Po raz kolejny w sierpniu w Teatrze Leśnym odbędzie się muzyczne święto dedykowane muzyce jazzowej. Gdańskie Noce Jazsowe to impreza prezentująca ten gatunek na wiele sposobów, na stale wpisana w kalendarz kulturalny miasta.
Gdańskie Noce Jazsowe
jazz - koncerty w Trójmieście
24 sierpnia
godz. 19:00 wstęp: 5 zł
Projekt Grzegorza Rogali (Polska - Izrael)
z gościnnym udziałem Sagit Zilberman (Izrael) - saksofon
Tomasz Sowiński - perkusja
Janusz Mackiewicz - kontrabas
Grzegorz Rogala - puzon
Wierba & Schmidt Quintet feat. Piotr Baron
Piotr Schmidt - trąbka
Piotr Baron - saksofony
Michał Wierba - fortepian
Michał Kapczuk - kontrabas
Sebastian Kuchczyński - perkusja
DUO DRAM: Jaskułke & Wyleżoł
Sławomir Jaskułke - fortepian
Piotr Wyleżoł - fortepian
25 sierpnia
godz. 19:00 wstęp: 5 zł
przedstawiamy: Michała Ciesielskiego - fortepian
Benefis: Eryk Kulm
Z udziałem gości:
Piotr Wojtasik - trąbka
Maciek Sikała - saksofon
Adam Kowalewski - kontrabas
Grzegorz Nagórski - puzon
Paweł Tomaszewski - fortepian
Przemek Dyakowski - saksofon
Reggie Moore - fortepian (USA)
Longineu Parsons - trąbka (USA)
26 sierpnia
godz. 19:00 wstęp: 5 zł
ODLOT:
Projekt Idiom - Północ REUROPA TRIO:
Michał Ciesielski - fortepian
Tomasz Przyborowicz - bass
Tomasz Welanyk - instrumenty perkusyjne
Małgorzata Walentynowicz z zespołem Lux:NM
Małgorzata Walentynowicz - fortepian
Ruth Velten - saksofon
Silke Lange - akordeon
Ines Hu - skrzypce
Wolfgang Zamastil - wiolonczela
Felix Dreher - elektronika
Jazzpirin - Irek Wojtczak z zespołem
Irek Wojtczak - saksofony, bas klarnet
Kamil Pater - gitara
Adam Żuchowski - kontrabas
Kuba Staruszkiewicz - perkusja
Informacje o artystach:
24 sierpnia
Projekt Grzegorza Rogali (Polska - Izrael) z gościnnym udziałem Sagit Zilberman (Izrael) - saksofon. Muzyczny dialog Polsko-Izraelski stał się motorem rozwoju zespołu. Projekt Grzegorza Rogali (P.G.R.) założony w Europie nabrał pełni siły wyrazu dzięki spotkaniu (w USA) Grzegorza Rogali z izraelską saksofonistką - Sagit Zilberman. Zespół koncertował na scenach Polski, Niemiec i USA Projekt Grzegorza Rogali został też wyróżniony wieloma grantami: dwukrotnie przez Berklee College of Music, również dwukrotnie przez Ambasadę Izraela, Muzeum Historii Żydów Polskich, Fundację ochrony dziedzictwa żydowskiego i JCC Kraków.
Sagit Zilberman (Izrael) - saksofon
W wieku 22 lat zrezygnowała ze służby w izraelskiej armii poświęcając się muzyce, która od zawsze była jej pasją. Od tej pory występowała z najważniejszymi muzykami Izraela i muzykami klezmerskimi - jak klarnecista z Niemiec Helmut Eisel. Występowała też na najważniejszych scenach Jazzowych Izraela jak: "The Red Sea Jazz Festival", czy "Jerusalem Music Festival". W 2007 r. nagrała pierwszą CD "Simply Love" i otrzymała stypendium Berklee College of Music. Studiowała saxofon u samego Grega Osby'ego. Jest absolwentką Berklee College of Music. Mieszka w Bostonie.
Wierba & Schmidt Quintet feat. Piotr Baron
Wierba & Schmidt Quintet jest to sztandarowa formacja polskiej jazzowej młodzieży, znakomitej warsztatowo, pełnej szacunku dla tradycji amerykańskiego mainstreamu. Już pierwsza płyta zespołu, "Maya", wydana nakładem magazynu Jazz Forum wzbudziła spore zainteresowanie. Trasa koncertowa promująca płytę zawiodła ich do Studia Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, gdzie zagrali koncert, który był transmitowany przez program Trzeci Polskiego Radia. I przy okazji otrzymał entuzjastyczną recenzję: Rewelacja młodej sceny jazzowej, debiutancka płyta dwóch liderów: trębacza Piotra Schmidta i pianisty Michała Wierby - Maya. Ekspresyjny hard-bop. Klasyczny kwintet w składzie trąbka, tenor i sekcja. Prawdziwa gratka dla miłośników dobrego jazzu."
