stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
mar 30

niedziela, g. 18:00

Gdańsk,
bilety 103 zł
Kup bilet
kwi 10

czwartek, g. 20:30

bilety 39,9 zł
ulgowy 39,9 zł
przedsprzedaż 31,9-36,9 zł
Oblicza muzyki eksperymentalnej i postmodernistycznej po raz pierwszy zawędrują do Gdyni - Audio Art to festiwal organizowany od 1993 roku przez Stowarzyszenie Muzyka Centrum w Krakowie. Podczas gdyńskiej odsłony festiwalu publiczność będzie miała okazję obejrzeć najbardziej niezwykłe projekty: bajkowe i noisowe fuzje elektroniki z akustyką, najnowszych technologii z tradycyjnymi formami, obrazów z dźwiękami. Przenikanie się: sztuk, aktów, ról. Przyjadą: kompozytorzy, konstruktorzy, muzycy, performerzy z całego świata.

Audio Art to integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Audio Art otwarty jest na różne formy: koncerty, performance, instalacje, pokazy. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Audio Art jest sztuką osobistą: kompozytor, konstruktor i wykonawca spajają proces tworzenia i wykonania dzieła. Audio Art łączy proste i zaawansowane technologie. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty.

Program # Gdynia

EQ/AV (Londyn/Gdynia)

25.11. (wtorek) # godz. 19:00 # Muzeum Miasta Gdyni
"EQ-AV to solo performance o absolutnie niepowtarzalnej, w stu procentach świadomie skonstruowanej audiowizualnej zawartości."

https://eq-av.com/content/

LEMUR (Nowy Jork)
25.11. (wtorek) # godz. 20:00 # Muzeum Miasta Gdyni

LEMUR (League of Electronic Musical Urban Robots) to brooklyńska grupa artystów i technologów tworzących egzotyczne, przypominające rzeźby instrumenty muzyczne, których działanie oparte jest na zasadach robotyki.

Rosnące instrumentarium kolektywu działającego pod przewodnictwem Erica Singera liczy już ponad 50 robotycznych instrumentów - część z nich będzie można obejrzeć i posłuchać podczas Audio Artu.

Poza tworzeniem instrumentów, LEMUR zajmuje się również działalnością koncertową/performatywną, prowadzi program rezydencjalny w NY oraz działalność edukacyjną.

https://www.lemurbots.org/

Daniel Davidovsky (Tel Awiw)
26.11. (środa) # godz. 19:00 # Muzeum Miasta Gdyni

Jego prace to kombinacje elektroakustycznych mariaży, w których instrumenty spotykają się z komputerami i przetwarzaniem dźwięku na żywo. W poszukiwaniu nowego podejścia do dźwięku Davidovski skupia się na interakcji przypadkowości z narzędziami umożliwiającymi swobodną improwizację.

Podczas Audio Artu zaprezentuje swój najnowszy projekt: U.T.I #2 - A Sound Approach to Instability.

https://6dozen.net/

Bjelkeborn, Moenne-Loccoz & Sundberg (Gavle/Paryż)

26.11 (środa) # godz. 20:00 # Muzeum Miasta Gdyni

Thomas Bjelkeborn stał się jednym z bardziej rozpoznawalnych przedstawicieli szwedzkiej muzyki elektroakustycznej głownie dzięki interaktywnym instalacjom i zakrojonym na duża skalę projektom muzycznym wyprowadzanym w przestrzeń.

Zafascynowany możliwościami muzycznych fuzji oraz użyciem multimediów, Bjelkeborn zrezygnował z klasycznej edukacji muzycznej na rzecz studiów kompozytorskich w sztokholmskiej EMS (Electro-Acoustic Music in Sweden).

Jego twórczość charakteryzują przejścia i przenikania różnych gatunków muzycznych zderzonych z innymi formami sztuki. Jego prace to często interaktywne elektroakustyczno-taneczne performance, podczas których Bjelkeborn wykorzystuje laptopy, MAX/MSP, kontrolery wii oraz szereg innych urządzeń.

