stat
Impreza już się odbyła

Sopot Non-Fiction to jedyny w Polsce przegląd teatru dokumentalnego, połączony z warsztatami dla profesjonalnych twórców. To wyjątkowa okazja, aby spotkać się z najnowszymi zjawiskami z teatru non-fiction i przyjrzeć się procesowi pracy nad spektaklami.

lis 30

sobota, g. 18:00

Wstęp wolny
gru 21

sobota, g. 12:00 - 14:00

Gdańsk, ul. Batorego 18
bilety 40 zł
ulgowy 30 zł
przedsprzedaż 40 zł
Kup bilet
Już po raz trzeci do Sopotu przyjadą reżyserzy, dramatopisarze i aktorzy z całej Polski. Przez tydzień będą pracować nad projektami przedstawień, inspirowanych prawdziwymi historiami. Materiałem będą reportaże, wspomnienia, materiały archiwalne i wywiady z autentycznymi bohaterami. W tegorocznej edycji weźmie udział 7 zespołów, które zajmą się m.in. tematem polskiego himalaizmu, sytuacją imigrantów szukających azylu w Polsce oraz biografią wybitnej polskiej dramatopisarki Stanisławy Przybyszewskiej, która ostatnie lata życia spędziła w Gdańsku. Wśród uczestników rezydencji będą reżyserzy: Lena Frankowska, Katarzyna Kalwat, Piotr Ratajczak, dramaturdzy i dramatopisarze: Iwona Nowacka, Radosław Paczocha, Anna Wakulik, aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Henryk Niebudek, Tomasz Tyndyk. Rezydencję zakończy 5 i 6 września Maraton Non-Fiction na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie, podczas którego uczestnicy zaprezentują warsztatowe prace w rozwoju.

Równolegle z warsztatami odbywać się będą prezentacje spektakli i akcji w przestrzeni publicznej. Festiwal zainauguruje premiera instalacji audio w pociągach SKM "Posłuchaj maszynisty", którą przygotuje specjalnie dla festiwalu szwajcarska reżyserka Joséphine de Weck z dramaturgiem Szymonem Adamczakiem. Instalacja będzie miała formę krótkich audycji, emitowanych podczas jazdy, opartych na wywiadach z maszynistami SKM na temat ich życia i pracy.

Drugą propozycją festiwalową będzie spektakl Magdy Fertacz i Łukasza Chotkowskiego "Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert" z Teatru Lubuskiego w Zielonej Górze. Przedstawienie, będące połączeniem koncertu i spektaklu oparte jest na tekście, który napisały więźniarki z Zakładu Karnego w Krzywańcu podczas trwających rok warsztatów. Opowiada o cienkiej granicy między więzieniem a wolnością, przestępstwem a normalnym życiem. Z aktorami z Zielonej Góry na żywo wystąpi zespół Der Father.

Teatr Wybrzeże zaprezentuje na festiwalu swoją najnowszą premierę: dokumentalną sztukę rosyjskiej dramatopisarki Jeleny Grieminy "Dwóch w twoim domu" w reż. Rudolfa Zioło. Jest to historia Uładzimira Niaklajeu, białoruskiego poety i działacza politycznego, który był kandydatem w wyborach na prezydenta Białorusi w 2010 r. Białoruskie KGB aresztowało go w dniu wyborów i osadziło na wiele miesięcy w areszcie domowym. Dramat oparty jest na wywiadach z poetą i jego żoną o życiu w mieszkaniu z oficerami KGB.

Prezentacjom festiwalowym będą towarzyszyć spotkania z realizatorami i dyskusje o teatrze dokumentalnym.

Kuratorami festiwalu są Adam Nalepa, reżyser związany z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku i Roman Pawłowski, publicysta, krytyk i kurator teatralny z Warszawy.

Kalendarz Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction 2014.

piątek 29 sierpnia - Pokaz przedpremierowy: "Posłuchaj maszynisty!"
sobota 30 sierpnia Premiera: "Posłuchaj maszynisty!" - audio-instalacja w pociągach SKM
29 sierpnia - 4 września / pociągi SKM
Kolejne prezentacje: 1,2,3,4 września

Szczegółowy rozkład pociągów z audio-instalacją 25 sierpnia na www.sopotnonfiction.pl.

sobota 30 sierpnia, godz. 19.00 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Spektakl Jeleny Greminy "Dwóch w twoim domu"

Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Rudolf Zioło
Scenografia: Katarzyna Stochalska
Występują: Magdalena Boć, Grzegorz Gzyl, Jakub Mróz, Piotr Łukawski
produkcja: Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Premiera w ramach Festiwalu Literacki Sopot.
po spektaklu 30 sierpnia spotkanie z Jeleną Greminą i realizatorami spektaklu

niedziela 31 sierpnia, godz. 14.00 - Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie

"Salon Kulturalny" Radia Gdańsk na żywo z Sopotu - spotkanie z Joséphine de Weck, Szymonem Adamczakiem i uczestnikami projektu "Posłuchaj maszynisty!", prowadzenie: Iwona Borawska (Polskie Radio Gdańsk)

niedziela 31 sierpnia, godz. 20.00 - Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie
Pokaz zapisów prezentacji Maraton Non-Fiction 2013

poniedziałek 1 września, godz. 19.00 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie
Spektakl "Całoczerwone"

Tekst: Małgorzata Szczerbowska
Reżyseria: Adam Nalepa
Występują: Sylwia Góra-Weber i Małgorzata Szczerbowska
Multimedia: Tomasz Weber
Produkcja: Teatr BOTO, Sopot

wtorek 2 września, godz. 19,00 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie
Spektakl "Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert"

Teksty: Ewa Kasińska, Mariola Sopel, Kasiulek, Kaśka D., Kret, Żmija
Reżyseria: Łukasz Chotkowski
Dramaturgia i układ tekstu: Magda Fertacz
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka na żywo: DER FATHER (Joanna Halszka-Sokołowska, Jerzy Rogiewicz, Daniel Pigoński)
Występują: Dawid Rafalski, Hanna Klepacka, Elżbieta Lisowska - Kopeć, Przemysław Kosiński ze specjalnym udziałem Mamadou Bâ alias Góo Ba
Produkcja: Teatr Lubuski, Zielona Góra

Czwartek 4 września, godz. 20.00 - Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie
Film dokumentalny "Sprawa Przybyszewskiej''

Reż. Joanna Cichocka Gula, 1996 (48 min.)
Produkcja: Telewizja Gdańsk dla TVP 2
Po projekcji spotkanie z autorką filmu.

Piątek 5 września, godz. 18.00 - 22.15 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Maraton Non-Fiction Część 1:

Sobota 6 września, godz. 14.00 - 16.45
- Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Maraton Non-Fiction Część 2:

sobota 6 września, godz. 18.30 - 21.15 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Maraton Non-Fiction Część 3:

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń rezydencji artystycznej. Podczas dwudniowego przeglądu zespoły prezentują efekty pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje, fragmenty sztuk, powstałych w trakcie tygodniowej pracy. Pokazom towarzyszą dyskusje i umówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!


Wydarzenia Sopot Non-Fiction 2014:

"Posłuchaj maszynisty!" - audioinstalacja w pociągach SKM

Koncepcja i reżyseria: Joséphine de Weck (Szwajcaria)
Współpraca dramaturgiczna: Szymon Adamczak

Produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Sopot Non-Fiction, Polskie Radio Gdańsk,
Projekt współfinansowany z Pro Helvetia.

29 sierpnia - 4 września / pociągi SKM
Pokaz przedpremierowy: 29 sierpnia
Premiera: 30 sierpnia
Kolejne prezentacje: 1,2,3,4 września
Szczegółowy rozkład pociągów z audio-instalacją zostanie ogłoszony 25 sierpnia.

