stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal Muzyki Dawnej ANIMA MUSICA już od jedenastu lat, jest okazją do prezentacji ciekawych projektów realizowanych przez wybitnych artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej od średniowiecza do romantyzmu.

lip'25 2-5

środa - sobota

bilety 519 - 1089 zł
Kup bilet
sie'25 15-16

piątek - sobota

bilety 199 - 299 zł
Kup bilet
Podczas XII edycji będziemy mieli okazję spędzić pięć wieczorów z muzyką sprzed wieków rozbrzmiewającą na historycznych instrumentach lub ich kopiach. Pierwszy wieczór wypełni muzyka wielkiego mistrza Jana Sebastiana Bacha. Usłyszymy trzy z sześciu suit wiolonczelowych wykonanych przez jedną z czołowych polskich wiolonczelistek, specjalizujących się w grze na wiolonczeli barokowej - Agnieszkę Oszańcę. Artystka gra na instrumencie z 1763 roku (Benoist Fleury, Paryż).

festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście


Kolejny wieczór to występ uznanego na arenie międzynarodowej, zespołu LA MORRA, który specjalnie na tegoroczny Festiwal przygotował program TOUTE BELLE - Frankofońskie klejnoty muzyczne schyłku średniowiecza. Znajdą się w nim kompozycje takich twórców jak: Guillaume de Machaut, Gilles de Binch dit Binchois, Arnold de Lantins, Nicolas de Merques. Koncert będzie rejestrowany przez Program Drugi Polskiego Radia.

Po raz pierwszy w Polsce będziemy mieli też okazję usłyszeć nowatorski projekt artystów węgierskich: ENJAMBEMENT. Czy jest możliwa realizacja basso continuo na instrumentach perkusyjnych? Będą mogli Państwo przekonać się o tym przychodząc na ten koncert. Oprócz świeżego spojrzenia na sonorystykę muzyki barokowej, będzie można również zobaczyć wizję osiemnastowiecznych emocji przedstawioną przez tancerkę. Retoryka muzyczna ilustrowana ruchem ludzkiego ciała, to zupełnie nowe spojrzenie na osiemnastowieczną mapę uczuć, która nie jest obca również współczesnemu człowiekowi.

Wysoki poziom projektu gwarantuje kierownictwo artystyczne Móniki Tóth - wybitnej skrzypaczki współpracującej z najlepszymi europejskimi zespołami (m.in. I Barocchisti, Il Giardino Armonico, Europa Galante) oraz autorki choreografii, wybitnej tancerki Rity Góbi.

Podczas finałowego koncertu, pod palcami Sławomira Zubrzyckiego, zabrzmi zapomniany instrument Leonarda da Vinci - VIOLA ORGANISTA. Dzięki wnikliwym badaniom Sławomira Zubrzyckiego oraz rekonstrukcji tego instrumentu, wizja wielkiego Leonarda, po stuleciach, stała się faktem i zadziwia współczesnych melomanów.

Zgodnie z tradycją Festiwalu, nie zabraknie i w tym roku, Koncertu Młodych Wykonawców, podczas którego zaprezentuje się laureatka III Akademickiego Konkursu Klawesynowego Poznań 2013, studentka prof. Marka Toporowskiego, Daria Kubik.

XII FESTIWAL MUZYKI DAWNEJ ANIMA MUSICA GDYNIA - 21-29 CZERWCA 2014

PROGRAM FESTIWALU:

21 VI 2014 r. godz. 19:00 (sobota)

J. S. BACH - SUITY WIOLONCZELOWE

(na oryginalnym instrumencie z 1763 r.)

Wybór trzech z sześciu suit Jana Sebastiana Bacha, będących jednym z największych dzieł skomponowanych kiedykolwiek na wiolonczelę.

