stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej Opinie (1)

Zapraszamy na 60. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie.

muzyka poważna
Kup bilet

10 - 18 maja 2024

Gdańsk

29 czerwca - 7 lipca 2024, g. 20.00

Sopot
30.06-25.08.2017 wtorki i piątki 20:00

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu, jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej.

Charakter Festiwalu (prezentacja muzyki organowej i symfonicznej w wirtuozowskich wykonaniach), wakacyjny okres organizacji koncertów oraz usytuowanie Katedry Oliwskiej zachęca mieszkańców Trójmiasta jak i turystów odwiedzających latem nadmotławskie miasto do licznego uczestnictwa w koncertach. Organizowane koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką. 22.08.2017 odbędzie się jeden z koncertów Festiwalu, podczas którego zagrają Roman Perucki na organach i Łukasz Długosz na flecie. W ramach tego wydarzenia zaplanowano dwie premiery światowe nigdzie niegranych jeszcze utworów na flet i organy.

30/6/2017 pt. 20:00
INAUGURACJA 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie


Igor Lerman, dyrygent
Roman Perucki, organy
Lerman Chamber Orchestra z muzykami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Louis Vierne (1870-1937)
Cortège z cyklu 24 utwory w stylu wolnym

Josef Rheinberger (1839-1901)
- Koncert organowy I, op. 137
- Koncert organowy II, op. 177

Julien Bret (*1974)
Koncert na organy i orkiestrę smyczkową

___________________________

18/07/2017 wt. 20:00
Martin U. Sander (Niemcy), organy


Martin U. Sander profesor klas organów uniwersytetów muzycznych w Detmold (Niemcy) i w Basel (Szwajcaria). Wykładał również na uczelniach w Heidelbergu i Frankfurcie n/ Menem. Regularnie prowadzi międzynarodowe kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, wielu państwach Europy oraz we wschodniej części Azji. Zasiada w jury wielu konkursów organowych (w tym w jury IX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka, Gdańsk/Pasłęk 2015).  Studiował w Hanowerze pod kierunkiem Ulricha Bremstellera. Martin U. Sander jest zwycięzcą kilku znaczących konkursów muzycznych, takich jak: Międzynarodowy Konkurs ARD w Monachium, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, konkursu organowego w ramach festiwalu Praska Wiosna oraz laureatem konkursu Musashino-Tokyo oraz Bruckner Competition w Linz. Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową na całym świecie, w ramach wielu znaczących festiwali. Wśród wielu koncertów tego artysty wymienić należy również koncerty z  Berlin Symphony Orchestra, Bach-Collegium Stuttgart, Basel Sinfonietta, Händel Festival Orchestra Halle/Saale, Radio Philharmony Hannover, Heidelberg Philharmonic Orchestra, Philharmonia Pomorska, Fukuoka Symphonietta oraz Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo. Nagrywa dla radia i telewizji. Nagrał również wiele płyt CD. Jest autorem artykułów poświęconych aspektom stylistycznym w muzyce organowej.

___________________________

21/07/2017 pt. 20:00
Jean - Christophe Geiser (Szwajcaria)


Jego błyskawiczna kariera artystyczna rozpoczęła się w 1991 roku, kiedy w wieku 26 lat wygrał konkurs na prestiżowe stanowisko organisty tytularnego katedry w Lozannie, najsłynniejszego gotyckiego zabytku w całej Szwajcarii. W 1993 roku został profesorem klasy organów w lozańskiej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie aktualnie jest dziekanem wydziału organów i klawesynu. Ponadto jest dyrektorem artystycznym Lausanne Cathedral's Concert Society, z którym organizuje najbardziej znaną w Szwajcarii serię koncertów organowych. Studiował na Berne University of Music w klasie fortepianu Otto Segera. Tam też, pod kierunkiem Heinricha Gurtnera z wyróżnieniem ukończył studia muzyczne (soloist's diploma). Dwukrotnie uzyskał nagrodę Fundacji Göhnera (Prix de la Fondation Göhner). Nagrody te umożliwiły mu kontynuowanie studiów w klasie organów wybitnego pedagoga François-Henri Houbarta w Paryżu oraz udział w licznych kursach mistrzowskich. Do tej pory wykonał ponad 800 koncertów w ponad 30 państwach Europy, Ameryki, Azji i Australii. Jean-Christophe Geiser dokonał licznych nagrań radiowych dla rozgłośni radiowych Szwajcarii, dla DeutschlandRadio, Südwestfunk, Radio Russie, VDE-Gallo, IFO and FNAC-Musique. Niedawno ukazała się ostatnia płyta artysty Toccatissima. Był inicjatorem budowy nowych organów firmy Fisk w katedrze w Lozannie - największych organów Szwajcarii z unikatową na skalę światową koncepcją.

