• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

Michał Sielski
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa. Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa.

Do dzielnicy Chwarzno-Wiczlino zobacz na mapie Gdyni dociera tylko jedna linia autobusowa. Mieszkańcy domagają się kolejnych połączeń, ale ZKM odpowiada, że dodatkowe kursy nie były wykorzystywane, więc zostały zlikwidowane. Sytuacja może zmienić się po wytyczeniu buspasa na ul. Małokackiej, bo na razie przejazd komunikacją nie jest konkurencyjny czasowo względem samochodu.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z samochodu na komunikację miejską?

Z Chwarzna-Wiczlina do pętli SKM w Redłowie, a także na Karwiny, można dojechać autobusami linii 121. Miały być one rozwiązaniem komunikacyjnych kłopotów jednej z najbardziej oddalonych od centrum dzielnic Gdyni. Gdy w styczniu 2009 r. oddana została pętla przy przystanku SKM w Gdyni Redłowie zobacz na mapie Gdyni, na linii 121 wprowadzona została dwukrotnie wyższa niż obecnie częstotliwość. W godzinach szczytu uruchomione zostały też dodatkowe kursy linii 221, na skróconej trasie Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka.

- Niestety, połączenia te były skrajnie niewykorzystane i z dniem 1 grudnia 2009 r. zlikwidowane zostały kursy linii 221, a w kolejnych latach - z tego samego powodu - zmniejszana była liczba kursów na linii 121. Obecnie brak popytu wynika z prozaicznego powodu: przejazd autobusów do Witomina ul. Kielecką - buspasem - jest o wiele szybszy niż objętą korkiem ul. Małokacką - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Do kursowania autobusów linii 121 jest bowiem sporo zastrzeżeń.

- Linia 121 nazywana jest "linią widmo". Autobus jeździ co godzinę i niezwykle rzadko zjawia się na przystankach o czasie. Tymczasem docelowo Wiczlino ma pomieścić 60 tys. mieszkańców. Przy ul. Łużyckiej pracuje kilka tysięcy osób, a znalezienie tam wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że z najmłodszej dzielnicy Gdyni nie można dojechać do Redłowa bezpośrednio - podkreśla nasz czytelnik, pan Piotr.
Buspas przyspieszy dojazd?

Problem w tym, że jazda autobusem przez ul. Małokacką zobacz na mapie Gdyni jest obecnie znacznie mniej opłacalna czasowo, niż wybór własnego samochodu. Ale to może się zmienić, gdy miasto zdecyduje się podjąć odważną decyzję, ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej.

- Rozważane jest wytyczenie w ul. Małokackiej buspasa w kierunku Witomina i jeśli takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, to być może wróci uzasadnienie dla częstszego połączenia Chwarzna z Redłowem. Popyt w autobusach linii 121 jest stale monitorowany - podkreśla Marcin Gromadzki.
Na koniec I kwartału 2016 roku w Gdyni było zarejestrowanych 190 tys. 539 samochodów. Co roku przybywa kilka tysięcy kolejnych. Współczynnik samochodów na 1 tys. mieszkańców jest wyższy niż w Londynie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • Buspas na Małokackiej to dobry pomysł (1)

    Tylko trzeba wówczas zwiekszytć częstotiwość jazdy autobusów.

    • 3 3

    • Poszerzyć Małokacką!!!

      • 2 0

  • Zmniejszanie czestotliwosci zmniejsza ilosc chetnych na dojazd autobusem a nie odwrotnie.
    Dodatkowo jesli autobus tkwi w korku - jest nie atrakcyjny.

    W miescie jest za malo buspasow.

    • 4 2

  • A co z połączeniami Wiczlina od strony Chyloni (1)

    Tu też przydałoby się połączenie tym bardziej że coraz więcej młodszych wyprowadza się w okolice Wiczlina i Chwarzna. A dojazd z Chyloni to ponad godzinę. Chodzi mi o przystanek Fregatowa

    • 9 0

    • Fakt, powinna byc linia laczaca Os. Sibeliusa (Cisowa) przez Chylonie Dw. PKP i dalej przez Marszewska ("laczac tym samym" Pustki i Demptowo) do Wiczlina Niemotowa i Chwarzna Sokolki badz Karwin Tesco.
      I znowu nie wiem na co czeka gdynski ZKM ?

      • 2 0

  • Buspasy

    Im szybciej zostaną utworzone lub zaplanowane i utworzone - tym lepiej. Im mniejszy czas stania w korkach pojazdów komunikacji miejskiej, tym lepsze jej wykorzystanie. W tej części miasta wskazany byłby buspas na ul. Małokackiej w kierunku Witomina, Rolniczej od skrz. z ul. Witomińską do głównego skrzyżowania na Witominie, na ul. Chwarznieńskiej od Witawy do lasu (dobudowa pasa) oraz Chwarznieńskiej na odcinku leśnym w kierunku Witomina. Być może trzeba byłoby się także zastanowić nad dopasowaniem wielkości pojazdów obsługujących poszczególne połączenia. (np. linia 221 Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka obsługiwana 30 miejscowymi busami; od czasu likwidacji tej linii w 2009 roku sprowadziło się do Chwarzna wiele nowych osób). Tylko dość radykalne już i połączone ze sobą projekty mają szanse na przeciągnięcie pasażerów z samochodów osobowych do komunikacji miejskiej (buspas na Kieleckiej to tylko połowiczny sukces).

    • 4 2

  • jak dla mnie super

    • 0 4

  • Warto....

    ..wreszcie poszerzyć most przy wylocie ul.Małokackiej.Za mało uwagi poświęca pan Stępa wszystkim przejazdom kolejowym w Gdyni.

    • 2 0

  • buspasy

    Bus pasy nic niepomogą mieszkańcom chwarzna. Znajduje sie tam za dużo wąskich gardeł i właśnie tam tworzą sie korki. Potrzeba nowych PASÓW

    • 6 1

  • A może być tak zamiast myśleć o wytyczaniu nowych buspasów to może wypadałoby w końcu zainwestować porządnie w nowe drogi na Chwarzno i Obluże oraz pociągnąć tory i SKM

    • 7 0

  • buspas zmienny

    A może tak buspas o zmiennym kierunku ruchu na środku, który będzie służył i rano i po południu.

    • 3 0

  • WICZLINO CHYLONIA (1)

    Przydałby się autobus z Wiczlina na Chylonię...

    • 8 0

    • K lub X zalatwilby sprawe, ale ZKM przypomina ostatnio PKP czyli BETON.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane