stat
Impreza już się odbyła

Świętojańskie Bluesowanie: Zdrowa Woda, Mielczarek, Yellow Cab Opinie (3)

sty 9

czwartek, g. 19:30

Gdynia,
bilety 60 zł
Kup bilet

w każdy poniedziałek (do 25.05.2026), g. 21:00

Sopot,
Wstęp wolny
Świętojańskie Bluesowanie
25 czerwca TEATR LEŚNY ul. Jaśkowa Dolina 45 Gdańsk Wrzeszcz
godz.19:00
wtęp: 5 zł

blues / soul - koncerty w Trójmieście


w programie:
koncert:

Błażej Pawlina - koncert solowy na gitarze

Yellow Cab
Wojtek Hamkało- gitara akustyczna, dobro, śpiew
Tomasz Kalemba- harmonijka ustna, śpiew
Michał Hajduczenia- kontrabas
Tomasz Karkoszka- perkusja, śpiew

Elżbieta Mielczarek, Leszek Winder, Mirosław Rzepa
Elzbieta Mielczarek - gitara, śpiew
Leszek Winder - gitara
Mirosław Rzepa - gitara

Zdrowa Woda
Marek Modrzejewski-wokal,
Tomasz Karkoszka- perkusja,
Sławek Małecki- gitara,
Sławek Jargos- gitara basowa,
Dawid Leszczyk-instrumenty perkusyjne,
Partyzant- gitary

Informacje o artystach:

Błażej Pawlina

https://www.blazejpawlina.com/

YELLOW CAB
Grupa powstała z inicjatywy Wojtka Hamkało, gitarzysty i wokalisty działającego aktywnie na polskiej scenie bluesowej od początku lat 90- tych, oraz znanego toruńskiego harmonijkarza Tomasza Kalemby , którzy od roku 1995 występowali jako duet HAMKAŁO - KALEMBA.W roku 2004 zespół poszerzył skład o perkusistę i kontrabasistę i zaczął występować jako YELLOW CAB. Z biegiem czasu jednak skład ulegał naturalnym zmianom. W zespole występowali m.in. harmonijkarz Łukasz Rumpel, perkusiści Miłosz Szulkowski i Arkadiusz Augustynowicz czy kontrabasista Andrzej Wyrwicki.
Lipiec roku 2009 to nowy etap w działalności YELLOW CAB. Współpraca z młodym i obiecującym toruńskim kontrabasistą Michałem Hajduczenią dopełniła i w pełni skrystalizowała akustyczne brzmienie grupy. Pod koniec roku 2009 z zespołem zaczął współpracować z grającym na perkusji Tomasz Karkoszka, który wniósł do grupy dużo energii i sporo muzycznej zabawy. Na repertuar grupy składają się przede wszystkim kompozycje Wojtka z humorystycznymi tekstami śpiewane po polsku, a także własne oryginalne wersje mniej znanych tematów bluesowych. Największym atutem grupy jest niepowtarzalne brzmienie wynikające ze świadomego wyboru instrumentów akustycznych, a tym samym powrót do źródeł bluesa oraz nieskrywana radość ze wspólnego grania. poparta śpiewem wszystkich muzyków.
Po koncertach YELLOW CAB nie da się ukryć, że blues akustyczny jest ciągle żywy, i od zawsze autentyczny.

Elżbieta Mielczarek, Leszek Winder, Mirosław Rzepa

Elżbieta Mielczarek

W latach 80-tych nazywana Pierwszą Damą Polskiego Bluesa. Wokalistka jazzująca mocno zakorzeniona w bluesie. Jej muzyka wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Charakterystyczny, wyciszony sposób interpretacji i unikalny głos, czynią jej piosenki rozpoznawalnymi już od pierwszego taktu. Przed dwudziestu laty nagrała kultową dzisiaj płytę długogrającą, dorobiła się trzech radiowych przebojów ("Poczekalnia PKP", "Hotel Grand" i "Wielkie Koło") Nadal należy do najbardziej lubianych Artystek polskiej sceny, co widać było podczas jej ostatniej, gorąco oklaskiwanej, trasy koncertowej. Obecnie przygotowuje swoją kolejną płytę autorską.

Mirosław Rzepa
Gitarzysta, multiinstrumentalista. Od lat ściśle związany z czołówką śląskiego środowiska muzycznego. Współpracował, nagrywał i koncertował między innymi z grupami SBB, Krzak, Dżem, Bezdomne Psy, Błędowski-Winder Band oraz Elżbietą Mielczarek, Ryszardem Skibińskim, Ryszardem Riedlem, Zbigniewem Hołdysem i wielu innymi muzykami i zespołami.

Leszek Winder
Gitarzysta, kompozytor, Występował w zespołach Krzak, Dżem, Skibiński/Winder Super Sessions, Bezdomne Psy. Koncertował oraz nagrywał z wieloma muzykami tworzącymi od lat czołówkę Polskiej sceny muzycznej. Nagrał szereg autorskich płyt Obecnie oprócz Śląskiej Grupy Bluesowej koncertuje z zespołem Krzak. Płyta "3 Numer" została uznana najlepszą płytą gitarową roku. W 2005 roku w plebiscycie dziennikarzy i fanów gitary Winder został uznany najlepszym gitarzystą w kategorii blues oraz rock. Najlepsza polska gitara (GUITAR TOP 2005 i BLUES TOP 2006). Od wielu lat czołowa polska gitara.