Kolejnymi przystankami na ich ścieżce (oprócz gwiazd, z którymi od czasu do czasu nagrywają) są wygrywane konkursy, których zwieńczeniem jest XXXIV Getxo Jazz Festival w Hiszpanii. To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów jazzowych w Europie. 5-go lipca 2010 Wierba & Schmidt Quintet nie tylko zdobył tam Grand Prix, ale także Nagrodę Publiczności, a a jego co-leader Piotr Schmidt (członek ŚJC) jeszcze dodatkowo został wyróżniony nagrodą dla najlepszego solisty konkursu. Do tej pory jedynym zespołem z Polski, któremu udało się wygrać w Getxo, był Simple Acoustic Trio (w 1996 r.).
To nie wszystko. Zespół Wierba & Schmidt Quintet zdobył II miejsce na XXXII Hoeilaart Jazz Festival w Belgii. Zaraz za World Trio z Nowego Jorku. W tym drugim składzie wszyscy muzycy są absolwentami Berkeley, a pianista tego tria, Evgeny Lebedev (pochodzenia rosyjskiego, ale sam tak się pisze), grał z Jackiem De Jonhetthem i Marcusem Millerem.
Piotr Baron od 20 lat zajmuje czołowe miejsca w ankiecie "Jazz Top" pisma Jazz Forum w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego, wysoko notowany jako alcista i barytonista. Nominowany trzykrotnie do nagrody Fryderyka jako jazzowy muzyk roku 2000, 2004 i 2008, a nominacje w kategorii jazzowa płyta roku otrzymały jego projekty "Bogurodzica" (2000) i "Sanctus, Sanctus, Sanctus" (2008). Współzałożyciel kultowego Traveling Birds Quintet (Baron/Wojtasik/Oleszkiewicz/Stankiewicz/Konrad).
DuoDram określenie rodem z teatru w tym przypadku określa spotkanie dwóch osobowości świata muzyki. Wspólny projekt wybitnych pianistów jazzowych Sławka Jaskułke i Piotra Wyleżoła jest dowodem dojrzałego wyboru i świadomej drogi obu artystów. Wyjątkowy spektakl muzyczny opiera się na dialogu między dwoma muzykami, jednocząc jazzowe brzmienie z wyrafinowaną klasyką, osobliwe szaleństwo z odważną formą. Dzieło zaskakuje i wzrusza, dotyka i inspiruje. Dociera w najgłębsze zakamarki duszy, urzekając zachęca do wspólnej wędrówki. Dwa instrumenty połączone jednym miejscem, dwoje artystów połączonych jedną muzyką. To harmonijne i idealne spotkanie dwóch światów jest gwarantem wielkiego wydarzenia i sztuki na najwyższym poziomie.
25 sierpnia
Michał Ciesielski kompozytor, aranżer i pianista jazzowy. Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie na specjalności Kompozycja i aranżacja jazzowa na AM w Gdańsku w klasie prof. Leszka Kułakowskiego. Obecnie student Instytutu Jazzu w Katowicach. Michał ma na swoim koncie kilkadziesiąt autorskich kompozycji i aranży na przeróżne składy (od tria fortepianowego, przez kwartet smyczkowy, zespół wokalny, po big band i orkiestrę symfoniczną) w różnych stylistykach (jazz, muzyka poważna, pop, funk, gospel, muzyka do sztuk teatralnych i do filmu). Laureat licznych nagród (międzynarodowy konkurs kompozytorski im. Krzysztofa Komedy w Słupsku, Europejskie Integracje Muzyczne w Żyrardowie, Fama 2011). Jako pianista jazzowy występował w całej Polsce z licznymi składami, w tym z zespołem Unknown Quartet, w którym gra i dla którego komponuje.
Eryk Kulm pochodzący z trójmiasta perkusista debiutował w 1974 roku w formacji "Jazz Carriers", którego liderem był saksofonista Zbigniew Jaremka. W połowie lat 70 - tych wyjechał do USA, gdzie studiował w Berklee School of Music, pracując m.in. z takimi muzykami jak: Dizzy Gillespie, Red Rodney czy Ira Sullivan. Po powrocie najpierw grał w zespole Zbyszka Cybulskiego, a następnie założył QUINTESSENCE. Debiutancka płyta "Birthday" uznana została płytą 1992 roku a Eryk Kulm - najlepszym polskim perkusistą jazzowym. Przez zespól przewinęli się znakomici muzycy: Henryk Miśkiewicz, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Wojciech Karolak Jacek i Wojtek Niedzielowie, Robert Majewski, Andrzej Jagodziński, Piotr Baron i inni. Jak podkreśla Kulm, nazwa Quintessence - nie pochodzi od kwintetu, ale od kwintesencji, od esencji jazzu, którą jest swing, blues, radość grania, chęć oddania siebie w czasie koncertu.
