stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

34. Festiwal Dźwięki Północy 2018 Opinie (6)

Festiwal organizowany przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku jest jednym z najstarszych i najważniejszych festiwali folkowych w Polsce. Swą wyjątkowość zawdzięcza systematycznie pogłębianemu wątkowi "Północy" oraz bliskości krajów Morza Bałtyckiego i Skandynawii, których muzyczna tradycja stanowi nieustające źródło inspiracji. 34. Festiwal Dźwięki Północy odbędzie się w dniach 4-8 lipca.

muzyka poważna
Kup bilet

10 - 18 maja 2024

Gdańsk
Impreza popularyzuje muzykę współczesną, inspirowaną tradycyjną kulturą muzyczną i taneczną Polski oraz krajów nadbałtyckich. Na festiwalowej scenie powstaje przestrzeń zarówno dla eksperymentu jak i wiernej kontynuacji tradycji, a wspólnym mianownikiem prezentowanych koncertów pozostaje znakomity warsztat wykonawców oraz indywidualny charakter ich twórczości.

festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście


W bogatym programie imprezy znajdują się koncerty, warsztaty tradycyjne, zabawy taneczne, projekcje filmów, spotkania i prezentacje.

PROGRAM:

4.07.2018 (środa)
Ogródek przy Ratuszu Staromiejskim
19.00-22.00 Potańcówka

5.07.2018 (czwartek)
Centrum św. Jana
19.00 Burónka (POL)
20.30 Rim (NOR/SWE)
22.00 Maarja Nuut + Ruum (EST)

6.07.2018 (piątek)
Centrum św. Jana
19.00 WoWaKin (POL)
20.30 The Jietna project (NOR)
22.00 Księżyc (POL)

7 lipca 2018 (sobota)
Ratusz Staromiejski
19.00 Sutari (POL)
20.30 Ahlberg, Ek & Roswall (SWE)

Miejsce - tbc
22.00-01.00 Potańcówka

8 lipca 2018 (niedziela)
Centrum św. Jana
19.00 Maria Kalaniemi (FIN)
20.30 Nanook of the North (POL)

Warsztaty i wydarzenia towarzyszące:
4-7 lipca 2018 r. (środa-sobota)

Ratusz Staromiejski
Warsztaty tańca: 10.00-13.30
Warsztaty śpiewu: 15.00-18.30

7-8 lipca 2018 r. (sobota-niedziela)
Szwedzka Fica
Ogródek przy Ratuszu Staromiejskim
12.00-17.00 (sobota) i 12.00-15.00 (niedziela)

Miejsca:
Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50, Gdańsk
Ratusz Staromiejski w Gdańsku, ul. Korzenna 33/35


Tegoroczną edycję rozkręcą:

Rim - dynamiczne widowisko i niezapomniane przeżycie

Czworo muzyków tworzących zespół Rim kultywuje tradycję, prezentując słuchaczom wspaniały świat skandynawskiej muzyki ludowej. Członkami grupy są czołowi muzycy z Norwegii i Szwecji. Dźwięki dwojga skrzypiec, melodeonu i nyckelharpy kreują świat pełen zabawy, wypełniony rytmiczną muzyką taneczną. Rim oferuje połączenie muzyki eksperymentalnej i improwizacji w swojej interpretacji tradycyjnej muzyki skandynawskiej. Koncerty zespołu Rim to żywiołowe, niezapomniane widowiska, wypełnione zarówno dynamicznymi, jak i subtelnymi melodiami.

Skład:
Jo Einar Jansen (skrzypce, wokal)
Hilde Fjerdingøy (melodeon, wokal)
Elin Jonsson (skrzypce, altówka, wokal)
Sunniva Abelli (nyckelharpa, wokal)

www.rimfolk.se
www.facebook.com/rim.music

Trio WoWaKin

W repertuarze tego zespołu znajdują się mazurki, oberki, polki, tanga, fokstroty oraz piosenki i kołysanki z regionu Radomia, Kielc i Sannik. Muzycy tworzący WoWaKin grają na skrzypcach, harmonii trzyrzędowej, perkusji, a także banjo uke i harmonijce ustnej.

Grupa zadebiutowała w 2016 r. na najważniejszym w Polsce konkursie muzyki folkowej "Nowa Tradycja", zajmując trzecie miejsce. Od tego czasu zespół zagrał na wielu koncertach. Trio zdobyło też trzecią nagrodę na na festiwalu "Folkowe Mikołajki" w Lublinie w 2016 r.
Debiutowa płyta WoWa Kin zatytułowana "Kraj za miastem" ukazała się 17.09.2017 r.

Skład
Paula Kinaszewska - wokalistka, skrzypaczka i aktorka sceniczna, kolekcjonująca i wykonująca polską muzykę tradycyjną. Laureatka nagród teatralnych i muzycznych, uczestnicząca w wielu projektach teatralnych związanych z muzyką tradycyjną i nowoczesną.

Mateusz Wachowiak

Klasycznie wykształcony akordeonista, multiinstrumentalista, kompozytor i wszechstronny muzyk grający także muzykę bałkańską i tango.

