stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Sopot Jazz 2009

maj 2

czwartek, g. 18:00 - 21:00

Gdynia,

jazz
Kup bilet
lip 19

piątek, g. 17:00

Gdynia,
Bałtycka Agencja Artystyczna BART zaprasza na siódmą edycję festiwalu SOPOT JAZZ 2009, który odbędzie się w dniach 8-13 października. Koncertów będzie można posłuchać w Sali Koncertowej PFK na terenie Opery Leśnej oraz w sopockich klubach.

jazz - koncerty w Trójmieście


W przeciwieństwie do zeszłorocznego festiwalu, który upłynął pod znakiem akustycznego grania, w tym roku Sopot Jazz zaprezentuje wokalną stronę jazzu. 10 października wystąpi jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek, nie tylko jazzowych - Urszula Dudziak. Niezwykła skala głosu, swoboda i perfekcja intonacji w każdej z jej pięciu oktaw oraz oryginalna technika wokalna to jej znaki rozpoznawcze. Natomiast pionierskie osiągnięcia w zastosowaniach współczesnej elektronicznej technologii muzycznej zyskały jej sławę artystki oryginalnej i kreatywnej. Podstawę wokalistyki Urszuli Dudziak stanowi instrumentalne traktowanie głosu, wywodzące się z klasycznej i powszechnej w muzyce jazzowej techniki śpiewu "scatem". Artystka nagrała około 50 płyt i występowała z innymi sławami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej, m.in. Bobbym McFerrinem, Herbiem Hancockiem, Wyntonem i Branfordem Marsalisami, Gilem Evansem i Stingiem, Niną Simone, Carmen McRae, Michałem Urbaniakiem, Grażyną Auguścik.

11 października pojawi się zagraniczna gwiazda tegorocznego festiwalu - słynny brytyjski zespół Matt Bianco, prekursor modnego obecnie smooth jazzu, w którym swoją karierę muzyczną zaczynała Basia Trzetrzelewska. Założony w 1983 roku zespół, pomimo licznych zmian personalnych, konsekwentnie rozwija swój styl muzyczny balansujący na granicy popu i jazzu. Nagrał 14 bestsellerowych albumów, w tym najnowszy "Hifi Bossanova", który miał premierę w maju tego roku. Jego hity smooth jazzowe i pop jazzowe trafiły na listy przebojów w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Twórczość Matt Bianco cieszy się popularnością nie tylko fanów ambitnego popu - doceniają ją także bardziej wymagający wielbiciele jazzu.

Jak co roku, ciekawe koncerty odbędą się także w sopockich klubach. Maciek Grzywacz zagra utwory z najnowszej płyty "Fourth Dimension" podczas koncertu w Starym Rowerze, energiczne trio Irka Wojtczaka, Wojtka Mazolewskiego i Michała Gosa wystąpi w Klubie Atelier, a na koniec festiwalu w nowym sopockim klubie Versalka będzie można posłuchać Marka Stryszowskiego (były członek zespołu Laboratorium) i jego zespołu Little Egoists. Tradycyjnie odbędzie się również jam session - tym razem po koncercie Maćka Grzywacza, który zainauguruje festiwal w czwartek, 8 października.

Program

8 października 2009, godz. 20.00
Maciek Grzywacz Quartet FOURTH DIMENSION
(Maciek Grzywacz, Maciej Obara, Michał Barański, Łukasz Żyta)
Po koncercie jam session
Stary Rower, ul. Puławskiego 15 w Sopocie
Bilety w cenie: 20zł

9 października 2009, godz. 20.00
Wojtczak/Mazolewski/Gos FREEYO
Klub Atelier, ul. Mamuszki 2 w Sopocie
Bilety w cenie 15 zł, 10 zł

10 października 2009, godz. 19.00
Urszula Dudziak z zespołem
(Jan Smoczyński, Tomasz Krawczyk, Daniel Biel, Artur Lipiński)
Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Kameralnej na terenie Opery Leśnej w Sopocie
Bilety w cenie 80 zł, 60 zł

11 października 2009, godz. 19.00
Matt Bianco
Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Kameralnej na terenie Opery Leśnej w Sopocie
Bilety w cenie: 80 zł, 60 zł

13 października 2009, godz. 20.00
Jazz Travel: Marek Stryszowski & Little Egoists
Versalka, ul. Monte Cassino 63, Sopot
Bilety w cenie 25 zl

Bilety do nabycia Kasy biletowe Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART
kasa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-17.00
Więcej informacjo o biletach do uzyskania pod numerem telefonu 58/ 555-84-51 lub 52


Informacje o artystach:

MATT BIANCO
Matt Bianco to brytyjski zespół, założony w 1983 roku przez byłych członków jazzowej grupy Blue Rondo a la Turk: kompozytora, aranżera i wokalistę Marka Reilly oraz pianistę Danny'ego White'a. Od czasu powstania grupa konsekwentnie rozwija swój styl muzyczny balansujący na granicy popu i jazzu, stając się jedną z najważniejszych grup tego gatunku w Wielkiej Brytanii. Ich wykonanie utworu Georgie Fame'a "Yeh, yeh" zdobyło europejską nagrodę muzyczną za najlepszy singiel 1985 roku, a utwór "Wap Bam Boogie" był numerem jeden europejskiej muzyki klubowej w 1988 roku. Zespół przechodził wielokrotnie zmiany personalne. Początkowo grał w składzie: keyboard Danny White, bas Kito Poncioni, wokal Mark Reilly i Basia Trzetrzelewska, ale muzycy rozstali się niedługo po wydaniu debiutanckiego albumu "Whose side are you on?" w 1982 roku. Basia i Danny White rozpoczęli odrębny projekt muzyczny pod nazwą "Basia" we współpracy z Sony. Trzy lata później Matt Bianco pojawia się ponownie na scenie muzycznej wskrzeszony przez Marka Reilly i byłego pianistę Wham Marka Fishera. Grupa współpracowała z wieloma wokalistami gościnnymi (m.in. Emilio Estefan, Ambassador, Kym Mazelle). Nagrała 14 bestsellerowych albumów, w tym najnowszy "Hifi Bossanova", który miał premierę w maju tego roku. Jej hity smoothjazoowe i popjazzowe trafiły na listy przebojów w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Twórczość Matt Bianco cieszy się popularnością nie tylko fanów ambitnego popu - doceniają ją także bardziej wymagający wielbiciele jazzu.

Dyskografia:
"Whose side are you on?" (1984), "Matt Bianco" (1986), "Indigo" (1988), "Samba in your casa" (1991), "Yeah, yeah" (1993), "Another time another place" (1994), "Gran via" (1995), "World go round" (1997), "Rico" (2000), "Echoes" (2002), "Matt's Mood" (2004), "Hifi Bossanova" (2009)

URSZULA DUDZIAK
Urszula Dudziak jest czołową postacią współczesnej wokalistyki, nie tylko jazzowej.
Niezwykła skala głosu, swoboda i perfekcja intonacji w każdej z jej pięciu oktaw oraz oryginalna technika wokalna, pionierskie osiągnięcia w zastosowaniach współczesnej elektronicznej technologii muzycznej, zyskały jej sławę artystki oryginalnej i kreatywnej.
Podstawę wokalistyki Urszuli Dudziak stanowi instrumentalne traktowanie głosu, wywodzące się z klasycznej i powszechnej w muzyce jazzowej techniki śpiewu "scatem". Swego rodzaju słownik muzycznego języka Urszuli Dudziak stanowi nagrany w 1973 roku, z Adamem Mankowiczem, album "Newborn Light".
Artystka nagrała około pięćdziesiąt płyt, dzieliła estradę z Bobbym McFerrinem, Jay Clayton, Michelle Hendricks, Normą Winston, Herbiem Hancockiem, Dizzym Gillespiem, Clarkiem Terrym, Ronem Carterem, Wyntonem i Branfordem Marsalisami, Gilem Evansem i Stingiem, Lionelem Hamptonem, a także Niną Simone, Carmen McRae, Randy Crawford oraz last but not least z Michałem Urbaniakiem.

Wybrana dyskografia

"Newborn Light" (1972), "Fusion" (1974), "Atma" (1975), "Urszula" (1976), "Encounter" /z Florą Purim (1976), "Midnight Train" (1977), "Future Talk" (1979), "Sorrow is Not Forever... But Love Is" (1983), "Magic Lady" (1990), "Saturation" /z Walk Away i Nippy Noyą (1995) "Malowany ptak" (1997), "To i Hola" / z Grażyną Auguścik (2000), "The Best of Urszula Dudziak" (2001), "And Life Goes On" (2002), "Painted Bird" (2003), "Parallel Lines" (2005)


WOJTCZAK/MAZOLEWSKI/GOS
FREEYO


Freeyo to zespół muzyki improwizowanej pochodzący z Trójmiasta. Powołany do życia przez Wojtka Mazolewskiego, lidera i twórcę Pink Freud, Irka Wojtczaka, saksofonistę Tymański Yass Ensemble, Wojtek Mazolewski Quintet, Outlook oraz Michala Gosa, perkusistę zespołów Rogulus X Szwelas und Gos, Śladami Gagarina, Maszyna do Mięsa. Współpracowali z takimi artystami, jak John Zorn, Tim Bernie, Dave Douglas, Pat Mastelotto, Trey Gunn.

