Coolish & Kielak, Blues Flowers, Terraplane
Gwiazda: Martyna Jakubowicz
Adam "Coolish" Kulisz - gitara, śpiew,
Michał "Cielak" Kielak - harmonijka
Świetnie wyważone, oryginalne kompozycje - przyjemne i efektowne. Znakomita praca gitary Adama Coolisha!" - Soul Bag Magazine, France "(...) well balanced, original compositions - enjoyable and effective. Great guitar playing by Adam Coolish!" - SoulBag Magazine, France Adam Coolish www.kulisz.art.pl urodził się 1966 roku, tym samym, w którym John Lee Hooker wydał swój znakomity album "The Real Folk Blues". Przypadek? Nie do końca. Rozkochany w muzyce od najmłodszych lat śpiewał w kościele. Potem uczęszczał do szkoły muzycznej, w której podjął decyzję, ze grać będzie z serca, nie z nut. 20 lat temu doceniła to ośmiotysięczna publiczność przed którą debiutował na festiwalu Rawa Blues; dziś, branżowe periodyki w Polsce i za granicą. Znakomite recenzje we francuskim SoulBag i amerykańskim Blues Beat Magazine potwierdziły to, co słuchacze wiedzieli od dawna - Adam Coolish urodził się dla bluesa. Autobiograficzne, opiewające prawdziwe życie utwory; hipnotyczna gitara niczym z najlepszych nagrań króla boogie, Johna Lee Hookera; i głos - głęboki, ciepły i pełen emocji. Po czterech płytach, dwóch solowych i dwóch z utytułowaną formacją Coolish Blues Session, Adam powrócił do swoich korzeni nagrywając z harmonijkarzem Michałem Kielakiem dysk "100% Cotton Blues" - czarowne połączenie śląskiej poetyki z esencją bluesa. Przyjaźń jaką darzą Coolisha koledzy muzycy zaowocowała zaś niedawno koncertem Polish Blues Session jednoczącym najciekawsze postacie krajowego bluesa. Planowane wydawnictwo dokumentujące to wydarzenie jest jednym z najbardziej oczekiwanych albumów na polskiej scenie w ostatnich latach. "(...) jeden z najlepszych w całej Europie" - Ronnie Ray, The Coolers "(...) Cielak, masz kawał potężnego zadęcia!" - Bob Margolin, zespół Muddy Watersa Michał "Cielak" Kielak www.kielak.pl urodził się w 1977 r. W wieku 15 lat zaczął grać na harmonijce ustnej i dziś jest jednym z najlepszych harmonijkarzy w Polsce, a zdaniem wielu także w Europie. Niebywały, górujący nad amerykańskimi instrumentalistami poziom Kielaka docenił sam Steady Rollin' Bob Margolin — legenda bluesowej gitary i techniki slide, wieloletni członek zespołu Muddy Watersa i publicysta największej na świecie bluesowej publikacji, magazynu Blues Revue — zapraszając go na scenę do wspólnego jamowania podczas dorocznego International Blues Challenge w Memphis! Po wysłuchaniu improwizacji Michała, Ronnie Ray — harmonijkarz i lider poważanej przez amerykańskie media branżowe grupy The Coolers — nazwał go "(...) jednym z najlepszych w całej Europie". Potwierdzają to koncerty u boku największych gwiazd polskiej muzyki, z legendą jazzu, Michałem Urbaniakiem na czele, oraz doskonale przyjmowane, tak przez publiczność, jak i krytykę nagrania. Utwór "Kasa Chorych" z solowego krążka Cielaka, "Tribute To Ryszard 'Skiba' Skibiński" znalazł się 18 lutego 2005 r. na pierwszym miejscu listy Top 10 układanej przez słuchaczy Blues Radio Germany, wyprzedzając nawet nagrania amerykańskiej legendy soul-bluesa, Mighty Sama McClaina! "100% Cotton Blues" Zmysłowa gitara, zawodząca harmonijka i głos przywodzący na myśl Johna Lee Hookera, Muddy Watersa i kilku innych bohaterów bluesa. Tradycyjne dźwięki i oplecione nimi zwykłe, ludzkie sprawy. Radość i cierpienie, miłość i nienawiść, ból i szczęście. Blues... Mając na koncie znakomicie odebrane, solowe płyty, Adam Coolish i Michał Kielak weszli do studia razem. Nie planowali niczego, nie silili się na nagranie znakomitego albumu. Usiedli naprzeciw siebie i zaczęli grać. Po dwóch godzinach było po wszystkim. Narodziła się wtedy muzyka prawdziwa, prosta i surowa. Bez krzykliwych aranżacji i technicznych sztuczek. Szczera i chwytająca za serce. Blues, jakiego wszystkim nam dziś brakuje. "100% Cotton Blues". Przemek Draheim, Blues & Gospel Radio Host, www.blues.pl/draheim
Blues Flowers powstał wiosną 1993 r. w Poznaniu - jako tercet w składzie: Robert Grześkowiak - gitara i śpiew, Maciej Kręc - gitara basowa, Paweł Kuśnierek - perkusja. Latem tego samego roku do zespołu dołączył Jarek "Jaromi" Drażewski - wokalista, gitarzysta i harmonijkarz. Rok później grupę zasilił akordeonista Henryk Szopiński.
Latem 2001 r. nowym basistą został Arkadiusz Lisowski. Od 2004 r. zespół powrócił do dawnego składu z Maciejem Kręcem jako basistą.
Muzyka zespołu nawiązuje do amerykańskiej klasyki Delty Mississippi i Chicago. Koncerty Blues Flowers to mieszanka standardów w niekonwencjonalnych aranżacjach oraz własnych kompozycji wyrastających z korzeni gatunku. Świeżość muzyki, znakomite teksty, ciekawe instrumentarium powodują, że Blues Flowers jest uznawany za jedną z najbardziej interesujących i twórczych rodzimych grup uprawiających bluesa, a występy dowodzą, że
przy bluesie można się także świetnie bawić.
Występy zespołu były rejestrowane i transmitowane przez regionalne i ogólnopolskie stacje radiowe i telewizyjne : Radio RMF FM, Program 3 PR, TELEEXPRESS ( TVP 1 ), ROCKNOC ( TVP 2 ),PAŁER ( TV Polonia ), HULAJ DUSZA ( TV Polonia ), MEDLEY (TVP 3 Poznań ), a za granicą : MAGAZYN POLONIJNY (Polnische Medien Nord na OFFENER KANAL Kiel w Niemczech ).
Zespół nakręcił dla TVP 1 teledysk do utworu " Nie będę grzecznym chłopcem ". Reżyserował go Filip Kovcin, a występował w nim sam Tony Halik ! Teledysk utrzymywał się ponad 20 tygodni ( w tym 4 na miejscu pierwszym ! ) w plebiscycie Gorąca Dziesiątka Muzycznej Jedynki ( wiosna - lato 1996 ). Również latem 96 na festiwalu YACH FILM
Terraplane - zespół powstał w maju 2003 r. jako trio w składzie: Ida Zalewska - śpiew, Maciej Malczyszyn - gitary, Bartosz Łęczycki - harmonijka. Już w pierwszych dwóch latach istnienia grupa zagrała z sukcesem na niemal wszystkich największych festiwalach bluesowych w Polsce (m. in. Rawa Blues, Olsztyńskie Noce Bluesowe, Toruń Harmonica Meeting, Jimiway Festival) i za granicą (Dobro Fest/Słowacja, Bliuzo Naktys/Litwa). Niespełna dwuletnia aktywność koncertowa przyniosła Terraplane 4. miejsce w kategorii "Zespół roku" w rankingu "Blues Top 2004" czasopisma "Twój Blues", plasując grupę
bezpośrednio za działającymi od ponad dwudziestu lat takimi tuzami, jak Dżem czy Nocna Zmiana Bluesa.
