• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

Michał Sielski
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa. Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa.

Do dzielnicy Chwarzno-Wiczlino zobacz na mapie Gdyni dociera tylko jedna linia autobusowa. Mieszkańcy domagają się kolejnych połączeń, ale ZKM odpowiada, że dodatkowe kursy nie były wykorzystywane, więc zostały zlikwidowane. Sytuacja może zmienić się po wytyczeniu buspasa na ul. Małokackiej, bo na razie przejazd komunikacją nie jest konkurencyjny czasowo względem samochodu.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z samochodu na komunikację miejską?

Z Chwarzna-Wiczlina do pętli SKM w Redłowie, a także na Karwiny, można dojechać autobusami linii 121. Miały być one rozwiązaniem komunikacyjnych kłopotów jednej z najbardziej oddalonych od centrum dzielnic Gdyni. Gdy w styczniu 2009 r. oddana została pętla przy przystanku SKM w Gdyni Redłowie zobacz na mapie Gdyni, na linii 121 wprowadzona została dwukrotnie wyższa niż obecnie częstotliwość. W godzinach szczytu uruchomione zostały też dodatkowe kursy linii 221, na skróconej trasie Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka.

- Niestety, połączenia te były skrajnie niewykorzystane i z dniem 1 grudnia 2009 r. zlikwidowane zostały kursy linii 221, a w kolejnych latach - z tego samego powodu - zmniejszana była liczba kursów na linii 121. Obecnie brak popytu wynika z prozaicznego powodu: przejazd autobusów do Witomina ul. Kielecką - buspasem - jest o wiele szybszy niż objętą korkiem ul. Małokacką - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Do kursowania autobusów linii 121 jest bowiem sporo zastrzeżeń.

- Linia 121 nazywana jest "linią widmo". Autobus jeździ co godzinę i niezwykle rzadko zjawia się na przystankach o czasie. Tymczasem docelowo Wiczlino ma pomieścić 60 tys. mieszkańców. Przy ul. Łużyckiej pracuje kilka tysięcy osób, a znalezienie tam wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że z najmłodszej dzielnicy Gdyni nie można dojechać do Redłowa bezpośrednio - podkreśla nasz czytelnik, pan Piotr.
Buspas przyspieszy dojazd?

Problem w tym, że jazda autobusem przez ul. Małokacką zobacz na mapie Gdyni jest obecnie znacznie mniej opłacalna czasowo, niż wybór własnego samochodu. Ale to może się zmienić, gdy miasto zdecyduje się podjąć odważną decyzję, ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej.

- Rozważane jest wytyczenie w ul. Małokackiej buspasa w kierunku Witomina i jeśli takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, to być może wróci uzasadnienie dla częstszego połączenia Chwarzna z Redłowem. Popyt w autobusach linii 121 jest stale monitorowany - podkreśla Marcin Gromadzki.
Na koniec I kwartału 2016 roku w Gdyni było zarejestrowanych 190 tys. 539 samochodów. Co roku przybywa kilka tysięcy kolejnych. Współczynnik samochodów na 1 tys. mieszkańców jest wyższy niż w Londynie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • 121 tak, ale Malokacka do Plyty redlowskiej i szpitala PCK, powrot Luzycka i Kielecka (2)

    Z innej bajki: Co trzeba sprawic, by ZKM poprowadzil wreszcie trase linii X z Dabrowy na Oksywie, poprzez Chwarzno-Wiczlino ulicami Wiczlinska i Chwarznienska, tak aby poprowadzona w ten sposob stanowila dopelnienie linii K. Takie rozwiazanie zapewniloby szybki dostep do polnocnych dzielnic miasta wiekszosci mieszkacom Chwarzna-Wiczlina i odwrotnie. Malo tego bylaby to znacznie szybsza alternatywa niz okrezna trasa przez centrum za posrednictwem linii 103. Pomijajac kwestie ulicy Slaskiej linia 103 jest aktualnie calkowicie zbedna, zarowno dla mieszkancow polnocy jak i zachodu miasta Gdyni. Prosze wskazcie co uczynic, by X badz przynajmniej K podazaly przez Wiczlino Ogrod, Patio Rozy, obie Sokolki, a w 103 nie hulal wiatr ?

