stat
Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT
Polska blogosfera to dynamiczna społeczna sieć kilkudziesięciu tysięcy blogerów publikujących teksty, analizy i subiektywne opinie na każdy aktualny temat. Autorzy blogów, oprócz tego, że regularnie piszą, również czytują publikacje i wpisy innych blogerów, zostawiają komentarze na czytywanych blogach, umieszczają do nich linki, odnoszą się też w treści wpisów. W ten sposób blogosfera wytworzyła własną kulturę. Podczas gdy blogi pozostają wciąż formą publikacji, blogosfera jest dynamicznym zjawiskiem społecznym mającym istotny wkład w rozwój kultury.

Na przestrzeni lat polska blogosfera konsekwentnie ewoluuje i rozwija się. Część blogerów takich jak Kataryna czy Kominek zdążyła zdobyć już ogólnokrajowy rozgłos i popularność. Stale rośnie rzesza regularnych czytelników blogów. Opinie blogerów są co raz częściej cytowane przez media tradycyjne. Pomimo jednak wszystkich tych elementów świadczących o rozwoju blogosfery, na uwagę zasługuje fakt, że środowisko polskich blogerów nie ma jednej branżowej konferencji merytorycznej, podczas której polscy blogerzy mieliby okazje przedyskutować wszystkie najistotniejsze elementy związane z rozwojem tej formy komunikacji. Temat kluczowe dla rozwoju blogosfery dotychczas "zahaczane były" przy okazji innych konferencji związanych z rozwojem Internetu, nowych technologii czy mediów społecznościowych. Z drugiej strony, frekwencję na ww. konferencjach oraz zainteresowanie jakim cieszą się tematy związane z blogosferą, pozwalają przypuszczać, że organizacja ogólnopolskiej konferencji dedykowanej wyłącznie polskiej blogosferze spotkałaby się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony środowiska.

Tematy wolności tworzenia oraz wolności kultury, tak bliskie blogerom - są jednocześnie silnymi wyróżnikami kandydatury Gdańska jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
W programie Gdańsk 2016 obecne są zagadnienia związane z rolą debaty w życiu społecznym, społecznościami w sieci, demokratyzacją przestrzeni publicznej oraz wolnym dostępem do dóbr kultury. Z tego powodu, jesteśmy przekonani, że organizacja konferencji blogerów przez Gdańsk, z jednej strony zagospodarowałaby i ukierunkowałaby potrzeby środowiska blogerów na posiadanie ogólnopolskiej konferencji branżowej, z drugiej zaś strony doskonale wpisałaby się w program kandydatury Gdańska, kandydata ESK 2016.

Cel konferencji:

Ideą konferencji jest stworzenie platformy wymiany doświadczeń dla środowiska polskich blogerów:
1. W trakcie konferencji jej uczestnicy będą mieli okazję przedyskutować i wpłynąć na kwestie istotne dla polskiej blogosfery: Kwestię wolności słowa, etyki, współpracy ze środowiskiem biznesowym oraz mediami tradycyjnymi.
2. Konferencja będzie okazją do spojrzenia na blogosferę jako zjawisko kulturowe. W trakcie wykładów i spotkań uczestnicy będą mieli okazję zastanowić się czy blogerzy uczestniczą w dotychczasowym porządku kulturalnym, czy może go burzą aby stać się częścią kontrkultury.
3. Konferencja będzie okazją do przyjrzenia się zjawisku blogosfery jako elemencie nowych mediów i przejaw dziennikarstwa obywatelskiego. Uczestnicy wspólnie zastanowią się gdzie przebiega granica publicystyki: dziennikarstwa tradycyjnego oraz dziennikarstwa obywatelskiego. W trakcie konferencji uczestnicy będą mieli okazję poznać techniki i nowe narzędzia służące lepszemu tworzeniu atrakcyjnych treści oraz zwiększaniu skuteczności dystrybucji treści wśród potencjalnych czytelników.
4. Konferencja będzie okazją do networkingu, wymiany doświadczeń i integracji rozproszonego do tej pory środowiska. W dalszej perspektywie, ma ona szanse stać się cyklicznym wydarzeniem, odbywającym się w Gdańsku - mającym realny wpływ na kształt polskiej blogosfery.

