stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

12 - 17 listopada 2024, g. 18:00

Wstęp wolny
lis 24

niedziela, g. 18:00

bilety 85 - 165 zł
IX FESTIWAL MUZYKI DAWNEJ ANIMA MUSICA

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


21 maja
godz. 19:00
Muzeum Miasta Gdyni

KONCERT MŁODYCH WYKONAWCÓW

Laureatki I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. W. Landowskiej

Weronika Kłosiewicz

Urodzona 2.09.1995 r. w Warszawie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 4 lat u p. prof. Marii Grzebalskiej. Od roku 2002 uczęszczała do Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Emila Młynarskiego, obecnie uczy się w Państwowej Ogólnokształcącej Eksperymentalnej Zintegrowanej Szkole Muzycznej przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie ("Mała Miodowa").

Początkowo była uczennicą prof. Aleksandry Bojarczuk, od 2004 r. uczy się u p. prof. Małgorzaty Gambrych. Lekcje gry na klawesynie pobiera u p. prof. Beaty Popis - od roku 2008 jako instrument dodatkowy, od 2010 klawesyn jest instrumentem głównym. W latach 2009 i 2010 uczestniczyła w kursie klawesynowym "Akademii Narolskiej" w Narolu. W roku 2008 wyróżniona w konkursie uczniów klas V i VI szkół muzycznych I st. "Wykształcony Słuch" w Żyrardowie. Laureatka I miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w Gdańsku w roku 2010 .

Małgorzata Klajn


Urodzona w 1993 roku; od 2007 uczennica Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu w klasie klawesynu mgr. Adrianny Gołos. Swoje umiejętności doskonaliła podczas Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej (1- 8 sierpnia 2010, Lidzbark Warmiński), IX Forum Muzyki Dawnej, Ogólnopolskiej sesji Muzyki Klawesynowej (UMFC, Warszawa) oraz uczestnicząc w kursach prowadzonych przez: Bernharda Klapprotta, Nicolasa Parle'a, Marka Toporowskiego, Lilianę Stawarz, Ewę Mrowcę- Kościukiewicz. Laureatka I nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w kategorii muzyka solowa - grupa starsza (7-8 grudnia 2010, Gdańsk).

PROGRAM
Johann Jakob Froberger - Toccata X F-dur
Jean Philippe Rameau - Gawot z wariacjami
Claude Benigne Balbastre - La Lugeac
Jacques Duphly - La Forqueray
Jacques Duphly - Medee
J. S. Bach- Partita II c-minor, BWV 826
(Sinfonia, Allemande, Courante, Sarabande, Rondeaux, Capriccio)
L. Couperin- Passacaglia z suity C- major


22 maja

godzina 19:00
Muzeum Miasta Gdyni

MUZYCZNE DIALOGI

Katarzyna Drogosz - pianoforte

Specjalizuje się w grze na pianoforte (fortepianie historycznym), interesuje się także jego historią i budową. Wykształcenie zdobywała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, w Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz w Musikhoschule Freiburg w klasie historycznych instrumentów klawiszowych.

W roku 2007 otrzymała wyróżnienie na międzynarodowym konkursie "Musica Antiqua" w Brugii w kategorii pianoforte solo. Koncertuje jako solistka i kameralistka. Prowadzi klasę pianoforte w ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Od 2010 roku pracuje w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach jako asystent w klasie historycznych instrumentów klawiszowych prof. Marka Toporowskiego.

Małgorzata Skotnicka - klawesyn

Skończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. Umiejętności swoje doskonaliłam uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów jak: Z. Ružičkowa, H. Dreyfus oraz J. Ogg. Brała też udział w zajęciach prowadzonych przez wykładowców Akademii Bachowskiej H. Rillinga.

Po ukończeniu studiów w roku 1994 rozpoczęła pracę w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. W roku 1999 uzyskała kwalifikacje I st., a w roku 2009 kwalifikacje II stopnia. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. W roku 1995, m.in. z jej inicjatywy, powstała w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku - Wrzeszczu klasa klawesynu, którą do dzisiaj prowadzi.

Jej uczniowie są laureatami ogólnopolskich konkursów klawesynowych. Brała udział w pracach jury ogólnopolskich  konkursów i przesłuchań klawesynowych. Koncertuje jako solistka oraz kameralistka w kraju i za granicą. Brała udział w licznych Festiwalach. Współpracowała z wybitnymi artystami m.in. z W. Kuijkenem, B. Csalogiem.

Od 1996 roku gra w zespole kameralnym Pro Musica Antiqua, z którym nagrała pięć płyt z muzyką epoki baroku oraz polską muzyką współczesną, wydanych przez firmę DUX. W lutym 2010 roku wraz z  M.Mirochą, D.Zawadą, A.Oszańca założyłam zespół Silva Rerum. W roku 2003 została odznaczona przez Ministra Kultury odznaką Zasłużony Działacz Kultury. Z jej inicjatywy w roku 2002 powstało Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej, w którym przez dwie kadencję pełniła funkcję prezesa.

PROGRAM
Johann Christian Bach: Sonata G-dur a due Cembali obligati op. 15 nr 5
Allegro - Tempo di Minuetto
Johann Christian Bach: Sonata c-moll op. 17 nr 2
Allegro - Andante - Prestissimo
Carl Philipp Emmanuel Bach - Vier kleine Duette für zwei Tasteninstrumente Wtq 115
Allegro - Poco Adagio - Poco Adagio - Allegro
Wilhelm Friedemann Bach - Concerto a due Cembali Concertati
Allegro moderato - Andante - Presto
 
28 maja
godzina 19:00
Muzeum Miasta Gdyni

IL SOLE DI NAPOLI
MUSICA PERDUTA


Monika Toth, Paolo Perlone - skrzypce barokowe
Renato Criscuolo - wiolonczela barokowa
Simone Vallerotonda - theorba



SOLISTA

Mauro Squillante

Mandolinista, specjalizuje się w grze na dawnych instrumentach szarpanych takich jak mandolina, mandola, mandolone, colascione, cytra. Prowadzi badania nad repertuarem przeznaczonym na te instrumenty oraz techniką wykonawczą.

Po ukończeniu Pollini Conservatory w Padwie swoją muzyczną edukację kontynuował w Schola Cantorum Basilensis pod kierunkiem Hopkinsom Smith i Crowford Young a także Enrico Baiano, Federico Marincola, Emilia Fadini i Edoardo Eguez.

Swoją aktywność koncertową, jako solista oraz kameralista, prowadzi we Włoszech oraz innych krajach całego świata. Współpracuje z takimi zespołami jak: Lirum li Tronc, Micrologus, Scherza l'Alma, Freiburger Barok Orchestra, Venice Baroque Orchestra, la Cappella della Pietà dei Turchini, Arte dell'Arco, l'orchestra del Teatro S. Carlo i l'orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Mozart Synphonietta. Współpracował z Renè Jacobs, Andrea Marcon, Antonio Florio, Peter Maag, Louis Bacalov. Nagrał płyty z muzyką dawną i współczesną dla takich wytwórni jak Stradivarius, Harmonia Mundi, Vigesse, Felmay - Dunya records, opus 111, Bongiovanni, Niccolò, Oriente Musik. Nagrywał również dla włoskiego, francuskiego, niemieckiego radia i telewizji.

Jest autorem wielu edycji utworów na mandolinę dla wydawnictw Mnemes - Alfieri I Ranieri Publishing w Palermo.

Jest prezesem stowarzyszenia Accademia Mandolinistica Napoletana. Wykłada w Piccinni Conservatory w Bari. Prowadzi również zajęcia podczas letnich kursów organizowanych przez Fondazione Italiana per la Musica Antica w Urbino.

Mandolina zajmuje szczególne miejsce w historii muzyki, zarówno tradycyjnej jak i klasycznej. U schyłku wieku XIX jest to instrument śpiewaków neapolitańskich a w czasach Mozarta, znakomite narzędzie rozrywki nocnego życia weneckiej arystokracji.

W drugiej połowie XVIII w., dzięki staraniom Borboniego, mandolina stała się bardzo ważnym instrumentem używanym w tradycyjnej muzyce neapolitańskiej. Mandolina, ze względu na specyficzne i charakterystyczne brzmienie, a także historię oraz zastosowanie (przeznaczona raczej do wykonywania muzyki solowej) w takiej formie jak koncert, pełni szczególną rolę. W XVIII w. tylko kilku kompozytorów podjęło się skomponowania koncertu na tak nietypowy instrument z towarzyszeniem orkiestry. Był to m. in. Vivaldi, Arrigoni, Pergolesi, Paisiello, Cimarosa i inni. Wiele z tych utworów (także sonat kameralnych) wykorzystywano później w operach, np. w "Cyruliku Sewilskim" G. Paisiello czy "Don Giovannim" W. A. Mozarta (Canzonetta w II akcie).Związek mandoliny z operą jest, być może kluczem do zrozumienia koncertu Es-dur G. Paissiello, a także innych koncertów przygotowanych w tym programie(Cimarosy i Pergolesiego). Zróżnicowane kolory wyimaginowanej sceny operowej, to efekt połączenia prostoty jaką daje nam mandolina w kontraście z wzniosłością partii orkiestrowej.

PROGRAM

Giovanni B.Pergolesi - Concerto per mandolino in Si bemolle maggiore (trascrizione d'epoca del concerto in Sib maggiore per violino, archi e basso continuo)
Allegro-largo-allegro
Niccolò Porpora - Sonata n. 3 in Sol minore da Sinfonie da camera à due violini e basso continuo
Adagio sostenuto, Allegro, Adagio, Allegro
D.Scarlatti - Sonata in Re minore K90 per mandolino e b.c.
Grave, Allegro, Allegro, Allegro -
Niccolò Jommelli - Sonata a tre n. 5 in Do maggiore da Six sonatas [...] composed by Sigr. Niccolò Jommelli
Largo, Allegro, Allegro
Emanuele Barbella - Duo V da 33 Duetti per due violini (o mandolini) e basso
Comodo, Alla Maniera Siciliana, (compassionevole andantinetto di molto), Alla Venezia (allegro assai e con brio)
G.Paisiello - Concerto in mi bemolle maggiore per mandolino e archi
Allegro maestoso, Larghetto, Allegretto

29 maja
godzina 19:00
Muzeum Miasta Gdyni

RECITAL GITAROWY

Volker Hoeh - gitara

To jeden z najbardziej wszechstronnych i interesujących niemieckich gitarzystów. Urodził się w 1959 r. Studiował w konserwatoriach w Koblencji (Susanne Schoeppe) i w Munster (Reinbert Evers). Brał udział w kursach mistrzowskich Juliana Breama, Leo Brouwera, Alberto Ponce'a, Jose Tomasa. Oprócz działalności pedagogicznej na Uniwersytecie w Koblencji i w Landesmusikgymnasium Rheinland-Pfalz w Montabaur pracuje jako wydawca i autor publikacji w zakresie techniki gitarowej. Organizuje seminaria, festiwale gitarowe i zasiada w jury konkursów. Nagrał kilkanaście płyt. Na jednej z nich znajduje się arcydzieło polskiej muzyki gitarowej - Wielkie wariacje na temat La ci darem la mano (z Don Juana Mozarta) op. 6 Jana Nepomucena Bobrowicza.

PROGRAM

Johann Kaspar Mertz
- Liebeslied
- Lied ohne Worte
- Tarantella
Mauro Giuliani - Sonate brillant op. 15
Allegro spirito - Adagio con grand espressione - Finale Allegro vivace
Fernando Sor - Introduktion, Thema und Variationen über das Thema "Das klinget so herrlich..." aus Mozarts Zauberflöte op. 9
Francesco Molino - Variationen und Introduktion über das Thema "Das klinget so herrlich..." aus Mozarts Zauberflöte op. 31
Franz Schubert - Ständchen
arr. J.K. Mertz
Feliks Horecki - Grand solo op.37
Jan Nepomucen de Bobrowicz - Grandes Variationes sur un duo de l'opéra "Don Juan" de Mozart op.6

