Tegoroczna edycja festiwalu rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 5 lipca i potrwa do 30 sierpnia. Koncerty będą się odbywać w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Dodatkowo na czwartek 15 sierpnia o godzinie 20:30 zaplanowany został koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.
Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z Belgii, Stanów Zjednoczonych i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną (również tę inspirowaną folklorem), a nawet jazzową.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją, aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska. Jest to jednak przede wszystkim okazja, by usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów, które są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.
Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2019 może poszczycić się długą, ponadczterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W tym czasie zdobyliśmy spore doświadczenie w organizowaniu tego przedsięwzięcia, zyskując spore grono stałych słuchaczy, sympatyków i melomanów, którzy rokrocznie są gośćmi festiwalu. W latach 1978-2018 na Festiwalu zaprezentowało się około 400 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy.
PROGRAM
5 lipca godz. 20:15
Chór Kameralny "441 Hz"
dyr. Anna Wilczewska
Maciej Zakrzewski (Gdańsk) - organy
Nicolaus Bruhns (1665-1697) - Preludium in e
Franz Tunder (1614-1667) - In dich hab. ich gehoffet Herr
Georg Bohm (1667-1733) - Partita Christe, der du bist Tag und Licht
Jacek Sykulski (*1964) - The peace meditation
Sven David Sandstrom (1942-2019) - To see a world
Charles Villiers Stanford (1852-1924) - Beati quorum via
Filip Cieszyński (*1994) - Jezësu bôczë na mie
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Preludium i fuga h - moll BWV 544
Ola Giejlo (* 1978) - Sanctus
Jake Runestad (*1986) - Let my love be heard
Eriks Esenvalds (*1977) - Only in sleep
Dan Forrest (*1978) - Good night, Dear Heart
12 lipca godz. 20:15
Olsztyński Chór Kameralny "Collegium Musicum"
dyr. Janusz Wiliński
Bogusław Grabowski (Gdańsk) - organy
Pauli Andriuskevicius (*1980) - Laudate Dominum 2'30
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) - Zdrowaś bądź Maryja
Vytautas Miškinis (*1954) - O Sacrum Convivium
Ola Gjeilo (*1978) - Ubi Caritas / solo: Marcelina Russak-Szepel
Bogusław Grabowski Improwizacja organowa na temat Ubi Caritas
Ēriks Ešenvalds (*1977) - Salutation
Ola Gjeilo (*1978) - Northem Lights
Urmas Sisask (*1960) - Heliseb Valjadel (Ring in the Filds) / solo: Alicja Czulewicz
Ronius Kutavicius (*1932) - "Ad Patres" Sonata Pagal
M.K. Čiurlionio paveiksly cikla "Laidotuviu Simfonija"
Ēriks Ešenvalds (*1977)
- Stars solo: Aleksandra Jasinowicz
- Salutaris Hostia solo: Alicja Czulewicz i Katarzyna Miller
- Ancient Prairie solo skrzypce: Barbara Pliszka
19 lipca godz. 20:15
Małgorzata Skorupa - skrzypce
Bogusław Grabowski (Gdańsk) - organy
Jacek Sykulski (*1964) - The peace meditation
Sven David Sandstrom (1942-2019) - To see a world
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Preludium i fuga h - moll BWV 544
26 lipca godz. 20:15
Krzysztof Urbaniak (Łódź) - organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Toccata, Adagio i Fuga C-dur, BWV 564
- Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
- Meine Seele erhebt den Herren, BWV 648
- Praeludium, Adagio, Trio, Tutti und Fuge B-
Dur, BWV 545b
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Sonata g-moll, Wq 70
(Allegro moderato, Adagio, Allegro)
Krzysztof Urbaniak (*1984) - Improwizacja
02 sierpnia godz. 20:15
