Tegoroczny szósty już festiwal ORGANy PLUS+ daje nam szansę posłuchania pięknej muzyki rozbrzmiewającej nie tylko z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium, w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce kościoła Św. Trójcy, ale także w oryginalnie zachowanym dziewiętnastowiecznym kościele neogotyckim na Oruni oraz w pieczołowicie zrekonstruowanym wnętrzu gotyckiego kościoła Św. Jana w Gdańsku, w sposób nieosiągalny nigdzie indziej.
Podobnie, jak w latach ubiegłych artyści przygotowali dla nas specjalne, dedykowane tym miejscom i instrumentom programy. I Podobnie, jak w latach ubiegłych gwarantujemy najwyższy poziom wykonawczy i niezapomnianą podróż w czasie do dziewiętnastego, osiemnastego, siedemnastego, a nawet szesnastego stulecia wraz z unikatowym brzmieniem historycznych instrumentów.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty, na które Państwa zapraszam, tylko z nazwy są wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości są artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. W trakcie jesiennej edycji muzyka organowa będzie rozbrzmiewać w szerokim kontekście historii naszego miasta, instrumentalistów, wokalistów, zespołów wokalnych i instrumentalnych.
Dziewięć jesiennych koncertów rozpoczniemy w piątek
2 października o godz. 19.00 we franciszkańskim kościele Św. Trójcy mocnym zderzeniem kultury lokalnej i i spoza naszego regionu. Wybitny organista śląski
Marek Pilch i niezwykły męski zespół wokalny
Stolzer Ensemble przygotowali program złożony z dzieł organowych gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronaua, który NB. na początku swojej artystycznej kariery był organistą w kościele Św. Anny należącym do kompleksu klasztornego Św. Trójcy, oraz szesnasto- i siedemnastowiecznych dzieł wokalnych ze zbiorów śląskich także opartych na chorale protestanckim.
W sobotę
3 października o godz. 19.00 również w kościele Św. Trójcy rozpoczniemy po raz pierwszy w Polsce nową serię koncertów prezentujących chronologicznie twórczość organową Jana Sebastiana Bacha. W ten sposób wraz z
Andrzejem Szadejką - dyrektorem artystycznym festiwalu oraz Michałem Grabczukiem - utalentowanym młodym barytonem, będziemy mogli obserwować krok po kroku, jak rodził się i rozwijał muzyczny geniusz wielkiego kompozytora.
Dwa kolejne koncerty przeniosą nas do epok, których jeszcze na naszym festiwalu nie prezentowaliśmy. W niedzielę
4 października o godz. 16.30 wystąpi młody polski organista
Marek Fronc z Wrocławia. Wraz z nim zagra znany gdański trębacz -
Paweł Hulisz. Obaj muzycy zaprezentują w kościele oo. Salezjanów na Oruni późnoromantyczną muzykę kompozytorów frankofońskich przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Oprócz polskiego debiutu belgijskiego muzyka atrakcją będzie też program, w którym oprócz dzieł uznanych kompozytorów, np. Cesara Francka, pojawią się również nieznane kompozycje premierowe, przygotowane specjalnie na ten koncert.
Pierwszy przedłużony weekend festiwalowy zakończymy w poniedziałek
5 października o godz. 19.00 w Centrum Św. Jana koncertem monograficznym wybitnego niemieckiego organisty, profesora Akademii Muzycznej w Kolonii -
Andreasa Rothkopfa. Jako wybitny znawca muzyki klawiszowej Roberta Schumanna muzyk ten w 210 rocznicę śmierci kompozytora zaprezentuje wszystkie jego dzieła na organy i fortepian pedałowy na nowo zrekonstruowanych organach z 1761 roku, których stylistyka jest charakterystyczna dla muzyki tego niemieckiego romantyka.
W piątek
9 października o godz. 19.00 drugą serię koncertów rozpoczniemy w kościele Św. Jana. Pozostaniemy w stylistyce romantycznej. Tym razem osią repertuarową koncertu będzie twórczość i postać duńskiego kompozytora z początku dziewiętanstego wieku - Nielsa Gadego, który wywarł wpływ na wielu innych skandynawskich i niemieckich kompozytorów. Utwóry samego kompozytora, jemu dedykowane oraz jego własne transkrypcje kompozycji Jana Sebastiana Bacha usłyszymy w wykonaniu duetu krakowskich organistów, profesora tamtejszej Akademii Muzycznej -
Andrzeja Białko oraz jego żony - Jadwigi Kowalskiej. Po raz drugi będziemy mogli się przekonać, jak znakomicie wyprzedzała swoją epokę i fantastycznie sprawdza się w muzyce wczesnoromantycznej stylistyka brzmieniowa gdańskich organów zbudowanych w drugiej połowie osiemnastego wieku.
W sobotę
10 października o godz. 19.00 powrócimy do kościoła Św. Trójcy. Po raz pierwszy na naszym festiwalu wybrzmią dźwięki gdańskich kantat osiemnastowiecznych.
Goldberg Baroque Emsemble oraz międzynarodowi soliści - Ingrida Gapova - sopran, David Erler - alt, Georg Poplutz - tenor oraz Thilo Dahlmann - bas wykonają po raz pierwszy po prawie trzystu latach kantaty świeckie gdańskiego kapelmistrza - Johanna Christiana Balthasara Freislicha, w tym kantatę gimnazjalną, która była wykonywana w tym wnętrzu 260 lat temu.
W niedzielę
11 października o godz. 16.30 zawędrujemy po raz ostatni w tym roku do kościoła na Oruni i podążymy późnoromantycznym tropem wraz z jednym z najwybitniejszych polskich organistów -
Karolem Gołębiowskim oraz jego gościem, niezwykłą sopranistką - Agatą Wiśniewską. W programie premierowego koncertu swoisty pojedynek dwóch twórców przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku - zapatrzonego w przyszłość twórcy Roty - Feliksa Nowowiejskiego oraz rozkochanego w twórczości Bacha - Maxa Regera.
Drugi przedłużony weekend zamkniemy akcentem muzycznym naszych południowych sąsiadów. W poniedziałek
12 października o godz. 19.00 ponownie we franciszkańskim kościele dwóch krakowskich artystów -
Wacław Golonka na organach i Zbigniew Pilch na skrzypcach barokowych zawiodą nas do osiemnastowiecznych Czech i na Morawy - krainy, z której w owym czasie wywodziło się wielu muzyków o europejskiej renomie.
To jednak nie koniec, bo niejako na deser, w środę
14 października o godz. 19.00 w przepięknym prezbiterium kościoła Św. Trójcy
zespół Goldberg Baroque Ensemble, tym razem z polskimi solistami- Sopranistką Anną Zawiszą, alcistką Heleną Poczykowską, tenorem Sebastianem Machem oraz basem Dawidem Biwo zaprezentują premierowo monograficzny koncert kantat Johanna Theodora Roemhildta ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej - kompozytora, który nigdy w Gdańsku nie był, ale jego dzieła były tutaj często wykonywane, o czym świadczy największy w Europie zbiór utworów zachowanych właśnie w Gdańsku.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego
kościoła Św. Trójcy oraz neogotyckiego kościoła Św. Jana Bosko, unikatowe wnętrze kościoła Św. Jana, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków.