Festiwal Audio Art jest największym i najprężniej działającym festiwalem muzyki elektroakustycznej w Polsce. Jego dorobek to do tej pory 16 edycji, w których udział wzięło ponad 200 artystów z całego świata. Festiwal gościł największe sławy spośród muzyków eksperymentujących. Jego inicjatorem i pomysłodawcą, jak również osobą, która od początku prowadzi Festiwal jest Marek Chołoniewski, artysta, kompozytor, założyciel Katedry Muzyki Eksperymentalnej na Akademii Muzycznej w Krakowie, działacz Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Na Festiwalu pokazywane są koncerty, wystąpienia performance oraz instalacje audiowizualne. Kolejne edycje przyczyniają się do tworzenia nowej koncepcji źródła dźwięku, obiektu i instrumentu muzycznego. Występujący artyści posługują się zarówno prostą, jak i zaawansowaną technologią.
muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście
Założeniem Festiwalu Audio Art w Gdyni jest prezentacja osiągnięć związanych z wpływem nowoczesnych technik na muzykę. Zapraszani artyści prezentują nowe instrumenty i tłumaczą zastosowanie technologii, niezbędnej do budowania "urządzeń" pozwalających wydawać dźwięki. Festiwal przedstawia także nowe koncepcje muzyczne i związki muzyki ze sztuką. Jest to "replika z rozszerzeniem" krakowskiego Audio Art-u ze szczególnym uwzględnieniem nowych/innych rozwiązań w obszarach technologicznych oraz nowych mediów. Artyści komponujący muzykę i konstruujący instrumenty prezentują swoje osiągnięcia w formie koncertów.
Realizując gdyńską edycję festiwalu czerpiemy najlepsze wzorce i osiągnięcia z już wypracowanej formuły, mając jednocześnie możliwość autorskiego wyboru artystów oraz wprowadzania własnych wartości. Przy doborze tegorocznego składu prezentacje można podzielić na 4 grupy: elektronika - (Zenial / Tello / Throbbing Wafle), koncepcje muzyczne - (Strycharski + Divia / Małe Instrumenty), muzyka i spektakl - (Knuth Santa Rakieta - Korzeń Fietke), budownicy instrumentów - (Scapha). Projekt Scapha to niewątpliwie tegoroczna gwiazda która zaprezentuje 10-cio metrowy instrument strunowy.
Wszystkie koncerty na deskach korespondującej z tematem i nastrojem festiwalu scenie Malarni Teatru Muzycznego, część warsztatowa natomiast w salach wykładowych Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni Redłwie.
PROGRAM
SCENA MUZYCZNA: Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni. Scena Malarnia.
PIĄTEK 27 listopada:
19:30 Dominik Strycharski + Lady Divia / Warszawa // Londyn/
20:15 Jerzy Korzeń / Egon Fietke / Łódź/
SOBOTA 28 listopada:
19:30 Throbbing Wafle / Łódź/
20:15 Małe Instrumenty / Wrocław/
21:00 Santa Rakieta / Knuth, Flavio, Kwiatkowski / Lipsk/
NIEDZIELA 29 listopada
19:30 Zenial / Kraków/
20:15 Tomas Thello / Lima/
21:00 Scapha / Monachium/
WYKŁADY // POKAZY // PREZENTACJE: Pomorski Park Naukowo Technologiczny w Gdyni / Sala Koralowa // Sala Morska
zapisy pod adresem warsztatyaudioart@fundacjaelement.pl
informacje dodatkowe: 606 652 421.
Prezentacje instrumentów artyści poprzedzą wykładami. Prezentować będą swoje koncepcje muzyczne, dokumentacje działań, budowę i zasady gry. Następnie w pokazach indywidualnych odbyć będzie można rozmowę z artystą, zobaczyć krótkie wykonanie z pokazem techniki gry. Artyści udzielą odpowiedzi na pytania techniczne dotyczące budowy, materiałów, oprogramowania etc. Ponieważ artyści zagraniczni posługują się językiem angielskim prezentacje będą się odbywały w obecności tłumacza.
PROGRAM:
PIĄTEK 27 listopada
10:00 Dominik Strycharski / prezentacja
11:00 - 14:00 pokaz indywidualny
10:30 Jerzy Korzeń // Egon Fietke / prezentacja
11:00 - 14:00 pokaz indywidualny
SOBOTA 28 listopada
10:00 Małe Instrumenty / prezentacja
11:00 - 14:00 pokaz indywidualny
10:30 Robert Knuth / prezentacja
11:00 - 14:00 - pokaz indywidualny
NIEDZIELA 29 listopada
10:00 Tomasz Chołoniewski - wykład pt. "Nowe technologie na festiwalu Audio Art"
10:30 Throbbing Wafle - prezentacja
12:00 - 15:00 pokaz indywidualny
10:50 Tomas Tello - prezentacja
12:00 - 15:00 pokaz indywidualny
11:10 Scapha - prezentacja
11:30 Zenial - Łukasz Szałankiewicz - prezentacja
12:00 - 15:00 pokaz indywidualny
ARTYŚCI
DOMINIK STRYCHARSKI
Kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer i publicysta. Gra i komponuje współczesny jazz, w wielu elektrycznych i akustycznych odsłonach, muzykę współczesną, elektroniczną, posthiphop, noise a także różne odmiany improwizowanej muzyki, we własnym zespole Pulsarus. Zajmuje się także współczesnymi odmianami wokalistyki oraz jako jeden z niewielu w Polsce grą na nowoczesnych fletach prostych.
W 2009 zespół zarejestrował i wydajał swoją trzecią płytę "FAQ" w Biodro Records, z Adamem Pierończykiem, Mikołajem Trzaską, Wojciechem Waglewskim i Janem Peszkiem, i zagrał m.in. na festiwalu Malta i Avant Festival. Od 2001 współtworzy, jako kompozytor i wykonawca, Teatr Bretoncaffe, który był kilkukrotnie nagradzany (m.in. trzykrotnie Ministerstwo Kultury). Spektakle stworzone przez Teatr: "Lustro", "Slam.In", "S-nic", "Slam.Out", "T.Raum", "Smuggy", "Opera Toffi", "Manifest Jaszczurki", "Dion.is.us"). Prezentowane regularnie na festiwalach polskich i zagranicznych (Niemcy m.in. Berlin, a także Tallin, Paryż, Budapeszt, Praga).
Tworzy również Doministry, wielowymiarowy solowy projekt, wyjątkowo łączący współczesną muzykę elektroniczną, wokalny performance i elektro - ambient. Ten projekt stworzony jest w oparciu o głos i jego elektroniczną transformację. W projekcie tym niezwykle ważną rolę odgrywa również improwizacja, otwarta na wszelkie możliwe wpływy.
JERZY KORZEŃ // EGON FIETKE
"Akcja Aktywacja Kodów DNA" - prezentowana podczas Festiwalu będzie rodzajem dźwiękowego performans'u, w którym na oczach widzów powstanie rodzaj akustycznego instrumentu z elementem maszyny oblężniczej z okresu średniowiecza. Przetwarzanie analogowych dźwięków powstających w trakcie jego konstruowania na elektryczne stanowić będzie równoległą część wystąpienia. Udane zadziałanie instrumentu może, poprzez wydobyty dźwięk zaktywować 3 i 4 helisę w ludzkim genotypie.
THROBBING WAFLE
Grupa zaprezentuje projekt "Narodziny" dedykowany na elektro-cytrę i skrzypce elektryczne, oraz analogowe przetworniki i syntezatory.
Grupa THROBBING WAFLE ma być kompletnym zaskoczeniem: zarówno dla miłośników gatunków elektronicznej muzyki współczesnej, koneserów nurtów "industrial", "postindustrial", czy wreszcie wielbicieli sztuki sakralnej. Ta nazwa, nawiązująca do pewnej grupy-legendy, THROBBING GRISTLE, ma dezorientować i zaciekawić. Jak sam tytuł wskazuje, będzie to pierwszy eksperyment w tym składzie i pod tą nazwą, a zarazem świetna okazja do realizacji pomysłu, który narodził się niedawno w łonie grupy MIKROWAFLE. Czego można się spodziewać po tak osobliwym składzie? Pastisz? Kontynuacja tradycji? Wspólnym mianownikiem tego oraz przyszłych performances, będą ulubione tematy członków grupy: maszyny, prąd, mrok, opera, sex.
W projekcie zostanie wykorzystane unikatowe instrumentarium: cytra elektronowa (zwana również harfą) to prawdziwy rarytas i unikat firmy SUZUKI, sprzed dwóch dekad. Instrument, który wyszedł w niewielkim nakładzie i niezwykle rzadko obecnie używany, przez THROBBING WAFLE został znaleziony na śmietniku w Wiedniu. Przechodząc z rąk do rąk, został ostatecznie przerobiony (przez Marcelo Zammenhoffa, współautora projektu): zostały w nim nieznacznie rozbudowane funkcje prostej, tranzystorowej modulacji.
MAŁE INSTRUMENTY
Małe Instrumenty to grupa artystyczna koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze małych instrumentów. Instrumentarium określające zakres tych brzmieniowych eksperymentów to wciąż poszerzająca się grupa profesjonalnych instrumentów niewielkich rozmiarów, dźwiękowych zabawek, kuriozalnych wynalazków muzycznych i całej masy drobiazgowych przedmiotów wydających dźwięki. W ten sposób konstruowana muzyka eksponuje niepowtarzalny charakter barw, czasem piękny i kunsztowny, czasem zaskakujący i odkrywczy, a czasem ujawnia ułomności brzmienia i cieszy ograniczeniami. To oznacza, ze zespół zawsze staje przed koniecznością poszukiwania nowych rozwiązań. Małe Instrumenty zostały założone przez Pawła Romańczuka w 2006 roku - kolejno dołączyli : Marcin Ożóg, Maciek Markowski, Tomasz Orszulak, Jędrek Kuziela i Maciek Bączyk. Grupa w pełnym składzie zadebiutowała na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty 2007 i od tego czasu pracuje nad wieloma projektami muzycznymi w ramach Małych Instrumentów. Zespół współpracował m.in. z p. Jerzym Armatą, Polskim Wydawnictwem Audiowizualnym, Teatrem Tańca Arka, Galerią Entropia, Galerią CSW Warszawa, Festiwalem Audio Art, Teatrem Capitol.
SANTA RAKIETA: ROBERT KNUTH
Robert Knuth, absolwent ASP Gdańsku, jest autorem oraz inicjatorem wielu międzynarodowych projektów artystycznych. Znany z muzycznych performance i happeningów o zabarwieniu politycznym ("Gunter Grass Versoehnungs Gurken" 2006, "Stillleben" 2007). Współpracował m.in. z Jerzym Mazzollem, Olgą Szwajgier. Założyciel grupy Paul Pozozza Museum (Duesseldorf 1983), Diffusion Ensamble (1995), szef galerii Delikatesy Avantgarde (Gdańsk 1995-1996), cyklu audycji REF (Radiowe Eksperymentalne Formy) m.in. dla Radiostacji i Radia Jazz (2000), zespołu Stream Gustloff Trio (2003). Autor przedstawienia "Skann" (Bałtycki Teatr Dramatyczny, 2003), multimedialnego spektaklu "Totrimejk" (2006), lider koszalińskiej galerii Scena (od 2005). W roku 2007 rozpoczął pracę nad cyklami fotograficznymi. Prace w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Kościuszko Foundation i Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Muzeum w Koszalinie. Projekt Santa Regina, prezentowany podczas tegorocznej edycji Festiwalu Audio Art to współpraca Knutha z m.in. Timem Flavio i Robertem Kwiatkowskim.