Repertuar zespołu to przede wszystkim nowoczesne interpretacje standardów
przedwojennego bluesa i kilka współczesnych utworów utrzymanych w podobnej stylistyce. Mylą się ci, którzy ten rodzaj muzyki kojarzą wyłącznie ze smutnymi pieśniami czarnoskórych zbieraczy bawełny z Południa Stanów Zjednoczonych. Na koncertach Terraplane pokazuje różne oblicza bluesa granego przed wojną: surowy, chropowaty blues z Delty Missisipi, elegancki i melodyjny blues z Piedmontu, hokum blues i piosenki wodewilowe z dowcipnymi, dwuznacznymi tekstami, których pikanteria nie słabnie do dziś. Połączenie gitary akustycznej mocno osadzonej w bluesowej tradycji, śpiewu inspirowanego nie tylko bluesem, ale i soulem czy muzyką gospel oraz jazzujących solówek harmonijkowych prawdziwego wirtuoza tego instrumentu daje niezwykle ciekawe i oryginalne brzmienie.
Martyna Jakubowicz
Koncerty Martyny Jakubowicz to klimatyczne spotkania muzyczne. Można tu znależć zadumane nastroje jak i ogniste rytmy.
Projekty sceniczne Martyny Jakubowicz ewoluują w zależności od kolejnych pomysłów muzycznych. Aktualnie na scenie występuje kwartet, w którym pojawili się trzej młodzi instrumentaliści wnosząc dodatkowe emocje do dobrze znanych utworów Martyny. W czasie koncertu prezentujemy także utwory z ostatniego projektu -p.n. Tylko Dylan
Na ten projekt składają się nowe aranżacje m.in. takich utworów jak: - I Want You - Bądż ze mną,- Knockin' on Heaven's door- Pukam do nieba bram, Lay Lady Lay - Wejdż proszę wejdż,- Masters of War - Specjaliści od wojny.
Dlaczego akurat Dylan? Przede wszystkim jest to ponadczasowy wykonawca, którego słucha już któreś z kolei pokolenie znajdując zawsze interesujące tematy w jego twórczości. Niepodważalnym faktem jest też jego wkład w rozwój muzyki.
Ten właśnie wykonawca został kilkakrotnie nominowany do nagrody Nobla. Nie wiadomo jak duże znaczenie ma jej otrzymanie dla samego wykonawcy, tak nieprzylegającego do zasad obowiązujących w tzw. normalnym świecie Dylan czerpiący z bogatej korzennej, amerykańskiej ballady folkowej, bluesa, country pod względem temperamentu jest absolutnym rock'n'roll'owcem podróżującym w czasie, szukającym głębszego sensu poprzez wnikliwe obserwacje. Zarówno w jego tekstach jak i muzyce zawarte są wszelkie nastroje i pytania natury fundamentalnej. Jego piosenki to opowieści płynące swoistym naturalnym ruchem - to jego cała osobowość - dusza, serce i głowa.
Kolejnym powodem jest to, że jego piosenki towarzyszą Martynie w różnych momentach życia. Zawsze, kiedy kończą się jego utwory ma wrażenie, że dobiegła końca rozmowa z kimś naprawdę bliskim. Ma nadzieję, że uda się jej zachować klimat i przekaz właściciela pomysłów, po to, aby jednym sprawić przyjemność, a innych przekonać, że w tym niepozornym facecie tkwi wielka siła.
Te osobiste odczucia Martyny Jakubowicz skłoniły ją do przygotowania własnego projektu z piosenkami Boba Dylana.
Płyta ukazała się 4.03.2005r. nakładem Sony BMG Polska
Skład zespołu:
Martyna Jakubowicz - wokal
Łukasz Matuszyk- akordeon
Paweł Mikosz - kontrabas/bas
Jan Gałach - skrzypce
Martyna Jakubowicz jest jedyną w swoim rodzaju wykonawczynią ballad, będących mieszaniną muzyki folk i blues, a także klasycznego najlepszego rocka. Sama pisze i komponuje większość swoich utworów; jej liryki są ciepłe, delikatne i refleksyjne. Jej poezja oparta jest na kobiecych emocjach, uczuciach i potrzebach. Pisze o miłości, samotności, nadziei, szukaniu prawdziwej więzi. Wyraża nasze ukryte myśli w niezwykły bluesowy sposób. Dzięki tym fascynacjom muzycznym oraz świetnym tekstom, jej utwory podobają się zarówno ludziom młodym, jak i tym, którzy poszukują spokoju i możliwości rozmowy z rówieśnikami o sprawach pokolenia.
