Fundacja Kolonia Artystów, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury zapraszają na trzecią edycję festiwalu OPENSOURCE ART 2013.
Open Source Art Festival to festiwal multimedialny skierowany do młodych mieszkańców całego kraju. Jest to prezentacja najciekawszych niszowych projektów muzycznych i wideo wykorzystujących w procesie twórczym wolne oprogramowanie czyli narzędzia open source'owe. Wszystkie wydarzenia projektu stanowią program o najpełniejszym, wieloaspektowym spojrzeniu na dźwięk, obraz, ruch i możliwości jego użycia.
festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście
Pierwsza edycja Open Source Art Festival odbyła się przy współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury i Państwową Galerią Sztuki w Sopocie w ramach Prezydencji Polskiej w Unii Europejskiej w roku 2011.
Motywem przewodnim III edycji jest TEST jako badanie relacji pomiędzy punktami wydajności urządzeń elektronicznych a progiem ludzkiej percepcji.
OSA Festival opiera się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w pokazach multimedialnych oraz koncertach muzycznych, całość działań będzie miała miejsce w prestiżowych lokalizacjach Trójmiasta - w
Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (Plac Zdrojowy) oraz w
Centrum Św. Jana w Gdańsku.
PROGRAM:
PIĄTEK // 13 WRZEŚNIA 2013 // PGS SOPOT
20:00 - 20:30 Maciej Bączyk | to się nigdy nie skończy | live performance A/V
21:00 - 21:45 Zenial | premiera płyty Chimera | live performance A/V
22:00 - 22:45 Arszyn | A capital letter | live performance A/V
SOBOTA // 14 WRZEŚNIA 2013 // PGS SOPOT
21:00 - 21:45 kyoka | live performance A/V
22:00 - 22:45 ryoji ikeda | test pattern | audiovisual live performance
NIEDZIELA // 15 WRZEŚNIA 2013 // CENTRUM ŚW. JANA
21:00 - 22:00 Herman Kolgen | inject | audiovisual live performance
Maciej Bączyk | to się nigdy nie skończy | live performance A/VArtysta pewnej nocy w czerwcu 2012 roku, wpatrując się w plastikowy globus usłyszał w głowie zdanie - To się nigdy nie skończy.
Od tego czasu realizuje krótkie formy video, projektuje instalacje audio-wizualne i przygotowuję ich prezentacje z uwzględnieniem performatywnego charakteru takich pokazów. Wszystko to pod wspólnym hasłem - To się nigdy nie skończy.
Niektóre z odsłon projektu skupiają się na relacji jaka zachodzi pomiędzy percepcją odbiorcy a obiektem, którego kluczową cechą jest maksymalne rozciągnięcie w czasie. Ujmując to prościej - słowo klucz dla tych działań to - NIESKOŃCZONOŚĆ. W swojej pracy koncentruje się na stworzeniu mocnych i wieloznacznych metafor tego pojęcia.
Od kiedy zapatrzył się w globus, nabrał pewności, że pewne rzeczy nigdy się nie skończą. (wbrew temu co można by sądzić doświadczając współczesności).
W odpowiedzi na zaproszenie do III edycji festiwalu OSA, Maciej zaproponował kolejną odsłonę projektu "To się nigdy nie skończy". Do jej wykonania wykorzysta motyw taśmy magnetofonowej, rozwijającej się w "nieskończoność". Ponieważ festiwal OSA dysponuje zapleczem technicznym umożliwiającym mulit-projekcję, instalacja będzie miała charakter performatywny, odbędzie się na żywo i będzie wzbogacona o wielokanałową projekcją . Dodatkowym elementem tej instalacji będzie minimalistyczna oprawa muzyczna, którą artysta skomponuje specjalnie na III edycję OSA Festival.
Maciej Bączyk mieszka we Wrocławiu. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się muzyką, video i innymi działaniami w których dźwięk przecina się z innymi mediami (głównie w obszarze sztuki jakkolwiek również poza). Grał w zespołach: AGD i Robotobibok, aktualnie gra w zespole Małe Instrumenty. Jest pomysłodawcą i koordynatorem projektu "Niewidzialna mapa Wrocławia" - pierwszego przewodnika po Wrocławiu stworzonego przez ludzi niewidzących. Współpracuje z Galerią Entropia w ramach cyklu - AudioEntropia. Prowadzi pracownię nowych mediów we Wrocławskiej Szkole Fotografii oraz współpracuje z wydziałem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim.