ZENIAL
Na prawdę: Łukasz Szałankiewicz: sound-designer, kurator, uczestnik wielu międzynarodowych festiwali. Prezentował swoją muzykę m.in. w Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Austrii i Francji. W Polsce występował między innymi w Bunkrze Sztuki, w Galerii Kordegarda, CSW Zamek Ujazdowski (Laboratorium), Galerii Arsenał, CSW Łaźnia Gdańsk i wielu innych miejscach. Współpracuje z licznym gronem artystów krajowych i zagranicznych. Znany z projektów Palsecam, Aabzu, czy Zendee.
THOMAS TELLO
Urodzony w Limie, Peru. Studiował tradycyjną południowoamerykańską muzykę i harmonię w Limie pod kierunkiem Jorge Madueno i Andres Prado w latach 1999-2001. Przez następne dwa lata studiował w klasie Gani Mirzo w Barcelonie. Następnie powrócił do Ameryki Południowej i w Buenos Aires uczył się i pracował z gitarzystą Fernando Kabusackim. Tam też uczył się techniki Alexandra od Jessici Nardelli. W 2005, wraz z Raulem Gomezem założył zespół Shaolines a także solowy projekt pod pseudonimem Makakinho del Amor. Jego praca opiera się na muzyce południowoamerykańskiej i analogowych instrumentach elektronicznych. Miksuje warstwy nagranych uprzednio przestrzeni i tradycyjnych technik gry. Jego intencją jest przywrócić rytualny charakter w muzyce wytwarzając bliską więź między człowiekiem a dźwiękiem.
W ramach festiwalu Wystąpi z zespołem Shaolines del Amor w skald którego ostatecznie wchodzą: Tomas Tello , Raul Gomez i Efrain Rozas. Zespół powstał na początku 2007. W 2008 dołączył Efrain Rozas. Shaolines używają instrumentów z różnych regionów świata, głównie ameryki południowej, a także własnych konstrukcji. Starają się tworzyć muzykę której można słuchać bez specjalnego wtajemniczania, używając do tego melodii ludowych, południowoamerykańskich instrumentów perkusyjnych. Od 2007 Shaolines grali z wieloma artystami m.in. Tetuzi Akiyama, Animal Collective, Montana Extendida, Nautical Almanac, Elder Olave.
SCAPHA
Hilke Fährmann i Jürgen Schneider grający na Scaphie występują jednocześnie jako muzycy i aktorzy. Przechodzą wzdłuż instrumentu, schodzą się, rozchodzą, zajmują pozycję, liczą kroki. Grając łączą siły, uzupełniają się, dopowiadają, wchodzą w dialog, milczą. Pomysłom muzycznym odpowiadają zdarzenia choreograficzne a ruch ciał jest odzwierciedlany grą: przez brzmienie, wysokość. Co widać, również słychać i vice versa. Scapha zaś, to jedyny w swoim rodzaju elektroakustyczny instrument strunowy o niebagatelnych rozmiarach. Długa na 10 m, wysoka na 0.8 m i szeroka na 0.4 m, jest wyposażona w 14 strun o długości 8.2 m. Na obydwu końcach są zamontowane przetworniki, co tworzy gotowy, stereofoniczny sygnał nie wymagający już żadnej obróbki. Złożoność Scaphy, zarówno pod względem muzycznym jak i techniki wykonawczej, skutkuje niespotykanym bogactwem brzmienia, archaicznego i orkiestrowego jednocześnie. Zakres dynamiczny instrumentu rozciąga się od ledwie słyszalnego świergotu do dźwiękowej eksplozji rezonującej z przestrzenią przez kilka sekund.
TOMASZ CHOŁONIEWSKI
W jeden z warsztatowych dni wykład specjalny poprowadzi członek Stowarzyszenia Muzyka Centrum, pomysłodawcy Festiwalu Audio Art - Tomasz Chołoniewski. Wykład dotyczył będzie prezentacji dorobku 16-stu edycji festiwalu oraz prezentacji najciekawszych projektów związanych z mediami i technologią.
Tytuł wykładu to: "Nowe technologie na festiwalu Audio Art ". Prezentacja, dokumentacje, opisy.