Na koncercie w Gdyni Bjelkeborn pojawi się z francuskim kompozytorem i muzykiem Philippem Moënne-Loccoz oraz szwedzkim gitarzystą grającym muzykę improwizowaną, Johanem Sundbergiem.

Będą laptopy, elektronika, kontrolery wii, gadżety i gitary.

www.youtube.com/Bjelkeborn
www.philippe-moenne-loccoz.fr
www.myspace.com/johansundbergartneue
www.idka.net
Wojtek Kosma (Berlin)
26.11. (środa) # godz. 19:00 # Muzeum Miasta Gdyni

Kosma jest twórcą, który używa programowania jako podstawowego środka ekspresji. Zastosowań nowych metod pracy artystycznej szuka między innymi w muzyce współczesnej, którą postrzega jako obszar improwizacji z technologią.

Artysta pracuje jako projektant i kompozytor tworzący realizacje dźwiękowe, przestrzenne oraz interaktywne. Jest współproducentem projektów tworzonych z artystami wideo, producentem filmów, artystą multimedialnym, a także muzykiem. Kosma występuje i prezentuje swoje prace w wielu instytucjach sztuki, jak również w licznych nieformalnych ośrodkach w Azji, Europie i Ameryce. (info za news.o.pl)

https://www.wojciechkosma.com/

Miso Ensemble (Lizbona)

2.12. (wtorek) # godz. 19:00 # Klub Ucho

Miso Ensemble to duet fletu i perkusji przetwarzanych na żywo za pomocą elektroniki.

Duet założony został w 1985 roku przez perkusistę i kompozytora Miguela Azguime oraz flecistkę i kompozytorkę, Paulę Azguime. Przez lata Miso Ensemble wypracowało własną technikę pracy i rozumienie muzyki - kompozycja i improwizacja są narzędziami dla tworzenia prac o różnym charakterze, wplatana na żywo elektronika dopełnia i rozszerza spektrum instrumentów akustycznych.

Wielokrotnie nagradzane Miso jest jednym z najważniejszych i najbardziej odkrywczych kolektywów w kręgu portugalskiej muzyki nowoczesnej. Tworzyli muzykę do filmów, przedstawień teatralnych i tanecznych, kompozycje dźwiękowe towarzyszące rzeźbom, instalacjom architektonicznym.

W Gdyni zaprezentują jeden ze swoich najważniejszych projektów, operę multimedialną, "Salt Itinerary".

https://www.misoensemble.com/home.html

We Can and We Must (Chicago)

2.12. (wtorek) # godz. 21:00 # Klub Ucho

We Can and We Must to duet kompozytorsko-performerski, który tworzą Jason Wampler i Ryan Ingebritsen.

Biegłość w improwizacji w połączeniu z głębokim zrozumieniem formy muzycznej pozwala im tworzyć utwory, które z jednej strony mają w sobie całą witalność nie zmąconej niczym spontaniczności, z drugiej zaś zachowują naturalną spójność i płynność.

Niektórzy ich muzykę określają jako "rewolucyjną" i "anarchistyczną", inni widzą ją jako "bez wątpienia oryginalną, choć utemperowaną świadomością tego skąd się wywodzi i dokąd zmierza."

https://www.wcawm.com/

Koncert multimedialny "Fabryka Statków" zespołu Zet Kwadrat

28.11. (piątek) # godz. 21:00 # Klub Ucho

Do wygenerowania przestrzeni muzycznej Zet Kwadrat wykorzystuje przetworzone elektronicznie dźwięki, które kolektyw nazywa "odpadkami audiosfery" - materiałem wyjściowym do tworzenia sampli są nagrania wszystkiego, co ich otacza.

Po pierwszej większej realizacji ("Kolej"), składającej się z koncertu muzyki elektronicznej oraz wizualizacji obrazujących środowisko industrialne, zespół dokonał przełomu - po raz pierwszy w tak rozbudowanej formule połączył sygnał audio i wideo wykorzystując w tym celu instrumentarium obsługujące sygnał AV. Zniknął podział na didżeja i vidżeja.

Podczas "Fabryki Statków" na dwóch zsynchronizowanych ekranach będzie można obserwować proces budowy statku - wykorzystywany w projekcie materiał wizualny i dźwiękowy utrwalony został podczas dokumentacji na terenie Stoczni Gdynia. Przetwarzając dźwięki i obrazy zespół zreinterpretuje środowisko Stoczni.

https://www.myspace.com/zetkwadrat
https://www.marekzygmunt.art.pl/muz/zet.htm

Angeli Fukushima Duo (Bolonia/Tokio)
3.12. (środa) # godz. 19:00 # Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
Angeli Fukushima Duo to projekt włoskiego gitarzysty, Paolo Angeli oraz japońskiej skrzypaczki i wokalistki, Takumi Fukushima.

Wykreowany przez nich, orbitujący pomiędzy Sardynią a Japonią świat wypełnia silna synteza języka stanowiącego wypadkową dwóch odległych tradycji. Gitara i skrzypce tworzą tessiturę, tło dla głosów artystów.

https://www.paoloangeli.it/


Angeli Fukushima Duo (Bolonia/Tokio)
3.12. (środa) # godz. 19:00 # Pomorski Park Naukowo-Technologiczny

Angeli Fukushima Duo to projekt włoskiego gitarzysty, Paolo Angeli oraz japońskiej skrzypaczki i wokalistki, Takumi Fukushima.
Wykreowany przez nich, orbitujący pomiędzy Sardynią a Japonią świat wypełnia silna synteza języka stanowiącego wypadkową dwóch odległych tradycji. Gitara i skrzypce tworzą tessiturę, tło dla głosów artystów.

Steel Quartet (Lipsk)

3.12. (środa) # godz. 20:00 # Pomorski Park Naukowo-Technologiczny

„Powolność to dar metalu. Mimo że ogranicza on gestykulacyjną wirtuozerię, poszerza horyzont muzycznej ekspresji i rozwoju struktury. Dźwięk dotyka poszczególnych sfer percepcji muzycznej zmieniając poczucie proporcji i zaburzając nasze poczucie czasu i przestrzeni.”
Kwartet powstał w 1999 roku z inicjatywy Jana Heinke i składa się z wokalisty, kompozytora, pianisty jazzowego oraz muzyka związanego z nurtem „world music”. Kolektyw używa stworzonego przez siebie instrumentu – generującego niepowtarzalne dźwięki, a wyglądem przypominającego rzeźbę Stahlcello.
Stahlcello to 26 stalowych prętów różnej długości, które umocowane są do dwóch metalowych szyn – te z kolei połączone są ze stalową płytą wzmacniającą i rezonującą dźwięk.
Na repertuar Steel Quartet składają się oryginalne kompozycje, jak i adaptacje klasycznych oraz współczesnych utworów.

https://www.stahlquartett.de/

Xala (Berno)
3.12. (środa) # godz. 21.00 # Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
Xala to jedyny taki ksylofon na świecie –dźwięki wytwarzane są poprzez stąpanie po rozłożonym na podłodze instrumencie. Ten unikatowy instrument na przełomie 1998/99 roku stworzyła Ania Losinger we współpracy z Hamperem von Niederhäusernem – wynalazcą i projektantem instrumentów.
Ważąca 400 kg i zajmująca powierzchnię 4,5 m kwadratowych Xala to instrument akustyczny, na który składają się 24 drewniane i metalowe belki. Ania Losinger prowokuje dźwięki Xali tańcząc na niej układy, których choreografia stanowi jednocześnie bazę utworu muzycznego…

https://www.xala.ch/

Pełne info: www.audio.art.pl # www.fundacjaelement.pl