Tegoroczna edycja Festiwalu miała pierwotnie odbyć się w dniach 16-20 stycznia, zmieniliśmy ten termin ze względu na żałobę po śmierci Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, naszego Szefa. Dziękujemy artystom i publiczności, którzy wykazali zrozumienie dla tej sytuacji.
W dniach 30.01 - 3.02.2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący w, pomiędzy i ponad granicami gatunków takich, jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu usłyszymy więc muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.
Dni Muzyki Nowej stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej, szerokiego spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.
festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście
Program 9. Dni Muzyki Nowej to nasz subiektywny wybór najciekawszych zjawisk wpisujących się w te kryteria. W dniach 16-20 stycznia 2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący w, pomiędzy i ponad granicami gatunków takich, jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu usłyszymy więc muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.
Program:
30.01.2019 / G.19.00
JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free
Jorgos Skolias - voice / Piotr Rachoń - piano
PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular
Miłosz Pękala - vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics /
Magdalena Kordylasińska-Pękala - marimba, percussion
31.01.2019 / G.19.00
SEBASTIAN ZAWADZKI & NEOQUARTET / Songs about Time / premiera
Sebastian Zawadzki - piano / Karolina Piątkowska-Nowicka - I violin / Paweł
Kapica - II violin / Michał Markiewicz - viola / Krzysztof Pawłowski - cello
LUTON / Black Box Animals / pierwszy raz w Polsce
Roberto P. Siguera - piano, electronics / Attilio Novellino - electronics
1.02.2019 / G.20.00
GAS / Rausch
Wolfgang Voigt - electronics
2.02.2019 / G.20.00
HATIS NOIT / Illogical Dance / pierwszy raz w Polsce
Hatis Noit - vocal, electronics
RESINA / Traces
Karolina Rec - cello, electronics / Mateusz Rychlicki - drums
3.02.2019 / G.19.00
HUBBUB
Frédéric Blondy - piano / Bertrand Denzler - tenor saxophone / Jean-Sébastien
Mariage - electric guitar / Edward Perraud - percussion
MARTIN KOHLSTEDT / Strom / pierwszy raz w Polsce
Martin Kohlstedt - piano, electronics
Termin 9. Dni Muzyki Nowej został zmieniony. W nowym terminie (30.01 - 3.02.2019) nie odbędzie się 1 koncert zaplanowany wcześniej (Ensemble Kompopolex), w związku z tym 1.02.2019 odbędzie się 1 koncert - GAS o g.20.00.
Choć Dni Muzyki Nowej są festiwalem skupionym na innowacjach, do Gdańska przyjadą artyści, którzy nowe zjawiska na sceny muzyczne wprowadzali już kilka dekad temu. Improwizujący kwintet
HUBBUB obchodził będzie dwudziestolecie i jest jedną z niewielu europejskich grup eksperymentalnych, które mogą poszczycić się takim stażem. Utalentowani instrumentaliści rezydujący na przecięciu różnych muzycznych światów (minimal, improwizowany ambient, noise, pseudo-industrial) tworzą tu elektroakustyczną przestrzeń wypełnioną nawarstwieniami, napięciami, powiązaniami, pulsacjami, kropkami i kreskami.
Jeszcze głębiej w przeszłość sięgniemy 1 lutego. Producent
Wolfgang Voigt w drugiej połowie lat 80-tych współtworzył niemieckie minimal techno, a dziś pod pseudonimem
GAS tworzy muzykę ambientową, aby "wprowadzić las na dyskoteki albo vice versa". W recenzji najnowszego albumu "Rausch" Pitchfork pisze: "Korzystając z komputerów do skrupulatnego przetwarzania sampli Wagnera, volksmusik i szlagierów w pulsacyjną atmosferę, Voigt przełamuje niemiecką tożsamość poprzez zapadający w pamięć, cyfrowy pryzmat".
Po raz kolejny na Dniach Muzyki Nowej pojawi się duet
PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA. Jeden z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich zespołów zajmujących się muzyką współczesną niejednokrotnie dowiódł swojej uniwersalności, a różnorodność podejmowanych inicjatyw sprawia, że ich twórczość, choć bez wątpienia z gruntu zalicza się do contemporary classical, wykracza poza sztywne ramy gatunku. W 2018 roku duet wydał album "Modular", o którym Bartek Chaciński na polifonia.blog.polityka.pl pisze: "Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet. Nie ułatwiają go również zamiary autorów, z tą poetycką dedykacją dla ich dzieci, o której wspomina Miłosz Pękala - można sobie o tym poczytać, słuchając zarazem bandcampowej wersji tego znakomitego albumu."
Pogranicze muzyki współczesnej, jazzu i muzyki kameralnej o nacechowanej "skandynawską" nastrojowością pojawi się za sprawą występu pianisty
Sebastiana Zawadzkiego z towarzyszeniem gdańskiej grupy
NEOQUARTET. Muzycy zaprezentują materiał z albumu "Songs about Time" zawierającego utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji kompozycje na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę. Wedle słów Sebastiana Zawadzkiego w utworach dominuje "spokój, przestrzeń, medytacja."