Uczestnicy:

130 czołowych polskich blogerów z obszarów kultury, publicystyki, polityki, biznesu, marketingu, literatury, nowych mediów, podróży i fotografii.

Obszary tematyczne:

BLOK I - WOLNOŚĆ I ETYKA BLOGERA - Granice wolności słowa, granice krytyki, subiektywność opinii vs. bezstronność faktów, Informacja oraz jej interpretacja, zasady zbierania i opracowywania materiałów, konflikty interesów, komunikacja z czytelnikiem, zasady moderacji wypowiedzi.
BLOK II - BLOGOSFERA - ELEMENT KULTURY CZY KONTRKULTURY? - czy blogerzy uczestniczą w dotychczasowym porządku kulturalnym, czy może go burzą aby stać się częścią kontrkultury? Relacje i stosunek blogerów do dotychczasowych elementów kultury: mediów, podmiotów komercyjnych i instytucji. Wpływ blogerów na wizerunek miast i regionów.
BLOK III - WSPÓŁPRACA, KOMUNIKACJA, NETWORKING - Zasady komunikacji i współpracy blogerów z dziennikarzami, marketerami, PRowcami, administracją publiczną. Współpraca i konkurencja w środowisku blogerów, kodeks współpracy z blogerami.
BLOK IV - PUBLICYSTYKA W DOBIE NOWYCH MEDIÓW - Blogi jako nowy kanał komunikacji z opinią publiczną. Ekosystemy komunikacyjne i ich liderzy. Dialog vs. monolog. Różnice pomiędzy blogosferą a tradycyjnym porządkiem rzeczy. Blogosfera vs. narzędzia i platformy społecznościowe: konkurent czy sprzymierzeniec?

Program

DZIEŃ I
11. 00 - 12.00 - rejestracja uczestników
12.00 - 12.15 - Inauguracja - Dlaczego Blog Forum Gdańsk?
Paweł Adamowicz - Prezydent Gdańska
Anna Zbierska - Dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Gdańska
Aneta Szyłak - Dyrektor Instytutu Sztuki Wyspa
WOLNOŚĆ I ETYKA BLOGERA
12.20 - 12.50 - State of free speech in world blogosphere
Sami Ben Gharbia, dziennikarz i bloger samibengharbia.com
12.55 - 13.25 - Wolność słowa vs. odpowiedzialność za słowo
Piotr Waglowski, autor serwisu www.vagla.pl
13.30 - 14.15 - LUNCH
14.20 - 15.20 - PANEL DYSKUSYJNY: Czy blogerzy mogą być wolni?
Arzu Geybullayeva , bloger flyingcarpetsandbrokenpipelines.blogspot.com
Olgierd Rudak, bloger www.olgierd.bblog.pl
Piotr Waglowski, autor serwisu www.vagla.pl
Kominek, bloger www.kominek.in
Prowadzący: Jakub Górnicki bloger www.kosmoblog.pl

15.25 - 15.55 - PRZERWA KAWOWA
SPOŁECZNA I KULTURALNA ROLA BLOGOSFERY
16.00 - 16.50 - Twórczy i odtwórczy charakter blogów - blogosfera z perspektywy psychospołecznej i kulturowej
Psychologiczne i społeczne mechanizmy blogowania.
Dr Jan Zając, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, SmartNet Research&Solutions
Kulturowe wymiary blogowania
Dr Marta Olcoń-Kubicka, Katedra Socjologii Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

17.00 -18.00 - Gdańska wycieczka (program do wyboru)

