stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal ANIMA MUSICA prezentuje publiczności najpiękniejsze utwory europejskiej kultury muzycznej. W tym roku usłyszymy przepełnione emocjami średniowieczne pieśni o dworskiej miłości w wykonaniu międzynarodowego ENSEMBLE SANTENAY; pełen dynamizmu, błyskotliwy koncert zespołu puzonów historycznych TROMBASTIC o intrygującym tytule BATTALIA, najpiękniejszą muzykę barokową z serca Europy w wykonaniu SILVA RERUM arte z udziałem muzyków z Czech i Węgier oraz muzykę epoki klasycyzmu w mistrzowskim wykonaniu duetu Drogosz - Rossi.

lis 9-10

sobota - niedziela

Gdańsk,
bilety 369 - 1039 zł
Kup bilet
Nie zabraknie też, jak co roku, koncertu młodych wykonawców, którzy z właściwą swojemu wiekowi ekspresją odczytają na nowo utwory barokowe na klawesyn.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście



PROGRAM FESTIWALU

22.06.2013
LE ROMAN DE LA ROSE

Średniowieczny ogród miłości, gdzie spotkają nas dworskie maniery i bogactwo, a także niebezpieczeństwo, niesława i strach.

ENSEMBLE SANTENAY /Niemcy, Francja, Transylwania, Izrael/

23.06.2013
KONCERT MŁODYCH WYKONAWCÓW

Muzyka barokowa oczami młodych.
Julia Klimaszewska, Maksym Zajączkiewicz /Polska/

29.06.2013
MOZART NA FORTEPIAN I SKRZYPCE

Trzy sonaty na pianoforte i skrzypce oraz fantazja na pianoforte solo
KATARZYNA DROGOSZ /Polska/, STEFANO ROSSI /Włochy/

30.06.2013
BATTALIA

Tańce, fanfary i pieśni na sześć puzonów, bombardy i inne instrumenty historyczne.
TROMBASTIC /Polska/

6.07.2013
SERCE EUROPY

Barok z serca Europy - polski, czeski i węgierski
SILVA RERUM arte /Polska, Węgry, Czechy/


ORGANIZATOR
Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej
Wydarzenie jest realizowane dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Gdyni, Marszałka Województwa Pomorskiego.

POCZĄTEK WSZYSTKICH KONCERTÓW: 19.30

MIEJSCE KONCERTÓW:
Franciszkańskie Centrum Kultury - Kościół Ojców Franciszkanów (kościół dolny), ul. Ujejskiego 40 Gdynia, SKM Wzgórze św. Maksymiliana

BILETY
ulgowy: 10 zł normalny: 20 zł
do nabycia na godzinę przed koncertem
www.animamusica.art.pl

ENSEMBLE SANTENAY
Julla von Landsberg - śpiew
Elodie Wiemer - flety
Szilard Chereji - viella
Ori Harmelin - lutnia

Ensemble Santenay powstał w 2004 roku w Trossingen, Niemcy. Zespół tworzy czworo muzyków z Niemiec, Francji, Transylwanii i Izraela. Połączyła ich fascynacja muzyką polifoniczną późnego średniowiecza. To muzyka, która potrafi wyrazić najgłębsze ludzkie uczucia w sposób delikatny, poetycki, pozostawiająca wiele swobody wykonawcom. Zespół wykorzystuje zrekonstruowane na podstawie średniowiecznej ikonografii instrumenty. Nazwa zespołu pochodzi od nazwy zamku Santenay w Burgundii.


Stefano Rossi urodził się w Bergamo (Włochy). Z wyróżnieniem ukończył studia w Conservatorium van Amsterdam, gdzie kształcił się w klasie skrzypiec barokowych Lucy van Dael. Współpracuje z takimi zespołami jak Accademia Bizantina, Capella della Pietà die Turchini, Musica ad Rhenum, Zefiro i inne. Z zespołem Musica ad Rhenum nagrał komplet muzyki kameralnej Françoisa Couperina, z zespołem Zefiro - "Concerti per più strumenti" Antonio Vivaldiego oraz diverimenti Wolfganga Amadeusza Mozarta. Nagrywał także dla firm Naive, Stradivarius, Decca, Abroyse, Virgin Classic oraz dla najważniejszych europejskich stacji radiowych. Stefano Rossi gra na instrumencie Henry'ego Jamesa z Londynu, z 1740 roku.

