Wystawa składać się będzie z prac graficznych Albrechta Dürera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Muzeum Narodowego Warszawie, z prac Güntera Grassa wybranych z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku (darowanej dla Miasta Gdańska), oraz z wybranych grafik Ryszarda Stryjca z kolekcji Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.
Wystawa ma być w założeniu prezentacją różnorodnych postaw twórczych trzech artystów, na podstawie graficznego ouevre każdego z nich. Prezentacja obejmie wybrane tematy twórczości, pokazujące ikonograficzne i stylistyczne analogie między artystami, ich widzeniem świata i stosunkiem do otaczającej rzeczywistości.
Wystawa ma być także – w szerszym kontekście – pokazaniem różnych dróg życia, a przede wszystkim – pytaniem o jego sens. Rozwinięcie nowożytnej idei, której istotą była wiara w powołanie człowieka (jedynego pośród stworzeń) by stworzył królestwo ducha – źródło politycznego i społecznego pokoju, wiara w społeczeństwo będące owocem wykształcenia i wychowania, dzięki którym można uzyskać zgodność porządku między ludźmi z porządkiem boskim, zgodność wiary z moralnością, religią i prawem.
Wystawie będzie towarzyszyła niewielka publikacja na wysokim poziomie edytorskim i graficznym. Jej zawartość merytoryczną stanowić będą ilustracje wybranych prac oraz tekst omawiający krotko twórczość artystów oraz ideę prezentacji. Zarówno w publikacji jak i na wystawie istotną rolę spełnić mają wybrane fragmenty literatury oraz różnych wypowiedzi Güntera Grassa – dopełniających idei poszczególnych wątków wystawy / obrazujących problematykę poruszaną przez poszczególne wątki wystawy.
Wystawą swoich prac zainteresowany jest również sam Günter Grass, który chciałby ofiarować dla Miasta Gdańska następną kolekcję prac.
Gűnter Grass dla Gdańska...Tegoroczny dar Gűntera Grassa dla rodzinnego miasta obejmuje pięćdziesiąt jeden prac graficznych. Całość zbioru, którym w obecnej chwili może pochwalić się Gdańsk – to już sto dwadzieścia grafik znakomitego pisarza.
Wszystkie grafiki zostały wykonane w technice litografii. Są wśród nich prace z ostatnich dwudziestu lat. Poszczególne grafiki nawiązują tematycznie do wątków z Turbota, Szczurzycy, Z dziennika Ślimaka, Rozległego pola, Martwego lasu i – doskonale uzupełniają dwie wcześniejsze kolekcje graficzne podarowane dla Gdańska/miasta przez pisarza/ artystę w roku 1980 i 1999.
Ale są wśród nich także litografie pochodzące z kilku najnowszych cykli graficznych: prace związane z ostatnią powieścią – Przy obieraniu cebuli, ilustracje do baśni Andersena oraz prace z cyklu Ostatnie tańce, wykonywanego równolegle z ceramicznym cyklem rzeźbiarskim o tym samym tytule.
Oprócz grafik – w darze artysty znalazło się sześć rzeźb. W tym jedna ceramiczna głowa kobieca, dwa reliefy odlewane z brązu – z przedstawieniem ślimaków oraz książki z rękopisem do Szczurzycy, a także trzy pełnoplastyczne rzeźby brązowe / odlewy z brązu: ręka z turbotem, dwaj kucharze, śpiewające.
Wystawa ta jest integralną częścią uroczystości organizowanych przez Stowarzyszenie Güntera Grassa w Gdańsku, w związku z osiemdziesiątą rocznicą urodzin pisarza.