DROGI DO WOLNOŚCI
BURSZTYNOWY GDAŃSK
19.30 - Wieczór integracyjny w Hotelu Heweliusz

DZIEŃ II
10. 00 - Uroczyste rozpoczęcie II dnia konferencji
PUBLICYSTYKA W DOBIE NOWYCH MEDIÓW
10.05 - 10.35 - The Blogosphere vs. The Statusphere and the Future of Influence
Brian Solis, Analityk cyfrowy, socjolog i futurysta, www.briansolis.com
10.40 - 11.10 - Publicystyka tematyczna I - PANELE DYSKUSYJNE:

Społeczeństwo/Kultura
Blogosfera vs. dziennikarstwo tradycyjne.
Kto dalej będzie tłumaczył świat?
Nowe Media
Kierunki rozwoju blogosfery?

Prowadzący: Artur Kurasiński,
bloger AK74.pl
Igor Janke,
bloger, współtwórca platformy Salon24.pl
dr Jan Zając,
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, SmartNet Research&Solutions
dr Marta Olcoń-Kubicka
Katedra Socjologii Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Prowadzący: Maciej Budzich
bloger blog.mediafun.pl
Natalia Hatalska
bloger hatalska.com
Grzegorz Marczak
bloger antyweb.pl

11.15 - 11.45 - Publicystyka tematyczna II - PANELE DYSKUSYJNE:

Lifestyle
Wrażenia, emocje, smaki:
Jak mówić o pasjach i zainteresowaniach na blogach?
Blogi firmowe
Czy firmy mogą komunikować się samodzielnie? Czy są wiarygodne? W jaki sposób blogi poprawiają komunikację?

Prowadzący: Magda Bigaj
bloger www.kawowy.blogspot.com

Rafał Dąbrowski
opiekun serwis Blox.pl
Eliza Mórawska
bloger www.whiteplate.blogspot.com

Prowadzący: Dominik Kaznowski
bloger networkeddigital.com
organizator konkursu na blog firmowy roku
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Grupy TP
Jakub Filipowski
bloger yashke.com

Asda
11.50 - 12.20 - PRZERWA KAWOWA
WSPÓŁPRACA, KOMUNIKACJA, NETWORKING
12.25 - 13.25 - PANEL DYSKUSYJNY: blogerzy, dziennikarze, prowcy i firmy - doświadczenia we współpracy:
Igor Janke, bloger, współtwórca platformy Salon24.pl
Natalia Hatalska, bloger hatalska.com
Maciej Budzich, bloger blog.mediafun.pl
Eliza Mórawska, bloger https://www.whiteplate.blogspot.com
Anna Proszowska-Sala, Dyrektor Zarządzający Citybell Consulting
Patryk Góralowski, Windows Consumer BG Lead, Consumer&Online, Microsoft Sp. z o.o
Prowadzący: Marcin Jagodziński, bloger, twórca serwisu mikroblogingowego Blip.pl

13.30 - 14.30 - LUNCH

14.40 - 15.40 - "BLOGERSI UNCUT" - prosto z planu filmowego do... Gdańska
Jarosław Rybus, współtwórca filmu "Blogersi"
Moderator: Piotr Bratkowski, publicysta tygodnika Newsweek

15.50 - Uroczyste zakończenie konferencji

16.00 -17.00 - Wycieczka - Gdańsk szlakiem wolności cz. II

DROGI DO WOLNOŚCI
BURSZTYNOWY GDAŃSK

Chcesz zostać wolontariuszem?

By zostać Gdańskim Akcjonariuszem wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.rozrywka.trojmiasto.pl/akcjonariusze lub www.gdanskconvention.pl/gdanscy-akcjonariusze albo skontaktować się z Gdańską Organizacją Turystyczną pod nr tel.: 58 300 06 59 lub Regionalnym Centrum Wolontariatu w Gdańsku: 58 341 61 77.

Przeczytaj także