Zapraszamy na tegoroczne PARKOWANIE którego hasłem wywoławczym będą 4 żywioły - woda, ziemia, ogień, powietrze. Każdy z żywiołów jest niezbędny ludziom do życia. Każdy z nich posiada zarówno pozytywne jak i negatywne aspekty. Każdy z nich normalizuje trzy pozostałe. Elementy pracują w harmonii ze sobą, aby tworzyć i podtrzymywać życie. Postrzegano je zawsze jako cztery twórcze energie wszechświata. Ta idea, powstała przed wiekami i rozwinęła się w starożytnej Grecji, a dla nas staje się punktem wyjścia do ułożenia programu PARKOWANIA 2010. Żywioły są zjawiskami, ogarniają nas i potrafią zmienić w jednej krótkiej chwili otaczający nas krajobraz. Stanowią źródła ogromnej siły. Rozpatrywane jako elementy przyrody nie dają się do końca posiąść i kontrolować, a przez swoją gwałtowność i zaskakującą moc pokazują ludziom kruchość egzystencji. Każdy żywioł ma specyficzne cechy. W analizie jeszcze istotniejsze są interakcje, wzajemne oddziaływanie żywiołów, Żywioły w przyrodzie i w życiu rzadko występują samodzielnie. Na ogół "mieszają" się ze sobą w rozmaitych proporcjach, by zachowana była równowaga. I taką właśnie "zrównoważoną" mieszankę przygotowaliśmy na tegoroczne PARKOWANIE.
PROGRAM PARKOWANIA:SOBOTA - 07 sierpnia 20109.00-10.00 spacer z ornitologiem [Brama Główna]
10.00-11.00 otwarte zajęcia z tai-chi [Trawnik za Wozownią]
11.00-11.30 otwarte zajęcia z jogi dla dzieci [Trawnik przy boisku szkolnym]
11.30-12.30 otwarte zajęcia z jogi [Trawnik przy boisku szkolnym]
11.00-19.00 audioteka 4 żywiołów [Alejka w Ogrodzie Botanicznym za Palmiarnią]
11.00-14.00 warsztaty dźwiękowe Kasi Krakowiak PTASIE RADIO [Plac przed wejściem do Pałacu Opatów]
12.00 otwarcie wystawy Piąty Element + spacer kuratorski z Kamilą Wielebską [Ogródki przy ul. Kwietnej 5]
12.00-20.00 wystawa Piąty Element [Okolice ul. Kwietnej + staw przy ul. Spacerowej]
14.00-15.00 otwarte zajęcia z falun dafa [Trawnik za Wozownią]
12.00-17.00 warsztaty tworzenia z gliny GLINOLAND [Trawnik za Muzeum Etnograficznym]
12.00-20.00 gra w boules [Alejka w Ogrodzie Botanicznym za Palmiarnią]
17.00-17.01 akcja (bez)dźwiękowa JEDNA MINUTA CISZY [Alejka przed pomnikiem Adama Mickiewicza]
17.30-18.30 koncert w powietrzu Tomka Sowińskiego i Tomka Chołoniewskiego [Trawnik przy pomniku Adama Mickiewicza]
21.00-23.00 plenerowa projekcja filmu TLEN, reż. I. Wyrypajew (122') [Aleja Lipowa]
NIEDZIELA - 08 sierpnia 20109.00 -10.00 spacer z ornitologiem [Brama Główna]
10.00-12.00 śniadanie na trawie [Trawnik za Muzeum Etnograficznym]
11.00-11.30 otwarte zajęcia z jogi dla dzieci [Trawnik przy boisku szkolnym]
11.30-12.30 otwarte zajęcia z jogi [Trawnik przy boisku szkolnym]
11.00-19.00 audioteka 4 żywiołów [Alejka w Ogrodzie Botanicznym za Palmiarnią]
12.00-13.00 otwarte zajęcia z tai-chi [Trawnik za Wozownią]
12.00-17.00 warsztaty konstruowania kalejdoskopów W KRZYWAŚNYM ZWIERCIADLE [Plac obok Palmiarni]
12.00-20.00 gra w boules [Alejka w Ogrodzie Botanicznym za Palmiarnią]
12.00-20.00 wystawa Piąty Element [Okolice ul. Kwietnej + staw przy ul.Spacerowej]
13.00 spacer kuratorski z Kamilą Wielebską [Ogródki przy ul. Kwietnej 5]
14.00-15.00 otwarte zajęcia z falun dafa [Trawnik za Wozownią]