Bartłomiej Woźniak - kompozytor, autor muzyki teatralnej i filmowej, a także piosenek. Gitarzysta jazzowy, multiinstrumentalista i realizator dźwięku.

https://www.wowakin.pl/
https://www.facebook.com/triowowakin/

Sutari

Sutari tworzą wokalistki, instrumentalistki a przede wszystkim performerki, związane z różnymi projektami muzycznymi i teatralnymi, kontynuujące tradycje śpiewacze polskiej muzyki ludowej. Projekt Sutari to fuzja ich rozmaitych doświadczeń i fascynacji muzycznych zarówno tych tradycyjnych jak i współczesnych. Specjalizują się w aranżacjach wokalnych i przy użyciu nietypowych instrumentów. Sutari znaczy współbrzmieć.

Zdobywczynie II nagrody i nagrody publiczności - "Burzy Braw" na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 2012 oraz I nagrody i nagrody publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Mikołajki Folkowe 2012. Uznane przez polskich dziennikarzy specjalizujących się w muzyce folk/świata za "NAJCIEKAWSZY NOWY ZESPÓŁ ROKU 2012" w ramach plebiscytu portalu etno.serpent.pl. Zwyciężczynie 10. edycji Bitwy Zespołów (Battle Of The Bands) organizowanej przez jedno z największych wydawnictw z muzyką świata - World Music Network.

https://www.sutari.pl/

Ahlberg, Ek & Roswall

Energiczna muzyka z wirtuozerskimi popisami tria Ahlberg, Ek & Roswall wprost zaprasza do tańca i słuchania. Repertuar grupy opiera się na tradycyjnych szwedzkich melodiach "polska" z prowincji Skania i Medelpad oraz własnych kompozycjach.

Wirtuozeria, pomysłowe aranżacje i starannie dobrany repertuar Ahlberg, Ek & Roswall sprawiły, że grupa ta jest obecnie jedną z najpopularniejszych na szwedzkiej scenie folkowej. Trio w ostatnich latach zyskało uznanie publiczności na całym świecie i zaliczyło udane występy na kilku najważniejszych festiwalach muzyki folkowej.

Twórczość Ahlberg, Ek & Roswall wyróżnia się wpływami popu i muzyki barokowej, szerokim zakresem tonalnym i nieodpartą energią.

Emma Ahlberg
Pochodzi z Sundsvall na północy Szwecji. Wychowała się w rodzinie muzyków i w otoczeniu muzyki, szczególnie folkowej. Na skrzypcach zaczęła grać jako pięciolatka i na przestrzeni lat wykształciła swój własny, niepowtarzalny styl gry. Jest absolwentką wydziału szwedzkiej muzyki folkowej Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Emma gra również w kilku innych szwedzkich grupach, takich jak Ulrika Bodén, Folk All-in Band, Limbohofvet, Hilleviensemblen i Lars Bygdén. W roku 2010 otrzymała tytuł Riksspelman (Folkowy Muzyk Roku) - jedno z najważniejszych wyróżnień na szwedzkiej scenie folkowej.

Daniel Ek
Urodził się i wychował w Vuollerim, małym miasteczku w Laponii na samej północy Szwecji. Na gitarze zaczął grać już w dzieciństwie, a obecnie pracuje jako niezależny muzyk i nauczyciel muzyki. Daniel wykształcił własny styl akompaniamentu i interpretacji melodii, dzięki czemu stał się poszukiwanym muzykiem. Daniel występował też w zespołach Göran Månsson Band i Ranarim oraz z Sofią Karlsson.

Niklas Roswall
Pochodzi z małej miejscowości Kverrestad w Skanii. Początkowo grał na skrzypcach, ale wkrótce przerzucił się na nyckelharpę. Niklas otrzymał tytuł "Riksspelman" w 1992 r., a w 1996 r. został mistrzem świata w grze na nyckelharpie chromatycznej. Po ukończeniu studiów na Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie występował jako muzyk folkowy w różnych formacjach, takich jak Nyckelharporkestern, Crows Bones Martina Greena, Ralsgård & Tullberg Quartet oraz duet Step On It wraz z Ianem Carrem. Grał także w początkowym składzie grupy Ranarim.

https://www.ahlbergekroswall.se/en/

Maria Kalaniemi i Eero Grundström

Maria Kalaniemi należy do czołówki współczesnych akordeonistów. Poza wirtuozerią gry i umiejętnością improwizacji Marię wyróżnia też talent intuicyjnego i wrażliwego kompozytora, a jej osobowość stanowi siłę napędową wszystkich utworów mimo ich stylistycznego zróżnicowania. Melodia tworzy znaczenie, a przesłanie utworu zawsze trafia do słuchaczy. www.mariakalaniemi.com 

Eero Grundström - utalentowany muzyk i kompozytor grający na fisharmonii i harmonijce ustnej. Grundström występuje w wielu zespołach, między innymi w słynnej grupie Sväng. www.twitter.com/eerogrundstrom

