Kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa rusza już 24 maja. Oryginalne wystawy, performensy i wykłady odbywać się będą na terenach byłej Stoczni Gdańskiej. Tegoroczna edycja podejmuje temat przemian, jakie zachodzą w przestrzeni miejskiej.
Na program Alternativa 2013 składa się przed wszystkim wystawa "Do jutra! Ideologie przestrzeni miasta i taktyki jego zamieszkania". - Wystawa podejmuje zagadnienie planowania miejskiego jako manifestacji myślenia ideologicznego.
Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Gdańsk od zawsze był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego co to znaczy zmienić miasto - mówi dyrektor artystyczna Alternativa 2013 Aneta Szyłak.
Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą
Urbanistyki PG, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, architektami i urbanistami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Wystawa odbędzie się w spektakularnej Hali 90B. Towarzyszyć jej będą programy edukacyjne, projekcje filmowe i dyskusje.
Obok grona artystów zagranicznych (m.in. Lawrence Abu Hamdan, Johanna Billing, Valdis Celms, Maros Krivy czy Anouk De Clercq) w Alternativa 2013 wezmą udział m.in.: Mirosław Bałka, Zbigniew Libera, MML Studio, Aleksandra Polisiewicz, Roman Polański, Maciej Salamon, Jakub Szczęsny, Łukasz Bugalski, Julita Wójcik, Ewa Partum.
Alternativa poszukuje nowych dróg dla sztuki i jej roli społecznej. Idea przedsięwzięcia nawiązuje do tradycji politycznych Gdańska, a także do nowych zjawisk w sztuce, które zaczęły pojawiać się w mieście w pierwszej połowie lat 80. XX wieku. Ich cechą charakterystyczną było działanie w relacji do politycznego, historycznego i miejskiego kontekstu. Ruchy te cechowała tendencja do samoorganizacji, niezależności oraz odkrywania nieznanych przestrzeni miasta - Wyspy Spichrzów, później Dolnego Miasta, a obecnie terenów postoczniowych.
Alternativa 2013 - program otwarcia24 maja (piątek)19:00 Udostępnienie wystaw dla zwiedzających
20:00 Oficjalne otwarcie Festiwalu - Hala 90 B
20:30 Rafał Dziemidok, Taniec Stoczni - performans, Hala 90 B
21:30 After party w Klubie Buffet (wstęp wolny)
22:00 Ciesielski / Krawiel Duo (sax + fortepian)
23:00 Dj set. Pan Niupek
Harmonogram Działań:05.08 - 11.08 - Marsha Bradfield, projekt badawczy, Za Moje i Twoje Portfolio: równościowy wzrost międzyosobowego kapitału interesariuszy WSE
05.08 - 06.08 - Folke Koebberling, instalacja procesualna, Tagesfiliale Köbberling Elektronik
07.08 - 08.08 - Jacek Niegoda, punkt usług artystycznych, Punkt Separacji Barw
09.08 - pogadanka z Michałem Kozłowskim w ramach Wolnego Uniwersytetu Warszawy, Skąd się bierze wartość czyli o co właściwie chodziło brodatemu filozofowi z Trewiru
09.08 - 10.08 - Maya Gordon, kolekcja, Mniej lub Bardziej Namacalne Osobliwości ze Zbiorów May'i Gordon
11.08 - Jesper Alvaer i Isabella Groseova, performance, Płynne Poziomowanie
Wystawy czynne do godz. 23:00
Więcej informacji:
www.alternativa.org.pl
KURATORZYAneta Szyłak jest kuratorką i teoretyczką sztuki. Współzałożycielka, a obecnie Dyrektor Artystyczna Instytutu Sztuki Wyspa — działającego na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej, platformy intelektualnej dla współczesnej kultury wizualnej. Wiceprezeska Fundacji Wyspa Progress, Dyrektor Artystyczna Alternativa. Jej projekty charakteryzują się poszukiwaniem wnikliwych odpowiedzi na pilne i istotne problemy współczesności poprzez metody praktyki ulokowanej. Wsród najważniejszych jej projektów znajduja się "Materialność" [2012 z Arne Hendriksem, Ines Moreira I Leire Vergara], "Buildings and Remnants" [2012, z Ines Moreira], "Praca i Wypoczynek" [2011] "Estrangement" (2011, 2010, z Hiwą K), "Na Okrągło 1989- 2009" (Hala Stulecia, Wrocław, 2009), "Kolekcja niemożliwa" (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2008), "Chosen" (Digital Art Lab w Holon, Izrael, 2006, wspólnie z Galit Eilat), "Ewa Partum: Legalność Przestrzeni" (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańk 2006), zbiorowego projektu "You won't Feel a Thing: On Panic, Obsession, Rituality and Aneasthesia" (Kunsthaus Dresden, 2006). Jej wcześniejsze projekty obejmują m.in. "Strażników Doków" (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2005), "Palimpsest Muzeum" (Łódź, 2004), "BHP" (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2004) i "Architectures of Gender" (Sculpture Center, Nowy Jork , 2003). Wykładowczyni renomowanych uczelni, w tym Uniwersytetu Kopenhaskiego, Bard College, New School University, czy nowojorskich: Queens College i NYU; jako wizytująca profesor pracowała w Akademie der bildende Kunste w Moguncji. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską "Curating Context. The Palimpsest" w ramach Curatorial / Knowledge na Goldsmiths College w Londynie oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim.
Solvita Krese is an art curator and critic based in Riga. From 2000 she is director of Latvian Centre for Contemporary Arts (LCCA). Since 2009 she has initiated and curated annual Contemporary Art Festival "Survival kit". She is curator of number of large scale international exhibitions - "Mobile museum" (2007), "Urbanologic" (2007), "Archeology of reality"(2006), "Trassepassers. Contemporary art from 80ties" at National Art museum in Riga (2005), "The body in Baltic photography", Berlin (2005), Latvian participation at the 26th Bienal de Sao Paulo biennale (2004), co-curator of exhibition "Faster than history", Kiasma, Helsinki (2004), "re:public", Riga (2003). She is among initiators and co- organizers of two large scale transnational art projects and research platforms: republicart ( 2003 -2005) - that explores and promotes interventionist and activist practices of public art and transform (2005−2008) - a research on political and artistic practices of institutional critique.
Dr Jacek Friedrich, absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. W swej działalności naukowej skupia się na badaniu związków pomiędzy sztuką a polityką, ideologią, życiem społecznym. Autor ponad 100 tekstów naukowych i popularno-naukowych publikowanych w kraju i za granicą, w tym kilku książek m.in.: Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995 (2 wyd.1997); Neue Stadt in altem Gewand. Der Wiederaufbau von Danzig 1945-1960, Böhlau Verlag, Köln-Weimar-Wien 2010; Walka obrazów. Przedstawienia wobec idei w Wolnym Mieście Gdańsku, Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2013 (w przygotowaniu). Pomysłodawca i współautor wystawy i katalogu: Niechciane dziedzictwo. Różne oblicza architektury nowoczesnej w Gdańsku i Sopocie, Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia", Gdańsk 2005.
Maksymilian Bochenek - absolwent Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim i Muzealniczych Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim i wykładowca w katedrze Intermediów Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Kurator w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku. Krytyk sztuki. Współzałożyciel bloga "Modelator", kurator wystaw takich jak "Shoenberg!" w IS Wyspa w Gdańsku, "Re-Designing the East" w VKW w Stuttgarcie, "Nauczyciele - Sokrates u Duchampa" w IS Wyspa w Gdańsku. Publikował m.in. w "Obiegu", Visual Communication", "Springerin".
Hubert Bilewicz - Historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Skończył historię sztuki (Uniwersytet Warszawski) i muzealnictwo (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu). Odbył podyplomowe studia w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów pedagogiki zdolności i twórczości UMK w Toruniu, gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz queer studies. Zajmował się zagadnieniami architektury 19. i pierwszej połowy 20. wieku. Interesował się również pedagogiką artystyczną oraz pograniczem sztuki i edukacji. Obecnie bada dzieje gdańskiego środowiska artystycznego po 1945 roku. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.