"Posłuchaj maszynisty!" to instalacja dźwiękowa w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, której bohaterami są maszyniści SKM. Instalacja będzie miała formę krótkich audycji, opartych na wywiadach z maszynistami na temat ich życia i pracy w trójmiejskiej aglomeracji. Będą one odtwarzane za pomocą systemu nagłośnieniowego w wybranych składach pociągów.

Joséphine de Weck o idei projektu:
Nasze miasta funkcjonują dzięki wysiłkowi tysięcy ludzi, którzy pracują dla nas. Jedni sprzątają nocami ulice, inni prowadzą tramwaje, autobusy, pociągi. Chcielibyśmy udzielić głosu jednej z tych niewidocznych na co dzień grup: maszynistom kolejki SKM. Rzadko mamy okazję z nimi rozmawiać, poza pytaniem o bilety czy następną stację. Zapominamy, że bez nich nie moglibyśmy poruszać się po Trójmieście. Transport publiczny bez nich by nie istniał, tymczasem nawet ich nie zauważamy. Są częścią maszyny.

Chcemy ich zapytać o czym myślą podczas jazdy? Czy lubią swoją pracę i rolę w społeczeństwie? Czy słuchają muzyki w pracy? Które miejsce w mieście lubią najbardziej? Dzięki projektowi "Posłuchaj maszynisty!" publiczna przestrzeń, w której unikamy intymności, zmieni się w miejsce, gdzie możemy mówić o nas samych i kontaktować się z innym. Pasażerowie staną się społecznością, połączoną doświadczeniem intymności i otwarcia na drugą osobę.

"Salon Kulturalny" Radia Gdańsk na żywo z Sopotu - spotkanie z Joséphine de Weck, Szymonem Adamczakiem i uczestnikami projektu "Posłuchaj maszynisty!", prowadzenie: Iwona Borawska (Polskie Radio Gdańsk)
31 sierpnia, godz. 14 - Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie

Jelena Gremina "Dwóch w twoim domu" - spektakl

Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Rudolf Zioło
Scenografia: Katarzyna Stochalska
Występują: Magdalena Boć, Grzegorz Gzyl, Jakub Mróz, Piotr Łukawski
Premiera w ramach Festiwalu Literacki Sopot.

Produkcja: Teatr Wybrzeże, Gdańsk
30 sierpnia, godz. 19,00, Scena Kameralna w Sopocie
po spektaklu 30 sierpnia spotkanie z Jeleną Grieminą i realizatorami spektaklu

Dokumentalna sztuka rosyjskiej dramatopisarki, założycielki moskiewskiego Teatru doc. oparta na historii Uładzimira Niaklajeua, białoruskiego poety i działacza politycznego. Niaklajeu był jednym z opozycyjnych kandydatów na prezydenta Białorusi w wyborach w grudniu 2010 roku. W dniu wyborów został pobity i uprowadzony przez KGB. Po miesięcznym pobycie w więzieniu umieszczono go na kilka miesięcy w areszcie domowym, ograniczając możliwość spotkań i poddając nieustającej obserwacji. Poecie i jego żonie towarzyszyli przez całą dobę dwaj kagiebiści. Areszt zakończył się procesem, w którym Niaklajeua skazano na dwa lata pozbawienia wolności w zawieszeniu na dwa lata.

Materiałem do sztuki były wywiady z Niaklajeuem i jego żoną o życiu w domowym areszcie. Na ich podstawie Griemina zbudowała groteskową komedię o prawach człowieka.