Agnieszka Ewa Oszańca - wiolonczela barokowa (Polska)


22 VI 2014 r. godz. 21:00 (niedziela)
Światowa premiera - program przygotowany specjalnie na Festiwal

TOUTE BELLE

Frankofońskie klejnoty muzyczne schyłku średniowiecza

Zespół LA MORRA

Doron Schleifer - śpiew (Izrael)
Corina Marti - flety proste i klawesyn średniowieczny (Szwajcaria)
Michał Gondko - lutnia (Polska)
Silke Schulze - flety proste (Niemcy)
Anna Danilevskaya - fidel (Francja)


27 VI 2014 r. godz. 19:00 (piątek)
Koncert Młodych Wykonawców
MUZYKA KLAWESYNOWA MISTRZÓW BAROKU

Daria Kubik - klawesyn (Polska)
Laureatka I nagrody w III Akademickim Konkursie Klawesynowym Poznań 2013 r.


28 VI 2014 r. godz. 19:00 (sobota)
Polska premiera


ENJAMBEMENT
Nowatorski projekt łączący dwa światy: muzykę XVII i XVIII wieku i taniec współczesny.

Rita Góbi - taniec współczesny i choreografia (Węgry)
Mónika Tóth - skrzypce barokowe (Węgry)
Csaba Gyulai - instrumenty perkusyjne, gadułka (Węgry)


29 VI 2014 r. godz. 19:00 (niedziela)
Po raz pierwszy w Trójmieście


VIOLA ORGANISTA

Zapomniany instrument Leonarda da Vinci

Sławomir Zubrzycki - viola organista (Polska)

Miejsce koncertów:

FRANCISZKAŃSKIE CENTRUM KULTURY
Kościół Ojców Franciszkanów w Gdyni - DOLNY KOŚCIÓŁ
Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana
ul. Ujejskiego 40

Dofinansowano ze środków:
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO.

Organizator: Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej

Partnerzy: Franciszkańskie Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, BIBUS MENOS, Eufonium

Patronat medialny: Polskie Radio Program Drugi, Radio Gdańsk, Trojmiasto.pl


MUZYCY:

AGNIESZKA OSZAŃCA jest jedną z czołowych wiolonczelistek barokowych młodego pokolenia, studiowała muzykę dawną w Holandii, gdzie pod kierunkiem Violi de Hoog specjalizowała się w wiolonczelowym repertuarze osiemnastego i dziewiętnastego wieku.

Od czterech lat mieszka w Krakowie, gdzie jako solistka i koncertmistrzyni sekcji wiolonczel, związana jest z Capellą Cracowiensis. Ponadto regularnie pojawia sie na scenach koncertowych w kraju i zagranica z takimi zespołami jak Silva Rerum arte, włoskim Ensemble Stile Galante, czy holenderskim Ensemble Odyssee. Współpracuje z największymi muzykami sceny muzyki dawnej. Nagrywa dla wytworni krajowych i zagranicznych. W wolnych chwilach odkrywa piękno Podhala i Małopolski.


LA MORRA poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu (ok. 1300 - ok. 1500) - nie stroniąc jednak od wypadów poza wytyczone sobie granice (np. dedykowanych zespołowi dzieł Borisa Yoffe).

Założona w 2000 r. i ochrzczona tytułem słynnego utworu H. Isaaca formacja szybko zadomowiła się na międzynarodowym rynku muzyki dawnej, goszcząc na scenach takich imprez jak Festival van Vlaanderen (Brugge, Mechelen, Antwerpen), Netwerk Oude Muziek / Holland Festival (Utrecht), Rencontres de Musique Médiévale (Le Thoronet), Freunde Alter Musik (Bazylea) czy Il Canto delle Pietre w średniowiecznych kościołach Lombardii. Liczne występy w całej Europie, transmisje radiowe oraz dotychczas wydane płyty sprawiły, iż LA MORRA uważana jest obecnie za jedną z wiodących europejskich formacji w swej dziedzinie. Epitety "wirtuozowskie", "uwodzicielskie" "przekonujące" - użyte przez francuski magazyn Diapason - często przewijają się w międzynarodowej prasie muzycznej w odniesieniu do interpretacji zespołu. LA MORRA spotyka się i pracuje w Bazylei (Szwajcaria), rodzinnym mieście Scholi Cantorum Basiliensis - instytucji o ponad 70-letniej tradycji nauczania interpretacji muzyki "dawnej". Zespół składa się głównie z absolwentów Scholi i liczy od czterech do ośmiu wokalistów i instrumentalistów (w zależności od założeń programowych). Kierownictwo artystyczne i koordynację zespołu sprawują Michał Gondko i Corina Marti.