Zenial | premiera płyty Chimera | live performance A/VSoniczny performance, gdzie głównym źródłem dźwięków jest pole elektromagnetyczne kontrolowane i wytwarzane przez walkmany. Istotnym motywem są interferencje z różnymi obiektami i krótkimi falami radiowymi. Pośród tego pojawiają się głosy niewiadomego pochodzenia na wzór trechniki EVP. Podczas festiwalu zostanie zaprezentowany materiał z nowego wydawnictwa "Chimera".
Info o płycie:
www.zoharum.comŁukasz Szałankiewicz - artysta utożsamiany z Sanokiem i Krakowem. Sound artist, historyk, kurator muzyki elektronicznej.
Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Zenial w swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Poza działalnością stricte muzyczną zajmuje się promowaniem twórców polskich w kraju i za granicą. Współtwórca wydawnictwa Audiotong. Działał również prężnie przy organizacji kilku festiwali. Wydaje albumy jako Zenial oraz kiedyś Palsecam, wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics.
Wybrane ważniejsze ostatnie działania w 2012:
instalacja audio-wizualna w Zachęcie w ramach festiwalu Warszawska Jesień (dla Małej Warszawskiej Jesieni) ,reinterpretacja utworu Bogusława Schaeffera na SoundExchange Festival, prezentacja dorobku i warsztaty Massachusetts Institute of Technology/Cambridge.
www.zenial.audiotong.netwww.facebook.com/zeniallo
Arszyn | A capital letter | live performance A/VKamera statycznie filmuje klawiaturę laptopa. Poszczególne klawisze są wciskane przy pomocy specjalnie przygotowanych ruchomych cewek na kablach audio podłączonych do nagłośnienia (interface'u audio laptopa). Performer wciska klawisze pisząc w edytorze tekstu jednocześnie generuje dźwięki przy pomocy cewek "wąchających" pole elektromagnetyczne wytwarzane podczas pracy komputera, przez elementy elektroniczne umieszczone w jego wnętrzu pod klawiaturą.
Warstwę wizualną performance stanowią dwie równoległe projekcje. Pierwszy obraz przedstawia aktywność rąk performera podczas pisania na klawiaturze, drugi to widok edytor tekstu z ekranu laptopa.
Krzysztof Arszyn Topolski to elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera oraz tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Jest kuratorem cyklu Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist.
W latach 2012-2013 zrealizował m.in. projekty : Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/ Perspektywy - reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii -Düsseldorf, Dortmund, Kolonia.
W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku.
Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), oraz Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011). Grał na perkusji w zespołach: Kobiety oraz Ludzie. Współpracuje, współpracował lub występował okazjonalnie z wieloma artystami, kuratorami lub grupami muzycznymi.
krzysztoftopolski.wordpress.com
kyoka | live performance A/VKyoka pracuje jako muzyk / kompozytorka w Berlinie i Tokio, a znana jest z bezpośredniego podejścia do muzyki i ciężko - szorstkich dźwięków, w wyniku których tworzy połamany beat pop z eksperymentalno - tanecznymi rytmami.
Dorastała w Japonii, uczęszczając już we wczesnym dzieciństwie na lekcje gry na pianinie, flecie i syamisen. Podczas słuchania i nagrywania audycji radiowych na taśmie, zainteresowała się możliwością zarysowania i pocięcia taśmy magnetofonowej i wkrótce zaczęła stosować magnetofon jako zabawkę do cięcia, edycji i produkcji pierwszych szorstkich dźwięków. W 1999 roku zaczęła badać możliwości syntezatorów / komputerów i podczas pobytu w Los Angeles od 2004 roku do 2008 roku, tam też cieszyła się odniosła pierwszymi sukcesami, gdy jej utwory pojawiały się w lokalnych stacjach radiowych. W 2008 roku ukazał się jej pierwszy album.
