stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Tegoroczna edycja Festiwalu miała pierwotnie odbyć się w dniach 16-20 stycznia, zmieniliśmy ten termin ze względu na żałobę po śmierci Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, naszego Szefa. Dziękujemy artystom i publiczności, którzy wykazali zrozumienie dla tej sytuacji.

W dniach 30.01 - 3.02.2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący w, pomiędzy i ponad granicami gatunków takich, jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu usłyszymy więc muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i  filharmonie jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

sty 11

sobota, g. 18:00

Gdynia,
bilety 60 - 80 zł
Dni Muzyki Nowej stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej, szerokiego spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście


Program 9. Dni Muzyki Nowej to nasz subiektywny wybór najciekawszych zjawisk wpisujących się w te kryteria. W dniach 16-20 stycznia 2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący w, pomiędzy i ponad granicami gatunków takich, jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu usłyszymy więc muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i  filharmonie jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

Program:

30.01.2019 / G.19.00
JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free
Jorgos Skolias - voice / Piotr Rachoń - piano
PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular
Miłosz Pękala - vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics /
Magdalena Kordylasińska-Pękala - marimba, percussion

31.01.2019 / G.19.00
SEBASTIAN ZAWADZKI & NEOQUARTET / Songs about Time / premiera
Sebastian Zawadzki - piano / Karolina Piątkowska-Nowicka - I violin / Paweł
Kapica - II violin / Michał Markiewicz - viola / Krzysztof Pawłowski - cello
LUTON / Black Box Animals / pierwszy raz w Polsce
Roberto P. Siguera - piano, electronics / Attilio Novellino - electronics

1.02.2019 / G.20.00
GAS / Rausch
Wolfgang Voigt - electronics

2.02.2019 / G.20.00
HATIS NOIT / Illogical Dance / pierwszy raz w Polsce
Hatis Noit - vocal, electronics
RESINA / Traces
Karolina Rec - cello, electronics / Mateusz Rychlicki - drums

3.02.2019 / G.19.00
HUBBUB
Frédéric Blondy - piano / Bertrand Denzler - tenor saxophone / Jean-Sébastien
Mariage - electric guitar / Edward Perraud - percussion
MARTIN KOHLSTEDT / Strom / pierwszy raz w Polsce
Martin Kohlstedt - piano, electronics

Termin 9. Dni Muzyki Nowej został zmieniony. W nowym terminie (30.01 - 3.02.2019) nie odbędzie się 1 koncert zaplanowany wcześniej (Ensemble Kompopolex), w związku z tym 1.02.2019 odbędzie się 1 koncert - GAS o g.20.00.


Choć Dni Muzyki Nowej są festiwalem skupionym na innowacjach, do Gdańska przyjadą artyści, którzy nowe zjawiska na sceny muzyczne wprowadzali już kilka dekad temu. Improwizujący kwintet HUBBUB obchodził będzie dwudziestolecie i jest jedną z niewielu europejskich grup eksperymentalnych, które mogą poszczycić się takim stażem. Utalentowani instrumentaliści rezydujący na przecięciu różnych muzycznych światów (minimal, improwizowany ambient, noise, pseudo-industrial) tworzą tu elektroakustyczną przestrzeń wypełnioną nawarstwieniami, napięciami, powiązaniami, pulsacjami, kropkami i kreskami.

Jeszcze głębiej w przeszłość sięgniemy 1 lutego. Producent Wolfgang Voigt w drugiej połowie lat 80-tych współtworzył niemieckie minimal techno, a dziś pod pseudonimem GAS tworzy muzykę ambientową, aby "wprowadzić las na dyskoteki albo vice versa". W recenzji najnowszego albumu "Rausch" Pitchfork pisze: "Korzystając z komputerów do skrupulatnego przetwarzania sampli Wagnera, volksmusik i szlagierów w pulsacyjną atmosferę, Voigt przełamuje niemiecką tożsamość poprzez zapadający w pamięć, cyfrowy pryzmat".