Płyty:
Birthday (1992) / Infinity (1994) / Eryk Kulm Live (1995) / Jazz Quartet (1997) / Dolphy's coming (1998) / Back to the presence (2005) / Live Moves Forward (2009),
26 sierpnia
Projekt Idiom-Północ!, to nietypowy projekt muzyczny. Jego celem jest "pogodzenie" pozornie różnych źródeł inspiracji, przy pomocy bardzo charakterystycznego "idiomu północnego". Ten idiom jest zauważalny we wszystkich dziedzinach sztuki, tworzonej na północy Europy. Zimny minimalizm, przestrzeń, precyzja połączona z bardzo specyficzną emocjonalnością. Mistyka rzeczy prostych.
Koncerty będą wypełnione charakterystyczną , muzyką skandynawskiego minimalizmu - zlokalizowanego na pograniczu jazzu i współczesnej muzyki poważnej.
W prezentowanym koncercie, przedstawimy własne jazzowe aranżacje melodii kaszubskich, ze zbiorów Oskara Kolberga i pieśni ze zbioru Cantigas de Santa Maria, XI wiecznego zbioru pielgrzymich pieśni z Kastylii i Leonu.
Małgorzata Walentynowicz z zespołem Lux:NM
Niemiecki zespól LUX:NM stara się pokazać publiczności relacje pomiędzy tzw. współczesną muzyką klasyczną (kulturą wysoką) - a współczesną muzyką popularną w bardzo szerokim znaczeniu estetycznym - od jazzu, sztuk konceptualnych po improwizację i muzykę pop.W programie koncertów zespołu znajdują się utwory kompozytorów awangardowych, którzy w swoich dziełach podejmują próbę scalenia rozmaitych kierunków estetycznych.
W Teatrze Leśnym usłyszymy kompozycje Gordona Kampe, Johannesa Kreidlera, Pierre'a Jodlowskiego, Vladimira Voronova, gdańskiej kompozytorki Agnieszki Stulgińskiej i wiolonczelisty zespołu Wolfganga Zamastila. Utwory w większości zostały zamówione i prawykonane przez LUX:NM.
Zespół LUX:NM (Berlin)koncentruje swoją działalność wokół wykonawstwa muzyki współczesnej. Członkowie zespołu są zwycięzcami nagród na konkursach międzynarodowych i ogólnokrajowych, m. in.: Deutschen Musikwettbewerb, Gaudeamus Interpreters Competiton, Międzynarodowego Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie. Występowali na festiwalach takich jak: World New Music Festival, Warszawska Jesień, Schleswig Holstein Festival, Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmastadt, Ultraschall, Mearz Musik w Berlinie.
Muzyczne wykształcenie otrzymali w Akademiach w Londynie, Berlinie, Kolonii, Stuttgarcie ucząc się u znanych profesorów - Ana Chumachenco, Eberhardt Feltz, Jens-Peter Mainz, Nicolas Hodges, Michael Sanderling. Członkowie występowali z m.in. z Berliner Philharmoniker, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, DSO Berlin, Britten Sinfonia, Kammerorchester Basel, Ensemble Interconterporain / Paryż, Ensemble Modern / Frankfurt i Chamber Orchestra of Europe. Współpracowali z kompozytorami takimi jak Sofia Gubaidulina, Walter Zimmerman, Mark Andre, Fabian Levy i Pierre Boulez.
Jazzpirin: Irek Wojtczak o Jazzpirin: "Improwizacja to forma wymagająca od muzyków wielkiego zaangażowana a zarazem dająca szerokie pole dźwiękowej wypowiedzi. Outlook to kontynuacja mojego kwartetu z przed lat ale w gronie nowych instrumentalistów.
Obok Kuby Staruszkiewicza (dr) i Adama Żuchowskiego (b), z którymi współpracuję już od lat, do projektu zaprosiłem gitarzystę Kamila Patera z Contemporary Noise Sextet. Muzyka którą gramy to wypadkowa wielu przecinających się wpływów, osadzona w tradycji swobodnego muzykowania opartego na indywidualnym frazowaniu. To muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru jak i muzyki klasycznej. Zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu, staramy się kreować bardzo energetyczną i żywiołową strukturę muzyczną."