Dni Muzyki Nowej prezentują muzykę najczęściej określaną jako eksperymentalną, awangardową, alternatywną, muzykę "otwartą" w formie i jednocześnie niezawężoną do jednego gatunku. Bez podziału na elektronikę i muzykę akustyczną, improwizowaną, współczesną, a nawet pop, w imię zasady, że każdy gatunek może wychodzić poza utarte szlaki, inspirować i zaskakiwać, każdy gatunek może stanowić zalążek oryginalności prowadząc do awangardy. Dni Muzyki Nowej nawiązują do wcześniejszych projektów Klubu Żak: Art rhythmic depot (2005), Avant Festival (2006) i Dni Nowej Muzyki (2002). W nowej formule festiwal jest organizowany od 2011 roku. Na DMN dotychczas wystąpili m.in.: Artur Zagajewski - Staloocy, Johannes Kreidler, Małgorzata Walentynowicz, Stefan Wesołowski, Charlotte Hug & Frederic Blondy, Sidsel Enresen & Jan Bang, Neue Vocalsolisten, Cikada Quartet feat. Dominik Bukowski, Stockhausen & Héral, Hilary Hahn & Hauschka, NeoQuartet, Nils Frahm, Pianohooligan, Ólafur Arnalds, Kwartet Śląski, Johann Johannsson with String Quartet, Kronos Quartet, Hildur Gudnadóttir, Resina, Midori Hirano, Jacaszek czy Radical Polish Ansambl.
program
21.04.2023 / G.20.00
Kerbaj & Adam Gołębiewski
Mazen Kerbaj - trąbka; Adam Gołębiewski - perkusja, obiekty
Lucy Railton & Kit Downes
Lucy Railton - wiolonczela; Kit Downes - organy Hammonda
22.04.2023 / G.20.00
Dynasonic
Mateusz Rychlicki - perkusja, elektronika; Adam Sołtysiak - bas; Mateusz Rosiński - elektronika
Quatuor Voce
Cécile Roubin - skrzypce; Sarah Dayan - skrzypce; Guillaume Becker - altówka; Lydia Shelley - wiolonczela
23.04.2023 / G.19.00
Zaumne - "Noctambulism"
Zaumne - elektronika; odtwarzacz kasetowy
Ale Hop
Ale Hop - gitara elektryczna, elektronika
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Przemiany w dziedzinie kształtowania dźwięku w drugiej połowie XX wieku wyznaczyły nowe kierunki dla całej współczesnej muzyki w zakresie stosowanych technik, tworząc nowe nurty (chociażby muzykę elektroniczną) albo zmieniając relację pomiędzy publicznością a wykonawcami. "Nowe" nie może jednak istnieć bez "starego", od którego nie tylko się odcina, ale również z niego wyrasta, a ten związek stanowi fundament Dni Muzyki Nowej.
Podczas trzynastej odsłony festiwalu przedstawimy szerokie spektrum oblicz nowej muzyki obejmujących zarówno polską scenę, jak i światową; instrumenty akustyczne, jak i elektryczne i elektroniczne; występy zespołowe, jak i solowe, w tym również wykonania premierowe.
13. edycję Dni Muzyki Nowej otworzą (21 kwietnia) dwa duety. Pierwszy z nich to Mazen Kerbaj & Adam Gołębiewski - muzycy zaprezentują w Gdańsku premierowy materiał. Kerbaj to wielce ceniony libański autor komiksów, artysta wizualny, muzyk, wykładowca. Uważa się go za jednego z inicjatorów oraz kluczowych postaci libańskiej sceny swobodnej improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Na nowo definiuje brzmienie trąbki, eksperymentując i zmieniając znaczenie tego instrumentu. Gołębiewski - perkusista, improwizator i muzykolog - nieustannie poszerza z kolei możliwości zestawu perkusyjnego w zakresie brzmienia i ekspresji. Współpracował z takimi postaciami jak Yoko Ono, Thurston Moore, Mats Gustafsson, Fred Lonberg-Holm, John Edwards, Alex Ward, Mikołaj Trzaska i Sharifem Sehnaoui.
Drugi z duetów to projekt Lucy Railton i Kita Downesa, którzy współpracują ze sobą od blisko piętnastu lat, czasami grawitując bardziej w kierunku nowej muzyki, kiedy indziej odwołując się do jazzu. Materiał z "Subaerial" od pierwszego z nich czerpie estetykę - wiolonczela i kościelne organy, które podczas koncertu zostaną zastąpione przez organy Hammonda - od drugiego środek ekspresji, czyli całkowitą improwizację.
Kolejny dzień Festiwalu (22 kwietnia) będzie należał do artystów z Francji i Polski. "Uwolnił muzykę kameralną od rygorystycznej struktury, skostniałej retoryki i sztywnej estetyki" - tak jedyny kwartet smyczkowy skomponowany przez Claude'a Debussy'ego opisał Pierre Boulez, jeden z czołowych przedstawicieli powojennej muzyki awangardowej i prekursor muzyki elektronicznej, który przyszedł na świat trzydzieści lat po jego premierze. Nie ma w tym jednak przypadku - Debussy wyprzedzał swoją epokę. Premierę kwartetu w 1893 roku przyjęto z zaskoczeniem i rezerwą, dopiero po latach doceniono zawarte w nim śmiałe pomysły. W kwietniu to niecodzienne dzieło wybrzmi podczas Dni Muzyki Nowej, za sprawą Quatuor Voce - wyjątkowo eklektycznego kwartetu o blisko dwudziestoletniej historii.
W programie francuskiego kwartetu znajdą się także "String Quartet No.1" argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery, który wskazywał, że właśnie tutaj po raz pierwszy do głosu doszły niektóre z cech jego artystycznej osobowości - mocne i przenikliwe rytmy, pełne niepokoju, liryczne i kontemplacyjne adagia oraz tajemnicza, nocna i surrealistyczna atmosfera. Ostatnim z zaprezentowanych kwartetów smyczkowych będzie natomiast "Fragments soulevés par le vent", współczesnego, urodzonego w 1978 roku kompozytora Yvesa Balmera, napisany dla Quatuor Voce w 2022 roku.
Eklektyczność tego dnia podtrzyma instrumentalne trio Dynasonic. Mateusz Rychlicki, Adam Sołtysiak i Mateusz Rosiński to artyści znani z takich grup jak Kristen, Kobieta z Wydm, Pogodno, Enemigos del Silencio czy wd30. Swoją muzykę określają jako "dubwave" i poszukują nowego sposobu odczytania inspirujących ich gatunków, wydobywając z nich jeszcze głębszą, hipnotyczną transowość. Do tej pory wydali dwa albumy - "#1" i "#2" - a w przygotowaniu jest trzeci krążek ("#3"), który ukaże się na początku 2023 roku. W trakcie Dni Muzyki Nowej będzie można usłyszeć między innymi premierowe nagrania.
Trzeci dzień (23 kwietnia) to występy solowe. Polską scenę eksperymentalną będzie reprezentować Mateusz Olszewski ukrywający się pod nazwą Zaumne. Wydaje muzykę od 2016 roku i opublikował do tej pory sześć albumów (w tym kasety), a najnowszy ("Élévation") pochodzi z 2021 roku. W Gdańsku zaprezentuje premierowe kompozycje. Zaumne jest zafascynowany muzyką elektroniczną z różnymi jej odnogami i odcieniami. Porusza się między ambientem, minimal techno, brzmieniowymi eksperymentami, samplingiem a tym, co znamy jako ASMR (autonomous sensory meridian response). Jego kreacje dźwiękowe stawiają odbiorcę na rozdrożu snu i jawy, świata znanego i jeszcze nieznanego oraz tam, gdzie hipnoza odkleja się rzeczywistości.
Festiwal zamknie występ pochodzącej z Peru, mieszkającej w Niemczech Ale Hop, która łączy zaskakujące techniki gry na gitarze - w niczym nieprzypominające muzyki rockowej - z dronami, tajemniczą aurą, nagraniami terenowymi i ambientowymi tłami.
Dni Muzyki Nowej są realizowane ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak. Nasza strona: klubzak.com.pl, aktualności i relacje z koncertów pisane przez dziennikarzy muzycznych publikujemy na Facebook.com/DniMuzykiNowej. Także w naszych mediach społecznościowych publikujemy fotorelacje z koncertów, które dokumentuje ekipa fotografów z kolektywu Testigo Documentary.