Jelena Gremina o sztuce "Dwóch w twoim domu":
Zimą 2013 roku polityka dotknęła nas osobiście. W Mińsku aresztowano i wywieziono w nieznanym kierunku poetę - Uładzimira Niaklajeu, ojca naszej dobrej znajomej Ewy Niaklajeu, kuratorki teatralnej mieszkającej w Helsinkach. Sami poczuliśmy na własnej skórze, że jeśli nawet nie myślisz o polityce, ona pomyśli o tobie. Nic nie da ukrywanie się w swojej niszy, w teatralnym getcie - oni i tak cię dopadną. Potem dowiedzieliśmy się, że Niaklajeu dzięki Bogu jest żywy, ale znajduje się w areszcie domowym, że w jego maleńkim mieszkaniu dzień i noc pilnują go kagiebiści. Zrozumieliśmy, że to realny dramat, który rozgrywa się tu i teraz. Zamknięta przestrzeń, w której jedni bohaterowie pilnują drugich, a jednocześnie wszyscy są więźniami. Prawdziwy teatr życia.

"Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert" - spektakl

Teksty: Ewa Kasińska, Mariola Sopel, Kasiulek, Kaśka D., Kret, Żmija
Reżyseria: Łukasz Chotkowski
Dramaturgia i układ tekstu: Magda Fertacz
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka na żywo: DER FATHER (Joanna Halszka-Sokołowska, Jerzy Rogiewicz, Daniel Pigoński)
Występują: Dawid Rafalski, Hanna Klepacka, Elżbieta Lisowska - Kopeć, Przemysław Kosiński ze specjalnym udziałem Mamadou Bâ alias Góo Ba

Produkcja: Teatr Lubuski, Zielona Góra
2 września, godz. 19,00 - Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
po spektaklu ok. godz. 21.00 spotkanie z twórcami

Spektakl dokumentalny oparty na tekstach kobiet, osadzonych w Zakładzie Karnym w Krzywańcu (woj. Lubuskie). Realizatorzy spotykali się z nimi przez rok na comiesięcznych sesjach. Spędzili godziny na rozmowach o karze, winie, miłości, nienawiści, przyjaźni. Efektem tych spotkań jest scenariusz przedstawienia. Aktorom Teatru Lubuskiego towarzyszy zespół rockowy DER FATHER oraz Mamadou Bâ alias Góo Ba, aktor, muzyk i śpiewak z Dakaru, członek grupy artystycznej LaFabriks.

Od realizatorów:
Żmija, Kasiulek, Mariola, Ewa, Kaśka, Kret mówią wreszcie swoim głosem, głosem, którego może wolelibyśmy nie usłyszeć, albo nadać mu marginalne znaczenie. Bo co przejmującego mogą nam opowiedzieć kobiety z Zakładu Karnego? Kolejną historię o swojej niewinności? Przeciwnie. Mówią, że nic by w życiu nie zmieniły, bo wtedy nie byłyby tymi, którymi są. Arogancja? Brak skruchy? Czym różnią się od nas, pozostających na wolności? Co myślą o sobie, świecie, relacjach międzyludzkich? Jakiemu doświadczeniu ludzkiemu dają świadectwo? A może nie różnimy się tak bardzo? Może dzieli nas jedynie sekunda niewłaściwej decyzji?

"Sprawa Przybyszewskiej'' - film dokumentalny

Reż. Joanna Cichocka Gula, 1996 (48 min.)
Produkcja: Telewizja Gdańsk dla TVP 2
4 września, godz. 20.00 / Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie
po projekcji spotkanie z autorką filmu

Intencja autorki filmu było przypomnienie postaci artystki, która zapisała się w historii polskiej literatury wspaniałym dramatem "Sprawa Dantona" ale całkowicie zniknęła na wiele dziesięcioleci ze świadomości Polaków. Poza osobistymi rozterkami Przybyszewskiej, jej uwikłaniem w niełatwą relację z ojcem Stanisławem Przybyszewskim, samotnością i brakiem uznania, istotna była też jej specyficzna relacja z miastem, w którym mieszkała w ostatnich latach życia - z Gdańskiem. Nie było w tym związku miłości, nie było też zainteresowania dla spraw codziennych. Film stanowi z jednej strony dokumentalny zapis biografii Przybyszewskiej, z drugiej stara się pokazać emocjonalny stan artystki w ostatnich latach jej życia.