Po raz kolejny na Dniach Muzyki Nowej pojawi się duet PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA. Jeden z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich zespołów zajmujących się muzyką współczesną niejednokrotnie dowiódł swojej uniwersalności, a różnorodność podejmowanych inicjatyw sprawia, że ich twórczość, choć bez wątpienia z gruntu zalicza się do contemporary classical, wykracza poza sztywne ramy gatunku. W 2018 roku duet wydał album "Modular", o którym Bartek Chaciński na polifonia.blog.polityka.pl pisze: "Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet. Nie ułatwiają go również zamiary autorów, z tą poetycką dedykacją dla ich dzieci, o której wspomina Miłosz Pękala - można sobie o tym poczytać, słuchając zarazem bandcampowej wersji tego znakomitego albumu."

Pogranicze muzyki współczesnej, jazzu i muzyki kameralnej o nacechowanej "skandynawską" nastrojowością pojawi się za sprawą występu pianisty Sebastiana Zawadzkiego z towarzyszeniem gdańskiej grupy NEOQUARTET. Muzycy zaprezentują materiał z albumu "Songs about Time" zawierającego utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji kompozycje na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę. Wedle słów Sebastiana Zawadzkiego w utworach dominuje "spokój, przestrzeń, medytacja."

Współczesną muzykę improwizowaną usłyszymy w wykonaniu duetu Jorgos Skolias & Piotr Rachoń. Eksperymentujący pianista wraz z zasłużonym "wokalistą poszukującym" w 2018 wydali album "Free", o którym Robert Ratajczak na longplayrecenzje.blox.pl napisał: "Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją. W wokalizach artysta używa słów polskich, greckich, chorwackich, japońskich oraz pochodzących z afrykańskiego języka suahili, bawiąc się ich brzmieniem i formą. Modulując głos artysta nie tylko śpiewa i melodeklamuje improwizowane teksty, ale też wydobywa z siebie rozmaite fantazyjne dźwięki (szepty, krzyki, pojękiwania), niejednokrotnie stosując efekt echa i pogłosu. Piotr Rachoń okazał się muzykiem nie tylko zdającym się bezbłędnie odczytywać intencje wokalisty, ale też w wielu przypadkach kreatorem brzmienia (...)"

Tajemniczy LUTON to - powstały zaledwie rok temu - projekt Roberto P. Siguery (fortepian, elektronika) i Attilio Novellino (elektronika). Artyści doświadczenie kompozytorskie zdobywali przede wszystkim tworząc muzykę do teatru i tańca, a materiał na "Black Box Animals" powstawał między innymi w Sztokholmie, Manchesterze i Monachium.

Polską premierą będzie występ zjawiskowej, pochodzącej z Japonii - Hatis Noit.  Jej narzędziem twórczym jest głos, który przetwarza za pomocą elektroniki. Tyleż szeroki co oryginalny wachlarz muzycznych inspiracji artystki sięga od gagaku (japońska muzyka klasyczna) przez operę, bułgarskie i gregoriańskie śpiewy aż po muzykę pop a o debiutanckiej EP-ce "Illogical Dance", wydanej przez londyńską wytwórnię Erased Tapes portal Drowned in Sound pisał: "(...) inne instrumenty są po prostu zbędne. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych ozdobników, znajduje idealne miejsce pomiędzy delikatnością a surową siłą, które nieustannie się zmieniają i przedstawiają słuchaczom nowe pomysły".

Inną artystką, która w ostatnim czasie wydała znakomity album w renomowanej wytwórni (130701) jest RESINA. To pseudonim artystyczny Karoliny Rec, wiolonczelistki, która w latach 2011 - 2012 była pierwszą kuratorką Dni Muzyki Nowej. Na albumie "Traces" Karolinę Rec eksplorującą pole brzmieniowe i możliwości wiolonczeli, elektroniki i głosu wspomógł swoją grą perkusista Mateusz Rychlicki. Album zbiera znakomite recenzje branżowych mediów z całego świata: "Resina, AKA Karolina Rec, nakłada partie wiolonczeli w czasie rzeczywistym używając pedałów loopera, miesza długie drony z drżącym tremolo I riffami staccato, momentami wyśpiewuje przeszywające wokalizy... Z zazwyczaj hipnotyzującym rezultatem." (The Guardian) "Ten album definiuje piękno jako mroczny, aczkolwiek fascynujący sekret, którego odkrycie może zmienić nasze życie na zawsze. Faktycznie, wizja Karoliny Rec potrafi być przytłaczająca, lecz mnogość skrajnych odczuć, doprowadza do cennego katharsis. Obserwowanie jak surrealistyczny ni to sen, ni to koszmar łapczywie pożera komfort utopii dnia powszedniego, pozwala na eksploracje przekraczające wyobraźnię nawet najbardziej obytych psychonautów." (Porcys.com). Warto dodać, że wybrane utwory RESINY wykorzystał pokazie swojej kolekcji jeden z największych domów modowych - Gucci.