Minęło już dwadzieścia lat odkąd Martyna pierwszy raz pojawiła się na polskiej scenie. W tym czasie wydała 10 albumów ( dwa z nich "Maquillage" i "Wschodnia wioska" zdobyły dobre recenzje w "Rolling Stone","Guitar Player").
Początkowo występowała z gitarą akustyczną w klubach studenckich. Dość szybko zapracowała na tytuł "polskiej Joan Baez". Później współpracowała z Kasą Chorych i zespołem Krzak. To spowodowało, że zaczęto o niej mówić jako o pierwszej damie polskiego bluesa. Właśnie z tego okresu pochodzą przeboje : "Znów będę wolna", "Gdzieś między" ,"Kłopoty to moja specjalność" i jej największy przebój - "W domach z betonu nie ma wolnej miłości"
Martyna postrzegana jest jako artystka, która ma osobowość, która myśli. Jest niezależna od mód, konsekwentna w tym, co robi. Przekonuje swoją wypowiedzią muzyczną. Z płyty na płytę coraz lepsza.
Martyna mówi, że jest tak pochłonięta muzyką, iż brakuje jej czasu na inne zajęcia.Ale gdy ma wolne chwile, to zajmuje się domem. Lubi czytać książki, oglądać filmy.
Kiedyś była menagerem młodych zespołów, teraz prowadzi własny klub we Wrocławiu p.n. 'Gumowa róża'.
Martyna była wielokrotnie nagradzana przez różne polskie czasopisma, a jej piosenki i płyty osiągały wysokie pozycje na listach. Jej muzyka i koncerty przyciągają kilka pokoleń fanów. Płyta zatytułowana "Kołysz mnie", która przekroczyła nakład 50 000 sztuk stała się "złotą płyta". Następne wydawnictwo t.j. "Dziewczynka z pozytywką Edwarda" uzyskało nominację do nagrody "Fryderyk'95", jedna z najbardziej prestiżowych nagród w Polsce.
Ostatni album Martyny Jakubowicz "Skórka pomarańczy" ukazał się w lutym 1998roku.Jak mówi autorka- -Nie jest to płyta smutna. Jest na niej wszystko, co kojarzy się ze mną i świetnie jej się słucha w samochodzie.
W grudniu 2001 roku w Teatrze Muzycznym w Chorzowie odbył się koncert z okazji 20-lecia działalnosi Martyny Jakubowicz z udziałem licznych zaproszonych gości. Koncert był rejestrowany dla Programu 2 TVP.
W marcu 2005 r. ukazał się album "Tylko Dylan" nagrany we wrzesniu 2004 r wspólnie z zespołem VooVoo i zaproszonymi goścmi.
Na przełomie kwietnia i maja odbyły się koncerty promocyjne z udziałem zespołu VooVoo. Pierwszym singlem z płyty została piosenka Bądź ze mna, a od 6.06.2005r. w rozglośniach radiowych pojawił się drugi singiel z piosenką "Pukam do nieba bram", który jest przeróbka najsłynniejszego utworu Boba Dylana - " Knokin' on Heaven's Door". Aktualnie trwa promocja koncertowa nowego albumu. W ramach tej promocji Martyna Jakubowicz wzięła udział w wielu programach telewizyjnych i audycjach radiowych oraz udzieliła wielu wywiadów. M.in. były to programy Muzyka łączy pokolenia, gdzie wspólnie z Goya wykonala brawurowo Pukam do nieba bram, oraz Szansa na sukces. W lutym 2006 odbyła się rejestracja koncertu dla TVP Kultura.