"Całoczerwone" - spektakl

Tekst: Małgorzata Szczerbowska
Reżyseria: Adam Nalepa
Występują: Sylwia Góra-Weber i Małgorzata Szczerbowska
Multimedia: Tomasz Weber
Produkcja: Teatr BOTO, Sopot
1 września, godz. 19.00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Sztuka Małgorzaty Szczerbowskiej, aktorki, oparta na autobiograficznym materiale.

Od autorki:
"Całoczerwone" to zapis mojej wrażliwości, to sposób odczuwania siebie wobec siebie, siebie wobec rzeczywistości. To zapis trudnego dla mnie czasu, czasu chowania na zawsze i odkrywania, że wszystko znowu przede mną. To fragmenty sytuacji, myśli i skojarzeń, które kiedyś mi się przydarzyły. Nie pamiętam tylko czy rok temu czy pięć. Więcej wie Ruta - pies, suka dokładniej.

O przedstawieniu:
To, co decyduje o wartości spektaklu "Całoczerwone", to bezpretensjonalność i szczerość. Nalepa prowadzi obie postaci na granicy intymności, konsekwentnie unika otwartych deklaracji politycznych, a tekst Szczerbowskiej opiera się psychologicznej interpretacji i pozwala na budowanie metafory kobiecości- Marta Bryś, jurorka Ogólnopolskiego Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2013/14.

Maraton Non-Fiction

Część 1: 5 września, godz. 18.00 - 22.15 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Część 2: 6 września, godz. 14.00 - 16.45 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Część 3: 6 września, godz. 18.30 - 21.15 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń rezydencji artystycznej. Podczas dwudniowego przeglądu zespoły prezentują efekty pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje, fragmenty sztuk, powstałych w trakcie tygodniowej pracy. Pokazom towarzyszą dyskusje i umówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!

-----

BIOGRAMY ARTYSTÓW I ARTYSTEK
Szymon Adamczak (ur. 1991) - dramaturg, studiuje na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych (historia sztuki oraz filozofia) w Poznaniu. Członek i współzałożyciel Kolektywu 1a, nieformalnej grupy zajmującej się praktykami artystyczno-społecznymi oraz animującej Wzgórze Św. Wojciecha w Poznaniu (https://www.facebook.com/kolektyw1a). W ramach Kolektywu 1a realizuje czytania performatywne oraz współprowadzi program Project Room Poznań. Jako dramaturg pracował m.in. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (Until lions... i Kto zabił Alonę Iwanowną), Teatrze Nowym w Poznaniu (Dom lalki, w przygotowaniu Elsynor) oraz Teatrem Polskim we Wrocławiu (Nowewyzwolenie.doc). Współpracował i pisał dla: Czasu Kultury, Dwutygodnika, Didaskaliów i platformy e-teatr.pl. Redaktor działu teatr/sztuka w magazynie BOLD. W 2013 uczestnik warsztatów Open Circle na festiwalach Homo Novus w Rydze i Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych.