Katarzyna Drogosz pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Wykształcenie zdobywała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, a także w Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz w Musikhochschule we Fryburgu w klasie klawesynu. Laureatka prestiżowego międzynarodowego konkursu "Musica Antiqua" w Brugii. Koncertuje w Polsce i za granicą, jako kameralistka współpracuje z wieloma uznanymi muzykami. W ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim prowadzi klasę fortepianu historycznego. Współzałożycielka Fortepianarium - Śląskiego Centrum Ochrony Dziedzictwa Instrumentów Klawiszowych w Zabrzu.

TROMBASTIC
Piotr Wawreniuk - puzon altowy      
Piotr Dąbrowski - puzon tenorowy   
Michał Kiljan - puzon tenorowy    
Rafał Piłasiewicz - puzon tenorowy    
Robert  Krajewski - puzon basowy      
Roman Miller - puzon basowy, perkusja
Jacek Urbaniak - krzywuła, bombardy, flety
Mirosław Feldgebel - harfa renesansowa, perkusja,
Ewelina Siedlecka - śpiew  

TROMBASTIC to warszawski zespół wąskomenzurowych puzonów historycznych, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki z okresu renesansu i baroku .Ten jedyny w swoim rodzaju w Polsce zespół gra na puzonach altowych, tenorowych, basowym i kontrabasowym. Są to mistrzowskie instrumenty wykonane w najbardziej renomowanych manufakturach niemieckich: Finke i Meinl. Zespół posiada również instrumenty zbudowane około 1960 roku przez polskiego mistrza Sicińskiego - kopie najwspanialszych puzonów wykonanych w XVI w Norymberdze.

Trombastic wypracował dwa kierunki brzmieniowe: jeden to granie wyłącznie w składzie puzonowym (jako consort) i drugi, w którym dla wzbogacenia spektrum brzmieniowego zapraszani są muzycy grający na innych instrumentach oraz śpiewacy. Zespół na scenie prezentuje się wyjątkowo, a instrumenty brzmią wspaniale i monumentalnie. W przeszłości puzoniści, dzięki dostojnemu brzmieniu tego instrumentu, byli zapraszani do gry w kapelach królewskich, książęcych, biskupich, miejskich i kościelnych. Ponadto puzon tenorowy jako donośny instrument świetnie się sprawdzał w kapelach ludowych wykonujących muzykę taneczną. Zachowały się opisy Telemanna podróżującego po naszych ziemiach, któremu zdarzało się słuchać kapel grających w składzie: regal, puzon i bęben...

Nawiązując do tych tradycji zespół od 1987 roku regularnie koncertuje w kraju i za granicą. Był gościem najważniejszych polskich festiwali muzyki dawnej, a także w Czechach, Holandii, Norwegii, Grecji i w Niemczech. Artyści brali udział w mistrzowskich kursach u prof. Stephena Andersona (Univarsity of Kansas), prof. Ardasha Marderosiana (Chicago Liric Opera), Gasa Geversa (Utrecht) i innych. Puzoniści współpracują z wieloma innymi zespołami muzyki dawnej np. Ars Nova, Kapela Jasnogórska, La Tempesta czy Orkiestra Złotego Wieku, z którymi dokonali wielu nagrań archiwalnych i płytowych. Muzycy Trombastic oprócz dbałości o stronę wykonawcza zajmują się również odszukiwaniem i opracowaniem nieznanych utworów muzyki polskiego i europejskiego renesansu, dzięki czemu odzyskują one dawną świetność.

SILVA RERUM arte
Maja Mirocha - flet traverso
Danuta Zawada - skrzypce barokowe
Agnieszka Oszańca - wiolonczela barokowa
Małgorzata Skotnicka - klawesyn
gościnnie
Monika Toth - skrzypce barokowe (Węgry)
Marek Kubat - gitara barokowa, teorba (Czechy)
Arkadiusz Skotnicki - instrumenty perkusyjne (Polska)

SILVA RERUM arte to nowoczesna grupa barokowa nadająca muzyce dawnej formę przekazu, która jest przyjazna dla publiczności, wzrusza ją i pociąga intelektualnie. Każdy koncert jest dziełem sztuki, zarówno pod względem muzycznym jak i w warstwie wizualnej, i pozostawia ślad w słuchającym. Zespół tworzą instrumentalistki specjalizujące się w grze na instrumentach historycznych. W repertuarze zespołu znajdują się m.in. programy o tak intrygujących tytułach jak: Bach Bogu:Bach Królowi, Pomiędzy Bachem a Polskimi Królami czy 7 ptaków (ten ostatni ukazał się w 2012 roku w formie płyty). SILVA RERUM arte pracuje w Gdańsku, do swoich projektów zapraszając muzyków z całej Europy. Koncertował do tej pory w Polsce, Niemczech, Słowenii i Czechach.

