stat
Impreza już się odbyła
Drugi Festiwal IN OUT jest dwudniową prezentacją projektów z pogranicza nowych mediów, muzyki i wideo inspirowanych miastem. W ramach festiwalu zaprezentowany zostanie wykład dotyczący teoretycznych podstaw polskiej sztuki wideo, koncerty
muzyki improwizowanej, dwudniowa prezentacja multimedialnego
zbioru poezji Beaty Sosnowskiej "W cieniu szumiących wind "
oraz zrealizowany będzie konkurs z nagrodami na najciekawszą
realizację wideo dotyczącą miasta jako pola do eksploracji.

PENETRATOR MIEJSKI to konkurs dla studentów, absolwentów, profesjonalnych twórców wizualnych.
Interesuje nas miasto jako organizm do infiltracji, miejsce życia i nie-do-życia, dżungla i oaza, makieta i urbanistyczna hybryda, dynamiczna i statyczna przestrzeń.
Jeśli estetyka i poetyka miejska Was inspiruje zgłoście do nas swoje realizacje wizualne, których długość nie przekracza 10 minut, w technice wideo, animacji klasycznej lub komputerowej w zapisie DVD w formacie AVI lub MPG. Może to być fabuła, dokument, reportaż, wywiad, teledysk lub collage.
Przewidziane są trzy nagrody pieniężne: 2.000,1.000, 500 pln dla autorów najlepszych prac.

Prace wraz z wypełnioną kartą zgłoszeniową przysyłajcie pod adres:
II IN OUT Festiwal
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
ul. Jaskółcza 1
80-767 Gdańsk
karta zgłoszeniowa oraz regulamin konkursu do pobrania ze strony www.laznia.pl


program festiwalu:

15.06.2007
godz. 17.00-19.00 Suplement do historii filmu eksperymentalnego i wideo w Polsce (1983-2006).Wykład Krzysztofa Jureckiego oraz prezentacja prac wideo autorstwa polskich artystów.
W prezentacjach Parakina wiele miejsca zajmują prace artystów z zagranicy, zwykle są to czołowi przedstawiciele wideo reprezentujący określone geograficznie, technologicznie lub tematycznie nurty. W czerwcu przypominamy osiągnięcia polskiej szkoły wideo i eksperymentu filmowego od lat osiemdziesiątych do dziś. Prezentację i tezy do dyskusji przygotował jeden z najbardziej znanych teoretyków fotografii w Polsce, krytyk sztuki i kurator wystaw Krzysztof Jurecki. Zestaw filmów jest próbą przypomnienia ważnych dokonań z lat 80., (taśma 16 mm) oraz ujawnienia najnowszej generacji artystów działających w zakresie wideo z początku XXI wieku.
Program przygotowany przez Krzysztofa Jureckiego jest próbą przypomnienia ważnych dokonań z lat 80., (taśma 16 mm) oraz ujawnienia najnowszej generacji artystów działających w zakresie wideo z początku XXI wieku. Pokaz zaczyna się przypomnieniem polskiego filmu niezależnego i środowiska "Kultury Zrzuty" (1981-1990). Najważniejszą realizacją wyrażającą jej idee jest Movie Picture of Łódź Kaliska (1982). Jeden z nurtów nazwany przez Andrzeja Kwietniewskiego "neosocsurdada" kontynuowany jest do tej pory przez Łódź Kaliską lub jej poszczególnych członków. W ramach "Kultury Zrzuty" działał także Zygmunt Rytka, który należy do czołowych twórców lat 80. w zakresie twórczości wyrosłej z konceptualizmu i "sztuki ziemi". Łódź Kaliska w latach 90. wpłynęła na wielu twórców, czego przykładem jest zapomniana twórczość fotograficzna i filmowa Łodzi Fabrycznej (1988-98). Inny nurt z lat 90., kontynuowany do chwili obecnej, nazwany "medytacyjnym", a tworzony przez Marka Rogulskiego, Andrzeja Dudka-Dürera poszukuje za pomocą zapisu filmowanego stanów religijnych, sięgających szamanizmu lub tradycji dalekowschodniej (buddyzm). Bardzo różne mogą być inspiracje buddyzmem, o czym świadczą prace Marka Zygmunta i Mirosława Rajkowskiego. Własnej prywatnej mitologii poszukuje grupa Wspólnota Leeeżeć (Andrzej Miastkowski), która już na początku lat 90. wykonywała bardzo ważne prace o charakterze intermedialnym, lub będące dokumentacją anarchistycznych akcji. Ale tradycja konceptualizmu i filmu strukturalnego wcale nie zanikła. Pojawiła się w pracach Marcina Nowaka i Michała Brzezińskiego- teoretyka najnowszego wideo. Duży talent posiadają tacy twórcy, jak Anna Orlikowska czy Leszek Żurek. Czym jest najnowsze polskie wideo? Nie ma swego ściśle wyznaczonego obszaru, nie ma stałych reguł, które są zmienne, ale ma historię wchodzącą w relacje z innymi dziedzinami plastycznymi, także z performance oraz cyberprzestrzenią. O świadomość nowego wideo słusznie dopomina się Brzeziński, poszukujący autonomicznego języka wideo, wolnego od malarstwa czy instalacji. Następuje także zbliżenie między fabularyzowanymi filmami a odczytywaniem historii sztuki w formule uprawianej przez innych twórców.
Obszerny tekst K. Jureckiego pt. O czym zapomniano w historii polskiego filmu eksperymentalnego i wideo? (1983-2006) , dotyczący prac wybranych do pokazu znalazł się w majowym numerze magazynu "Arteon" 2007.