16.00-17.00 słuchowiska na żywo na podstawie Lao Tse Wielka księga Tao z udziałem Daniela Odiji i Edyty Czerniewicz [Altanka]
19.00-19.30 powarsztatowa instalacja Kasi Krakowiak PTASIE RADIO [Okolice Groty Szeptów i pomnika Adama Mickiewicza]
19.30-20.30 koncert MAPSTATION [Altanka]
21.00-22.30 plenerowa projekcja filmu Spotkania na krańcach świata, reż. W. Herzog (99') [Aleja Lipowa]
Podczas PARKOWANIA wstęp do Oddziału Sztuki Nowoczesnej i Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Pałacu Opatów za symboliczną 1 PLN. Godziny otwarcia 10.00-17.00
1. Wydarzenia muzyczno-dźwiękowe | Kurator: Marcin DymiterDziałania muzyczne i dźwiękowe w ramach PARKOWANIA będą odwoływać się do żywiołów. Dźwięk to przecież fala, którą rozchodzi się w powietrzu.
Warto to przypomnieć.
- audioteka 4 żywiołów
Rob Curgenven - powietrze
Alfredo Costa Monteiro - ziemia
Francesco Lopez - ogień
Marcin Dymiter - woda"Autorski pomysł polegający na opracowaniu dźwiękowym 4 żywiołów. Do tej realizacji zaprosiłem artystów zajmujących się nagraniami terenowymi, studiowaniem przestrzeni. Praca, która powstała przywołuje i otwiera wyobraźnię dźwiękową. Istnieje inny rodzaj dźwięku niż miejskie odgłosy. Nagrania terenowe odwołują się do 4 żywiołów i każdy z artystów w indywidualny sposób przygotował ich konkretny dźwiękowy aspekt. Zapis, praca w terenie, eksploracja materiału dźwiękowego, efekt nasłuchiwania przestrzeni i jej interpretacja. Powstała praca składająca się z 4 odrębnych kompozycji oparta na słuchaniu otoczenia i żywiołów. Dźwięki z rożnych części świata. Każdego z utworów będzie można posłuchać osobno w trakcie spaceru po Parku Oliwskim.
Zestaw (przenośny odtwarzacz + słuchawki) pozwolą w indywidualny sposób poznać i kontemplować audiotekę 4 żywiołów. Czas trwania każdej pracy to ok. 20 min.
Robert Curgenven - pochodzący z Australii artysta dźwiękowy. Pracuje zarówno z nagraniami terenowymi, jak i instrumentami akustycznymi. Pracuje nad harmonią, oraz teksturą dźwięku. Współpracował z takimi artystami, jak: Jason Kahn (Sirr), Sumugan Sivanesan (Cronica Electronica), KK Null (Touch), Derek Holzer (Umatic), Fuer Diesen Abend (1000 Fussler) and Joerg Maria Zeger. | www.myspace.com/recordedfieldlabel
Alfredo Costa Monteiro - mieszka i tworzy w Barcelonie od 1992 roku. W tym samym roku roku zakończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, gdzie obronił dyplom w dziedzinie rzeźby/multimediów. Od tego momentu jego praca sytuuje się na pograniczu instalacji, poezji wizualnej i dźwięku. Poza działalnością w zakresie sztuk plastycznych, zaangażował się w muzykę improwizowaną od 1995 roku, jako multiinstrumentalista (akordeon, gitara elektryczna, gramofon). Ma na swoim koncie wiele wystaw plastycznych jak również występy na licznych festiwalach muzycznych. Współpracował z wieloma muzykami i odbywał trasy koncertowe po Europie i Japonii. Od 1998 roku jest członkiem 22a, niezależnego kolektywu twórców sztuki współczesnej. Jest też członkiem IBA col.lectiu d'improvisació. W zakresie poezji dźwiękowej jego współpracownikiem jest Leos Ator, pisze i występuje po francusku, hiszpańsku i portugalsku.
Francisco López - artysta, eseista, urodził się w 28 stycznia 1964 w Madrycie. Od lat realizuje swoją wizję muzyki, która - choć oparta na nagraniach terenowych, zebranych podczas licznych wędrówek po świecie, jest zaprzeczeniem dokumentalistycznego nurtu w field recordingu. López przetwarza swoje nagrania w taki sposób, że ich źródło staje się zupełnie nierozpoznawalne, konsekwentnie również unika przekazywania jakichkolwiek treści pozamuzycznych (tytułów utworów i płyt, informacji o nagraniach, nawet okładek). Dąży do osiągnięcia ideału "absolutnej muzyki konkretnej", pozbawionej jakiegokolwiek klucza interpretacyjnego, oddziałującej na słuchacza siłą czystego, abstrakcyjnego dźwięku. Muzyczny dorobek Lópeza i jego konceptualna podbudowa dążą do absolutnego, ekstremalnego puryzmu. Owocem tych dążeń jest muzyka trudna, wymagająca i będąca wyzwaniem rzuconym "szybkiemu słuchaniu". Charakterystyczne dla Lópeza jest zacieranie granicy pomiędzy ciszą a dźwiękiem, poprzez częste operowanie obszernymi blokami ciszy i dźwiękami z pogranicza słyszalności.
Marcin Dymiter - muzyk, improwizator grający w solowym projekcie Emiter. Porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej. To projekt oparty na elektroakustycznych/elektronicznych improwizacjach. Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu, poszukuje nowego pola dźwiękowego dla gitary elektrycznej. Emiter używa i łączy różne jakości - lo-fi/ hi-fi, czy też dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Współpracuje z artystami wizualnymi i tancerzami. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe. Producent muzyczny. Współtwórca i kurator - wspólnie z Ludomirem Franczakiem- festiwalu mikro_makro. Aktualnie gra w projektach: emiter, emiter_franczak audio video performance, voice_electronic duo, Linie Północne. | www.emiter.art.pl
- koncert "w powietrzu"
Tomek Chołoniewski - perkusja, perkusjonalia
Tomek Sowiński - perkusjaSpecjalny koncert, który odwołuje się do grania i użycia powietrza (żywiołu) jako nośnika dźwięku. Tomek Chołoniewski i Tomek Sowiński to artyści pracujący z dźwiękiem, jego brzmieniem. Koncert akustyczny interpretujący zastaną przestrzeń parku, bez użycia jakiegokolwiek sprzętu nagłośnieniowego, także bez użycia prądu. Odbiorca nie jest ograniczany przez sprzęt, nie ma wyznaczonego miejsca. Dźwięk płynie tak jak chce.
Tomek Sowiński - trójmiejski perkusista i kompozytor to muzyk zafascynowany tak jazzową, big bandową tradycją, jak i różnymi odmianami muzyki etnicznej, zwłaszcza tych najbardziej z jazzem powiązanych- pochodzących z Czarnego Lądu oraz Ameryki Łacińskiej. I echa tych fascynacji pobrzmiewają w tym nagraniu. Nie koniecznie szuka on rytualnych brzmień - interesuje go raczej uroda życia. Jest zafascynowany pięknem tej muzyki i możliwościami połączenia tego ze stricte swingowymi brzmieniami. To muzyka otwarta także na wpływy free jazzu, ale tej łagodniejszej jego odmiany - nad indywidualne mistrzostwo, furię i wrzask przedkłada on brzmienie kolektywu i radość czerpaną przez muzyków z jego współtworzenia.
Tomek Chołoniewski - perkusista, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Zajmuje się głównie muzyką improwizowaną. Współpracuje również z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, z którą wielokrotnie brał udział w wykonaniach premierowych (m.in. w Holandii, Niemczech i we Włoszech).
Parokrotnie występował na krakowskim festiwalu Audio Art oraz podczas serii koncertów muzyki elektronicznej Studia Muzyki Elektronicznej w Krakowie. Wykonuje również kompozycje kameralne. Występował m.in. na festiwalach Audio Art (2003) w Seulu, Unsound (2004) i Domowa Atmosfera (2004) w Krakowie, Plain Music (2004) w Warszawie, NPAI (2004) w Parthenay, Fortalicje w Zamościu (2004 i 2005), Jazz D'Or w Strasburgu (2005), Przetwórnia Dźwięku (2006) w Warszawie, Festival de Butoh w Paryżu (2006), Polish Sound Art In China w Kantonie, Foshan, Szanghaju oraz Pekinie (2006), Ad Libitum w Warszawie (2007), Festiwal Kultur Świata w Gdańsku (2008), Total Music Meeting w Berlinie (2008). Był konsultantem Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków / Stuttgart (2002). W 2003 roku wykładał na Uniwersytecie Narodowym w Seulu. Jest twórcą muzyki do filmów animowanych Marty Pajek. Prowadzi również działalność pedagogiczną.
- Ptasie Radio - premierowe działanie w Trójmieście!
Chcesz śpiewać jak ptak? | warsztaty Kasi Krakowiak
"Nieraz zastanawiałam się nad pięknem śpiewu ptaków. Jak dla ptaków brzmi mowa ludzka? Czy mimika twarzy wpływa na intonację śpiewu? Jakie inne elementy wspólne umożliwiają nam utożsamianie się z tym, a nie innym ptasim śpiewem? Gdakanie, ćwierkanie, gęganie, gruchanie. Czy głos ludzki nie brzmi dla nich zbyt płasko i nieatrakcyjnie? W projekcie Ptasiego Radia mam zamiar zbliżyć się do tej mowy, wykorzystując badania naukowe dotyczące poszukiwań wspólnego mianownika mowy ludzkiej i ptasiej. (...) Czy każdy może zaśpiewać jak oliwski ptak?" Uczestnicy warsztatu dokonają wyboru jakim głosem chcą zaśpiewać. Nauka i nagranie odbędą się podczas pierwszego dnia PARKOWANIA. Drugiego dnia będzie można usłyszeć efekt pracy w postaci kompozycji stworzonej z powarsztatowych nagrań. Koncert zostanie wyemitowany przez odbiornik radiowy, który zawiśnie na jednym z parkowych modrzewi, tuż obok Groty Szeptów. Utwór będzie można odsłuchać także w każdym radiu znajdującym się w bliskim sąsiedztwie instalacji, więc zachęcamy do wzięcia swoich odbiorników.
Kasia Krakowiak - urodzona w 1980 r. Była asystentką prof. Mirosława Bałki w Pracowni Rzeźby na ASP w Poznaniu. Od 2008 r. prowadzi mobilny projekt radia all. FM. Brała udział w ponad 20 wystawach grupowych i indywidualnych. Współtworzy interdyscyplinarne grupy, współpracuje z technologami telefonii komórkowej, krótkofalowcami, programistami. Wykorzystuje przestrzeń Internetu oraz częstotliwości radiowe. Jej projekt FreeRadioJaffa to interwencja w przestrzeń audialną. Artystka "pożycza częstotliwość" od stacji radiowych i spacerując np. wzdłuż korków ulicznych powoduje, że w samochodach słychać jej transmisję. Audycje polegają na wygłaszaniu krótkich haseł, np. w Izraelu nawiązywały one do eksmisji Arabów z Jafy, a we Wrocławiu - losu mieszkańców domów poniemieckich. W audycjach prezentowanych w 2008 r. w ramach wystawy Nie ma sorry w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, tematem audycji był potencjał, jaki niesie ze sobą hałas. Artystka kontynuowała tą linię pracą Zabiorę Cię na Księżyc, pokazywanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu w ramach projektu Poszliśmy do Croatan. Mieszka i pracuje w Gdańsku. | www.radiofreejaffa.com | www.20khz.hmfactory.com
- słuchowisko na żywo Lao Tse" Wielka księga Tao" - premierowe wykonanie!Edyta Czereniewicz - wiolonczela
Daniel Odija - głosSłuchowisko na żywo opiera się na chęci ukazania i nawiązania dialogu przez odwołanie się do spuścizny literackiej i filozoficznej mistrzów w połączeniu z muzyką. Odwołujemy się do formy słuchowiska za pomocą autorskiego opracowania tekstu i specjalnie przygotowanej muzyki. Ma to być spotkanie literatury i muzyki, ale także odwołanie się do tradycji sztuki radiowej. Literatura, muzyka, magia słowa mają w sobie moc pobudzania wyobraźni. Wybitna medytacyjna poezja ukazująca świat żywiołów i życie człowieka.
Daniel Odija - prozaik, dziennikarz. Mieszka w Słupsku. Autor zbioru opowiadań Podróże w miejscu (2000), Szklana huta (2005) oraz powieści Ulica (2001), Tartak (2005) i Niech to nie będzie sen (2008). Tartak znalazł się finale Nagrody NIKE 2004, był także nominowany do Nagrody im. Józefa Mackiewicza. Odija publikował m.in. w "Tygodniku Powszechnym", "Gazecie Wyborczej", "Playboyu" i antologiach literatury współczesnej. Jego książki ukazały się w przekładzie na język francuski, niemiecki i ukraiński. W styczniu Odija wydał powieść, pt. Kronika umarłych, która przez Poznańskie Towarzystwo Wydawców Książek została uznana za "Książkę zimy 2009/2010".
Edyta Czerniewicz - wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku Na co dzień pracuje w Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" w Słupsku, a poza nią rozwija swoje zainteresowania w różnych zespołach i projektach. Współpracowała z Leszkiem Kułakowskim w programie "Katharsis" na trio jazzowe i kwartet smyczkowy, trzy lata temu nawiązała muzyczną znajomość z yassową formacją "Pink Freud" z Trójmiasta, która zaowocowała licznymi koncertami (m.in. Heineken Opener Festiwal 2007) i nagraniem płyty "Punk Freud". Współtworzy żeńskie trio fortepianowe "Les Mistiques" oraz kwartet "Cieślak i Księżniczki", którego płyta niedawno się ukazała. Nagrywała muzykę do kilku spektakli teatralnych i filmów. Występowała także w etiudach filmowych "Cisza" i "Reguły gry" w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Współpracuje z Teatrem Wybrzeże, gdzie w spektaklu "Zmierzch bogów" gra guwernantkę Olgę, a w programie "Fatum" współtworzy zespół muzyczny. Jest również wykonawczynią autorskiego projektu "Coora Domestica" na wiolonczelę i taśmę.
- MAPSTATION "Africa Chamber" - solowy projekt Stefana Schneidera - jedyny koncert w Polsce!
Mapstation projekt Stefana Schneidera (ex- Kreidler) znanego także z legendarnego projektu To Rococo Rot. Jeden z najważniejszych twórców niemieckiej sceny elektronicznej. W swojej twórczości nawiązuje do eksperymentalnej sceny niemieckiej (Can, Kraftwerk). Od 2001 roku Mapstation łączy eksperymentalną elektronikę, ambient z dubem. Jego solowe płyty ukazywały się dotąd w wytwórniach SoulStaticSound, Domino, Staubgold i Karaoke Kalk, Scape Records. Zainteresowania twórcze oscylują wokół minimalistycznej elektroniki oraz muzyki dub i reggae. Zamiłowanie do czarnych jamajskich rytmów ujawnia się na płytach tego projektu. Współpracował m.in z Martinem Brandlmayerem oraz September Collective. Najnowsza płyta "The Africa Chamber" to czwarty album projektu. Termin "Afryka"nie jest użyty tylko w sensie geograficznym,ale określa nieznany teren, który trzeba zbadać. | www.mapstation.de
"Nagrywający jako Mapstation Stefan Schneider otwiera tajemnicze pudełko, z którego wydobywa się mnóstwo niesamowitych dźwięków. Artysta, tworząc muzykę żywcem wziętą z Afryki, zabiera nas w dźwiękową podróż po nieznanych i pełnych niespodzianek terenach tego kontynentu. Oniryczny klimat "The Africa Chamber" opiera się w dużym stopniu na dubowej rytmice, czasem bardzo bliskiej płycie "Daxaar" Steve'a Reida. Schneider tworzy imitację afrykańskich dźwięków, łącząc brzmienie tradycyjnych instrumentów ze współczesną elektroniką. Doskonale udaje mu się budowanie pustynnego klimatu - wędrujemy razem z karawaną przez bezkres kontynentu przemierzając pustynię, puszcze i napotykając po drodze inne, tajemnicze niespodzianki (świetna, elektroniczna "Cobra).
Afryka Schneidera jest dzika, nieokiełznana, szalona i groźna ale jednocześnie spokojna, przez cały czas zachęca, aby odkrywać ją coraz intensywniej. To taki dźwiękowy atlas, będący zapisem podróży po najstarszym z kontynentów - wędrówka po ciepłych terytoriach palcem po mapie, w tym wypadku w ciekawy sposób zrealizowana za pomocą dźwięków." [Jakub Knera, Popupmusic.pl]
Stefan Schneider - wywiad - akcja Jedna minuta ciszyPróba odpowiedzi na zagadnienia hałasu, ciszy, medialnego - dźwiękowego zaśmiecenia przestrzeni publicznej. Zaniedbanie sfery dźwięku nakazuje właśnie artystyczną ingerencję w przestrzeń publiczną. Rewolucja przemysłowa wprowadziła hałasy coraz bardziej uciążliwe, bo donośne i monotonne, wytwarzanego często przez maszyny fabryczne i pojazdy. Upowszechnienie urządzeń elektrycznych nasyciło otoczenie taką ilością odgłosów - często hałaśliwych, że stały się one szkodliwe dla zdrowia. Są to zarówno maszyny, w których hałas jest trudną do uniknięcia konsekwencją ich pracy (lodówki, telefony), jak również media i systemy nagłośnieniowe, które stawiają sobie za cel emitowanie dźwięków, głównie muzyki. W 1969 dzięki staraniom m.in. polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego, Rada Muzyczna Unesco przyjęła ustawę o prawie człowieka do ciszy:
"(...)Walne Zgromadzenie Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO [...] jednomyślnie potępia niedopuszczalne pogwałcenie wolności osobistej i prawa każdego człowieka do ciszy przez nadużywanie nagranej oraz nadawanej przez radio muzyki w miejscach publicznych i prywatnych. Walne Zgromadzenie żąda, aby Komitet Wykonawczy przestudiował ten problem w jego wszelkich aspektach — medycznym, naukowym, prawnym — nie pomijając również aspektu artystycznego i wychowawczego, oraz aby zaproponować w pierwszym rzędzie UNESCO, a także właściwym władzom poczynienie wszelkich kroków w celu położenia kresu omawianemu nadużywaniu muzyki."
Akcja w której uczestniczą goście Parku w Oliwie, uczestnicy PARKOWANIA. Projekt polega na zebraniu ludzi w jednym miejscu i zachowaniu ciszy przez jedną minutę. Przypominamy w ten sposób o prawie do ciszy chociaż jej istnienie jest iluzją.
2. Wystawa " Piąty Element" | Udział biorą: Masashi Echigo (Japonia), Romeo Gongora (Gwatemala), Zuzanna Janin (Polska), Bartek Materka (Polska) | Kuratorka: Kamila Wielebska
"Wystawa jest częścią corocznej imprezy PARKOWANIE, mającej miejsce w Parku Oliwskim. W tym roku odbędzie się jednak poza parkiem. Publiczna przestrzeń popularnego miejsca wypoczynku zarówno lokalnej społeczności, jak i innych mieszkańców Trójmiasta oraz licznie przybywających latem nad morze turystów zostanie zastąpiona przestrzenią mniej oficjalną. Tereny przydomowych ogródków, zachowujące wciąż ślady niedawnego zamieszkiwania terytoria wysiedlonych domów i leżące nieopodal ich miejsca odwiedzane przez pobliskich mieszkańców, do których prowadzą wąskie, półoficjalne i nieistniejące na żadnych mapach ścieżki, są przestrzenią bardziej prywatną, lecz również przecież będącą do pewnego stopnia publiczną. Gdzie kończy się to, co publiczne, a zaczyna to, co prywatne? Pomimo tego, że przestrzeń miasta poddana jest wielu regułom i prawom, nie zawsze łatwo to określić. Zaproszeni artyści, wchodząc na ten teren stanęli przed niełatwym często zadaniem współpracy z mieszkańcami, a to co zrobią stanie się na chwilę częścią życia tych ostatnich. Starożytna idea czterech żywiołów niesie w sobie odwieczną ideę poskromienia chaosu i marzenie o osiągnięciu kosmicznej harmonii. Czy rzeczywiście możemy ją osiągnąć balansując pośród wydarzeń i przedmiotów materialnego świata, który od wieków i zgodnie z tyloma koncepcjami staramy się porządkować? Nasza najbliższa przestrzeń, przydomowy ogródek jest tej "walki" symbolicznym terytorium, miejscem, w którym kontrolujemy to, co naturalne. Czym zatem jest piąty element? To, co wytrąca nas z osiągniętej z takim wysiłkiem namiastki życiowej równowagi, może paradoksalnie okazać się tym, czego szukamy... Wiatr wieje, ogień płonie, deszcz pada... "/Kamila Wielebska/