MONIKA TOTH - skrzypce barokowe
Edukacja: Akademia Muzyczna w Szeged (Węgry) - pedagogika instrumentalna, Civica Scuola di Musica (dzisiaj Accademia Musicale Moderna) w Mediolanie, w klasie skrzypiec barokowych Enrico Gatti. Vincenzo Bellini Conservatorium w Palermo, klasa skrzypiec barokowych Enrico Onofri. Stypendystka Soros Foundation i Marco Fodella Foundation. Kursy mistrzowskie pod kierunkiem: Simona Standage'a, Lucy van Deal, Jaap Schrödera i Malcolma Bilsona.
Laureatka drugiej nagrody na międzynarodowym konkursie zespołów kameralnych "Premio Bonporti Rovereto" oraz trzeciej nagrody na "Telemann Wettbwerb" w Magdeburgu. Współpraca: I Barocchisti, Il Giardino Armonico, Ensmble Zefiro, Accademia Bizantina, Capella Leopoldina Graz, Europa Galante, Dolce e Tempesta, Brixia Musicalis, Barucco Wien, L' Eclisse, Estro Cromatico, Divino Sospiro, Neue Hofkapelle Graz. Nagrania dla: Decca, EMI, Sony, Archiv, Arts, Naiv, Hungaroton, Symphonia, Amadeus, Virigin labels. Aktywności: Prowadziła kursy mistrzowskie (specjalność skrzypce barokowe, muzyka kameralna) na Węgrzech - Tokaj, Bélapátfalva, Agárd. Od dwóch lat organizuje i prowadzi letnie kursy muzyki dawnej w Miszla (Węgry).

MAREK KUBAT- teorba, gitara barokowa
Edukacja:Konserwatorium Muzyczne w Tišnovie w klasie gitary klasycznej Stanislava Juřici oraz gitary jazzowej pod kierunkiem Viléma Spilky. Akademia Muzyczna w Brnie w klasie lutni Miloslava Študenta. Kursy mistrzowskie pod kierunkiem: Paula Beiera, Michaela Fields'a. Współpraca: zespół folkowy Malevil, zespół jazz-rockowy Ha-Kapela, zespół jazzowy Mañana, zespół grający muzykę świata Czaldy-Waldy, zespoły barokowe: Hof-musici, Ensemble Damian, The Czech Ensemble Baroque. Współpracuje z kompozytorami muzyki współczesnej takimi jak: Dada Klementová, Tomáš Hanzlík, Vít Zouhar. Aktywności: Współpracuje ze studiem musicalowym Jany Janěkovéj na Akademii Muzycznej w Brnie. Prowadzi klasę gitary w szkole muzycznej w Tišnovie oraz klasę gitary i lutni w Gimnazjum o profilu artystycznym w Brnie.

ARKADIUSZ SKOTNICKI - instrumenty perkusyjne
Edukacja: Akademia Muzyczna w Gdańsku w klasie perkusji Tadeusza Deputata. Kursy mistrzowskie pod kierunkiem: Ney Rosauro, Nebojsa Jovan Źivković, Christoph Caskel, Stanisław Skoczyński, Katarzyna Myćka. Współpraca: Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Kassak Brass Ensemble, Classic Quartet, Marimbasonix, Pro Musica Antiqua. Aktywności: Prowadzi klasę perkusji w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu. Był nauczycielem Wojskowego Liceum Muzycznego w Gdańsku do momentu jego rozwiązania, jego uczniowie są laureatami wielu ogólnopolskich konkursów muzycznych. Współpracuje z firmą GTP Percussion, dla potrzeb której projektuje i testuje pałki do instrumentów perkusyjnych.

Julia Klimaszewska urodziła się 31 lipca 1996 roku w Rzeszowie. Ukończyła Szkołę Muzyczną I stopnia w Gdańsku w klasie fortepianu mgr Magdaleny Mizińskiej. Jest uczennicą V klasy Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku- Wrzeszczu w klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej. Równolegle uczęszcza do III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku do klasy dwujęzycznej. W roku 2010 zdobyła III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej. Wykonuje repertuar solowy i kameralny począwszy od renesansu do muzyki współczesnej.

Maksym Zajączkiewicz urodził się w Gdańsku w 1994r. Edukację muzyczną rozpoczął od prywatnych lekcji fortepianu w wieku 10 lat. Duży wpływ na jego świadomość muzyczną wywarła mgr Christa Kamińska. W roku 2010 rozpoczął naukę gry na organach u mgr Błażeja Musiałczyka, oraz klawesynie u dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Od 2012 roku zrezygnował z nauki gry na organach. Swoją przyszłość wiąże z klawesynem i muzyką dawną.

Przeczytaj także