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka op. 25
I. Introduction-Choral
II.Menuet gothique
III. Prière à Notre-Dame
IV. Toccata

Julien-François Zbinden (*1917)
Cathédrale op. 83
(dedykowany Jean-Christophe Geiser)
I. Du Porche au Narthex
II.De la Nef au Triforium
III. Du Transept à la Rose
IV. Le Chœur

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582


Louis Vierne (1870-1937)
Cathédrales,
Carillon de Westminster
___________________________

25/07/2017 wt. 20:00
Wolfgang Seifen (Niemcy)


Tytularny organista Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche Berlin

Urodzony w Bergheim/Erft, Niemcy w 1956 roku, swoje wczesne wykształcenie muzyczne otrzymał w
Regensburger Domspatzen, w latach 1973- 1976 studiował muzykę kościelną w Aachen.

Po ukończeniu studiów został organistą w Papal Basilica of St. Mary w Kevelaer, Niemcy. Tutaj, na wielkich organach Seiferta (128 rejestrów, 4 manuały), jego międzynarodowa sława jako improwizatora nabrała znaczenia. Pracował także jako dyrygent chóru i wydawał własne kompozycje.

Wolfgang Seifen uczył improwizacji i muzyki liturgicznej w State Music Conservatory in Stuttgart (1989-1992) oraz w Robert Schumann Conservatory in Duesseldorf (1992-2000). Otrzymał tytuł honorowego profesora w 1995. W październiku 2000 roku, został profesorem improwizacji i muzyki liturgicznej w University of the Arts w Berlinie.
W 2004 został tytularnym organistą Kaiser-Wilhelm-Gedaechtnis-Kirche (Emperor Wilhelm Memorial Church), Berlin.
W roku 2006 był zaangażowany w tworzenie kompozycji Missa Solemnis "Tu es Petrus" na orkiestrę, chór i organy dla Papieża Benedykta XVI z okazji 80. urodzin.

Był zwycięzcą kilku konkursów improwizacji, między innymi Strassburg (1990) and Nuernberg (1992). Pomimo napiętego terminarza koncertowego jest współzałożycielem i nauczycielem w International Altenberg Organ Academy for Improvisation, a jako nauczyciel pracuje także ze studentami innych, międzynarowych akademii i prowadzi kursy mistrzowskie. Szeroki krąg odbiorców posiadają jego liczne nagrania, również telewizyjne.

KONCERT IMPROWIZACJI
Symphonie pour Grand Orgue
1. Allegro vivace
2. Andante cantabile
3. Scherzo
4. Adagio espressivo
5. Final

__________________________

28/07/2017 pt. 20:00
Jennifer Pascual (USA)


Jennifer Pascual została mianowana dyrektorem artystycznym w katedrze św. Patryka w Nowym Jorku w 2003 roku. Jest pierwszą kobietą, która zajmuje takie stanowisko w jednym z najbardziej prestiżowych miejsc sakralnych w Stanach Zjednoczonych. Uzyskała stopień doktora nauk muzycznych w Eastman School of Music w Rochester, gdzie studiowała u Davisa Higgsa i prowadziła kursy teoretyczne.
W Bachelor of Music ukończyła studia w klasie fortepianu i organów z magna cum laude (z wielką pochwałą).

W latach 1994-2003 pracowała z Chórem Chłopięcym w Harlemie. Pełni funkcję organisty i kierownika chórów w diecezjach św. Augustyna i Rochester oraz archidiecezji Newark.
Była profesorem i dyrektorem artystycznym w Seminarium i kolegium św. Józefa w Yonkers. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego the New York Archdiocesan Festival Chorale.
Była finalistką Konkursu Pianistycznego na Florydzie w 1990 r. oraz pierwszą amerykańską solistką podczas International Bamboo Organ Festival w Manili.

W 2016 roku zaproszono ją do Moskwy w charakterze jurora festiwalu organowego. Brała udział w pracach przy instalacji pierwszych organów piszczałkowych we Władywostoku.
Została odznaczona Medalem Paderewskiego i nagrody Theodore Presser Award.
Występowała w Austrii, Belgii, Kanadzie, Iranldii, Izraelu, Włoszech, Rosji, Hiszpanii, Watykanie, na Filipinach i w całych Stanach Zjednoczonych.

W kwietniu 2008 r. nadzorowała oprawę muzyczną mszy św. odprawionej przez papieża Benedykta XVI podczas wizyty duszpasterskiej. Dwa tygodnie później dyrygowała chórem podczas Narodowego Dnia Modlitw w których uczestniczył George W. Bush

W grudniu 2008 roku została mianowana Damą Orderu Świętego Grzegorza w uznaniu jej wielkiej służby dla Kościoła.
W kwietniu 2009 r. Dr Pascual odpowiadała za oprawę muzyczną ingresu arcybiskupa Timothy M. Dolana. Pod jej kierownictwem The New York Archdiocesan Festival Chorale wyjechał do Rzymu i Watykanu, aby występować podczas pielgrzymki Kardynała Dolana. Występowali także w Austrii, Niemczech, Irlandii i Izraelu. W 2010 roku chór ten był jedynym amerykańskim chórem zaproszonym do udziału w IX Festival Internazionale di Musica e Arte Sacra w Rzymie i Watykanie.

Dr Pascual dyrygowała the New York Archdiocesan Festival Chorale, the St. Patrick's Cathedral Choir podczas mszy św. na Madison Square Garden celebrowanej przez Papieża Franciszka. Odpowiadała również za muzykę do wieczornych nieszporów w katedrze św. Patryka, które zostały również odprawione przez Ojca Świętego.
Brała udział w transmisji mszy św. z katedry św. Patryka na kanale katolickim. Prowadziła również talk radiowy i muzyczny zatytułowany "Sonds from the Spires".

Alexandre Guilmant (1837-1911)

Processional March in A, Op. 41 No. 5

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Pièce d'Orgue BWV 572

Clara Schumann (1819-1896) Preludium i fuga d-moll op. 16, nr 3


Jean Langlais (1907-1991) Gregorian Paraphrase nt Ave Maria i Ave Maris Stella

Naji Hakim (*1955) Mariales

Incantation
Pastorale
Antienne
Hymne
Danse

Rollin Smith (* 1942) Wariacje nt. polskiego hymnu Serdeczna Matko


Feliks Nowowiejski (1877-1946) Preludium na temat Kyrie z Mszy XI op. 9, nr 3
(Orbis Factor)

Mieczysław Surzyński (1866-1924) Chant triste op. 36, nr 2

Pietro Yon (1886-1943) Rimembranza


Richard Purvis (1913-1994) Four Prayers in Tone
IV. Thanksgiving

Fanny Hensel-Mendelssohn (1805-1847) Prelude

__________________________________

01/08/2017 wt. 20:00
Johannes Skudlik (Niemcy)


Urodził się  w Monachium, dorastał w Barcelonie. Grę na organach, muzykę liturgiczną studiował  na monachijskim Uniwersytecie Muzycznym. Prywatne lekcje dyrygentury pobierał u Eugena Jochuma i Claudio Abbado. Jako organista koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, w USA i w Azji: Tokio, Boston (Uniwersytet Harvarda). Występował również w salach koncertowych w Monachium, Berlinie, Kolonii, Essen, Gdańsku (Polska Filharmonia Bałtycka), Hong Kongu, St. Petersburgu.  Ponadto koncertował w katedrach w Monachium, Kolonii, Trier, Londynie - Westminster, Sevilli, Salamance, Paryżu (Notre Dame i Katedra św. Bartłomieja). Występował również w Weronie, Zurychu, Kopenhadze i w Palermo. Jako dyrygent i solista współpracuje  z Munich Symphony Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Orchestra of the Age of Enlightenment,  Orchestra Symphony Prague oraz Münchener Bach-Chor. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada ponad 30 nagrań płytowych oraz nagrania radiowe i telewizyjne (RIAS Berlin, WGBH Radio Boston, RAI tre, TVP, Bayerische Rundfunk). Na szczególną uwagę zasługuje jego nagranie Requiem Verdiego i Elijah Mendelssohna z Landsberg Oratorio Choir oraz muzykami Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Johannes Skudlik jest założycielem i dyrektorem artystycznym Euro-Via Festival, Landsberger Konzerte oraz Bayerische Orgelsommer.

