zgadzam się
Nie przychodzę z książkami do parku, staram się tego nie robić. Tym razem pokusiłem się pozwól, że zacytuję. Kraków pozwolił już wielokrotnie słowo głosić nocą. Niech Hyde Park pozwoli i recytować w tekście.
Pozwól, że na kamieniu stanę, „ Życie Benedyktyna z Nursji (ok. 480-543 r.) przypadło na okres agonii społeczności helleńskiej. Wysłany jako dziecko ze swego domu do Umbrii do Rzymu, aby odebrać tam tradycyjną w bogatych rodzinach edukację humanistyczną, zbuntował się przeciwko stołecznemu życiu i w młodym wieku wycofał się na pustkowie. Przez trzy lata żył w całkowitej samotności, ale punktem zwrotnym na jego drodze życiowej stał się powrót do społecznego życia po osiągnięciu wieku męskiego, gdy zgodził się objąć funkcję przełożonego wspólnoty zakonnej: najpierw w dolinie Subiaco, potem zaś na Monte Cassino. W tym ostatnim twórczym rozdziale swej działalności święty obmyślił nowy system edukacji w miejsce przestarzałego, jaki sam przecież odrzucił jako dziecko. Wspólnota benedyktyńska na Monte Cassino stała się kolebką klasztorów, które rozrastały się i mnożyły, a potem rozkrzewiły regułę benedyktyńską w najodleglejszych zakątkach zachodu. Reguła ta była w istocie jednym z głównych fundamentów nowego gmachu społecznego, który wzniesiono ostatecznie w zachodnim świecie chrześcijańskim na gruzach starożytnego porządku helleńskiego.
Jedną z najważniejszych cech reguły św. Benedykta był nakaz pracy fizycznej, co oznaczało przede wszystkim wykonanie na polach prac rolniczych. Ruch benedyktyński był na płaszczyźnie gospodarczej ożywieniem rolnictwa: pierwszym udanym ożywieniem rolnictwa w Italii od czasu zniszczenia tam gospodarki wiejskiej w wyniku wojny z Hannibalem. Reguła benedyktyńska sprawiła to, czego nigdy nie osiągnęły reformy agrarne Grekchów czy cesarskie fundacje, tzw. alimenta, ponieważ linia jej oddziaływania prowadziła nie – jak w przypadku akcji państwowych – od góry ku dołowi, ale od dołu ku górze, rozbudziła inicjatywę jednostki przez odwołanie się do jej religijnej żarliwości. Na mocy tego duchowego elan zakon benedyktyński nie tylko przestawił na nowe tory życie ekonomiczne Italii; dokonał także w średniowiecznej transalpejskiej Europie żmudnego pionierskiego dzieła karczowania lasów, osuszania bagien oraz tworzenia pól uprawnych i pastwisk, podobnie jak tego dokonali w Ameryce Północnej francuscy i brytyjscy mieszkańcy lasów tropikalnych.”
Przyniosłem skrzynkę pomidorów, możecie mnie obrzucać w końcu to park.
Od siebie chciałbym dodać, trochę zagłusza mnie świst latających pomidorów, ale dam sobie radę. Żyjemy w podobnych czasach, sięgamy w przeszłość ale zaledwie kilka stuleci najdalej. Jednak cała nasza historia to nie daty wojen, to nie ludzie którym pomyliło się w życiu i przez przypadek pogrążyli myśl ludzką. Nasza droga do kolejnego etapu rolnictwa tym razem informacyjnego składała się z wynalazków nie wojen.
Jest kilka znanych nazwisk, mamy koło, tak wiele innych wspaniałych rzeczy w naszym życiu. Może w końcu zabierzemy się za uprawę informacji. Chciało by się powiedzieć, z pewnością tak będzie.
Jest jednak tyle zagrożeń, nie jest to jednak miejsce do obwieszczania tak nudnych spraw. Widzę, że pomidory się skończyły. Całe szczęście mogę uciekać. Miło było chwilkę po przeszkadzać. (książki nie upuszczę na trawnik uciekając, tytułu odczytać się nie da) Jedyną podpowiedzią może być kolor, dla wtajemniczonych złotych książek
0
0