    • 9 5

    • (1)

      Oczywiscie tabor z linii 103 trafilby na linie 160 i X zwiekszajac ich czestotliwosc kursowania.

      • 0 3

      • Petla w Redlowie jest slusznie zaprojektowana, ale nie w pelni wykorzystana.

        Aby w pelni spelniala oczekiwania mieszkancow Gdyni musi byc wezlem przesiadkowym dla mieszkancow z dzielnic: Wzgorze sw Maksymiliana (Legionow - Kopernika), Redlowo (plyta, szpital), Maly i Wielki Kack, Witomino, Chwarzno-Wiczlino, ale takze z Karwin i Dabrowy. Innymi slowy powinna byc stale obslugiwana 3 liniami autobusowymi przyjezdzajacymi tutaj z trzech glownych kierunkow: wschodu, zachodu oraz poludniowego-zachodu Gdyni

        • 1 0

  • (1)

    Buspas to musi koniecznie być na wielkopolskiej bo tam bardzo dużo ludzi jeździ. Byłby buspas i dodatkowe kursy to na prawdę już by nimi jeździło bardzo dużo osób. Autobus/trolejbus na wielkopolskiej jedzie ponad pół godziny w godzinach szczytu to już lepiej stać w tym samym korku we własnym aucie

    • 6 3

    • Będzie jeszcze gorzej jak przebuduja węzeł Wielki Kack

      • 2 0

  • zamiast zbudowac/poszerzyc nowe drogi

    Obojetnie czy to Malokacka, Rolnicza, czy chwarznienska (centrum witawa do domu starcow)

    To włodarze wola wziąć pędzel I namalować jedna prosta linie.

    Po co? Jak często autobusy jeżdżą? Malokacka I jakie to są autobusy? Czy któryś z nich jeździ na Chwarzno, wiczlino? Wystarczy jeden buspas na kieleckiej - dojazd na witomino I dalej I tak bedzie

    • 5 7

  • (1)

    Żeby dojechać do pracy z jednej dzielnicy Gdyni do drugiej muszę jechać trzema autobusami i zajmuje mi to 1 godzinę i 15 minut. Samochodem z Chwarzna przez estakadę jadę do pracy 15-20 min. Gdzie tu jakakolwiek alternatywa dla samochodu?

    • 21 1

    • No właśnie, dlatego nie ma sensu uruchamiać kolejnej lini autobusowej na Chwarzno i Wiczlino

      • 0 2

  • (1)

    Kiedyś autobusy w Gdyni były powodem do dumy. Punktualne i gęsta siatka... Odkąd zarządza tam ten pajac z kliki szczurasow jest coraz gorzej i gorzej...
    Baran bez wyobraźni myśli, że jak upchnie po granicę możliwości pasażerów w autobusach, to zrobi taniej. Te barany od szczurka nawet kulkę od łożyska zepsuja

    • 22 2

    • to nie była kulka tylko rolka ale fakt zepsuła się i nikt w urzędzie nie wie czemu

      • 6 0

  • decyzje pdoejmują Ci co nie korzystają z autobusów

    problem jest w tym że korek i autobus stoi przy wyjeździe z 2 pasów w strone Witomina. Nigdy nie bede jęździł autobusem !!!

    • 5 3

  • Małokacka 4 pasy!!!!! Poszerzyć Rolniczą i Chwarznieńską wówczas dopiero odczujemy poprawę. O obwodnicy Witomina przy tej władzy możemy zapomnieć.

    • 5 1

  • Ceny za przejazd.

    Jak zmniejszą się ceny za bilety, to przesiądę się do komunikacji miejskiej.
    Na razie to taniej mnie wyniesie paliwo oraz opłata za godzinę lub pół godziny parkowania, niż 2 bilety normalne plus dwa ulgowe dla dziecka.

    • 7 0

  • co na to szczur???

    • 2 0

  • Autobusy na Wiczlinie jeżdżą puste bo jadą po jakiejś obwodnicy dzielnicy (5)

    Autobusy powinny jechać środkiem dzielnicy, wzdłuż osiedla - ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego. Teraz z większości osiedla wybudowanego przez Hossę jest podane 10 minut na piechotę do pętli. To dłużej niż samochodem jedzie się do SKM Gdyniq Redlowo! Wiemy że to ulica z płyt, ale autobusy po takich i w Gdyni i w Gdańsku jeżdżą. Dodatkowo wątpię żeby przejazd nawet 30 km/h po tych płytach był dłuższy niż objezdzanie dzielnicy dookoła i zawijanie na pętlę. Na Staniszewskiego zatoki autobusowe już są, na Zaruskiego wystarczy postawić dwa znaki. Jedna decyzja do podjęcia choćby dziś do kawy i za pół roku będzie widać jak z osiedli Hossy wyjeżdża mniej aut. A buspas na Malokackiej to przecież wymalowane pasów - jezdnia jest wystarczająco szeroka
    Jeśli miasta nie stać to mogę farbę kupić sam i w nocy to wymalowac.

    • 9 3

    • Tak

      Także rozmawialiśmy ze znajomymi o tej sytuacji co piszesz. przecież jest faktycznie wszystko gotowe.

      • 1 1

    • Szczerze? Nie zgadzam się z Tobą Rafale.. (3)

      Obecnie mamy dużą pętlę przy Sokółce 2, z Zielenisza na tę pętlę jest "rzut Beretem". Rozumiem, że budynki rozbudowują się tam w stronę obwodnicy, jednakże taka jest kolej rzeczy, chcesz nowe M2, kupujesz dalej do drogi, liczysz się z tym że spacer będzie tyci dłuższy na przystanek. Spacerować też trzeba!

      Patio Róży - zewsząd jest blisko, żeby podejść na ten przystanek przy Chwarznieńskiej,

      Wiczlińskie Ogrody - tam też jest zewsząd blisko, by podejść trochę to przystanku przy ul. Wiczlińskiej.

      Chwarzno-Wiczlino jeszcze do niedawna było świetną częścią Gdyni, i ludzi ewłaśnie sobie chwalili to że ruch komunikacyjny nie jest rozwalony strasznie dzięki czemu to rodzinna, spokojna dzielnica sypialniana. Naprawdę nie potrzeba, żeby jeszcze co naście minut jeździły busy po płytówce między Zieleniszem a Patio..

      • 3 2

      • Z ostatnich budynków Zielenią za jest 7-10 minut... (1)

        Puszczenie ruchu wg propozycji zblizyloby linie do budynków. Autobus jechalby bliżej a nie przez pola. Nikt na tym nie straci a czas przejazdu będzie przynajmniej taki sam. Teraz autobus traci czas na wjazd na pętlę. ZKM informowali, że zamierza wycofać 147 z pętli Sokółka. Wtedy z Zielenią będzie kolejne 3 minuty dalej. To już porównywalny czas do podróży autem do samego centrum...

        • 2 0

        • Masz racje.

          ZKM zamiast przeprowadzic linie 147 przez Patio Rozy i Zielenisz woli go usunac z petli autobusowej dla odzyskania waznych 2 minut.
          Sam rowniez jestem zwolennikiem wyrzucenia go z petli - niepotrzebnie dlugi zajazd, ale tez zdecydowanie uwazam, ze powinien przejezdzac bezposrednio przez wymienione osiedla. Tak powinny wygladac sluszne zmiany.

          • 2 0

      • Pewnie lepiej jak golfy i paseratti jeździ tam 80 km/h

        Po wycince drzew na Chrzaznienskiej średnia prędkość również wzrosła... Wolę autobus raz na 10 minut niż rajdy paseratti.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane