Maxim Vengerov jest współcześnie jednym z najwybitniejszych artystów-muzyków i bezsprzecznym autorytetem muzycznym i osobowym dla wielu generacji. Fascynuje i inspiruje jako wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog. Każde z tych znaczeń ma jednak w jego wypadku wzmocnioną siłę. Swoje całe młode życie zadedykował skrzypcom i muzyce.
W koncercie 30 marca zatytułowanym "WIENIAWSKI NA BIS", z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maxima Vengerova wystąpi trójka laureatów 14. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011):
SOYOUNG YOON (Korea Południowa, I miejsce),
MIKI KOBAYASHI (Japonia, II miejsce),
STEFAN TARARA (Niemcy, III miejsce). Laureaci wykonają trzy koncerty skrzypcowe z towarzyszeniem orkiestry: Wolfganga Amadeusa MOZARTA Koncert na skrzypce A-dur nr 5 KV 219, Felixa MENDELSSOHNA Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 i Jeana SIBELIUSA Koncert skrzypcowy d-moll op. 47.
Na zakończenie koncertu planowana jest muzyczna gratka. Troje młodych solistów wraz z Maximem Vengerovem jako skrzypkiem wykonają Koncert h-moll na 4 skrzypiec ze zbioru "L'estro armonico" op. 3 Antonio VIVALDIEGO.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
To właśnie muzyka jest tą wartością absolutną, na której gruncie spotykają się generacje - młodych i utalentowanych skrzypków z mentorami i autorytetami muzycznymi.
Sala Koncertowa na Ołowiance
Wieniawski na bis
Wystąpią:
Laureaci XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011):
Soyoung Yoon - skrzypce (Korea Południowa) (I miejsce)
Miki Kobayashi - skrzypce (Japonia) - (II miejsce)
Stefan Tarara - skrzypce (Niemcy) - (III miejsce)
MAXIM VENGEROV - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna PFB
W programie:
WOLFGANG AMADEUS MOZART - Koncert na skrzypce A-dur nr 5 KV 219
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY - Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
JEAN SIBELIUS - Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
ANTONIO VIVALDI - Koncert na 4 skrzypiec ze zbioru "L'estro armonico" op. 3
-----
MIKI KOBAYASHI
Urodziła się w 1990 roku w San Antonio w stanie Teksas (USA). Po przyjeździe do rodzinnej Japonii, w wieku 4 lat, zaczęła naukę gry na skrzypcach. W 1999 roku jako najmłodsza skrzypaczka została przyjęta na kurs Zakhara Brona w Yokohama Minatomirai Hall. W 2000 roku została laureatką pierwszej nagrody w Konkursie Japan Student Music Competition, tym samym debiutując w wieku 10 lat z Tokijską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Norichiki Imori w repertuarze: Henri Vieuxtemps - Koncert skrzypcowy nr 5, w Tokyo Metropolitan Art Space. W 2001 roku zagrała z tą samą orkiestrą pod dyrekcją Naoto Otomo w Suntory Hall. W 2002 i 2005 roku wystąpiła w programie Concert without the title nadawanym przez telewizję Asahi, wykonując Koncert skrzypcowy nr 1 Prokofiewa i utwory Mendelssohna. Ma na koncie również wykonanie Koncertu skrzypcowego D-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta z Shonan Orchestra Ensemble pod dyrekcją Kazuki Yamada w Kamakura Art Cente.
W maju 2006 roku zdobyła specjalną nagrodę jury na 6. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Leopolda Mozarta w Augsburgu, będąc tym samym jej najmłodszą laureatką. We wrześniu 2006 roku została wyróżniona na 7. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Indianapolis, jako najmłodsza półfinalistka w historii konkursu. Ponadto, wielokrotnie brała udział w koncertach kameralnych z Cho-Liang Lin, Tsugio Tokunaga, Masao Kawasaki, and Hakuro Mori oraz prowadzonych przez Prof. Ko Iwasaki w marcu 2008 roku występach z Amitié String Quartet w ramach "Chamber Music Series brought by JT". Jako solistkę można było zobaczyć ją w największych salach, takich jak Ohji Hall w Ginza, Sumida Torifony Hall, Minatomirai Hall i innych.
W 2009 roku skończyła z najlepszymi wynikami Toho High School of Music i rozpoczęła studia w Toho Music College jako student honorowy. W Japonii uczyła się pod kierunkiem Prof. Tsugio Tokunaga. Obecnie kształci się u Prof. Pavla Vernikova w Konserwatorium w Wiedniu, dzięki otrzymanemu w 2010 roku stypendium Fundacji Meiji Yasuda Quality of Life. Dzięki niewątpliwemu talentowi i doskonałej technice jej muzyka nabiera indywidualnego charakteru. Jest ceniona zarówno jako solistka, jak i muzyk współpracujący z innymi znanymi artystami. Jej krążek z nagraniem Koncertu skrzypcowego Szostakowicza i Sonaty nr 2 Prokofiewa był nominowany jako jeden z najlepszych albumów 2011 roku, przez japoński magazyn Art Rekord.
---
MAXIM VENGEROV
Wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog. Jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów-muzyków. Przemierza estrady świata wzdłuż i wszerz. Jest ciągle w drodze. Także w stałym poszukiwaniu doskonałości wyrazu muzycznego. Tego oczekuje również od swoich uczniów. Muzyka pochłania go bez reszty. Potrafi swą pasją zauroczyć nawet głuchych.
Urodził się 20 sierpnia 1974 roku w Nowosybirsku. Matka była śpiewaczką, ojciec - I oboistą w miejscowej filharmonii. Gdy miał 5 lat zaczął się uczyć gry na skrzypcach u Galiny Tourchaninowej, a dwa lata później - u Zakhara Brona. Jako 10-latek (w 1984 r.) Maxim Vengerov wyjechał po raz pierwszy za granicę - do Polski; zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie (po latach powie: "Wydawało mi się, iż Polska leży na krańcu świata. Takich podróży się nie zapomina, nic więc dziwnego, że zawsze z serdecznością myślę o Polsce...). W 1990 r. potwierdził swój nadzwyczajny talent zwycięstwem na Międzynarodowym Konkursie im. Carla Flescha w Londynie. W tym czasie studiował już u Z. Brona w Londynie i Lubece. Rozpoczął też publiczne występy - solowe i z orkiestrami - w czołowych europejskich domach muzyki, wzbudzając zainteresowanie znanych wytwórni płytowych (do tej pory zarejestrował blisko 100 utworów, bądź cykli) oraz czasopism muzycznych. Przyniosło mu to liczne nagrody za nagrania i tytuły "artysty roku", m. in. miesięcznika "Grammophone", nominacje i słynny laur Grammy, nagrodę Edisona - za najlepsze nagranie II Koncertu Szostakowicza oraz bardzo cenioną, doroczną premię "Echo Klassik - 2003" Telewizji Niemieckiej - za recital złożony m. in. z utworów J. S. Bacha.
Podczas kursów mistrzowskich liczne stacje tv utrwalają jego spotkania z młodymi skrzypkami. Pokazany w 1999 roku, na festiwalu w Cannes, program stacji TV Channel-4 pt. "Playing by Heart", obiegł małe ekrany obu półkul. Duży wpływ na rozwój artystyczny i pogłębienie doskonałości Maxima Vengerova miały jego kontakty m. in. z Mścisławem Rostropowiczem, Danielem Barenboimem, Vagiem Papianem oraz debiuty z najsłynniejszymi orkiestrami świata, takimi jak: Concertgebouw w Amsterdamie, BBC Philharmonic i Chicago Symphony. Odbył 2-letnie studia nad skrzypcami barokowymi i repertuarem tej epoki. Artysta nie ogranicza się tylko do skrzypiec. Jego uwagę przyciągnęła również altówka, potem jeszcze sztuka improwizacji jazzowej, taniec i wreszcie dyrygentura. Od najwcześniejszych lat gra na instrumentach Stradivariusa, obecnie na "Ex-Kreutzer Stradivari" z 1727 r. Od 2005 r. jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. W 1997 roku został honorowym ambasadorem UNICEF-u. Angażuje się odtąd w spotkania i występy dla dzieci, m. in. w Ugandzie, Tajlandii i Kosowie.
Ostatnio Maxim Vengerov odnowił i zacieśnił więzi także z Polską. Koncertuje z orkiestrami Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia i Filharmonii Bałtyckiej. W październiku 2006 roku, na zakończenie XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpił w Poznaniu z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, a w czerwcu 2009 roku przyjął stanowisko przewodniczącego jury 14. edycji tego konkursu, która odbyła się w październiku 2011 roku.