stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

VII Anima Musica Opinie (5)

lut 15

sobota, g. 19:00

bilety 58 - 131 zł
Kup bilet
VII FESTIWAL Muzyki DAWNEJ ANIMA MUSICA

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


w dniach 8 - 16 maja 2009 roku
Honorowy patronat nad festiwalem anima musica objĄŁ prezydent miasta Gdyni PAN Wojciech Szczurek

Bilety w cenie 20 zł normalny i 10 zł ulgowy można nabyć godzinę przed koncertem lub złożyć zamówienie pod adresem barokmusic@wp.pl.

Lilianna Stawarz - klawesyn
8 maja 2009 (piątek) godz. 19.00
Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego,
ul. Korzenna 33/35.


Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej klasy klawesynu
prof. Władysława Kłosiewicza (1988r.), oraz Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison gdzie studiowała klawesyn pod kierunkiem Huguetta Dreyfusa (1990r.). Laureatka I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (II nagroda), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, finalistka Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Paryżu. Uczestniczyła
w licznych kursach mistrzowskich poświęconych problemom wykonawczym muzyki baroku (Akademia Musicale w Sienie, kursy mistrzowskie w Innsbrucku, Villecrose, Krakowie).
Od 1991 związana jest z Warszawską Operą Kameralną, gdzie oprócz współpracy jako muzyk klawesynista - kameralista występuje oraz prowadzi od klawesynu
i pozytywu dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne. Nagrała także sześć płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną
i wokalno-instrumentalną XVII wieku. W 2005 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami C. Ph. E. Bacha wydana przez CD Accord, w styczniu 2007 roku 2CD z Suitami Klawesynowymi HWV 426-433 G. Fr. Händla wydana przez Fundację Pro Musica Camerata. Od 1993 roku jest wykładowcą letnich kursów Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. Od 2003 r. jest adiunktem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na wydziale w Białymstoku. W listopadzie 2008 uzyskała tytuł doktora habilitowanego.

Program koncertu:
Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Suita A-dur HWV 426 (prelude, allemande, courante, gigue)
Suita d-moll HWV 428 (prelude, allegro, allemande, courante, air, double1-5, presto)
Suita g-moll HWV 432 (ouverture, andante, allegro, sarabande, gigue, passacaille)
Suita f-moll HWV 433 (prelude, allegro, allemande, courante, gigue)


La morra
Ars amandi
9 maja 2009 (sobota) godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury w Gdyni ul. Ujejskiego 40.


Wydawać by się mogło, że trudno o bardziej banalną i wytartą ideę przewodnią dla koncertu muzyki średniowiecznej. Niemniej jednak to właśnie stan miłosnego uniesienia. niezmienny bez względu na upływ czasu odpowiedzialny jest za powstanie w latach 1100-1500 jedynego w swoim rodzaju repertuaru pieśniowego, w którym tak wiele dzieł nosi znamię geniuszu. Jeśli za miarodajny uznamy nasz subiektywny, choć oczywiście nie wyczerpujący, lecz poparty wieloletnim obcowaniem
z tym repertuarem wybór, prezentowane w niniejszym programie dzieła należą do najpiękniejszych i najbardziej emocjonalnych w obszernym repertuarze pieśni miłosnej skomponowanym przed rokiem 1500. Pomiędzy pieśni wpleciono utwory instrumentalne.

Program koncertu:
BERNART DE VENTADORN (ok. 1200) - Can vei la lauzeta mover canso,
GUILLAUME DE MACHAUT (1300-1377) - Amours me fait desirer ballade,
ANONIM (Francja, ok. 1300) - La seconde estampie royal utwór instrumentalny,
ANTONELLO DA CASERTA (ok. 1400) - Amour m'a le cuer mis en tel martire ballade,
ANONIM (Cypr, wczesny XV w.) - Tousjours servir je veuil la douce fleur rondeau,
ANONIM (Włochy, ok. 1400) - Parlamento utwór instrumentalny,
JOHANNES CICONIA (c1370-1412) - Poy che morir mi convien per to amore ballata,
ANTONELLO DA CASERTA - Più chiar' che 'l sol podwójna ballata,
GILLES DE BINS DIT BINCHOIS (ok. 1400-1460) - Adieu mes tres belles amours rondeau,
ANONIM (Flandria?, XV w., opr. wielogłosowe: M. Gondko) - La portingaloise utwór instrumentalny,
ANTOINE BUSNOYS (ok. 1430-1492) - Ja que lui ne s'i attende bergerette,
ANONYM (Niemcy, XV w.) - Verlangen thut mich krencken Lied,
GUILLAUME DUFAY (1397?-1474) - Helas mon dueil a ce cop sui je mort virelai,