Patryk Podwojski (Gdańsk) - organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Preludium i Fuga Es-dur BWV 552
Patryk Podwojski - Improwizowana partita chorałowa w barokowym stylu na temat pieśni Bądźże Pozdrowiona. 1)Chorał 2)duo 3)cantus firmus -sopran
4) c.f. in alt - w formie tria 5) c.f.- tenor 6) c.f.- bas
- Improwizowane trio w barokowym stylu (część adagio e dolce)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Kommst Du Nun Jesu Vom Himmel herunter BWV 650
Patryk Podwojski Improwizacja- temat i wariacje w romantycznym stylu
Feliks Nowowiejski (1877-1946) - Epilog z III symfonii organowej
Patryk Podwojski Toccata w stylu francuskim na temat pieśni: Maryjo Królowo Polski
09 sierpnia godz. 20:15
Kevin Clarke (USA) - organy
Louis Marchand (1669-1732) - Dialogue in C
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- An Wasserflüssen Babylon BWV 653
- Prelude and Fugue in E minor BWV 548
Daniel Knaggs (*1983) - Book of Visions -12 pieces for solo organ
- III. The Holy City
- IV. He Shall Wipe Away Every Tear
- X. The Seven Trumpets
- XI. Night shall be no more
Max Reger (1873-1916) - Introduction and Passacaglia in D minor
15 sierpnia (czwartek) godz. 20:30
Święto Odpustowe Wniebowzięcia NMP
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
dyr. Jan Łukaszewski
Bogusław Grabowski - organy
Bogusław Grabowski (ur. 1955) - Improwizacja organowa I
Andrzej Hakenberger (1574-1627) - Magnificat
Andrzej Hakenberger (1574-1627) - Salve Regina
Bogusław Grabowski (ur. 1955) - Improwizacja organowa II
Aldona Nawrocka (ur. 1977) - Ave Maria
Bogusław Grabowski (ur. 1955) - Improwizacja organowa III
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) - Totus tuus, op. 60
16 sierpnia godz. 20:15
Maciej Sikała - saksofon
Bogusław Grabowski (Gdańsk) - organy
Improwizacje na saksofon i organy - Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon)
23 sierpnia godz. 20:15
Karol Gołębiowski (Belgia) - organy
Nikolaus Bruhns (1665-1697) - Preludium e-moll
Georg Böhm (1661-1733) - Chorał Vater unser in Himmelreich
Dietrich Buxtehude (1637-1707) - Passacaglia d-moll
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fantazja G-dur BWV 572
- PartIta sopra Sei grüsset, Jesu gütig BWV 768
Johan Helmich Roman (1694-1758) - Drottningholmsmusiken Suit
- Grave-Allegro-Lento-Allegro-Vivace
30 sierpnia godz. 20:15
Józef Serafin - (Kraków) - organy
Louis Marchand (1669-1732) - Dialogue en ut majeur
Paulus Hofheimer (1459-1537) - Salve Regina
J.S. Bach (1685-1750)
- Fantazja G-dur
- Preludium chorałowe Vor Deinem Thron tret ich
- Preludium i fuga a-moll
Cezar Franck (1822-1890) - Cantabile
Charles Maria Widor (1844-1937)
II Symfonia:
- cz.4 - Salve Regina
- cz. 5 - Adagio
Jehan Alain (1911-1940)
- Postlude pour l office de complies
- Litanies
CHÓR "441 HZ" istnieje od 2006 roku. Na co dzień prowadzi aktywną działalność koncertową, prezentując przede wszystkim repertuar muzyki najnowszej. Realizując premierowe wykonania kompozycji współczesnych, często przekracza granice estetyczne, do których przyzwyczajeni są słuchacze muzyki wokalnej. Wychodząc poza muzyczną strefę komfortu otwiera się na eksperymenty z różnorodnymi technikami wokalnymi, wraca do natury głosu i nierzadko oddala się od tradycyjnego śpiewu techniką bel canto. Nieustanne poszukiwania pozamuzycznych inspiracji zaowocowały wieloma interdyscyplinarnymi projektami artystycznymi (m.in. z Neue Vocalsolisten Stuttgart, Svenem Helbigiem, Michałem Jacaszkiem czy Teatrem Dramatycznym w Białymstoku), w których kultura ludowa czy teatr łączą się w spójną całość z muzyką.