__________________________________

5/08/2017 pt. 20:00
František Vaníček

Po ukończeniu Konserwatorium w Pardubicach (u J. Rafaja) i Praskiej Akademii Sztuki (u J. Hora), kolejne umiejętności nabywał za granicą na Akademii Sztuk w Utrechcie. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego im. A. Schweitzera w Deventer (Holandia) w 1991 roku (II nagroda). W tym samym roku otrzymał prestiżową Premier Prix - wyróżnienie Czeskiego Funduszu Muzycznego za międzynarodową działalność artystyczną.

Począwszy od 1989 roku, František Vaníček wykonał około 500 solowych recitali organowych, głównie za granicą (np. w Japonii, Włoszech, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, w Polsce, Danii, Szwecji, Norwegii itd.), jednak w znaczącej części w koncertował również Holandii, gdzie podjął się koncertów na rzecz humanitarnej zbiórki dla ofiar powodzi w 1997 roku. Zarówno publiczność, jak i krytycy wysoko cenią jego "sławny i godny podziwu sposób gry" (Der Orgel vriend, 1991), jest też znany jako "wybitny artysta" (Corriere di Torino, 1994), czy "fascynat gry na organach" (Frankfurter Neue Presse, 1999). Począwszy od roku 1995, jest wykładowcą organów na Uniwersytecie w Hradcu Králové.

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Toccata C dur BuxWV 137

Johann Jacob Froberger (1615-1667) Toccata a moll

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Vater unser im Himmelreich BWV 636
Nun freut euch, lieben Christen g´mein BWV 734
Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641

Preludium i fuga C-dur BWV 545

Johannh Pachelbel (1653-1706) Toccata g-moll

Bohuslav Matěj Černohorský (1684-1742) Toccata C-dur

John Stanley (1713-1786) Voluntary VI

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Adagio C-dur KV 356

Jan Křtitel Kuchař (1751-1829) Praeludium in G

Bohuslav Martinů (1890-1959) Vigilie

Jiří Strejc (1932-2010) Sonata Preludium - Aria -Toccata

Gordon Young (1919-1998) Preludium w klasycznym stylu

_________________________________

18/08/2017 pt. 20:00
Etienne Walhain (Belgia)


Urodzony w Belgii, Etienne Walhain został mianowany organistą the Ducroquet i Merklin oraz katedry Notre-Dame w Tournai.

Jest laureatem nie mniej niż 8 nagród, otrzymanych podczas studiów w
the Royal Conservatory w Mons i Brukseli, the Conservatory w Luxembourg-Ville oraz the National Conservatory w Lyonie (zajęcia ze Zbigniewem Kruczkiem, Stéphane Detournay, Louis Robilliard i Jean-Jaques Kasel).
Spotkanie z Jean Guillou w 1998 r., z którymi pracował przez 10 lat w Paryżu i Zurychu, stanowił główny punkt zwrotny w jego karierze.
Etienne Walhain obecnie realizuje swoją karierę jako koncertujący artysta. Występował niemal w całej całej Europie, USA i Kanadzie.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja chromatyczna i fuga d-moll BWV 932 (opracowanie na organy Etienne Walhain)

Wolfgang Amadeusz Mozart Mozart (1756-1791)
Andante F-dur KV 616

Franz Liszt (1811-1886)
Poemat symfoniczny Orpheus (transkrypcja Jean Guillou)

César Franck (1822-1890)
Finał op.22

Max Reger (1873-1916)
Introdukcja i passacaglia d - moll

Zbigniew Kruczek (1952)
Bolero (Preludium i fuga BACH nr 8)
_________________________________

22/08/2017 wt. 20:00

Roman Perucki, organy
Agata Kielar - Długosz, flet
Łukasz Długosz, flet

J.S. Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es - dur BWV 552

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonata g-moll na 2 flety i organy RV 103
Allegro ma cantabile
Largo
Allegro non molto

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka
Introdukcja, Menuet, Modlitwa do Marii Panny, Toccata

Grażyna Pstrokońska - Nawratil (*1947)
Tryptyk na 2 flety amplifikowane i organy

Julien Bret (*1974)
Hevelius

Stanisław Bromboszcz (*1980)
Duo na 2 flety i organy