Svalan - fińsko-szwedzki pejzaż duchowy w otoczeniu zachwycającej przyrody Finlandii. Łopot żagli na wietrze i urok błękitnych wzgórz prowadzi słuchaczy w magiczną podróż na skrzydłach muzyki.
Maria Kalaniemi, akordeon i wokal
Eero Grundström, fisharmonia i harmonijka ustna

Akordeonistka Maria Kalaniemi w kwietniu 2017 r. wydała nowy album Svalan (Jaskółka) we współpracy z Eero Grundströmem grającym na fisharmonii. Maria Kalaniemi czerpie muzyczne inspiracje z bogatej natury Północnej Karelii. Na koncertach słyszymy też fińsko-szwedzkie ballady, piosenki marynistyczne, namiętne tanga i szaleńcze menuety, których autorami są Jepua i Maria. "Svalan" utrzymywał się pięć miesięcy w pierwszej dziesiątce World Music Charts Europe, a w lipcu był notowany na pierwszym miejscu. Album ten był też nominowany do fińskiej nagrody muzycznej Emma w kategorii płyty z muzyką etniczną.

Wideo Svalan autorstwa Eliny Brotherus: www.youtube.com/watch?v=e_RMmnIo5-o
Kanał YouTube Marii: www.youtube.com/channel/UCPPx9lebmJFVvXixnvEvFdQ

Ponadto:
warsztaty taneczne, śpiewu i rękodzieła
spotkania literackie
pokazy filmowe

Warsztaty tańców polskich (12 godzin)
Prowadzenie: Piotr Zgorzelski i Bogumiła Zgorzelska


4-6 lipca 2018, godz. 10.00-13.00
7 lipca 2018, godz. 11.00-14.00
Cena: 80 zł
zapisz się na warsztat: https://dzwiekipolnocy.pl/warsztaty-tradycyjne-formularz-zgloszeniowy/

Warsztaty przewidziane są przede wszystkim dla osób początkujących i średniozaawansowanych, ale na pewno skorzystają z nich i dobrze będą się bawili także bardziej doświadczeni tancerze.
Dzięki warsztatom można będzie zatańczyć dużą część polskich tańców tradycyjnych, zabaw i gier tanecznych, które wykonuje się w korowodach, parach, trójkach oraz większych układach tanecznych, zwłaszcza po okręgu. Opanujemy zasady tańca w metrum nieparzystym - na trzy (rytmy mazurkowe) oraz w metrum parzystym na dwa (rytmy polkowe), tańczenie w parze i w grupie i po kole, wirowanie w układzie otwartym i zamkniętym, oraz stosowanie różnego rodzaju ozdobników tak charakterystycznych dla dawnych niestylizowanych form tańca. Podczas warsztatu będzie można pogłębić wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki nauczania polskich tańców ludowych w formach niescenicznych oraz pozyskać materiał taneczny do wykorzystania we własnej pracy.

W zależności od tematu warsztatów uczestnicy poznają m.in. : mazurki/oberki oraz polki w wielu odmianach regionalnych, krakowiaka, chodzonego, wiwata, walczyki, tańce układowe i zabawy taneczne oparte o kroki w/w tańców m.in. Krzyżoka, Dynę, Trojaka, Kontro oraz tańce miejskie. Warsztaty bazują na polskich tańcach tradycyjnych, z takich regionów jak: Kurpie, Lubelskie, Łowickie, Mazowsze, Opoczyńskie, Radomskie, Podkarpacie, Małopolska Suwalskie i Wielkopolska.

Warsztaty śpiewu (12 godzin)
Prowadzenie: Paweł Grochocki

4-6 lipca 2018, godz. 15.00-18.00
7 lipca 2018, godz. 11.00-14.00
Koszt: 80 zł
zapisz się na warsztat: https://dzwiekipolnocy.pl/warsztaty-tradycyjne-formularz-zgloszeniowy/

Warsztaty śpiewu otwartym głosem - polskie pieśni tradycyjne

Na warsztaty złożą się praca nad prawidłową techniką śpiewu otwartym głosem, naturalną emisją, prawidłową artykulacją i oddechem oraz nad wykonawstwem i ekspresją polskich pieśni tradycyjnych.
Warsztaty śpiewu tradycyjnego przeznaczone są dla wszystkich bez względu na wiek, stopień zaawansowania muzycznego oraz wcześniejsze doświadczenia muzyczne. Oczekuję jednak otwartości, motywacji do pracy (tak podczas zajęć, jak i w czasie wolnym) oraz zaangażowania. W przypadku kobiet wskazane jest posiadanie umiejętności odbioru dźwięku od mężczyzny.

Podstawowym założeniem warsztatów jest "wielość w jedności, jedność w wielości" - pracować zatem będziemy zarówno nad indywidualnym wydobyciem głosu, jak i nad brzmieniem grupy. Oprzemy się na materiałach muzycznych zebranych podczas badań terenowych oraz na nagraniach archiwalnych. Konkretnego doboru repertuaru dokonamy wspólnie podczas zajęć. Próba odnalezienia siebie w sytuacji dźwiękowej i we wspólnocie osób śpiewających oraz nie ilość a jakość będą napędem do wspólnej pracy.

Kontakt: sekretariat@nck.org.pl

Przeczytaj także