Współczesną muzykę improwizowaną usłyszymy w wykonaniu duetu
Jorgos Skolias & Piotr Rachoń. Eksperymentujący pianista wraz z zasłużonym "wokalistą poszukującym" w 2018 wydali album "Free", o którym Robert Ratajczak na longplayrecenzje.blox.pl napisał: "Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją. W wokalizach artysta używa słów polskich, greckich, chorwackich, japońskich oraz pochodzących z afrykańskiego języka suahili, bawiąc się ich brzmieniem i formą. Modulując głos artysta nie tylko śpiewa i melodeklamuje improwizowane teksty, ale też wydobywa z siebie rozmaite fantazyjne dźwięki (szepty, krzyki, pojękiwania), niejednokrotnie stosując efekt echa i pogłosu. Piotr Rachoń okazał się muzykiem nie tylko zdającym się bezbłędnie odczytywać intencje wokalisty, ale też w wielu przypadkach kreatorem brzmienia (...)"
Tajemniczy
LUTON to - powstały zaledwie rok temu - projekt Roberto P. Siguery (fortepian, elektronika) i Attilio Novellino (elektronika). Artyści doświadczenie kompozytorskie zdobywali przede wszystkim tworząc muzykę do teatru i tańca, a materiał na "Black Box Animals" powstawał między innymi w Sztokholmie, Manchesterze i Monachium.
Polską premierą będzie występ zjawiskowej, pochodzącej z Japonii -
Hatis Noit. Jej narzędziem twórczym jest głos, który przetwarza za pomocą elektroniki. Tyleż szeroki co oryginalny wachlarz muzycznych inspiracji artystki sięga od gagaku (japońska muzyka klasyczna) przez operę, bułgarskie i gregoriańskie śpiewy aż po muzykę pop a o debiutanckiej EP-ce "Illogical Dance", wydanej przez londyńską wytwórnię Erased Tapes portal Drowned in Sound pisał: "(...) inne instrumenty są po prostu zbędne. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych ozdobników, znajduje idealne miejsce pomiędzy delikatnością a surową siłą, które nieustannie się zmieniają i przedstawiają słuchaczom nowe pomysły".
Inną artystką, która w ostatnim czasie wydała znakomity album w renomowanej wytwórni (130701) jest
RESINA. To pseudonim artystyczny
Karoliny Rec, wiolonczelistki, która w latach 2011 - 2012 była pierwszą kuratorką Dni Muzyki Nowej. Na albumie "Traces" Karolinę Rec eksplorującą pole brzmieniowe i możliwości wiolonczeli, elektroniki i głosu wspomógł swoją grą perkusista Mateusz Rychlicki. Album zbiera znakomite recenzje branżowych mediów z całego świata: "Resina, AKA Karolina Rec, nakłada partie wiolonczeli w czasie rzeczywistym używając pedałów loopera, miesza długie drony z drżącym tremolo I riffami staccato, momentami wyśpiewuje przeszywające wokalizy... Z zazwyczaj hipnotyzującym rezultatem." (The Guardian) "Ten album definiuje piękno jako mroczny, aczkolwiek fascynujący sekret, którego odkrycie może zmienić nasze życie na zawsze. Faktycznie, wizja Karoliny Rec potrafi być przytłaczająca, lecz mnogość skrajnych odczuć, doprowadza do cennego katharsis. Obserwowanie jak surrealistyczny ni to sen, ni to koszmar łapczywie pożera komfort utopii dnia powszedniego, pozwala na eksploracje przekraczające wyobraźnię nawet najbardziej obytych psychonautów." (Porcys.com). Warto dodać, że wybrane utwory RESINY wykorzystał pokazie swojej kolekcji jeden z największych domów modowych - Gucci.
Bliski sercu miłośników muzyki nowej wymiar fortepianu zaprezentuje niemiecki kompozytor i pianista
Martin Kohlstetdt. Muzyk uprawia współczesną kameralistykę w duchu Hauschki, Petera Brodericka czy Jamesa Heathera. Tworząc, korzysta także z instrumentów elektronicznych, przez co prasa nazywa go "drugim Nilsem Frahmem", lecz sposób, w jaki tchnie energię w swe kompozycje, wykonując je na żywo czyni jego styl niepodrabialnym. W autorskich utworach Kohlstedt w mistrzowski sposób zachowuje balans między quasi-ciszą a wirtuozerską zwinnością gry na fortepianie, jednocześnie zaś nie stroniąc od wyrażania swą muzyką cech takich, jak ludzka niedoskonałość i nieprzewidywalność. Koncert Martina Kohlstedta, który zamknie tegoroczny festiwal będzie pierwszą w Polsce okazją usłyszenia artysty na żywo.
Organizatorem Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak. To festiwal nawiązujący do wcześniejszych żakowskich projektów: Art rhythmic depot (2005), Avant Festival (2006) i Dni Nowej Muzyki (2002), a w jego poprzednich edycjach w latach 2002 - 2018 wystąpili m.in.: Johannes Kreidler, Pękala Kordylasińska Pękala, Małgorzata Walentynowicz, Marcin Dymiter, Phonos Ek Mechanes, Stefan Wesołowski, Jacaszek, Kwartludium, Charlotte Hug, Frederic Blondy, Sidsel Enresen, Jan Bang, Neue Vocalsolisten, Hildur Gudnadóttir, Cikada Quartet, Maja Ratkje, Ikue Mori, Hilary Hahn, Hauschka, NeoQuartet, Nils Frahm, Pianohooligan, Ólafur Arnalds, Kwartet Śląski, Johann Johannsson, Kronos Quartet, Wim Mertens, Otomo Yoshihide.