3. Pokazy filmów:
TLEN reż. Iwan Wyrypajew, Rosja 2009, 122 min Nazwisko Iwana Wyrypajewa jest dziś symbolem międzynarodowego sukcesu młodego pokolenia rosyjskich dramaturgów, nie bojących się radykalnych kroków formalnych, z których najłagodniejszym jest zrywanie z tradycyjnym modelem teatru.(...) Tlen - drugi po Euforii film tego reżysera - wyrasta co prawda z doświadczeń scenicznych Wyrypajewa i jest rodzajem twórczej adaptacji jego sztuki o tym samym tytule, ale opiera się przede wszystkim na obrazie, montażu, wrażeniu. W natłoku wyśpiewywanych przez aktorów słów wątek fabularny gubi się i rwie. Trudna do opowiedzenia fabuła opiera się na kilkakrotnie powtarzanej historii miłości bohatera (Saszy) do pięknej, rudowłosej dziewczyny (również Saszy). Dziewczyny, która jest dla niego jak tytułowy tlen. Bohater, mieszkający gdzieś na zapadłej rosyjskiej wsi, tak pragnie tej miłości, że bez skrupułów zabija żonę. Jednak o ile w dramacie Wyrypajewa krytycy dopatrywali się głębokiego przesłania, wręcz moralitetu, to reżyserska interpretacja tego tekstu ma być - według samego reżysera - przede wszystkim działaniem na emocje widza. Bohaterowie (Karolina Gruszka i Aleksiej Filimonow) opowiadają historię Saszy melorecytując i rapując w studio nagraniowym dziesięć songów-piosenek. (...) Powstał więc odważny, bezkompromisowy, eksperymentujący film oparty na obrazach układanych zgodnie z zasadą podświadomych skojarzeń oraz na estetycznym szaleństwie, wykorzystywaniu możliwie wielu poetyk. Bliższy teledyskowi (melorecytacja aktorów) niż filmowi fabularnemu, częściowo animowany, stylizowany na interaktywną stronę internetową, ale w warstwie treści silnie metafizyczny, wprost nawiązujący do dekalogu. Historia Saszy w hipnotyczny sposób wciąga widza rytm kolejnych, przewijających się jak w kalejdoskopie, obrazów. Dziesięć piosenek/tracków/wierszy złożonych w rodzaj ekranowego setu przygotowanego przez DJ-a, którym jest sam reżyser. (...) | materiały dystrybutora
Spotkania na krańcach świata reż. Werner Herzog, Wlk. Brytania 2007, 99 min Szare, zabłocone miasteczko Mc Murdo na Antarktydzie ze swoimi buldożerami, kontenerami i pudełkowymi domami bardziej niż ośrodek naukowy przypomina ponurą wioskę górniczą. To właśnie z tego miejsca zaczynają się "Spotkania na krańcach świata" - kolejna filmowa przygoda Wernera Herzoga. (...) Lodowy kontynent działa jak magnes na wszelkiego typu utalentowanych dziwaków, odszczepieńców i nałogowych marzycieli. Zgromadzeniu tu badacze należą do czołówki współczesnej nauki, jednak zdecydowali się uciec od zgiełku cywilizacji i właśnie tutaj robić swoje. Wśród nich znajdzie się też broker giełdowy, który pomyślnie przeszedł kryzys wieku średniego i postanowił zostać kierowcą śniegowego transportera, filozof który przedłożył operowanie koparką nad operacje logiczne a charyzmatyczny potomek królewskiej rodziny Azteków zajmuje się spawaniem rur. Oddalenie od świata wzmaga ekscentryczne rozrywki i zachowania mieszkańców stacji badawczych. Należą do nich koncerty na gitary elektryczne dawane na dachu stacji naukowej i pokazy sprawnego chowania się do torby podróżnej, w wykonaniu podróżniczki, która zjechała połowę świata. O swojej pracy opowiadają z wielką swobodą. Być może tym, co oddziela ich od ich kolegów, pozostawionych na Uniwersytetach i w laboratoriach, nie jest kontynent lecz nieskrępowane doświadczenie wolności? (...) Natura w filmie Herzoga jest niemym i pełnym dostojeństwa uczestnikiem dziwnej ludzkiej krzątaniny. Po latach poświęconych na fabularne i dokumentalne filmowanie niedostępnych społeczności ("Aguirre, gniew boży", "Fitzcarraldo", "Dzwony z głębin" i wiele innych), "Spotkania na krańcach świata" jest więc oczywistą konsekwencją twórczej drogi reżysera. Antarktyda była też ostatnim kontynentem, na którym jeszcze nie realizował filmu.