Bliski sercu miłośników muzyki nowej wymiar fortepianu zaprezentuje niemiecki kompozytor i pianista Martin Kohlstetdt. Muzyk uprawia współczesną kameralistykę w duchu Hauschki, Petera Brodericka czy Jamesa Heathera. Tworząc, korzysta także z instrumentów elektronicznych, przez co prasa nazywa go "drugim Nilsem Frahmem", lecz sposób, w jaki tchnie energię w swe kompozycje, wykonując je na żywo czyni jego styl niepodrabialnym. W autorskich utworach Kohlstedt w mistrzowski sposób zachowuje balans między quasi-ciszą a wirtuozerską zwinnością gry na fortepianie, jednocześnie zaś nie stroniąc od wyrażania swą muzyką cech takich, jak ludzka niedoskonałość i nieprzewidywalność. Koncert Martina Kohlstedta, który zamknie tegoroczny festiwal będzie pierwszą w Polsce okazją usłyszenia artysty na żywo.

Organizatorem Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak. To festiwal nawiązujący do wcześniejszych żakowskich projektów: Art rhythmic depot (2005), Avant Festival (2006) i Dni Nowej Muzyki (2002), a w jego poprzednich edycjach w latach 2002 - 2018 wystąpili m.in.: Johannes Kreidler, Pękala Kordylasińska Pękala, Małgorzata Walentynowicz, Marcin Dymiter, Phonos Ek Mechanes, Stefan Wesołowski, Jacaszek, Kwartludium, Charlotte Hug, Frederic Blondy, Sidsel Enresen, Jan Bang, Neue Vocalsolisten, Hildur Gudnadóttir, Cikada Quartet, Maja Ratkje, Ikue Mori, Hilary Hahn, Hauschka, NeoQuartet, Nils Frahm, Pianohooligan, Ólafur Arnalds, Kwartet Śląski, Johann Johannsson, Kronos Quartet, Wim Mertens, Otomo Yoshihide.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    20 - 55 zł
Ważne informacje związane ze zmianą terminu 9. Dni Muzyki Nowej (wykorzystanie biletów/karnetów w nowym terminie lub zwrot):
1. Bilety i karnety na 9. DMN zachowują ważność w nowym terminie (z 16.01 na 30.01; z 17.01 na 31.01, z 18.01 na 1.02, z 19.01 na 2.02, z 20.01 na 3.02).

2. Karnet na 9.DMN upoważnia dodatkowo do wstępu na 1 dzień zimowej edycji Festiwalu Jazz Jantar (w dniach 8 – 10.02.2019)

3. Bilety na 18.01 upoważniają do wstępu na 1.02 i na 1 wybrany dzień zimowej edycji Festiwalu Jazz Jantar (w dniach 8 – 10.02.2019).

Procedura zwrotu biletów i karnetów:
1. Bilety i karnety można zwrócić wyłącznie w Kasie Klubu (w g.15.00-21.00, w sb i nd od g.16.00) - w terminie do 30.01.2019 do g.18.00 (tj. na 1 godzinę przed pierwszym koncertem DMN).
2. Bilety zakupione w naszym sklepie internetowym należy wydrukować i zwrócić w formie papierowej do Kasy Klubu.
3. Zwracając karnety należy zwrócić Karnet Kolekcjonerski i pomarańczowy bilet-karnet z ceną (oba druki z tym samym numerem)

Bilety w sprzedaży od 5 listopada 2018
20 zł I pula / 30 zł II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł I pula / 35 zł II pula – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
35 zł I pula / 45 zł II pula – super zniżka* na Kartę do Kultury
45 zł I pula / 55 zł II pula – bez zniżek

Karnety Festiwalowe:
90 zł w sprzedaży do 30 grudnia 2018
120 zł w sprzedaży od 2 stycznia 2019

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 grudnia 2018. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)

Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.

Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert. Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/DniMuzykiNowej.

W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych. Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.

Przeczytaj także