W programie realizacje m.in. Łodzi Kaliskiej, Zygmunta Rytki, Marka Rogulskiego, Piotra Wyrzykowskiego, Wspólnoty Leeeżeć, Anny Baumgart, Marcina Nowaka, Marka Zygmunta, Michała Brzezińskiego, Anny Orlikowskiej, Leszka Żurka.


godz. 19.30
Koncert muzyki improwizowanej w cyklu IN PROGRESS: Emiter_Ludomir Franczak.

Prezentacja wspólnego projektu dźwiękowo- wizualnego Emiter_Ludomir
Franczak- artysty, performera, projektanta mody-jest rozwinięciem współpracy twórcy audialnego i wizualnego.
Ludomir jest autorem oprawy graficznej płyty "Sinus". Pomysł na pracę z obrazem jest bliski idei pracy emitera z materiałem dźwiękowym .Używając dostępnych, powszechnie używanych przedmiotów pracują nad dźwiękiem i obrazem, tworzą go przy peryferyjnym użyciu komputera, najistotniejszymi instrumentami są jednak proste urządzenia: discman, mini disc, joystick, aoparat fotograficzy, radioodbiornik. Projekt jest działaniem performatywnym i zakłada dialog między przestrzenią dźwiękową i wizualną.


Emiter to projekt oparty na elektroakustycznych / elektronicznych improwizacjach oraz interpretacji muzyki współczesnej: od kameralistyki, kreatywnej kultury dj'skiej aż po muzykę eksperymentalną. Emiter porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej i elektroakustycznej. Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu. Poszukuje nowego pola dźwiękowego dla gitary elektrycznej.
Współpracuje również z artystami video, teatrem ruchu i artystami plastykami. Realizuję swoje projekty w Centrum Sztuki Współczesnej Łażnia w Gdańsku, współpracuję także z Ośrodkiem Sztuki Współczesnej Kronika (Bytom) oraz interdyscyplinarnym kolektywem Schron. Aktualnie gra także w formacji emiter.arszyn, projekcie literacko - muzycznym, Daniel Odija_Emiter oraz współpracuje z muzykami z obszaru jazzu, elektroniki i awangardy.

16.06.07
godz. 17.00 - 19.00 PENETRATOR MIEJSKI prezentacja wyselekcjonowanych realizacji filmowych zgłoszonych do konkursu.
19.30 ogłoszenie wyników konkursu i przyznanie nagród Marszałka Województwa Pomorskiego autorom najlepszych zdaniem publiczności prac.

godz. 20.00

Koncert muzyki improwizowanej w cyklu IN PROGRESS:
Kouhei Matsunaga. Artysta pochodzi z Japonii, dorastał w Osace słuchając hardcorowego techno i muzyki rapowej. Komponuje muzykę eksperymentalną, współpracując z wieloma twórcami m.in. Asmus Tietchens, Merzbow, John Watermann etc. W 2006 roku spełnił się jako producent płyty Sensational (ex, Jungle Brothers jako undergroundowej gwiazdy sceny rapowej. Od tego roku mieszka i pracuje w Berlinie.
Strona internetowa artysty: https://www.ffss.info/kouhei/top_kouhei.html

non stop: Beata Sosnowska, "W cieniu szumiących wind", interaktywny, multimedialny zbiór poezji na stanowiskach komputerowych.
Projekt gdańskiej poetki, graficzki Beaty Sosnowskiej jest połączeniem dwóch mediów tradycyjnego druku oraz zapisu cyfrowego. Zbiór poezji autorstwa Sosnowskiej został poddany interpretacjom trójmiejskich artystów i jako animacje, wideoklipy, realizacje wideo włączony do interaktywnego CD. W projekcie wzięli udział artyści z różnych dziedzin sztuki: muzycy jazzowi, elektroniczni, graficy, aktorzy, tancerze, filmowcy i fotograficy m.in. Wojtek Mazolewski, Piotr Pawlak, Urszula Kowalska, Magda Jędra, Zibi Bieńkowski, Robert Suszko, Jakub Zdroik, Emilia Orzechowska, Gina, Paweł Czarzasty, Karol Schwarz, Klaudia Wojciechowicz i inni.