LA MORRA
Els Janssens śpiew
Corina Marti flety
Michał Gondko lutnia i giterna
Uri Smilansky fidel


PETR WAGNER
LES VOIX HUMAINES
10 maja 2009 (niedziela) godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury w Gdyni ul. Ujejskiego 40


Petr Wagner naukę gry na violi da gamba odbył pod kierunkiem Richarda Boothby i Jaapa ter Lindena w Akademie für alte Musik Dresden, oraz pod kierunkiem Wielanda Kuijkena w The Royal Conservatoire w Hadze. Brał udział w nagraniu blisko 40 płyt CD jako solista i kameralista. Jego solowe nagrania z muzyką Charlsa Dollé (Dorian Recordings, 2003) i Gottfrieda Fingera (Arta, 2005) zyskały na całym świecie entuzjastyczne recenzje.
Brał udział w wielu europejskich festiwalach (Early Music Series at the Royal Festival Hall London, Settembre Musica di Torino, Festival d'Ambronay, Festival d'Ile de France, Prague Spring Festival, Festival Mitte Europa, Forum Musicum Wrocław, Sopron Early Music Days). Regularnie współpracuje z takimi muzykami, jak Philip Pickett, Jacques Ogg, Shalev Ad-El, Wilbert Hazelzet, Brent Wissick, Simon Standage, György Vashegyi, Mitzi Meyerson, Bruce Dickey, Ophira Zakai, Magdalena Kožená, Noémi Kiss, Julian Podger, Stephen Varcoe, Peter Kooij, oraz zespołami New London Consort, Musicians of the Globe, Concerto Palatino, Orfeo Orchestra, Concerto Armonico Budapest, Oslo Baroque Soloists i Bach Collegium München.
W 1998 r. Petr Wagner założył zespół Ensemble Tourbillon, który koncentruje się na repertuarze XVII i XVIII wiecznym (Couperin, Bach, Marais, Rebel, Purcell, Finger, Fischer i Handel).


Program koncertu:
C. F. Abel - 3 pieces for unaccompanied viol
Mr. De Machy - Suite D minor
Christopher Simpson - Prelude
Gottfried Finger - Chaconne G minor
Marin Marais - La Grande Fantaisie
Jean de Sainte-Colombe - Prelude
Tobias Hume - Soldier's Resolution
Antoine Forqueray - La Girouette, La Couperi
C.F.Abel - Arpeggio

KONCERT MŁODYCH WYKONAWCÓW
15 maja 2009 (piątek) godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury w Gdyni, ul. Ujejskiego 40.


Agata Zielińska-Okoń - absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie fletu Adama Łazarewicza, oraz Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku skandynawistyka (2005). Swoje umiejętności
w grze na flecie rozwijała podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Benedeka Csaloga, Petera Lukasa Grafa, Philippe'a Bernolda oraz Łukasza Długosza. Jest współzałożycielką zespołu Sospiro, z którym wykonuje m.in. kameralny repertuar osiemnastowieczny. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie fletu traverso prowadzonej przez Benedeka Csaloga.

Marta Bieszk - absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z klasy oboju u prof. Józefa Raatza. W 2006 roku w ramach unijnego stypendium podjęła studia w Musikhochschule für Musik und Theather Hamburg u prof. Rainera Herwega. Jako oboista współpracowała m.in.
z Polską Filharmonią Bałtycką i Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Równoległe studia filologiczne na Uniwersytecie gdańskim. Dziś, doktorantka UG realizuje się muzycznie głównie na gruncie muzyki dawnej współpracując z zespołem Sospiro oraz realizując własne projekty.

