W dniach 6-15.09.2013 odbywać się będzie w Gdańsku 8. Festiwal Goldbergowski, któremu patronuje urodzony w 1727 roku w Gdańsku klawesynista, Johann Gottlieb Goldberg-pierwszy wykonawca Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha.
Zgodnie z przyjętymi założeniami, na festiwalu obecni będą wybitni artyści, świętujący sukcesy na międzynarodowej arenie konertowej. Ponadto, w premierowej odsłonie zabrzmi muzyka dawnego Gdańska okresu Wielkiejnocy, nie zabraknie także Wariacji Goldbergowskich, tak charakterystycznych dla festiwalu.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Na
koncercie otwierającym, w
piątek 6.09. usłyszeć będzie można motety Maryjne doby renesansu, w gwiazdorskiej obsadzie zespołu
Weser Renaissance Bremen, pod dyrekcją
Manfreda Cordesa. Każdy z członków wokalnego oktetu, to jednocześnie utytułowany solista. Zestawienie tak wybitnych głosów, w akustyce prezbiterium kościoła św. Trójcy, niewątpliwie stworzy piękne zespołowe brzmienie.
7.09 wystąpi laureat pierwszej nagrody Konkursu Bachowskiego w Lipsku, co jest najlepszą rekomendacją w przypadku wykonań muzyki Bacha. W interpretacji
Jörga Halubka usłyszą Państwo Arię z Wariacjami BWV 988.
Dzień później, w
niedzielę 8.09, wystąpi
Nuria Rial z
Austrian Baroque Company, pod kierunkiem
Michaela Omana. Współpraca świetnej sopranistki z zespołem, zaowocowała nagraniem "Neun deutsche Arien" Händla dla Sony Music, wyróżnionym Złotym Orfeuszem (Orphée d'Or), przyznawanym przez paryską Académie du Disque Lyrique. W trakcie gdańskiego koncertu, usłyszeć będzie można m.in. utwory z tej właśnie płyty.
Podczas drugiego weekendu festiwalu,
13.09. powrócą
Wariacje Goldbergowskie, tym razem w wersji zaproponowanej przez
Musica Antiqua Latina z Rzymu. Brzmienie zespołu, wynikające z obsady, na którą składają się: viola da gamba, basso di violino, violone i klawesyn, wydobędzie z Bachowskich Wariacji nowe kolory, ukazując z jednej strony, jak utwór może zmieniać swe oblicze w zależności od użytych środków wykonawczych, z drugiej zaś udowadniając, że największe dzieła wciąż inspirują i zachęcają niekiedy do pewnych eksperymentów.
Dzień później, (14.09) mieć będzie miejsce wydarzenie o tyle wyjątkowe, że po raz pierwszy na Festwalu Goldbergowskim zabrzmi mandolina i to pod palcami jednego z największych wirtuozów tego instrumentu -
Avi Avitala. O jego renomie niech świadczą sukcesy płyty nagranej przez niego dla Deutsche Grammophon. W koncercie akompaniować mu będzie na klawesynie
Shalev Ad-El.
Zwieńczeniem Festiwalu Goldbergowskiego będzie koncert z muzyką gdańską okresu Wielkiejnocy. Świetni soliści -
Heike Heilmann,
Marion Eckstein,
Virgil Hartinger,
Marek Rzepka i zespół
Goldberg Baroque Ensemble, w międzynarodowej obsadzie, pod dyrekcją
Andrzeja Mikołaja Szadejko, gwarantują prezentację kantat gdańskich mistrzów na najwyższym, światowym poziomie. Jestem pewna, że tak jak w poprzednich edycjach festiwalu, przekonać się będziemy mogli, że wykonywane podczas tego koncertu kompozycje, niesłusznie uległy zapomnieniu. Festiwal Goldbergowski, zgodnie ze swoją ideą, przywraca je do życia koncertowego udowadniając, że bogate, muzyczne dziedzictwo Gdańska wciąż potrzebuje szerokiego podium do popularyzacji.
Z zagadnieniami dotyczącymi dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska wiązać się będzie także
PANEL NAUKOWY zorganizowany
7.09 (sobota godz. 10.00) w
Instytucie Kultury Miejskiej (Długi Targ 39/40). Kilka wykładów wygłoszonych przez prelegentów: Jerzego Mariana Michalaka (Gdańsk), Alinę Mądry (UAM Poznań), Piotra Kociumbasa (Uniwersytet Warszawski), Alinę Ratkowską (UMFC Warszawa), przybliży wybrane aspekty życia muzycznego Gdańska dawnych wieków. Tego samego dnia w wykonaniu Moniki Kaźmierczak usłyszeć też będzie można carillon Ratusza Głównego Miasta, na którym zabrzmi muzyka gdańska, w tym Polonezy patrona festiwalu- Johanna Gottlieba Goldberga.
www.goldbergfestival.pl