

    • (2)

      Wiem że przyzwyczaiłeś się do 8 lat niedasizmu i 25 lat tumiwisizmu, ale wygląda na to, że rozpoczęła się zmiana, i teraz właśnie da się wyegzekwować prawo.

      • 1 4

      • Właśnie w jednym z artykułów można przeczytać

        jak egzekwowane są przepisy dot. parkowania i do czego to prowadzi w zakresie komunikacji miejskiej.

        • 2 0

      • teraz nie egzekwują prawa tylko swoje kompleksy i zaszłości

        miejsce chorych psychicznie jest w szpitalu psychiatrycznym...

        • 0 0

  • Pytanie (4)

    Małpa ma ręce czy łapy?

    • 7 1

    • A czy się różni gołąb od zwłaszczy?

      Tym, że gołąb siada na oknie a zwłaszcza na parapecie.

      • 4 0

    • Kończyny (2)

      • 2 0

      • (1)

        Koń ma kopyta.

        • 3 0

        • Koń pyta?

          • 0 0

  • w azji jest baner na banerze i nikt nie placze (5)

    zostawcie gospodarkę w spokoju!

    • 9 76

    • dlatego jest tam tak brzydko

      • 26 3

    • to jedź do Azji skoro ci się tam podoba, mi nie

      • 15 2

    • A co to ma wspólnego z gospodarką? Nic (1)

      Jak chcesz zanieść buty do szewca to jeździsz po całym mieście i oglądasz bilboardy i szmaty na płotach żeby znaleźć przypadkiem reklamę szewca, czy po prostu idziesz do szewca?

      • 12 1

      • zdaje się że gdyńskim przygłupom marzy się np ingerowanie w szyldy reklamowe na sklepach.Podobny przekręcik jak z kioskami wg ustalonego wzoru za 70 tysięcy zł ci debile chcą wprowadzić?Nie pomagają ludziom prowadzącym własne biznesy więc niech się odpie...lątyle w temacie

        • 2 7

    • No właśnie

      Stąd określenie- Azja.

      • 3 0

  • czekamy na uchwałę (2)

    a tymczasem trójmiasto nadal zalewane jest kolejnymi szmatami i samochodami typu skup złomu lub pożyczka oraz ulotkami na przystankach, słupach, elewacjach itp...

    jak długo trzeba tworzyć taką ustawę?

    • 41 3

    • (1)

      ja ci taką uchwałę napiszę w pół minuty, czas start.
      Art. 1. Zabrania się umieszczania w przestrzeni publicznej reklam nie będących szyldem.
      Art. 2. Reklamy umieszczone z naruszeniem art. 1. podlegają zdjęciu i zniszczeniu przez służby miejskie na koszt właściciela reklamowanej marki w terminie 7 dni od umieszczenia.

      • 10 0

      • na koszt właściciela reklamowanej marki

        i to jest największy problem... bo nie możesz tak zrobić - ukarać możesz tylko tego co powiesił reklamę a nie tego co się reklamuje... dlatego jest taki problem z ulotkami na przystankach... załóżmy że jesteś właścicielem marki X, twoja konkurencja z marki Y płaci jakiemuś typkowi 1000 zł za nalepienie ulotek marki X po czym ty dostajesz karę na 10000 zł...

        • 2 1

  • spotkania z mieszkańcami?

    Spotkania zespołów?

    Zakazac śmiecić. ...
    Jak bedziecie pytać mieszkańców to Gdynia utonie w morzu.....ulotek,banerow i szmat.
    Zacznijcie je porostu likwidować. ...bo chyba do świąt nie zdazycie....tylko ktorego roku.....

    • 22 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane