Back to the Beckett text / Beckett na plaży
Festiwal "Back to the Beckett Text. Beckett na plaży" jest organizowany we współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, Sopockiej Sceny Off de BICZ oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu między 10 a 16 maja 2010 roku w Sopocie.
Jest to pierwsza próba połączenia wysiłków naukowców i artystów, by w jak najszerszym wymiarze przyjrzeć się rozmaitym kontekstom twórczości irlandzkiego noblisty. Łączymy otwartą formułę pokazów, prezentacji teatralnych, warsztatów i wykładów kierowanych do szerokiej publiczności, przede wszystkim miłośników teatru, artystów, doktorantów i studentów, ze ściśle akademickim międzynarodowym seminarium naukowym, w którym udział potwierdzili specjaliści z całego świata. Odwiedzą nas między innymi goście ze: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, Japonii, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Izraela, Irlandii, Indii, Brazylii, Cypru i Francji. Do Sopotu przyjedzie, między innymi, Stanley Gontarski - wybitny znawca twórczości Becketta, dla którego pisarz napisał jeden z utworów.
Naszym celem jest połączenie wysiłków akademickich i artystycznych w propagowaniu twórczości
Samuela Becketta i pogłębienie wiedzy o jego trudnym języku teatralnym.
Na uwagę zasługuje, również fakt, że niniejszy projekt jest jednym z nielicznych w naszym kraju przykładów bliskiej współpracy uczelni wyższej (Uniwersytetu Gdańskiego) oraz jednostki samorządu terytorialnego (miasto Sopot) przy organizacji wspólnego przedsięwzięcia.
W programie festiwalu znajdują się między innymi:
Seminaria naukowe:
- analizy tekstowe - ścieżka A i B;
- konteksty interpretacyjne - ścieżka A i B;
- konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne;
- wykłady plenarne: H. Porter Abbott , Jerzy Limon, Tomasz Wiśniewski,
Enoch Brater, Antonia Rodriguez Gago, Antoni Libera, Stan Gontarski, Shimon Levy, Mark Nixon;
Warsztaty i spotkania:
-warsztaty dyskusyjne z Jean Ward, Davidem Malcolmem, Joanną Lisiewicz, Arkadiuszem Misztalem, Tomaszem Wiśniewskim, Katarzyną Ojrzyńską, Olgą Kubińską
-warsztaty translatorskie prowadzone przez Charlesa Krance'a
-warsztaty teatralne - prowadzone przez: Stana Gontarskiego, Shimona Levy'ego, Douglasa Rintoula, Robsona Correa de Camargo, Patricio Orozco, Antoniego Liberę, Ewę Ignaczak, Joannę Czajkowską
- spotkania: Antoni Libera rozmawia z Pawłem Huelle
Prezentacje:
- VOZ, CZYLI TOWARZYSTWO NA EKRANIE - projekcja filmu oraz spotkanie z reżyserem Javierem Aguirre
- SZCZĘŚLIWE DNI - pokaz spektaklu Teatru Telewizji oraz spotkanie z jego reżyserem Antonim Liberą
- KWADRAT. WERSJA 6 - spektakl Sopockiego Teatru Tańca, powstały z inspiracji Kwadratem Becketta
- NIE JA/KOŁYSANKA - przedstawienie Jednoosobowego Teatru Poezji Ireny Jun
- OSTATNIA TAŚMA - gościnne przedstawienie Teatru Miejskiego w Gdyni
Miejsce: Sopocka Scena Off de BICZ, Dworek Sierakowskich
Honorowy patronat:
JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego - prof. dr hab. Bernard Lammek
Prezydent Miasta Sopotu - dr Jacek Karnowski
Organizatorzy:
Uniwersytet Gdański
Sopocka Scena Off de BICZ
Towarzystwo Przyjaciół Sopotu
Opieka teatralna i organizacyjna: Ida Bocian, Ewa Ignaczak
Opieka naukowa: Jerzy Limon, David Malcolm, Tomasz Wiśniewski
Pomysłodawca i organizator projektu BTTBT/BnP: Tomasz Wiśniewski
Promocja i PR: Emilia Orzechowska
Projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Sopotu oraz Uniwersytetu Gdańskiego.
www.topos.com.pl/beckett
Szczegółowy program:
PONIEDZIAŁEK 10 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna A
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
9.00-9.30 - Rejestracja
9.30 - Otwarcie konferencji - David Malcolm i Tomasz Wiśniewski
10.00-11.30 - Analizy tekstowe A (prowadzenie: David Malcolm)
1. Does Language Change? The Setting of Come and go - Aleksandra Wachacz (Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
2. "Happy Chatters" in Happy Days: An Analysis of Communicative Tensions - Agnieszka Pelkowska (UWM, Olsztyn)
3. Beckett's Ping as a Musicalised Text - Joanna Barska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
12.00-13.00 - Analizy tekstowe A - kontynuacja (prowadzenie: Ludmiła Gruszewska-Blaim)
4. Dirt and Defilement at the Duchess: An Analysis of the Complicite Production of Beckett's Endgame - Micah Coston (University of Birmingham, Wlk. Bryt.)
5. Event, or on the Beckettian Fragment - Xymena Synak-Pskit (Uniwersytet Gdański)
14.30-15.30 - Konteksty interpretacyjne A (prowadzenie: David Malcolm)
1. Beckett's Radio Dramaturgy in All That Fall: Jung's Effect on Beckett - Munetaka Kume (Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
2. The Plastic Stitch: Self-contraction and Consciousness in Beckett's Molloy - Megan K. Fernandes (University of California, Santa Barbara, USA)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
wstęp wolny - wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
Sopocka Scena Off de BICZ
10.00-13.00 - Mierząc się z Końcówką: rytm, przestrzeń i aktor - warsztaty teatralne prowadzone przez Douglasa Rintoula z teatru Complicite (ENG)
13.00-18.00 - Tańcząc Becketta - warsztaty taneczno-teatralne inspirowane Kwadratem - prowadzenie Sopocki Teatr Tańca
19.30 - Beckett czytany na głos - prof. David Malcolm, warsztaty pracy nad prozą (EN; O)
Klub Atelier
12.00-13.30 - Głosy z ciemności: Beckett vs Auster - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Arkadiusza Misztala (ENG)
14.00-15.30 - Z nadzieją w rozpaczy. Czytanie Końcówki - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Tomasza Wiśniewskiego (ENG)
16.00-17.30 - Beckett oczami J.M. Coetzeego - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Jean Ward oraz Tomasza Wiśniewskiego (ENG)
WTOREK 11 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna A
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
9.00-10.00 - Konteksty interpretacyjne B (prowadzenie: Tomasz Wiśniewski)
1. Beyond the Suffering of Being: Desire in Leopardi and Beckett - Roberta Cauchi Santoro (University of Western Ontario, London, Kanada)
2. First Things First - Beckett's Universe of Objects - Michał Lachman (Uniwersytet Łódzki)
10.30-11.30 - Konteksty interpretacyjne B - kontynuacja (prowadzenie: Mark Nixon)
3. The Happiness of How It Is: Beckett, Badiou and Bersani - Paul Stewart (The University of Nicosia, Cypr)
4. Beckett's Whoroscope as a Framework for Understanding Joyce - Steven Bond (Uniwersytet w Limerick, Irlandia)
12.00-13.00 - Wykład plenarny: (prowadzenie: Enoch Brater)
H. Porter Abbott (Uniwersytet of California, USA)
The Syntactical Poetics of Gertrude Stein and Samuel Beckett
14.30-15.30 - Analizy tekstowe B (prowadzenie: David Malcolm)
1. "I shall tell myself stories": On the Narrative Voice in Malone Dies - Bartosz Lutostański (Uniwersytet Gdański)
2. Integrating the Outside with the Inside: The Structure of View in Beckett's Ghost Trio - Noboru Kataoka (Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
15.45-17.15 - Globalny Beckett (prowadzenie: Mirosława Modrzewska)
1. Oriental Beckett - Priyanka Chatterjee (University of Calcutta, Indie)
2. Company. A Brazilian performance at the IV Buenos Aires Beckett Festival 2009 - Robson Correa de Camargo (Universidade Federal de Goiás, Brazylia)
3. Beckett Choreographs - Patricio Orozco (Argentyna)
17.45-19.00 - Po prostu Film - film Samuela Becketta z Busterem Keatonem - warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Wachacz (PL; O)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
wstęp - wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
Sopocka Scena Off de BICZ
9.00-12.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat (1)- pierwsza część trzydniowego warsztatu teatralnego prowadzonego przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL)
14:30-17:00 - Footfalls na ekranie - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Katarzynę Ojrzyńską (ENG)
Footfalls - etiuda filmowa przygotowana przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego (ENG; O)
19.30 - Voz, czyli Towarzystwo na ekranie - projekcja filmu oraz spotkanie z reżyserem Javierem Aguirre, prowadzenie - Antonia Rodriguez Gago (SP/ENG) -
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
Klub Atelier
14.00-15.30 - Wizyta w rekwizytorni. Szczęśliwe dni vs. Tymon Ateńczyk i Tytus Andronikus - warsztaty analizy porównawczej prowadzone przez Olgę Kubińską (ENG)
15.45-17.15 - Beckett po polsku, angielsku i francusku - warsztaty translatorskie prowadzone przez Charlesa Krance'a (University of Chicago, USA) (PL/ENG)
ŚRODA 12 maja
Dworek Sierakowskich
17.30 - Company - zamknięta dyskusja przy okrągłym stole prowadzona przez Enocha Bratera (ENG) -
wstęp tylko dla gości i uczestników festiwalu
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
Dzień wykładów plenarnych
wstęp: 25 zł
9.00-10.00 - Prowadzenie: Andrzej Ceynowa
Czekając na teatr - Jerzy Limon (Uniwersytet Gdański)
Powrót do tekstu Becketta - Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański)
10.15 - 11.15 - Prowadzenie: David Malcolm
Przewrotne ingerencje Becketta - Enoch Brater (University of Michigan, USA)
11.30 - 13.00 - Prowadzenie: H Porter Abbott
Głos, przestrzeń i ciało w Towarzystwie - problemy przekładu i adaptacji filmowej - Antonia Rodriguez Gago (Universidad Autonóma de Madrid, Hiszpania)
Antoni Libera Wprowadzenie do Towarzystwa
14.30-15.30 - Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski
Beckett / Teatr / Teksty - S.E. Gontarski (Florida State University, USA)
15.45-16.30 - Prowadzenie: Marek Wilczyński
Kto przychodzi, a kto odchodzi? - Shimon Levy (Tel Aviv University, Izrael)
Hotel Rezydent
19:30 - Readings from Samuel Beckett - dyskusja wokół odczytań miniatur Becketta w czterech językach (Charles Krance - jęz. francuski, Antoni Libera - jęz. polski, Hans Moltrecht - język niemiecki, David Malcolm - jęz. angielski) (O) -
wstęp tylko dla gości i uczestników festiwalu
CZWARTEK 13 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna B
sesja zamknięta, wstęp tylko dla uczestników i gości festiwalu
9.00-11.00 - Analizy tekstowe: głos - dźwięk - cisza (prowadzenie: L. Gruszewska-Blaim)
1. Beckett's Voice and Its Meaning - Dr Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański)
2. An Attempt at a Phonosemantic Analysis of Stirrings Still and what is the word - Dr Sławomir Studniarz (UWM, Olsztyn)
3. Eloquence and Apophasis in Shakespeare and Beckett - Dr Olga Kubińska (Uniwersytet Gdański)
4. Fictional Space and Its Limit in First Love - Keiko Kikuchi ( Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
11.30-13.00 - Pomiędzy językami (prowadzenie: Antonia Rodriguez-Gago)
1. Beckett in Transition: Pour faire remarquer moi? - Dr Seán Lawlor
(University of Reading, WIk. Bryt.)
2. 'Of Course He Has No Story' - Textes pour rien / Texts for Nothing - Dr Monika Szuba (Regent College, Elbląg)
3. 'Handicapped by my ignorance of Spanish': Samuel Beckett's Notes for His Translations of Mexican Poetry - María José Carrera (University of Valladolid, Hiszpania)
14.30-15.15 - Wykład plenarny: (prowadzenie: SE Gontarski)
Dr Mark Nixon (Reading University, UK):
'All I knew' - Beckett's Unpublished Short Story 'Echo's Bones'
15.30-16.30 - Pomiędzy mediami. Pomiędzy gatunkami (prowadzenie: Jerzy Limon)
1. Stillness and Movement in Embers by Samuel Beckett - Anna Suwalska-Kołecka (PWSZ, Płock, Poland)
2. Rough for Radio II - A Neglected Text - Dr Julie Campbell (University of Southampton, Wlk. Bryt.)
17.00-18.00 - Pomiędzy mediami. Pomiędzy gatunkami-kontynuacja (prowadzenie: M. Lachman)
3. Mediated Breath - Sozita Goudouna (Royal Holloway University of
London, Wlk. Bryt.)
4. Between Written and Spoken Word: Intermedial Strategies in Samuel Beckett - Dr Lea Sinoimeri (Université du Havre, France)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
11.00 - Katastrofa - warsztaty dla reżyserów i aktorów prowadzone przez Antoniego Liberę (PL) -
wstęp: 20 zł
13.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat - druga część warsztatów teatralnych prowadzonych przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL) -
wstęp wolny - wymagana wcześniejsza
rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
19.30 - Szczęśliwe dni - pokaz spektaklu Teatru Telewizji oraz spotkanie z jego reżyserem Antonim Liberą (PL) -
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
PIĄTEK 14 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna B
sesja zamknięta, wstęp tylko dla uczestników i gości festiwalu
9.00-10.30 - Konteksty literackie (prowadzenie: Jerzy Jarniewicz)
1.The Irish Attitude towards the Body and the Beckettian Dramatic Oeuvre - Katarzyna Ojrzyńska (Uniwersytet Łódzki)
2."... you never meet place names in Beckett's books": Getting Through in Short Fiction - Samuel Beckett and John McGahern - David Malcolm (Uniwersytet Gdański)
3.Literary Intertextual References in Samuel Beckett's Happy Days - Jadwiga Uchman (Uniwersytet Łódzki)
11.00-12.30 - Sesja Uniwersytetu Bostońskiego wokół dramatu Kroki (prow: M. Wilczyński)
1.Noh/No, Footfalls/Pas: The Art of Stepping Forward and Back - Carrie Preston (Uniwersytet Bostoński, USA)
2.Samuel Beckett's Dramatic Mamalogue: Staging Capable Negativity in
Footfalls/Pas - John Paul Riquelme (Uniwersytet Bostoński, USA)
14.30-15.30 - Konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne (prowadzenie: Enoch Brater)
1.Beckett, Proust, and the Promise of Figurality - Michael D'Arcy (St Francis Xavier University, Kanada)
2.'Grey Dust of Words' in Samuel Beckett's Late Performance Texts. Evanescent Meaning of Human Language as a Medium - Piotr Dobrowolski (UAM, Poznań)
16.00-17.30 - Konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne - kontynuacja (prow. J. Uchman)
3."What we cannot speak about we must pass over in silence" - Samuel Beckett's Watt - Małgorzata Janik (IBL, Polish Academy of Sciences, Warsaw, Poland)
4.Parataxis and Torture: Towards an Ethics of the Void in Samuel Beckett's How It Is - Christopher Langlois (University of Western Ontario, Kanada)
5.Recentering into No Sourse. Narrative Self and Liminal Mind in Beckett's Company - Marco Bernini (Universytet w Parmie, Włochy)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
10.30 - Pisarze w teatrze - spotkanie z młodzieżą - Paweł Huelle rozmawia z Antonim Liberą (PL) -
wstęp: 15 zł
12.00 - Pisarze w teatrze - spotkanie z młodzieżą - Paweł Huelle rozmawia z Antonim Liberą (PL) -
wstęp: 15 zł
13.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat - trzecia część warsztatów teatralnych prowadzonych przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL) -
wstęp wolny, dla wcześniej zapisanych
chętnych
19.30 -
Kwadrat. Wersja 6 - spektakl teatralny Sopockiego Teatru Tańca, inspirowany "Kwadratem" Becketta -
wstęp: 20 zł (spektakl i dyskusja)
Następnie
Beckett w XXI wieku - rozmowa S. E. Gontarskiego, H. Portera Abbotta oraz Enocha Bratera, prowadzenie - Tomasz Wiśniewski
SOBOTA 15 maja
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
Warsztaty teatralne
10.00 - Grając Becketta (według Stanleya Gontarskiego) - warsztaty teatralne prowadzone przez S.E. Gontarskiego -
wstęp: 25 zł - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
13.00 - Kto przychodzi, a kto odchodzi? - warsztaty teatralne prowadzone przez Shimona Levy'ego -
wstęp: 25 zł - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
13.00-14.30 - Beckett na scenie - (na sposób brazylijski) - warsztaty teatralne prowadzone przez Robsona Correa de Camargo -
wstęp wolny - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
14.30-16.00 - Beckett na scenie - (na sposób argentyński) - warsztaty teatralne prowadzone przez Patricio Orozco -
wstęp wolny - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
19.30 -
Nie ja / Kołysanka - przedstawienia teatralne w wykonaniu Jednoosobowego Teatru Poezji Ireny Jun (PL) -
wstęp: 20 zł
NIEDZIELA 16 MAJA 2010
Dworek Sierkawoskich
Sesja otwarta dla publiczności (prowadzona w języku polskim)
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
12.00 - Beckett - Różewicz - dyskusja wokół odczytu Joanny Lisiewicz (UG)
13.00 - Goście Toposu - prowadzona przez Krzysztofa Kuczkowskiego rozmowa z redakcją Tekstualiów oraz redakcją Kwartalnika Artystycznego
14.30 - Beckett czytany na głos - warsztaty prowadzone przez Davida Malcolma
15.30 - Beckett a tradycje literackie (zaproszeni goście: Jan Ciechowicz, Marek Wilczyński, David Malcolm)
17.00 - Ostatnia taśma Krappa - Teatr Polskiego Radia i spotkanie z reżyserem Januszem Kukułą
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
19:30 -
Ostatnia taśma - przedstawienie teatralne Teatru Miejskiego w Gdyni, wyk: Eugeniusz Kujawski; reż: Katarzyna Deszczwstęp: 20 zł