OLSZTYŃSKI CHÓR KAMERALNY COLLEGIUM MUSICUM został utworzony i działa nieprzerwanie od grudnia 1977 roku przy Miejskim Ośrodku Kultury w Olsztynie. Dyrygentem chóru jest od 1984 roku Janusz Wiliński. Zorganizowany na wzór XVII-wiecznych towarzystw muzycznych zespół, skupia muzyków amatorów, absolwentów Państwowej Szkoły Muzycznej oraz Wydziału Pedagogiki i Wychowania Artystycznego UWM w Olsztynie, ale także lekarzy, studentów, nauczycieli, prawników, ekonomistów biznesmenów. U podstaw licznych sukcesów zespołu leży nie tylko profesjonalne wykształcenie, ale przede wszystkim fascynacja śpiewem. Klimat wspólnych zainteresowań, systematyczne pogłębianie wiedzy i umiejętności oraz wytrwałość w dążeniu do realizacji postawionych przez dyrygenta celów, pozwoliły stworzyć zespół o bardzo wysokim poziomie artystycznym. Liczne prezentacje festiwalowe, nagrody w znaczących konkursach krajowych i zagranicznych, nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe to tylko zewnętrzne oznaki sukcesu, jaki stał się udziałem zespołu. Istotą owego sukcesu jest bowiem radość śpiewu zespołowego, którą chórzyści odnajdują we wspólnej pracy i przekazują swym słuchaczom. Zespół wykonał kilkaset koncertów w kraju i zagranicą, śpiewając w kościołach, profesjonalnych i zaimprowizowanych salach koncertowych oraz szkołach. Przygotował i wykonał kilkadziesiąt dzieł oratoryjno - kantatowych. Z dużym powodzeniem koncertował w Finlandii, Szwecji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, na Węgrzech, w USA, Wielkiej Brytanii i Francji uzyskując bardzo dobre recenzje i opinie.
MAŁGORZATA SKORUPA jest wielokrotną uczestniczką Festiwalu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach wykonawczych w Austrii, we Włoszech i na Węgrzech. Współpracowała z gdańskimi zespołami orkiestrowymi, a szczególnie z Operą Bałtycką, gdzie w sezonie 1991/92 pełniła funkcję koncertmistrza. W 1996 uzyskała kwalifikacje pierwszego, a w 2002 -drugiego stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku. W roku szkolnym 2007/2008 podjęła współpracę z Zespołem Szkół Muzycznych w Gdyni. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów krajowych i międzynarodowych . Są również stypendystami Prezydenta RP, Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska oraz BGŻ, jak również podopiecznymi Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Koncertują w kraju i za granicą, brali również udział w nagraniach płytowych oraz audycji radiowych. M. Skorupa prowadziła wykłady, seminaria oraz liczne konsultacje metodyczne w szkołach muzycznych na terenie całego kraju. Wielokrotnie pełniła funkcje jurora na międzynarodowych, krajowych i regionalnych konkursach i przesłuchaniach.Występuje jako solistka i kameralistka. Dokonała licznych prawykonań dzieł polskich kompozytorów. Posiada szeroki repertuar obejmujący oprócz standardowych dzieł na skrzypce solo, skrzypce i fortepian także bogatą twórczość współczesnych kompozytorów. Wraz z pianistą Andrzejem Siarkiewiczem dokonała nagrań dla Polskiego Radia, zaś z gitarzystą Adamem Matyskiem - nagrań płytowych. Od 2006 roku dołączyła do Duo Sopot (Anna Sawicka - wiolonczela, Elżbieta Rosińska - akordeon) tworząc Trio Sopot. Zespół ma w swoim repertuarze dzieła oryginalnie skomponowane na trio o takim składzie (Gubajdulina, Valpola, Murto), transkrypcje oraz zamawia utwory u współczesnych kompozytorów. Od 2017 roku pełni funkcję prorektora macierzystej uczelni.