DARIA KUBIK urodziła się 4 stycznia 1992 roku w Chorzowie, studentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu w klasie klawesynu mgr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Brała udział w wielu kursach m. in. Piccola Accademia di Montisi (Włochy), Music Course "Improvising Counterpoint - First steps to Parnassus " prowadzony przez James Hewitt w Katowicach oraz Międzynarodowy Kurs Klawesynowy w Białymstoku. Kształciła się podczas kursów mistrzowskich u wybitnych osobowości takich jak: Bob van Asperen (Holandia) oraz Christophe Rousset (Francja). Laureatka III nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Klawesynu, II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego w Gdańsku-Wrzeszczu oraz Laureatka I nagrody na "III Akademickim Konkursie Klawesynowym".

Brała udział w wielu festiwalach oraz koncertach m. in. Festival " Brand New Music" występując z Orkiestrą Muzyki Nowej, "I International Cello Festival" w Katowicach. W roku 2011 występowała również z Filharmonią Śląską w Katowicach (Fracois Poulenc - Concerto Champetre).


RITA GÓBI jest młodą choreografką i tancerką. Urodziła się w Suboticy w Serbii w 1983 roku. Szkoliła się jako tancerka baletu klasycznego w Węgierskiej Akademii Tańca. Studiowała także pedagogikę baletu oraz choreografię. Brała udział w wielu warsztatach tańca współczesnego, była stypendystką w Hogeschool voor de Kunsten w Amsterdamie i Letniej Szkole Tańca w Dreźnie. W 2006 roku założyła Gobi Dance Company, grupę młodych tancerzy, z którymi na stałe współpracuje. W ciągu ostatnich kilku lat jej zespół opracował swój własny styl, gobism. Jest on oparty na ekspresyjności ciał i strojów. Zespół bardzo często występuje w niezwykłych przestrzeniach (witryny, ulice, podziemia), gdzie są w bardzo bliskim kontakcie z publicznością, niemal na wyciągnięcie ręki. Rita Gobi tworzy również spektakle dla najmłodszych. Obecnie jest w trakcie realizacji międzynarodowego filmu "Memento Mori" finansowanego przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.


Rita Góbi, Monika Toth - fot. Wily Grossman Więcej zdjęć ()

Rita Góbi, Monika Toth - fot. Wily Grossman

Rita Góbi, Monika Toth - fot. Wily Grossman

MÓNIKA TÓTH ukończyła Akademię Muzyczną w Szeged (Węgry), Civica Scuola di Musica (dzisiaj Accademia Musicale Moderna) w Mediolanie, w klasie skrzypiec barokowych Enrico Gatti. Vincenzo Bellini Conservatorium w Palermo, klasa skrzypiec barokowych Enrico Onofri. Jest stypendystką Soros Foundation i Marco Fodella Foundation. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych pod kierunkiem: Simona Standage'a, Lucy van Deal, Jaap Schrödera i Malcolma Bilsona. Laureatka drugiej nagrody na międzynarodowym konkursie zespołów kameralnych "Premio Bonporti Rovereto" oraz trzeciej nagrody na "Telemann Wettbwerb" w Magdeburgu.

Współpracuje z I Barocchisti, Il Giardino Armonico, Ensmble Zefiro, Accademia Bizantina, Capella Leopoldina Graz, Europa Galante, Dolce e Tempesta, Brixia Musicalis, Barucco Wien, L' Eclisse, Estro Cromatico, Divino Sospiro, Neue Hofkapelle Graz. Dokonała licznych nagrań m.in. dla Decca, EMI, Sony, Archiv, Arts, Naiv, Hungaroton, Symphonia, Amadeus, Virigin labels. Prowadziła kursy mistrzowskie (specjalność skrzypce barokowe, muzyka kameralna) na Węgrzech - Tokaj, Bélapátfalva, Agárd. Od kilku już lat organizuje i prowadzi letnie kursy muzyki dawnej w Miszla (Węgry).