Łukasz Chotkowski (ur. 1981) - dramaturg, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej. Od 2006 roku dramaturg Teatru Polskiego w Bydgoszczy, gdzie zadebiutował jako reżyser prapremierą polską O zwierzętach Elfriede Jelinek (2008). Jako dramaturg współpracował m.in. z Pawłem Łysakiem - Sprawa Dantona (2008, TPB) i Mają Kleczewską - Płatonow (2009, TPB), Babel Elfriede Jelinek (2010, TPB), Burza (TPB, 2012), Oresteja (2012, Teatr Narodowy), Podróż zimowa (2013, TBP i Teatr Powszechny w Łodzi), Burza (Schauspielhaus Hamburg, 2014). W 2007 zrealizował performance 40 KG, ZRÓB TO SOBIE. I, podczas którego zamknął się wraz z 20 kg jabłek i 20 kg pomidorów w przeszklonej Galerii Kantorek na głównej ulicy Bydgoszczy. Akcja trwała 24 godziny i została przerwana przez performera po zjedzeniu 16 kg owoców. Dramaturg spektaklu Cherry Blossom, koprodukcji Teatru Polskiego w Bydgoszczy ze szkockim Traverse Theatre (2008). W 2009 roku przygotował prapremierę polską Łaknąć Sarah Kane na małej scenie TP w Bydgoszczy. Jako reżyser zrealizował m.in. Matki/Błagalnice. Koncert śmierci (2012, Teatr im. Jaracza, Olsztyn) i remix Marina Abramović: Teraz (2013, Komuna Warszawa). Autor sztuk Niestąd (Dialog 3/2006) oraz Performatyka motyli ("Lampa" 2005). Drukował teksty teoretyczne o Marinie Abramović i Sarah Kane w "Didaskaliach" i "Dialogu". Kurator festiwalu "Express EC 47, odcienie polityki" (2006 Warszawa ) i festiwalu "Postdrama Project" (2005 Warszawa) poświęconego teatrowi postdramatycznemu.

Magda Fertacz
(ur. 1975) - dramatopisarka, scenarzystka teatralna, filmowa i telewizyjna, projektantka wnętrz. Ukończyła Wyższą Szkołę Komunikowania i Mediów Społecznych oraz dwuletnie studia uzupełniające na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Brała również udział w zajęciach z dramatopisarstwa prowadzonych przez Tadeusza Słobodzianka w Collegium Civitas. Zadebiutowała dramatem Kurz, którym zdobyła wyróżnienie w konkursie Radom Odważny w 2005 roku (prapremiera w Teatrze Narodowym w Warszawie w reż. Anny Trojanowskiej w 2008 roku). Napisała sztuki Absynt (2005), Trash Story (2008), Białe Baloniki (2010), Śmierć Kalibana (2011), Grabiny 6.12 (2012). Za Trash Story w 2008 roku otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną; utwór został przetłumaczony m.in. na niemiecki, słowacki, czeski i hebrajski.

Jest współautorką scenariuszy do spektakli o Powstaniu Warszawskim - Hamlet 44 w reż. Pawła Passinego (2008, Muzeum Powstania Warszawskiego) i Zawiadamiamy was, że żyjemy. Dubbing 44 w reż. Marcina Libera (2009, MPW). Razem z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk i Sylwią Chutnik napisała scenariusz do spektaklu III Furie w reż. Marcina Libera (2011, Teatr Współczesny w Szczecinie). Jest współautorką scenariusza serialu Bez Tajemnic dla telewizji HBO (2012).

Sylwia Góra-Weber
- aktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie filii we Wrocławiu. W latach 1999-2001 aktorka Teatru Wierszalin w Supraślu. Pracowała m.in. w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, w Tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego, w Teatrze Nowym w Słupsku, w Teatrze na Plaży w Sopocie. W 2009 roku za spektakl Umiłowania zdobyła nagrodę dla najlepszego aktora z Dolnego Śląska na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu. Obecnie aktorka Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Boto. W 2013 roku, na Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko w Gdańsku, otrzymała nagrodę aktorską za rolę w spektaklu Całoczerwone.

Jelena Griemina (ur. 1956) - rosyjska dramatopisarka, scenarzystka. Założycielka, dyrektorka i ideolożka moskiewskiego Teatru.doc. Autorka dokumentalnej sztuki o ataku terrorystycznym w Biesłanie Wrzesień.doc (2005). W 2010 roku zwróciła uwagę całego kraju jak również mediów zagranicznych na śmierć Siergieja Magnickiego w moskiewskim więzieniu poprzez dokumentalną sztukę opartą na materiałach sądowych i rozmowach ze świadkami Godzina osiemnaście (tyle czasu umierał Magnicki w celi). W 2013 roku zrealizowała dokumentalny spektakl z udziałem muzyków z tadżyckich filharmonii, którzy pracują jako gastarbeiterzy na moskiewskich budowach. Aktualnie pracuje nad spektaklem o młodych faszystach rosyjskich, opartym na policyjnych podsłuchach.