KRZYSZTOF URBANIAK Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Stopień doktora zdobył w 2012 r. na Akademii Muzycznej w Krakowie na podstawie dysertacji zatytułowanej Maniera wykonawcza organowej szkoły północnych Niemiec XVII i wczesnego XVIII w. oraz jej zależność od północnoniemieckiego instrumentu w kontekście kompozycji organowych D. Buxtehudego, J.A. Reinckena oraz J.S. Bacha. W 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na Akademii Muzycznej w Łodzi.
PATRYK PODWOJSKI ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku Wrzeszczu w klasie organów mgr Błażeja Musiałczyka. W 2018 r. ukończył studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz dr hab. Hanny Dys. Obecnie kontynuuje kolejne studia w klasie improwizacji organowej prof. Wolfganga Seifena na Universität der Künste w Berlinie. Od 2015 roku pełni funkcję organisty Archikatedry w Gdańsku- Oliwie.
KEVIN M. CLARKE urodził się w South Kingstown w stanie Rhode Island. Po kilku latach samodzielnej nauki gry na organach Clarke uczył się pod kierunkiem George'a Kent i Steven'a Martorella. Uzyskał tytuł licencjata muzyki w zakresie gry na organach na uczelni Rhode Island College, zaś tytuł magistra muzyki w zakresie gry na organach w konserwatorium New England Conservatory w Bostonie, gdzie studiował pod kierunkiem Frank'a Taylor i Yuko Hayashi. W tamtym czasie był organistą i chórmistrzem w Kościele Episkopalnym Św. Piotra i Andrzeja w Providence. Francuską technikę i stylistykę organową studiował pod kierunkiem dr Jesse Eschbach, zaś improwizacji uczył się pod kierunkiem dr George'a Baker i Philippe'a Lefebvre. Naukę w zakresie dyrygentury chóralnej i prowadzenia chóru pobierał od Malcolm'a Archer'a, ś.p. Sir David's Willcocks oraz ś.p. George'a Guest.
POLSKI CHÓR KAMERALNY należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana. Repertuar chóru jest niezwykle obszerny - od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał 660 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki czy Paweł Łukaszewski.
JAN ŁUKASZEWSKI - dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, wykładowca kursów mistrzowskich, profesor sztuk muzycznych − jest uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.
BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 roku w Sopocie. Organista, kompozytor, Profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku na której wykłada m. in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej Gdańskiej Akademii Muzycznej. Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym.
MACIEJ SIKAŁA ur. w 1961 r. w Gdańsku. Muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor i wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracował koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy: Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson, Tim Haggans, David Kikoski.
KAROL GOŁĘBIOWSKI Urodzony w Warszawie w 1954 roku, studiował pod kierunkiem J.Grubicha ( PWSM w Warszawie), L.Rogga (Konserwatorium Genewskie) i H. Verschraegena (Królewskie Konserwatorium w Brukseli), uzyskując najwyższe odznaczenia w swojej specjalności.
JÓZEF SERAFIN ukończył studia w PWSM w Krakowie, w klasie prof.B.Rutkowskiego i prof.J.Jargonia (1968 - dyplom z odznaczeniem), oraz w Hochschule fuer Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof. A.Heillera (1972 - dyplom z odznaczeniem). Jest laureatem pierwszych nagród m.in. na ogólnopolskim konkursie organowym w Warszawie (1967) i międzynarodowym konkursie organowym w Norymberdze (1972). Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Japonii i Kazachstanie. Pełni funkcję kierownika artystycznego międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej w Kamieniu Pomorskim i Lezajsku, oraz międzynarodowego festiwalu młodych organistów Juniores Priores w Sejnach. Brał udział w pracach jury wielu miedzynarodowych konkursów organowych (m.in. w Pradze, Norymberdze, Paryży-Chartres, Moguncji, Gdańsku).