Trio to formuła wymagająca od muzyków największego zaangażowania. Pełne pasji i energii koncerty to znak rozpoznawczy zespołu. Mając w pamięci dokonania The Ornette Coleman Trio, Jimi Hendrix Expipience, Cream, Anthony Braxton - Seven Compositions (Trio), Thomas Chapin Trio czy The Thing muzycy szukają harmonii wspólnego języka muzycznego.
Od dłuższego czasu ich nieformalne i przypadkowe spotkania powodowały bardzo energetyczne erupcje muzyczne, którymi cieszyli swoich odbiorców. Pomimo że każdy z członków Freeyo to bardzo aktywny solista, zachęceni wsparciem i entuzjazmem publiczności postanowili podążać wspólnie nową ścieżką. Zgodnie z maksymą "przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda" po jednym z zarejestrowanych radiowych koncertów uznali, że mogą się podzielić tym materiałem muzycznym z publicznością przygotowując dla niej koncertowy album zatytułowany "Freeyo".
Zawartość tego albumu to muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty, gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru, muzyki jidysz, zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu oraz współczesnej formie improv, co daje bardzo energetyczną żywiołową strukturę muzyczną.
Artyści o projekcie mówią tak: "Staramy się wykluczyć wszelką symetrię wprowadzając dynamiczną równowagę, która posiada właściwości destrukcyjno-konstrukcyjne - niszczy poszczególne formy, by wytworzyć rytm wzajemnych czystych relacji".
To trzeba zobaczyć przede wszystkim na żywo. Na koncercie możemy wziąć w tym aktywny udział, doświadczyć bezpośrednio aktu tworzenia. Muzycy czerpiąc inspirację z życia codziennego i danej chwili, bezpośrednio przenoszą doświadczenia i emocje w uniwersalny świat dźwięków. Spodziewać się możemy zaskakujących efektów dźwiękowych. Ich domena to inwencja i spontaniczność.
Wojtczak, Mazolewski i Gos w specyficzny dla siebie sposób tworzą współczesną formę zespołu muzyki improwizowanej.

MACIEK GRZYWACZ QUARTET

Maciek Grzywacz - gitara
Maciej Obara - saksofon
Michał Barański - kontrabas
Łukasz Żyta - perkusja

Fourth Dimension to trzecia autorska płyta Macieja Grzywacza, a zarazem kolejny wymiar jego muzyki. Przekaz oparty jest na improwizacji, która przenosi w bogactwo dźwięku wykraczającego poza harmonię. Swoboda formalna, poczucie braku ograniczeń pozostawiają kompozycję otwartą, przynosząc świadomość nieograniczonej przestrzeni jazzu.

Maciej Grzywacz zaprosił do współpracy wybitnych polskich muzyków jazzowych, współpracujących m. in. z takimi znakomitościami, jak Tomasz Stańko, Benny Maupin czy Aga Zaryan. Program złożony z kompozycji gitarzysty został napisany specjalnie z myślą o nowym kwartecie. Nowoczesne kompozycje, w których odkrywcze poszukiwania nowych brzmień wpisane są w nurt postbopu, są kontynuacją działań muzycznych w rozpoznawalnym, indywidualnym stylu gitarzysty.

Maciej Grzywacz ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie oraz w Monachium (Niemcy). Na swoim koncie, oprócz autorskich albumów, ma dwie nominowane do Fryderyka płyty zespołu (0-58) oraz udział w nagraniach i koncertach ze Zbigniewem Namysłowskim, Jakobem Dinesenem, Adamem Pierończykiem, Piotrem Lemańczykiem, Jackiem Kochanem oraz Wojciechem Staroniewiczem. Koncertował m. in. w Kanadzie, Izraelu, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii, Szwecji, Finlandii, Rosji, Austrii, Rumunii i na Węgrzech.

JAZZ TRAVEL: MAREK STRYSZOWSKI & LITTLE EGOISTS

Powołani do życia w 1986 roku przez byłego członka zespołu Laboratorium Marka Stryszowskiego "Mali Egoiści" zaczęli występować na prawie wszystkich ważniejszych festiwalach i koncertach w kraju i poza jego granicami. Swąją pierwszą płytę "Radio Wieliczka" nagrali w 1988 r. dla szwajcarskiej wytwórni. Od tej pory popularność grupy w: Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Słowacji i Czechach ciągle rośnie.

Promocję ich następnej płyty "Two fingers" rozpoczęto we Frankfurcie nad Menem (na wspólnym koncercie z Michaelem Jacksonem) i kontynuowano w trakcie trasy prowadzącej przez Air Festiwal Clausthal, Jazz Roch Festiwal w Schaffhausen. Po występach w Stanach Zjednoczonych z amerykańską sekcją rytmiczną, czwórka muzyków Little Egoists zdecydowała wspólnie z jej członkami rozpocząć swe artystyczne zmagania. W nowym składzie (Marek Stryszowski, Sebastian Bernatowicz, Bill Dickens, Ernie Adams) zespół odbył maraton 26 koncertów po Polsce, uczestnicząc w Jazz Jamboree i Krakowskich Zaduszkach Jazzowych.
W 1996 roku Little Egoists, jako jedna z dwóch grup polskich została zaproszona przez Polski Komitet Olimpijski na występy podczas XXVI Igrzysk Olimpijskich - Atlanta '96.

Przeczytaj także