W 2012 roku dołączyła do niemieckiej wytwórni Raster - Noton, wydając pod ich szyldem pierwszy europejski album iSH.
www.raster-noton.net/main.php?action=artists&dat=110
RYOJI IKEDA // TEST PATTERN // [live set] audiovisual live performanceUrodzony w 1966 w Gifu w Japonii, mieszka i tworzy w Paryżu. To jeden z czołowych japońskich kompozytorów elektronicznych. Ryoji skupia się na szczegółach ultradźwięków i częstotliwości oraz na esencjonalnej charakterystyce dźwięku samego w sobie. Jego twórczość́ eksploatuje fizyczne właściwości dźwięku, jego rolę w ludzkiej percepcji oraz w matematycznej kombinacji muzyki, czasu i przestrzeni. Używając komputera i technologii cyfrowych do granic możlliwości, Ikeda rozwinął specyficzne "mikroskopowe" metody inżynierii dźwięk u i kompozycji. Od 1995 poprzez swoje koncerty, instalacje i nagrania był bardzo zaangażowany w sound art. Jego albumy " +/ " (1996), "0° C" (1998) i "Matrix" (2000) zostały osławione przez krytyków jako najbardziej radykalne i innowacyjne przykłady współczesnej muzyki elektronicznej. Wraz z Carstenem Nicolai'em (Alva Noto) pracuje nad wspólnym projektem nazwanym 'cyclo', który bada struktury błędu oraz powtarzalność loopów w oprogramowani komputerowym i w muzyce programowanej komputerowo, wraz z modułami audiowizualnymi dla wizualizacji w czasie rzeczywistym. Wszechstronność jego badań pokazuje także współpraca z choreografem Williamem Forsythe'm z Frankfurt Ballett, z artystą współczesnym Hiroshim Sugimoto, architektem Toyo Ito oraz kolektywem artystycznym Dumb Type. Ryoji Ikeda jest laureatem nagrody Golden Nica w ramach Prix Ars Electronica 2001 w kategorii muzyki cyfrowej.
Ikeda współpracował z wieloma innymi twórcami - m.in. z Carstenem Nicolai (project "cyclo."), z choreografem Williamem Forsythem, artystą Hiroshi Sugimoto czy architektem Toyo Ito. Ikeda otrzymał także nagrodę Golden Nica na Prix Ars Electronica w roku 2001 w kategorii muzyki cyfrowej ("Digital Music").
www.ryojiikeda.com
HERMAN KOLGEN - Polska premiera projektu INJECTInject to ponad godzinny modułowy performance audiowizualny w formacie video HD o wielokanałowym dźwięku.
Ciało ludzkie jest wprowadzone do cysterny. W ciągu 45 minut ciśnienie cieczy wywiera na niego wiele neurosensorycznych transformacji. Począwszy od naskórka do jego systemu nerwowego, który reaguje na napływu lepkości w płynnej komorze. Jego kora mózgowa, której brakuje tlenu , stopniowo traci pojęcie rzeczywistości. Jak ludzkie króliki doświadczalne: ciało staje się materią - organem, którego stany psychiczne są przedmiotem kinetycznych obrazów o osobliwych tymczasowych przestrzeniach.
Genezą głównego materiału wizualnego dla tego projektu było ujęcie w ogromnej cysternie wypełnionej wodą, które trwała sześć dni z rzędu. Yso (aktor w projekcie) musiał być zanurzony na ponad osiem godzin dziennie w szklanym zbiorniku, oscylując pomiędzy stanem nieważkości i brakiem tlenu.
Przy pomocy różnorodnych cyfrowych nagrań wideo i ujęć fotograficznych Kolgen stworzył wiele serii czasowych sekwencji zdjęć, które potem zmontował w elastyczny i modułowy utwór. To w dużej mierze kwestia progresywnej narracji, która jest w nieustannym kręgu wpływów i ruchu, gdzie rzeczywistość jest stale w dyslokacji.
Wybrane pokazy projektu Inject odbyły się dotychczas w:
Taipei, Taichung, Brukseli, Francji, Montrealu, Urugwaju, Argentynie, Portugalii. Hiszpanii, Austrii, Holandii, Filipinach, w Niemczech. Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie PRIX ARS ELECTRONICA 2010.
Ko-produkcja:
KOLGEN + ARCADI + Rada Ministerialna ds. Sztuki w Kanadzie.
www.kolgen.net