5 czerwca
godzina 19:00
FCK Gdynia

LUZ DEL ALVA

La Morra
Arianna Savall


LA MORRA poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu. Zespół, wywodzący się z kręgu legendarnej szwajcarskiej Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej Schola Cantorum Basiliensis, już od ponad dziesięciu lat łączy w swej pracy artystycznej zdobycze nauki w dziedzinie historii muzyki z bezpośrednim, twórczym muzykowaniem podporządkowanym estetyce i naturze wykonywanego repertuaru. Osiągnięcia na tym polu - obejmujące produkcje fonograficzne i liczne występy w całej Europie (m. in. na festiwalach w Utrechcie, Bruggi, Antwerpii, Ratyzbonie i Le Thoronet) - przyniosły zespołowi szerokie uznanie międzynarodowej publiczności i krytyki.

W ubiegłym roku, wspólnie z Coro della Radiotelevisione Svizzera pod dyrekcją Diego Fasolisa, zespół zrealizował produkcję telewizyjną Farsa del Barba opartą na włoskiej muzyce Wczesnego Renesansu, a także zaprezentował monograficzny koncert poświęcony twórczości Johannesa Ciconii w kościele Św. Jana Ewangelisty w Liège, z którym kompozytor związany był w dzieciństwie.

W przygotowaniu są nowe projekty fonograficzne: komplet dzieł świeckich Johannesa Ciconii (w ramach realizowanej przez wytwórnię Ricercar jubileuszowej z okazji 600 rocznicy edycji dzieł wszystkich śmierci kompozytora) a także albumy poświęcone repertuarowi związanemu z Soborem Bazylejskim oraz hiszpańskim pieśniom Wczesnego Renesansu. Plany na najbliższą przyszłość obejmują m.in. debiut w Stanach Zjednoczonych.

LA MORRA, działająca pod przewodnictwem artystycznym Coriny Marti i Michała Gondko, jest formacją o międzynarodowym składzie dostosowywanym do wymogów wykonywanego repertuaru. Zespół ma siedzibę w kulturalnej stolicy Szwajcarii, Bazylei, w bliskim sąsiedztwie Scholi Cantorum Basiliensis oraz miejscowego Uniwersytetu, z których bogatego zaplecza naukowego w dziedzinie muzyki okresu Średniowiecza i Renesansu korzysta przy realizacji własnych projektów.

Arianna Savall urodzona w 1972 śpiewaczka, harfistka i kompozytorka. Jest córką wirtuoza gry na violi da gamba Jordi Savalla i Montserrat Figueras. Studiowała śpiew w Konserwatorium Terrassa w klasie Maríi Dolores Aldea.

Ukończyła również harfę w Konserwatorium Terrassa. W 1992 roku rozpoczęła studia w klasie Rolfa Lislevand w Konserwatorium w Tuluzie. W 1996 roku wróciła do Szwajcarii. Uczestniczyła w seminarium prowadzonym przez Kurta Widmer w Schola Cantorum Basiliensis. Współpracowała z zespołem Hespèrion XXI. Brała udział w projektach przygotowywanych przez Jordi Savalla. W roku 2008 utworzyła, wraz z norweskim muzykiem Petterem Udland Johansen, własną grupę Hirundo Maris. Ma na swoim koncie nagrania płytowe: Terra Bella 2003, Peiwoh (Alia Vox) 2009Peiwoh (Vox Alia) 2009

PROGRAM
O miłości, wojnie i przemijaniu: hiszpańskie pieśni wczesnego renesansu

29 maja
godzina 11:00
Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku
Ul. Łąkowa1-2 (budynek czerwony)
Mauro Squillante
Wykład Mandolina jako instrument europejski

30 maja
godzina 10:00-13:00, 15:00-18:00
Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku
Ul. Łąkowa1-2 (budynek czerwony)
Monika Toth
Kurs interpretacji osiemnastowiecznej muzyki skrzypcowej

Informacja o biletach

Koncert Młodych Wykonawców 21 maja - wstęp wolny
Koncert La Morra 5 czerwca - Bilet Normalny 30 zł., Ulgowy 15 zł
Pozostałe koncerty - Bilet Normalny 20 zł, Ulgowy 10 zł

Przeczytaj także