4. Warsztaty, zabawy i interaktywne gry plenerowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych -
Glinoland - warsztat tworzenia baśni i ilustrowania jej budowaniem postaci z gliny
Dzieci uczestniczące w warsztacie będą współtworzyć baśniową historię o podziemnym świecie, a następnie budować makietę fantazyjnej krainy i żyjące w nim stwory. Warsztat ma na celu rozwijanie fantazji i wyobraźni poprzez budowanie wielowątkowej historii, a następnie przełożenia jej na trójwymiarowy obraz dzięki użyciu gliny.
- warsztaty tworzenia kalejdoskopów
W krzywaśnym zwierciadleUczestnicy warsztatu będą składać przygotowane przez nas elementy tekturowe rurki, kolorowe szkła i foliowe blaszki. Następnie całość będzie oklejana kolorowymi foliami i papierem. Warsztat ma na celu twórcze zastosowanie zasad optyki do wykonania klasycznej zabawki z lat dzieciństwa, dzięki której można spojrzeć na otaczający nas świat z zupełnie nowej perspektywy.
Do stworzenia programu i poprowadzenia zajęć warsztatowo-edukacyjnych została zaproszona nieformalna grupa artystyczna "Dziewczyny do Wzięcia" w składzie: Honorata Martin, Ula Wasilewska, Agnieszka Gajewska i Justyna Kuklo.
- spacery z ornitologiemPoranne spacery po Parku poprowadzi Antoni Marczewski - ornitolog, student studiów magisterskich na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, absolwent Wydziału Rolnictwa i Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Od 15 lat związany z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków (OTOP), obecnie asystent programu edukacyjnego i administrator internetowego portalu dla obserwatorów AwiBaza.pl. Inicjator powstania i aktualny lider Trójmiejskiej Grupy Lokalnej OTOP. Stały współpracownik kwartalnika "Ptaki Polski", członek kolegium redakcyjnego kwartalnika "Ptaki", współpracownik portali birdwatching.pl i foto-ptaki.pl. Razem z Michałem Maniakowskim autor albumu "Ptasie ostoje" i książki "Ptasie ostoje. Przewodnik".
- gra w boules:Podczas dwóch dni PARKOWANIA, będzie można nauczyć się i pograć w boules - popularna francuska gra parkowa, w której mogą uczestniczyć całe rodziny.
5. Rodzinne Śniadanie na trawie Tak jak w poprzednich latach ponownie zapraszamy na ŚNIADANIE NA TRAWIE. To propozycja wspólnego posiłku w przestrzeni jednego z najbardziej urokliwych zakątków Gdańska. Każdy, kto w niedzielny poranek wraz z kocem i koszem piknikowym zagości na trawie koło Muzeum Etnograficznego, będzie mógł wspólnie z rodziną i przyjaciółmi zjeść niezapomniane śniadanie w prawdzie malowniczym otoczeniu.
6. Otwarte, dwudniowe zajęcia sportowo-relaksacyjne z jogi, tai chi i falun dafa - zajęcia z jogi dla dorosłych i dzieci (zajęcia poprowadzi Ania Haracz)
- zjęcia z tai-chi (zajęcia poprowadzi Rafał Szulkowski)
- zajęcia z falun dafa (zajęcia poprowadzi Marcin Klebba) - nowe zajęcia na PARKOWANIU!