Festiwal "Dźwięki Północy" tradycyjnie odbywa się co dwa lata na początku lipca. W tym roku ze względu na panującą pandemię koronawirusa zdecydowaliśmy się na znaczące zmiany: przeniesienie imprezy na jesień, rezygnację z warsztatów i potańcówek oraz przede wszystkim z występów zagranicznych wykonawców.
Ograniczenia mogą jednak stać się szansą... Tegoroczny Festiwal poświęcony jest więc w całości muzyce polskiej. Podczas koncertów w Centrum św. Jana w Gdańsku zobaczymy i usłyszymy - jak to zwykle bywa na "Dźwiękach Północy" - czołowych polskich wykonawców muzyki tradycyjnej i folk oraz ciekawe muzyczne nowości i zjawiska z ostatnich miesięcy. Ideą, która przyświeca Festiwalowi jest ukazywanie tradycji muzycznej w żywej i nowoczesnej formie. Do udziału w wydarzeniu zaprosiliśmy więc zarówno artystów, którym bliżej do nurtu in crudo, jak i tych, którzy odczytują tradycję na nowo poprzez filtr innych gatunków, takich jak jazz czy muzyka improwizowana.
folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście
Wszystkie koncerty odbędą się w Centrum św. Jana. Nowością, ze względu na ograniczenie liczby publiczności, będą transmisje online.
Bilety i karnety na Festiwal dostępne od 12 września na platformie
www.interticket.plProgram:
1 października 2020 (czwartek)
19.00 Maniucha i Ksawery (POL)
20.30 Bastarda (POL)
2 października 2020 (piątek)
19.00 Adam Strug (POL)
20.30 Vołosi (POL)
3 października 2020 (sobota)
19.00 Lumpeks (POL /FRA)
20.30 Radical Polish Ansambl (POL)
"Dźwięki Północy" są jednym z najważniejszych i najstarszych festiwali folkowych w Polsce. To także jedyne wydarzenie w naszym kraju, które koncentruje się na tradycji i kulturze muzycznej regionu Morza Bałtyckiego. Podstawą programu festiwalu są zjawiskowe koncerty, którym towarzyszą warsztaty tańca, śpiewu, instrumentalne i rękodzieła, projekcje filmów, spotkania, prezentacje teatralne i kulinarne oraz potańcówki z muzyką graną na żywo.
Dzięki Festiwalowi "Dźwięki Północy" NCK od ponad 30 lat popularyzuje muzykę współczesną, inspirowaną tradycyjną kulturą Polski oraz krajów nadbałtyckich. Badamy muzyczne tropy, śledzimy trendy na polskiej i skandynawskiej scenie folkowej, słuchamy i zapraszamy do Gdańska najciekawsze zjawiska - artystów, którzy sięgając po tradycyjne melodie i instrumenty łączą je ze współczesnym doświadczeniem muzyki, nadając tradycji nowy wymiar i nowe artystyczne życie.
-----------------------
ADAM STRUG (POL)śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, producent i kurator muzyczny, scenarzysta filmów dokumentalnych, radiowiec, popularyzator muzyki tradycyjnej.
Adam Strug - śpiew, akordeon
Szczepan Pospieszalski - trąbka
Tomasz Stawiecki - klarnet, klarnet basowy
Max Mucha - kontrabas
Mateusz Kowalski - mandolina, tara, śpiew
Hipolit Woźniak - cytara
Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne
www.adamstrug.pl/MANIUCHA I KSAWERY (POL)duet w autorski sposób łączący jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają również do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
W 2017 odbyła się premiera ich debiutanckiej płyty "Oj borom, borom..., będącej próbą stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są wiosenne, weselne i miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Nowogradem Wołyńskim, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga.
Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Głos i kontrabas stają się równorzędnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka.
Maniucha Bikont - wokal
Ksawery Wójciński - kontrabas, wokal
www.facebook.com/ManiuchaKsawery/www.maniuchabikont.plVOŁOSI (POL)grupa zadebiutowała w 2010 roku na Festiwalu Nowa Tradycja zdobywając wszystkie nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. W roku 2011 potwierdzili swój sukces, otrzymując Grand Prix Svetozar Stracina dla najlepszego utworu world music w Europie na konkursie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców EBU. W roku 2012 pierwsza płyta zespołu znalazła się w specjalnej selekcji TOP20 World Charts Europe. Od tej pory VOŁOSI są nieprzerwanie w trasie. Koncertując na całym świecie, spotykają się ze spontanicznymi reakcjami publiczności i niezwykle przychylnym głosem recenzentów. Koncerty zespołu były transmitowane przez Program II oraz III Polskiego Radia, brytyjskie radio BBC oraz niemiecką stację WDR3. VOŁOSI współpracowali m.in. z Mateuszem Pospieszalskim, Markiem Mosiem i Orkiestrą AUKSO, Adamem Klockiem, legendą muzyki gruzińskiej Niazem Diasamidze, francuskim zespołem Lo'jo, norweskim Sigrid Moldestad Trio, a ostatnio z węgierskim wirtuozem skrzypiec Félixem Lajkó.
