stat
Impreza już się odbyła
Aktualna edycja:
Nordic Focus Festival 2024
PATRONAT

Oprowadzanie: Erle M. Kyllingmark wystawa Miejsca poza | Miejsca w nas | 8. Nordic Focus Festival

Wydarzenie w ramach

Przed nami ósma edycja Nordic Focus Festival, imprezy od lat zrzeszającej zarówno miłośników kultury nordyckiej, jak i tych, którzy chcieliby poznać odpowiedź na pytanie: Co kryje w sobie ta nadal dla nas nieco tajemnicza Północ? Tegoroczny Nordic Focus Festival odbywa się w dniach 24-26 listopada br.

lis 22-24

piątek - niedziela, g. 18:00 - 21:00

Wstęp wolny
Zapraszamy na trzecią odsłonę wystawy fotograficznej Miejsca poza/Miejsca w nas | Beyond/Within norweskiej artystki Erle Kyllingmark. Wystawa prezentowana jest w holu Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku.
Erle M. Kyllingmark Miejsca poza | Miejsca w nas
Tekst: dr Wiktoria Michałkiewicz

W tradycji zachodniej, zwłaszcza od początku rewolucji przemysłowej w XVIII wieku, ludzie na coraz szerszą skalę zaabsorbowani byli kwestią naukowego poznania. Kolejne dziesięciolecia upłynęły pod znakiem obliczeń i pomiarów opartych na przekonaniu, że dane statystyczne są jedynym nośnikiem prawdy, i motywowanych dążeniem do przekształcenia ziemskiej materii w coś pożytecznego i uległego. Filozofowie i artyści, zainspirowani teoriami ewolucji, badali prawa przyrody, szukając analogii dla mechanizmów występujących w naturze w jednostkach i społeczeństwach, oraz starali się określić ich praktyczne implikacje. Wszystko to w imię postępu.

W systemach natury każdy pojedynczy element odgrywa niezliczoną ilość ról, ponieważ każda cząsteczka materii krąży po kolei we wszystkich systemach. Ta złożona relacja między systemem a jego częściami została opisana przez Humberto Maturana i Francisco Varela pod pojęciem autopoiesis. To system, który wykracza poza ludzkie ograniczenia: poza rozumienie przestrzeni w wymiarze poziomym i pionowym, poza czasem i konotacjami pojęciowymi. Jest wymiarem potencjalności, i jako taki jest przywoływany przez fotografie Erle M. Kyllingmark. Jak pisze Kjetil Roed, filozof, literaturoznawca i krytyk sztuki, we wstępie do książki fotograficznej Erle M. Kyllingmark You Dont Actually See the Shape of Anything [Właściwie nie widzisz kształtu niczego]: Fotografie Erle Kyllingmark znajdują się jednocześnie w kilku przestrzeniach wizualnych. Na jednym obrazie widzimy gąszcz w głębi lasu, a gałęzie skręcają się jak kościste palce. Widzimy też śpiące dziecko, półprzezroczyste, wyeksponowane na powierzchni motywu natury. A czy nie ma tu trzeciej gałęzi przecinającej przestrzeń obrazu? Czy dostrzegamy jedno i drugie? Dwa obrazy, lub wszystko, w tym samym czasie.

Kyllingmark zabiera nas w poetycką podróż. To osobista wędrówka przez miejsca, obrazy, wspomnienia i opowieści. Artystka przywołuje te wymiary doświadczenia, które leżą poza bezpośrednim postrzeganiem przedmiotu, czy krajobrazu. Fotografie, wykonane wyłącznie w analogowej technice wielokrotnej ekspozycji, sugerują intymne miejsce bez wyraźnego odniesienia: miejsca poza lub miejsca w nas. Tłem dla każdej indywidualnej percepcji jest uniwersum jako ogromna, wszechogarniająca całość. Peryferie postrzegania mogą być niewyraźne, dopóki nie skierujemy na nie uwagi.

Erle M. Kyllingmark (ur. 1974) to norweska artystka wizualna, na co dzień mieszkająca w Oslo. Absolwentka London College of Printing, w swojej praktyce artystycznej wykorzystuje fotografię i film. Realizowała liczne instalacje wideo, między innymi na zamówienie Opery Norweskiej. W ostatnich latach skoncentrowała się na fotografii, a jej prace były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Norwegii. Kyllingmark pracuje w technice analogowej, eksplorując efekt multiekspozycji, który polega na wielokrotnym naświetlaniu kliszy. Przy pomocy tej techniki artystka harmonizuje techniczne i intuicyjne łączenie motywów, które pozostawia do odkrycia odbiorcom.

Wystawa Miejsca poza/Miejsca w nas | Beyond/Within norweskiej artystki Erle Kyllingmark została zaprezentowana po raz pierwszy w Domu Podcieniowym w Miłocinie od 21 września do 8 października 2023 roku.

Zespół kuratorski: Waldemar Elwart, Gabriela Brdej, Urszula Kokoszka i Anna Ratajczak-Krajka
Współpraca kuratorska: Wiktoria Michałkiewicz REZO photo & art management

Wystawa realizowana jest w ramach projektu Schronienie klimat, migracje, dziedzictwo, który jest współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Kultura, Działanie 2 Poprawa dostępu do kultury i sztuki.

Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowane ze środków Miasta Gdańska.