CSABA GYULAI - węgierski muzyk, grający na wielu instrumentach m. in. na perkusji, skrzypcach, gadułce. Od piętnastu lat śpiewa w renesansowym chórze męskim. Koncertuje na całym świecie, m. in. w Indiach, Francji, Włoszech, Niemczech, Chorwacji. Nagrał ponad 40 płyt. Jest również kompozytorem - tworzy muzykę dla teatrów lalkowych, grup zajmujących się tańcem współczesnym oraz dla swojego zespołu Chabanda.


Sławomir Zubrzycki + viola organista - fot.Weronika Zubrzycka Więcej zdjęć ()

Sławomir Zubrzycki + viola organista - fot.Weronika Zubrzycka

Sławomir Zubrzycki + viola organista - fot.Weronika Zubrzycka

SŁAWOMIR ZUBRZYCKI - pianista, kompozytor oraz konstruktor instrumentów, urodzony w Krakowie. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie (1988) - gdzie studiował w klasie fortepianu prof. T. Żmudzińskiego oraz w klasie muzyki współczesnej prof. A. Kaczyńskiego. Jako stypendysta Fundacji Fulbrighta swoje umiejętności pianistyczne doskonalił w The Boston Conservatory of Music (1990-91) w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem Janice Weber.

W 1987 został laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Koncertował jako solista (m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Imperial College London Sinfonietta), kameralista (z Kwartetem Olgi Szwajgier, a także z Gwendolin Bradley, Jadwigą Gadulanką i Andrzejem Hiolskim) w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i na Ukrainie. Nagrywał m.in. dla Polskich Nagrań, TVP, Polskiego Radia. Współpracował z Telewizją Polską jako prezenter, kompozytor i reżyser muzyczny przy programach edukacyjnych, takich jak: "Wszystko gra" (cykl wykładów o instrumentach muzycznych) i "Ulica sezamkowa".

Specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Był wykładowcą Letniej Akademii Muzyki Współczesnej - Avantgarde Tirol w Austrii (2005, 2007).

Wieloletnie zainteresowanie konstrukcją instrumentów muzycznych skłoniło Zubrzyckiego do zbudowania kopii klawikordu Johanna Sielbermana z 1775 roku. Instrument uznawany za protoplastę fortepianu charakteryzujący się niezwykłą ekspresją powstał w prywatnej pracowni w 1994. W 2009 Zubrzycki natrafił na ślad instrumentu prawie zupełnie nieznanego i zapomnianego zaprojektowanego przez Leonarda da Vinci "Viola Organista". Zaintrygowany faktami z przeszłości zbudował w latach 2009-2013 własną wersję konstrukcji Leonarda da Vinci. Premierowe recitale violi organista (w Krakowie na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym Królewskiego Miasta Krakowa - 18. października 2013 i Festiwalu Conrada - 21. października 2013) były ogromnym sukcesem artystycznym i medialnym. Materiał filmowy z pierwszego koncertu violi obejrzało w serwisie Youtube ponad 2 mln osób.

Informacje o powstaniu instrumentu pojawiły się w najpoczytniejszych mediach światowych, m. in. BBC, The Telegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Corierre della sera, MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times.

Najbliższe plany artystyczne Zubrzyckiego obejmują europejskie tournée z recitalami na violi organista, m. in. Mänttä Music Festival, Stockholm Early Music Festival, Wratislavia Cantans, Ghent Festival of Flanders.



www.animamusica.art.pl
festiwal@animamusica.art.pl

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    10, 20 zł
Bilety: 10 / 20 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem
Na KONCERT MŁODYCH WYKONAWCÓW - wstęp wolny

Przeczytaj także