Recenzenci zgodnie stwierdzają, że VOŁOSI wymykając się wszelkim klasyfikacjom stworzyli absolutnie oryginalny styl muzyczny. Przekraczając granice instrumentów smyczkowych tworzą muzykę na wskroś nowoczesną i atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy - wyrastającą z karpackich korzeni, ale noszącą w sobie znamiona jazzowej improwizacji, naładowaną rockową energią, pełną niezwykle emocjonalnego przekazu. Ten fenomen sprawia, że VOŁOSI są uwielbiani zarówno przez publiczność wielkich rockowych festiwali, bywalców prestiżowych sal koncertowych, wielbicieli world music, ale i koronowane głowy.
Krzysztof Lasoń - skrzypce
Zbigniew Michałek - skrzypce
Jan Kaczmarzyk - altówka
Stanisław Lasoń - wiolonczela
Robert Waszut - kontrabas
www.volosiband.comwww.facebook.com/volosiBASTARDA (POL)zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC. Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają się niejednokrotnie na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm.
Muzycy - improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory - budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.
Bastarda ma w repertuarze trzy płyty: "Promitat eterno", podejmujące wątki muzyki średniowiecznej Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 - ok. 1480), "Ars moriendi", poświęconej tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej oraz "Nigunim" - album poświęcony mistycznym pieśniom chasydzkim z XVIII i XIX wieku.
Paweł Szamburski - klarnet
Michał Górczyński - klarnet basowy
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
www.bastardatrio.comwww.facebook.com/bastardatrioRADICAL POLISH ANSAMBL (POL)RPA to połączenie tego, co najbardziej archaiczne w tradycji polskiej wsi, z tym, co najbardziej awangardowe we współczesnej muzyce eksperymentalnej. Sześcioro "ludowych" skrzypków i skrzypaczek oraz grający "na dżazie" perkusista - artyści znani z takich grup, jak L. Stadt, Lautari, Tęgie Chłopy czy Odpoczno - podjęli wyzwanie rekonstrukcji muzyki tajemniczego polsko-indyjskiego kompozytora Tadeusza Sielanki.
Nie od dziś wiadomo, że polski mazurek dotarł swego czasu między innymi do Francji, Włoch, Brazylii, Meksyku, na Azory, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspy Kanaryjskie czy Filipiny. Okazuje się, że w połowie XX wieku dotarł także do Indii, gdzie wszedł w niezwykły mariaż z tradycją klasycznej muzyki hindustańskiej. Blisko 70 lat później dowody tego fascynującego międzykulturowego eksperymentu odkrył w archiwach Biblioteki Publicznej w Delhi polski klarnecista Wacław Zimpel. Rozbudowane, transowe, na poły improwizowane utwory o ewidentnie mazurkowej proweniencji podpisane zostały swojsko brzmiącym nazwiskiem श्री तादेउश शिएलंका (pol. Sri Tadeusz Sielanka). Kim tak naprawdę był Tadeusz Sielanka? I jak brzmiały jego kosmiczne mazurki? Tymi dwoma pytaniami zajmujemy się od ponad dwóch lat. Odpowiedź na nie stanowi debiutancka płyta pt. "Tiers Monde".
Maciej Filipczuk - skrzypce, kierownictwo muzyczne
Emilia Bolibrzuch - skrzypce
Łucja Siedlik - skrzypce
Maria Stępień - skrzypce
Mateusz Kowalski - skrzypce
Marcin Lorenc - skrzypce
Piotr Gwadera - dżaz
Michał Mendyk - szeptun
www.facebook.com/radicalpolishansambl/LUMPEKS (POL / FRA)francusko-polski zespół założony przez francuskiego kontrabasistę mieszkającego w Warszawie - Sébastiena Beliaha. Do współpracy zaprosił on dwóch francuskich wybitnych improwizatorów sceny jazzowej - Pierre'a Borela (saksofon) i Louisa Lauraina (trąbka) oraz utalentowaną śpiewaczkę i barabanistkę Olgę Kozieł. Z tego połączenia znoszącego granice, powstał osobliwy styl żonglujący energetyczną improwizacją jazzową i siłą polskiej muzyki tanecznej. Zespół otrzymał Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja 2019 za: "swobodną, odważną, pełną wyobraźni i wyczucia, interpretację tradycji muzycznych".
Louis Laurain - trąbka
Pierre Borel - saksofon
Olga Kozieł - instrumenty perkusyjne, śpiew
Sébastien Beliah - kontrabas
www.facebook.com/Lumpeks-1250810715076050