Założony w 2002 roku Teatr.doc opiera się na metodzie pracy nazywanej "verbatim" przejętej od angielskiego Royal Court Theatre. Verbatim oznacza dosłowny zapis rzeczywistości. Praca nad spektaklem opiera się na reporterskim wywiadzie w terenie, dokumentacji rozmów, które stanowią podstawę do prób scenicznych. Teatr.doc jest niezależny, niekomercyjny i niepoprawny politycznie. Porusza aktualne problemy, jego rdzeniem jest tekst, a punktem wyjścia są realni ludzie, a nie bohaterowi literaccy. To daje możliwość dojścia do głosu tym, którzy dotąd go nie mieli. Metoda pracy Teatru.doc pozwala poruszać trudne tematy społeczne, widziane oczami ludzi, których bezpośrednio dotyczą. Zaangażowana działalność sprowadza na Teatr.doc nieustanne ataki medialne i polityczne.

Małgorzata Szczerbowska - aktorka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Toruniu i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie filii we Wrocławiu. W latach 1996-1999 pracowała w Teatrze Pieśń Kozła, a latach 2000-2004 w Teatrze Dramatycznym w Opolu. W 2001 roku za rolę Psa w Sytuacjach rodzinnych (reż. Marek Fiedor) otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie. Od 2005 roku wykłada w Policealnej Szkole Aktorskiej w Katowicach. Jest liderem warsztatów aktorskich i wokalnych. Od 2010 aktorka Teatru Boto. W 2013 roku, na Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko w Gdańsku, otrzymała nagrodę za scenariusz spektaklu Całoczerwone.

Joséphine de Weck (ur. 1989) - szwajcarska aktorka i reżyserka. W latach 2009-2013 studiowała aktorstwo w INSAS w Brukseli (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle www.insas.be). W 2013 rozpoczęła studia magisterskie w Wyższej Szkole Sztuki w Bernie na wydziale praktyki scenicznej. Od dzieciństwa uprawia taniec i gra na fortepianie. Od 2010 współpracuje z Jeanem Steinauerem, szwajcarskim dziennikarzem, z którym stworzyła teatralne improwizacje w przestrzeni miejskiej Fryburga. Wystąpiła w wielu filmach krótkometrażowych (Flore BLEIBERG, Hoang-Son DOAN, Brain Rain Clip). W ciągu ostatnich trzech lat współpracowała z reżyserem Thibautem Wengnerem jako asystentka, a później aktorka (www.trvx-publics.eu). Współpracuje także z Alexandre LE PETIT i jego platformą badawczo-performatywną Versonatura (www.versonatura.org). W 2013 założyła swój własny zespół "Opus 89" (www.opus89-collectif.com), który produkuje co roku jeden projekt w Szwajcarii, zazwyczaj w przestrzeniach nietypowych dla kultury instytucjonalnej. Celem projektów jest badanie więzi między widzami i aktorami.

Rudolf Zioło
- reżyser, absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wydziału Reżyserii Dramatu w leningradzkim Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii. Wykłada na Wydziale Reżyserii Dramatu w krakowskiej PWST. Reżyserował dla Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Od 2003 związany z zespołem artystycznym Teatru Wybrzeże w Gdańsku, od 2005 z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Autor wielu nagradzanych spektakli, m.in. Psiego serca M. Bułhakowa (1983), Republiki marzeń B. Schulza (1987), Snu nocy letniej (1992) oraz Burzy (1997) W. Shakespeare'a. W Teatrze Wybrzeże w Gdańsku przygotował m.in. Woyzecka G. Büchnera (1995) i Orkiestrę Titanic C. Bojczewa (2007).

Przeczytaj także