stat
Impreza już się odbyła

XXXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej

21 listopada - 20 grudnia 2024, g. 17:00

Wstęp wolny
Obecnie znajdujące się organy w Bazylice Mariackiej w Gdańsku są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627r. z kościoła św. Jana.
Ceremonii poświęcenia organów dokonał biskup gdański Tadeusz Gocłowski 18 sierpnia 1985 roku w obecności przybyłych wielu wybitnych gości zagranicznych oraz licznie zgromadzonych wiernych. W ten sposób Bazylika Mariacka powróciła do chlubnej wielowiekowej tradycji przerwanej na 40 lat w 1945 r. W jej murach na znakomitych instrumentach działali wybitni muzycy, przez których pozostawione kompozycje swym poziomem artystycznym świadczą, że Gdańsk przez kilka stuleci należał do czołowych ośrodków muzycznych w Europie.
Obecnie gotyckie wnętrze największej w Polsce świątyni wypełnione zostało na nowo szlachetnym, naturalnym dźwiękiem wspaniale zintonowanych organów. Z ideą ich odbudowania wystąpił dr Otto Kulcke - Gdańszczanin z pochodzenia, który w Niemczech powołał Komitet Odbudowy Organów, sam angażując w tę inicjatywę prywatny kapitał. Odrestaurowanie prospektu z kościoła św. Jana oraz płaskorzeźb na balustradzie wraz z budową nowej szafy organowej, jest dziełem polskich konserwatorów. Nowe organy posiadają teraz 46 rejestrów rozmieszczonych w 3 sekcjach manuałowych i potrójnej sekcji pedałowej. Dyspozycja rejestrów instrumentu nie jest kopią konkretnych starych organów, lecz ogólnie nawiązuje do historycznych tendencji i parametrów stosowanych w budownictwie organowym północnej Europy pomiędzy XVI, a XVIII wiekiem, bowiem organmistrzowie musieli dostosować się do wymogów akustycznych potężnego wnętrza Bazyliki.
Traktura gry oraz rejestrów jest mechaniczna, co umożliwia idealną precyzję podczas wykonywania utworów oraz wypracowywanie w ich interpretacji wszelkich niuansów artykulacyjnych, niemożliwych do osiągnięcia na organach o innych rodzajach trakturach (wynalezionych w późniejszych okresach historycznych). Piszczałki metalowe wykonane są według starych wzorów, zarówno pod względem zastosowania właściwego stopu w odpowiednich proporcjach cyny z ołowiem, jak również ich obróbki (polegającej na wyklepywaniu piszczałek z blachy, a nie odlewaniu ich), kształtu oraz parametrów.
Elementy drewniane wykonane są z najlepszych gatunków odpowiednio wysezonowanego drewna w mistrzowski sposób obrobionego pod względem rzemiosła stolarskiego, dzięki czemu zachowują idealną stabilność oraz odporne są na wszelkie zmiany klimatyczne.


Po 23 latach intensywnej eksploatacji organy wykazują znakomitą sprawność, a ich dźwięk stał się jakby jeszcze szlachetniejszy. Potwierdzeniem entuzjastycznych opinii o organach Bazyliki Mariackiej są także wpisy dokonywane w znajdującej się przy instrumencie księdze pamiątkowej przez licznie odwiedzających oraz koncertujących tu organistów z całego świata.
Bezpośrednio po poświęceniu organów odbył się I cykl koncertów z udziałem najwybitniejszych organistów z Polski (m.in. J. Grubich, J. Gembalski) oraz z zagranicy (m.in. Marie-Claire Alain i D. Roth z Francji). Od tego czasu co roku odbywają się letnie koncerty w piątki lipca i sierpnia, a także na początku września o godz. 20.15, co nawiązuje do przedwojennych piątkowych koncertów organowych. Do udziału w Mariackich Wieczorach włączani są także soliści grający na wielu różnych instrumentach, zespoły kameralne, soliści wokaliści, chóry, jak również duże aparaty brzmieniowe orkiestr symfonicznych.
Dyrektorem festiwalu jest prof. Bogusław Grabowski, od 1985 roku główny organista Bazyliki Mariackiej w Gdańsku.

Tradycyjnie, jak co roku letnie koncerty festiwalowe w Bazylice Mariackiej objęte są mecenatem Miasta Gdańska.

Wstęp: Bilety na wszystkie koncerty festiwalu /od 04 lipca do 05 września/ w cenie 10/20 zł. będzie można nabywać na 1 godz. przed rozpoczęciem wieczorów organowych.

Organizator: Gdańskie Centrum Organowe 0 58) 620-76-33