Zdrowa Woda
Zespół powstał w 1988 r. i już w tym samym roku wystąpił w katowickim Spodku jako laureat festiwalu "Rawa Blues". W 1989 r. wystąpił na Ogólnopolskim Przeglądzie Piosenki, gdzie został zakwalifikowany do "Złotej Dziesiątki" polskich zespołów młodzieżowych oraz wziął udział w koncercie finałowym Festiwalu Opole '89. Kolejne lata przyniosły m.in.: występy na finałach Rawy (1992, 1993), koncert finałowy festiwalu Jarocin (1992, 1993) oraz zaproszenia na festiwale: Bluesada do Szczecina (1992, 1993, 2000), Muzyczny Camping w Brodnicy (1992, 1993, 1994, 1998), Olsztyńskie Noce Bluesowe (1994,1998, 2000), Fama '93, Blues nad Bobrem, Jesień z Bluesem w Białymstoku, Mokotowską Jesień Muzyczną, Przystanek Woodstock (1995, 1998). W latach 1991-1993 zespół był związany z agencją "Zjednoczone Słonie" Waltera Chełstowskiego. W 1992 r., wspólnie z Jerzym Owsiakiem, grupa zainicjowała akcję "Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy", z którą utożsamia się do dziś. Poza tym zespół brał udział w koncertach - akcjach: "S.O.S", "Wojna z trzema schodami", czy "Dwa Światy" z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, w koncercie "Żarnowiec '95".

Po przeszło ośmiu latach aktywnej działalności koncertowej zespół doczekał się pierwszego wydania albumu na krążku CD "ZDROWA WODA", którego premiera miała miejsce 2 września 1996 roku. Na płycie znalazły się największe przeboje grupy takie jak: "Piwo", "Częstochowa '77", czy ballady: "Kochaj mnie, kochaj" i "Tyle chciałbym ci powiedzieć". Płytę "Zdrowa Woda" zespół nagrał w składzie: Marek Modrzejewski - wokal, gitara, teksty, muzyka; Sławek Małecki - gitara prowadząca, muzyka ; Sławek Jagas - gitara basowa; Mariusz Taranowski - perkusja; Piotr F. Krajniak - harmonijka.

Od stycznia 1997 Zdrowa Woda występuje w nowym składzie. Do zespołu dołączył trzeci gitarzysta, Partyzant, który jeszcze do niedawna grał w zespole Dżem. To wydarzenie wpłynęło znacząco na oblicze zespołu. Od tego czasu mamy do czynienia z dużo potężniejszym, pełniejszym brzmieniem, a znakomita współpraca Partyzanta z duetem Małecki - Modrzejewski pozwala na zachowanie harmonii i stylistyki Zdrowej Wody.

W maju 1997 Sławek Małecki i Marek Modrzejewski skomponowali utwór pt. "Nie bój się miłości" a grudniu 1997r. w studiu Winicjusza Chrósta (dawnego gitarzysty Breakoutu) w Sulejówku Zdrowa Woda nagrała materiał na swoją drugą płytę - "NIE BÓJ SIĘ MIŁOŚCI". Premiera albumu odbyła się 14 lutego 1998 roku (z okazji Walentynek). Materiał w pewnym sensie nawiązuje do poprzedniej stylistyki zespołu. Mimo, że często pobrzmiewa tu nuta bluesa czy boogie, to sprawia wrażenie bardziej rockowego. Muzyka Zdrowej Wody nawiązuje w pewien sposób do wykonawców i brzmień lat 70. Jest jednak bardziej oddaniem hołdu tamtym czasom niż czerpaniem z ich tradycji muzycznych. Materiał niesie ze sobą sporą dawkę energii i siły a zarazem uczucia i subtelności. Ciekawostką na płycie są zaproszeni goście w osobach Pawła Bergera / Dżem (instrumenty klawiszowe), Sławka Wierzcholskiego / Nocna Zmiana Bluesa (harmonijka ustna) i Tomka Kamińskiego / Bractwo (skrzypce). W listopadzie i grudniu 1999 r. ponownie u Winka Chrósta w Sulejówku zespół nagrał nową płytę pt. "DZIWNE MYŚLI", której premiera odbyła się 29 maja 2000r. Gościnnie wystąpili: na instrumentach klawiszowych Paweł Berger (Dżem) oraz Winicjusz Chróst (solówki w utworze pt. "Twój szept" promującym płytę). Jesienią 2000 r. ukazał się drugi singel z dwoma utworami: "Takim jak my" (refleksyjna ballada rockowa) oraz "Dziwne myśli" (mocne uderzenie na otwarcie albumu).

17 października 2005r ukazała się nowa płyta zespołu pt. "MIĘDZY MĘŻCZYZNĄ A KOBIETĄ". Krążek ten zawiera 14 zdecydowanie gitarowych, mocno brzmiących kompozycji, choć nie zabrakło tu miejsca na oddech balladowy. Pojawili się również specjalnie zaproszeni na sesję nagraniową goście. W dwóch kompozycjach ("Kochaj mnie tak" i "Czułości trzeba nam") na instrumentach klawiszowych zagrał Artur Grudziński, Sławek Wierzcholski (harmonijka ustna w "Nie ufam politykom) oraz Bogdan Rypina (harmonijka ustna w utworze "Dumna") Ciekawostką jest z pewnością fakt, że obok tekstów traktujących o sprawach damsko męskich, po raz pierwszy pojawiają się fragmenty o charakterze publicystycznym, piętnującym rzeczywistość naszego kraju ( "Idzie kryzys", "Nie ufam politykom" czy "W pobliżu biedy" ).



Przeczytaj także