Barbara Bajor - absolwentka Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku klasy fagotu prof. Wojciecha Orawca. W roku akademickim 2006/07 stypendystka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska. W 2008 r. przebywała na stypendium "Erasmus" w Antwerpii( Belgia), studiując w Koninklijk Vlaams Conservatorium
w klasie Francisa Polleta. Współpracowała min. z Państwowa Filharmonia Bałtycką, Cappellą Gadanensis (jako fagocistka i wokalistka), jak również Elbląska Orkiestrą Kameralną.

Katarzyna Kamińska - absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy z klasy klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz. Jest również pedagogiem specjalnym,
w zakresie oligofrenopedagogiki. Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez Elżbietę Stefańską- Kłyś, Jacquesa Ogga, jak również kursach interpretacji i wykonawstwa muzyki dawnej prowadzonych przez Antona Birulę, Benedeka Csaloga, Wandę Kozyrę, Jacqueline Ross, Marka Rzepkę. Jako klawesynistka współpracowała z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Symfonią Kameralną Sopot, zespołem muzyki dawnej Pro Musica Antiqua oraz Capellą Gedanensis. Współzałożycielka zespołu Sospiro.

Program koncertu:
Antonio Vivaldii - Koncert g-moll na flet, obój i basso continuo (klawesyn
i fogot). Cz. Allegro ma cantabile, Largo, Allegro,
Benedetto Marcello - Sonata na obój i b.c (klawesyn),
3. Joseph Bodin de Boismortiere - Sonata triowa a-moll na flet, fagot i b.c (klawesyn), Cz. Vivace, Largo, Allegro,
Louise Couperin - Passacaille C-dur z Pieces de Clavecin (klawesyn solo)
Jacques-Martin Hotteterre - Suita e-moll op. 2 nr 4 na flet i b.c.
Cz. Prelude, Sarabande. Le depart, Air. Le fleuri, Menuet I, Menuet II
Georg Philipp Telemann - Trio e-moll na flet, obój, fagot i klawesyn
Cz. Affettuoso, Allegro, Dolce, Vivace


TERESA KAMINSKA
16 maja 2009 (sobota) godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury w Gdyni, ul. Ujejskiego 40.


Teresa Kamińska - wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (1992 r.), gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta prowadząc klasę wiolonczeli i wiolonczeli barokowej. Ukończyła również studia podyplomowe na Wydziale Historycznych Praktyk Wykonawczych w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie (1994). W latach 1994-2000
w ramach eksperymentalnego Wydziału Muzyki Dawnej prowadziła klasę wiolonczeli barokowej w PSM II st. we Wrocławiu.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową, wykonując repertuar solowy i kameralny od XVII w. po współczesność. Ma na swoim koncie pierwsze polskie wykonanie koncertu wiolonczelowego J. Haydna na instrumencie historycznym. Oprócz wielu nagrań kameralnych (również dla rozgłośni radiowych i TV), w 2004 r. nagrała wspólnie
z włoskim fagocistą G. Mandolesi koncert podwójny na wiolonczelę i fagot
A. Vivaldiego, w 2006 suity solowe BWV 1007 i BWV 1010, a w 2007 suitę BWV 1007 J. S. Bacha. Współpracuje z wieloma zespołami, koncentrując się na współpracy z prowadzonym przez Marka Toporowskiego zespołem Concerto Polacco, wykonującym muzykę baroku i klasycyzmu na instrumentach z epoki (Fryderyk 2007 za CD z jasnogórską muzyką dawną, dwa Fryderyki 2008 za CD z muzyką J. Zeidlera oraz za kolejną płytę z muzyką ze zbiorów jasnogórskich).
Program koncertu:

J. S. Bach - Suita G dur BWV 1007
Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I, II, Gigue
J. S. Bach - Suita d moll BWV 1008
Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I,II, Gigue

* * *
J. S. Bach - Partita a moll BWV 1013 (transkrypcja partity fletowej - TK)
Allemande, Corrente, Sarabande, Bourrée anglaise